Gimlet Startet 20.August.2018 Link til dette innlegget Startet 20.August.2018 Ny trebåt er innkjøpt og i kjent trebåtstil står arbeidsoppgavene i lang kø. Tanken er derfor å lage en prosjekttråd for egen loggføring og ikke minst innspill fra guruene på Båtplassen. Planen er i seg selv ganske simpel; renovere alt utvendig for så å renovere alt innvendig. Dette i form av etapper hvor målet er å få en etappe helt ferdigstilt før neste starter. Røflig er disse slik: Etappe en (forhåpentligvis innen nyttår) 1. Fjerne alt av gammel topcoat på dekk og dollbord og male med to komp polyuretanmaling (var innom dette i en annen tråd, men for videre arbeid er det gjerne bedre å ha en prosjekttråd) . 2. Samme prosess på hyttetaket 3. Lage maler av sidene og skjære til nye kryssfinerplater (disse er pill råtne). Etappe to Innvendig skal det blant annet lages nytt dashboard, friskt treverk lakkes og puter sys/repareres. Etappe tre Motorteknisk må i hvert fall dysene testes og muligens må motoren få en fullstendig service (røyker mye hvitt også når den er varm, antagelig ikke damp). Båten er belagt med glassfiber og denne slipper fra underlaget flere steder. Første del ut er dekket mot baugen. I dag ble skraping av maling startet og håpet her var at glassfiberen skulle sitte slik at det kun var å fjerne maling, slipe, vaske med aceton og legge på ny maling. Det viser seg dog at glassfiberen er løs flere steder, og denne burde gjerne fjernes for å finne ut tilstanden på treverket under. Første spørsmål blir dermed hva er en god metode for fjerning av glassfiber? Skraping virker mer effektivt en sliping, men her kan jeg ta feil. Burde man fjerne alt av glassfiber i det aktuelle området hvis den er begynt å slippe noen steder, eller kan man "lappe" de områdene hvor duken slipper? Om båten: Bygget i 1959 av Askvik og sønner (ihht. takstpapirer) har båten en fortid som legeskyssbåt under navnet "Sundheim" i tyve år før den ble kjøpt og omdøpt av vedkommende jeg kjøpte den av. Skroget fremstår i vesentlig bedre stand enn overbygg/dekk. Bilder av båten fra da den var i bedre stand kan ses i finnanonnsen så lenge denne ligger ute. Båten ligger på sjøen og mesteparten av arbeidene blir gjort mens båten ligger i havnen. Motor: Perkins S6, original fra da båten var ny. Hydraulisk gear. Oppdateringer kommer med ujevne mellomrom alt etter hvor mye tid som kan settes av. Alle innspill er svært velkomne. Gimlet. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Den var det historisk sus over. Glassfiber på dekket er kanskje ikke fra båten ble bygget. Om overbygget videre er kryssfiner er det sannsynlig det på dekket også. Glassfiber med polyester har ikke den beste heften mot tre, men om det er det som er brukt er det bare å lappe der det er skadet helt ned til fineren. Et tips er der du møter finer: rasp over med et veldig grovt sandpapir. Tynn polyester med 10% aceton og 1% herder å bruk det som primer. Det gir bedre heft forutsatt at fineren er tørr. ( et krav for at kjemien går sin gang) Det viktigste for å bevare dekreter at det ikke kommer vann ned i fineren. om du skal lage nye hyttesider er epoxy og vevet duk å annbefale .... lykke til med svar og tips. knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Gimlet Svart 7.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 En liten oppdatering i høstmørket. Arbeidet skrider svært langsomt fremover, men jeg håper på noe mer disponibel tid på nyåret. Brukte grovrengjører på glassfiberen og fikk laget et lite hull ned til treverket. Videre var det bare å dra fiberen av treverket med håndkraft, så fullstendig delimanering på dekk (og antagelig dollbord/hytte) er nok korrekt diagnose. Treverket som åpenbarte seg under ga prosjektet noen dilemmaer. Noen partier har treverket råtnet fullstendig rundt spikrene (og antagelig ned i spantene). Andre steder virker treverket overraskende friskt og uskadet. Spørsmålet blir da om jeg skal bytte ut det ødelagte treverket, eller om dette er en "gyllen" anledning til å legge et fint teakdekk eller lignende. Ved reparasjon har jeg forstått at det greieste er å gjøre det tørre treverket tett med epoksy (og muligens fiber) og avslutte med lakk når varmen kommer (alt arbeid foregår under presenning mens båten ligger på vannet). Tror jeg heller mot denne løsningen da inntrykket er at dette vil mer økonomisk/tidsbesparende og meningen er ikke at båten skal bli et "møbel" av en trebåt, i hvert fall i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.November.2018 Link til dette innlegget Svart 15.November.2018 Spennende å følge denne! Er litt jobb, men det blir en båt som vekker oppmerksomhet der du kommer! Så denne i våres til salgs, mener den lå i nordåsen eller deromkring? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Gimlet Svart 30.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Takk for interessen @S/Y Vega! Stemmer at denne lå i Nordåsen. Tror den lå der fra '79 til jeg kjøpte den nå. Holder fremdeles til i Bergen. Var nede og startet motoren her om dagen. Imponerende at en over 60 år gammel motor fremdeles starter velvillig med litt priming og gløding. Dysene må overhales, og jeg tror jeg kan få jobben gjort her på Vestlandet for en ok penge, men dekket og hyttesidene kommer i første rekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.