Jump to content

VP MD21, ferskvannslekkasje - hvor kan det komme fra? Frostpluggene?


Ronald

Recommended Posts

Dette er nok et innlegg i min flere års jakt på hvor kjølevannet forsvinner. Jeg er i ferd med å miste motet, og trenger hjelp fra noen som kjenner kjølesystemet på denne motoren godt. (Vi snakker en B-modell, men akkurat rundt mitt problem tror jeg det er likt både på A og B.)

 

En kort historikk: Kjølevann forsvinner, og etter årets systemrens forsvinner det raskere enn noen gang. Vi snakker kanskje en liter på en times kjøretur. Sirkulasjonspumpe (med gåent lager) er byttet, toppakning er skiftet (uten at det antakelig hadde noe med saken å gjøre), og nå sist er varmeveksler overhalt/rehabilitert for 8 lapper. Sistnevnte var nok nødvendig, men er nok likevel ikke stedet hvor (mesteparten av) vannet forsvant.

 

Mang en gang har jeg hengt over motoren og lett etter lekkasjer, men i dag forbannet jeg meg på å gå grundigere til verks enn noen gang tidligere. Jeg kjørte båten god og varm, over en time, og rigget til med bedre lys enn noen gang. Og "rigg" for å kunne se mot og innunder motor langt der nede ble fikset. Og da(!) så jeg drypp-drypp-drypp.... Smaken er (som forventet) ferskvann.

 

Dryppene kommer rett innunder dynamo, altså på styrbord side av motoren. Det er selvsagt ikke her de starter, men i ale fall her de ender før de "slipper taket". I min båt er det ikke lett å få sett på denne siden av motoren, og også lyddemperen(?) utenpå innsugningsmanifolden er i veien (det hjalp bare litt å skru den av). Jeg fikk begrenset tid til å undersøke nærmere i dag (nytt forsøk kommende helg). Men jeg trodde ikke det det var noen "ferskvannspunkter" eksponert på denne siden av motoren, men kan ta feil? Frostpluggene ligger kanskje også på denne siden?

 

Spørsmålene blir da: Er det noen kraner, bolter, pakninger, el.l.. på denne siden av motoren som kan være kilden? Er det kjølevann som sirkulerer i området ved innsugningsmanifolden? Hva med frostpluggene, ligger de her i området, og kan en av de ha fått en liten lekkasje? Hvor mange er det i så fall av disse? Gode råd til hvordan jeg kan finne ut av dette mottas også med takk, jeg må nok ha motoren i gang om jeg skal se problemet tror jeg....

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er naturlig å tro at lekkasjen kommer fra forbindelse mellom varmeveksler og blokk/topp. Mest sannsynlig en o-ring som er gåen.

Det er også mulig at en frostplugg har sprukket, og de er det mange av. 

Sjekk tegning:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-21-13869.aspx

 

Du kan også prøve kjøletetning, hvis du ikke har prøvd det før:

 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/kjoletetning-003920/

Link to post
Share on other sites

Du har vannpumpe fremme på disse motorene. På A modellen så er den mellom veksler og topp. På disse vannpumpene så er det ett sladdrehull. Noe tilsvarende det du har på sjøvannspumpen. Lekkasjen kan komme her ifra. Eventuelt fra pakning mellom pumpe og topp. På babord side fremme har du termostat huset. Dette har også pakning inn mot toppen. Men har mer tro på at det kan komme fra vannpumpen siden du ser vann ved dynamo. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt, alle sammen. Mine kommentarer følger under...

 

Kweelhouse skrev for 19 timer siden:

...Det er naturlig å tro at lekkasjen kommer fra forbindelse mellom varmeveksler og blokk/topp. Mest sannsynlig en o-ring som er gåen.

Det er også mulig at en frostplugg har sprukket, og de er det mange av. Sjekk tegning...

Som også Ingar nevner, så er det ikke på denne siden lekkasjen er. Jeg har nettopp hatt ute varmeveksler og termostathus, og har hatt ekstra fokus på lekkasjer i dette området. I dette området har jeg god oversikt, og jeg har i tillegg sjekket med å stryke tørt papir i alle aktuelle områder.

Frostplugger er dog en mulighet, og takk for skissen! Så langt jeg forstår av denne, så er det snakk om fire frostplugger på tegningen. Du skriver at "..de er det mange av..." - betyr det at det finnes enda flere? Jeg ser det er to stk på innsugningsmanifolden, men Ingar skriver at her er det saltvann, ergo har vel ikke disse aktuelle kandidater?

 

Kweelhouse skrev for 19 timer siden:

...Du kan også prøve kjøletetning, hvis du ikke har prøvd det før..

Jeg hadde en boks slikt liggende, og i en blanding av fortvilelse og forbannelse når jeg oppdaget dette, så tømte jeg i en slik. Kjørte vel motoren kanskje 40 min etterpå. Det lakk da fortsatt, men sånt trenger kanskje litt tid før det "setter seg"? Jeg har ikke båten i nærområdet, og rakk ikke å sjekke nærmere sist helg. Ny mulighet til helgen.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Manifolden er kun sjøvannskjølt....

Flott, takk! Da ser jeg bort fra frostpluggene (2 stk) i dette området som potensiell årsak.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Forsøkt med speil og lommelykt?

Finnes også kjemikalie som kan tilsettes kjølevæsken  og lette sporing med UV-lys.

Nei, speil og lommelykt er helt klart aktuelt, men så langt rakk jeg ikke sist helg. Helt klart noe jeg vil vurdere kommende helg, gitt at jeg ikke finner årsaken andre steder før det. Takk for tips ang sporingsstoff, helt klart aktuelt om jeg ikke finner det ut på annet vis. (Linken til sporingsstoffet fikk jeg forresten ikke dreis på, men google finner jo flere slike for meg.)

 

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Du har vannpumpe fremme på disse motorene. På A modellen så er den mellom veksler og topp. På disse vannpumpene så er det ett sladdrehull. Noe tilsvarende det du har på sjøvannspumpen. Lekkasjen kan komme her ifra. Eventuelt fra pakning mellom pumpe og topp. På babord side fremme har du termostat huset. Dette har også pakning inn mot toppen. Men har mer tro på at det kan komme fra vannpumpen siden du ser vann ved dynamo. 

Som nevnt lenger opp (min kommentar til Kweelhouse sitt innlegg) så har jeg god oversikt over disse områdene. Kommer ikke herfra (selv om jeg skal gjøre en dobbeltsjekk, selvsagt).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å filme områdene du ikke kommer til å se med mobiltelefonkamera, - evt. på Selfiestang? Jeg hadde en oljelekkasje på min egen motor som  var veldig grei å se årsaken til når jeg kunne filme fra undersiden av motoren. (Kanskje ikke å anbefale med motoren i gang, - men med litt forsiktighet?.....)

 

Link to post
Share on other sites

Bare sånn at jeg har forstått det riktig - før kommende helg sine videre undersøkelser: Jeg har sett på tegningene (ref. linker over), og finner frostplugger (4 stk) kun på toppen og på eksosmanifolden (2 stk), sistnevnte altså saltvann og dermed uaktuell. Jeg finner ingen frostplugger på selve blokka. Jeg har oppfattet det riktig når jeg antar at kjølevannet går ned/rundt i kanaler ved siden av syliderveggene, ikke sant? Men altså ingen frostplugger "utenpå" disse kanalene?

(Og hvis det skulle være frostplugger her så lurer jeg hvor på motorskissen disse er tegnet inn.)

Link to post
Share on other sites

Det er nok frostplugger I blokka også. Disse er der for å få ut sanden etter støpingen, jeg tviler på om de har klart dette uten hull. Mulig sprengskissen ikke viser det som er på motsatt side?

 

En metode for å søke etter lekkasjer er å drysse på melis, potetmel etc og se etter vannspor I pulveret etterpå. Du må riktignok ta en skikkelig motorvask etterpå, men det er det kanskje verdt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kweelhouse skrev 52 minutter siden:

Hei!

 

Pluggene på blokka nr 5 og 6 "domed washer" er de jeg siktet til

Ok, da henger jeg med, jeg trodde det var pluggene i toppen du viste til i innlegget foran. Ja, jeg vurderte også 5 og 6 på blokkskissen, men var litt i stuss når de ikke ble omtalt som "expansion plug" slik de heter på toppen.

 

Og en til bare for sikkerhets skyld: Er det styrbord eller babord siden av motoren vi ser på denne skissen? (Om man skal være konsekvent med en del av de andre skissene, så er det babord side - i så fall er det nok ikke fra disse pluggene det kommer)

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-21-13873C.aspx

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 27 minutter siden:

Ser ut som babord. Dvs at de fire stk av nr 5 står på styrbord side, og 1 stk nr 6 bak på blokka.

Shit, jeg hadde limt inn linken av toppen i stedet for blokka to innlegg lenger opp - rettet nå. (Dette er riktig link: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-21-13873C.aspx)

 

Men det ser likevel ut som vi snakker om riktig/samme tegning, siden du nevner4 stk av nr. 5.:thumbsup:

Men så henger jeg ikke med lenger. Du sier at "Ser ut som babord. Dvs at de fire stk av nr 5 står på styrbord side" (understreket av meg). Det er jo ingenting på tegningen som antyder at nr 5 er på "baksiden" av hva vi ser? Eller er det noe jeg ikke forstår? Hvis dette er babord side av motoren , så er det vel også på babord side disse pluggene står?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det slik at din motor også er vinklet litt oppover? Altså at fronten er høyere enn bak? Hvis du i så fall har vann dryppende ved dynamo så er det vel naturlig å tro at vannet kommer fra fronten av motoren. Jeg har en motorblokk liggende som jeg kan ta bilder av i morgen hvis du ønsker det. Dette er en A modell, men blokken er lik. Bare selve varmeveksler som er annerledes. 

Link to post
Share on other sites

Akkurat vinkelen skal jeg ikke si noe 100% sikkert om, for meg virker motoren å ligge ganske i vater, uten at jeg har sjekket med - nettopp - vater. Men god idé å sjekke det også så har jeg en formening om veien vannet renner.

 

Tror ikke jeg trenger noen motorblokk-bilde nå, vil se undersøke litt nærmere først. Eneste måtte i så fall være om et bilde av blokka kunne gi meg et inntrykk av hvordan det ser ut bak manifolden. 

 

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 14 timer siden:

Jeg vet ikke om dette hjelper, men poster det uansett i beste mening:

Takk for det. Jeg oppfatter vel at "smilemunn" x 4 til venstre for sylinderne er starten på noen kjølekanaler. Er det også andre av hullene vi se fra toppen som har med kjølekanaler å gjøre, eller er det (stort sett) gjengehull for feste av toppen alt sammen? Hva for eksempel med den den litt rektangulære åpningen helt i front (øverst på bildet)?

Link to post
Share on other sites

...og jo mer jeg tenker og tenker (uten å kunne se det fysisk) - kan jeg ha vært for kjapp på labben med mine teorier? Jeg "fanget" noe av det dryppende vannet på fingeren og smakte for å kjenne om det var salt. Det var det ikke. Men.... kan det ha vært diesel og ikke vann? Da burde jeg jo kjent det på smaken med en gang, mener jeg. Men stedet det lekker ut minner meg om stedet jeg hadde en diesel-lekkasje fra fødepumpa for en del år tilbake.

 

Altså: Kan det virkelig være sånn at det er diesel som drypper, og at synkende/minkende kjølevann bare er et oppstartproblem som synliggjør seg inntil luftlommer etc. (oppstått pga varmevekslerdemontering) er fylt opp? Jeg har vel ikke særlig tro på dette, men kan kanskje håpe....?

 

Finner ut mer til helgen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...