Jump to content

Vi har kjøpt Mamba 311


Albinisten

Recommended Posts

Gratulerer med flott båt! Fine linjer, pen innredning og greie seilegenskaper. Bilde? Slippen høytrykksspyler når du kommer på land, slip/skrap lett bort det som er løst og legg på selvpolerende, tynt lag i rett farge. Evt. litt primer der gammelt bunnstoff er borte. Butikken på Padda har bunnstoff. 2,5 l holder lenge for meg og jeg har nok noen flere kvadratmeter under vann enn Mambaen pga lengre kjøl.

 

Hvis det er mange lag gammelt bunnstoff og ujevn bunn kan du sikkert planlegge en større slipe/skrapejobb på sikt, men da trenger du mer tid enn et par dager.

Link to post
Share on other sites

Skraper og sliper lett over og legger nytt bunnstoff nå, skal bytte noen skroggjennomføringer også så tenker det er den tiden vi har til rådighet.

Ser det ut til at det trengs en større jobb før vi vurdere å ta den opp på nytt igjen til våren, men med denne nevnte behandlingen skulle den klare seg i boblehavna gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hadde vår første overnatting i ny båt i helga, komfyren fungerte og det aller meste var helt fantastisk. For en romfølelse!

Fikk tatt en del bilder, men glemte kameraet i båten så får ikke lagt inn bilder før tidligst i morgen.

I det kraftige regnværet åpenbarte det seg et par lekkasjer fra dekk, vi fikk tetta noe av det. Men gjenstår litt. Jeg er imidlertid litt usikker på hva som er det beste materialet på det resterende, det er er noen kabelgjennomføringer ved mastefoten hvor tetnngsmiddelet trolig har sprukket opp. På disse er vel kanskje ikke Sikaflex det beste? Bør vel satse på noe Marin Silikon eller er det noen som har noen andre gode tips?

Link to post
Share on other sites

Har nå kikka nærmere på disse gjennomføringene og plukka ut den gamle terningsmasseb. Der dukka det opp en lite hyggelig overraskelse, dette har nok stått og trekt vann en stund, og treverket eller hva det nå er som ligger mellom glassfiber i taket her var fuktig og porøst. Nede i selve hullet fikk jeg skrapa og tatt ut det verste, når jeg kom litt lenger inn i området var det friskere materiale, men fremdeles fuktig. Jeg har nå tetta gjennomføring som en foreløpig reparasjon, men skal her sette opp en ordentlig boks som er tiltenkt slike kabelgjennomflringer. Videre om selve «fuktskaden» tenker jeg foreløpig at den ikke så verre ut enn at dette treverket (balsatre?) tørker ut nå etterhvert. Alternativt må en jo åpne større deler av taket og bytte ut et stykke...?!

utfra bildene hva tror/mener dere folkens?

6B0B736A-48A7-454A-8E0E-B3B754AAE35C.jpeg

4BE8DB98-A733-4956-904E-A4512FC39EF1.jpeg

33DAC7C1-2239-4E1A-A1E5-02BCAC6F121E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lekkasje ett eller annet sted i hyttetaket for noen år siden, og vannet dryppet ned fra et skruehull der takpanelet var skrudd i taket. Det var umulig å finne ut hvor vannet kom inn. Dermed gikk jeg løs på alle gjennomføringene i hyttetaket. Tok ut bolt, kabel eller hva som gikk gjennom taket, og sjekket om distansematerialet var fuktig. De fleste stedene var det tørt. Men for å forenkle lekkasjesøk senere, boret jeg opp hullet til en større diameter, fylte opp hullet med epoxysparkel som fikk herde, før jeg boret opp igjen med riktig dimensjon. Dersom tetningsmassen senere skulle svikte, vil vannet komme inn i båten gjennom det samme hullet, og ikke inn i distansematerialet og ut et helt annet sted.

 

Der distansematerialet var fuktig, gjorde jeg det samme, men boret opp noen få 10 mm hull i og rundt det fuktige området i innerlaminatet. Disse hullene lot jeg stå åpen noen måneder for å tørke ut, før jeg støpte igjen.

 

Sikaflex, Tec7 o.l. funker greit nok som tetningsmiddel, helt til du skal fjerne bolten/beslaget eller kabelen. Da sliter du litt. Sikaflex limer godt. Det er bedre å bruke butylgummi som tetning, da den forblir myk og er lett å fjerne senere.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde en lekkasje ett eller annet sted i hyttetaket for noen år siden, og vannet dryppet ned fra et skruehull der takpanelet var skrudd i taket. Det var umulig å finne ut hvor vannet kom inn. Dermed gikk jeg løs på alle gjennomføringene i hyttetaket. Tok ut bolt, kabel eller hva som gikk gjennom taket, og sjekket om distansematerialet var fuktig. De fleste stedene var det tørt. Men for å forenkle lekkasjesøk senere, boret jeg opp hullet til en større diameter, fylte opp hullet med epoxysparkel som fikk herde, før jeg boret opp igjen med riktig dimensjon. Dersom tetningsmassen senere skulle svikte, vil vannet komme inn i båten gjennom det samme hullet, og ikke inn i distansematerialet og ut et helt annet sted.

 

Der distansematerialet var fuktig, gjorde jeg det samme, men boret opp noen få 10 mm hull i og rundt det fuktige området i innerlaminatet. Disse hullene lot jeg stå åpen noen måneder for å tørke ut, før jeg støpte igjen.

 

Sikaflex, Tec7 o.l. funker greit nok som tetningsmiddel, helt til du skal fjerne bolten/beslaget eller kabelen. Da sliter du litt. Sikaflex limer godt. Det er bedre å bruke butylgummi som tetning, da den forblir myk og er lett å fjerne senere.

 

Det der var jo rett og slett enkelt, men genialt. Kan vel brukes både preventivt og som reparasjon skulle jeg tro. Takker for tips!

Link to post
Share on other sites

Det Alf-Inge skriv er svært fornuftig. Legg du litt arbeid i dette, så vil det bli mykje enklar for ettertida. Det er vanskeleg å unngå at det blir lekkasjer i ein seilbåt, store krefter ute å går - så det er mest eit tidsspørsmål. Ellers så er det fasinerande kor mykje båt ein får for ein rimeleg penge no til dags. Om du legg ned litt tid og krefter, så blir dette eit billig båthald. Godt mogleg eg gjer det samme etterkvart?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Løfter tråden

 

En kjenning helt uten seilbåterfaring vurderer å kjøpe en mamba 311. 

 

Prøver å sette opp en sjekkliste for  han for visning og eventuelt overtakelse .. det er jo greit nok ettersom jeg har bala med gammel båt i 9 år. 

 

Men er det noe spes på mamabaen som må sjekkes ? 

Er vel blykjøl på alle disse? 

 

Ser lensetakler blir nevnt her. Har ikke erfaring med dette sjøl. Er det noe hokus pokus å håndtere og må det mestres fra dag én for seil ? 

Jeg har ikke sjans til å bli med på visning. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 14 minutter siden:

Løfter tråden

 

En kjenning helt uten seilbåterfaring vurderer å kjøpe en mamba 311. 

 

En flott startbåt, moderat størrelse men med god plass og god seiler som gir veldig direkte tilbakemeldinger til seileren, flott båt å lære i. 

 

Eureka skrev 14 minutter siden:

 

Prøver å sette opp en sjekkliste for  han for visning og eventuelt overtakelse .. det er jo greit nok ettersom jeg har bala med gammel båt i 9 år. 

 

Men er det noe spes på mamabaen som må sjekkes ? 

 

Om du ber bekjenten om å lese trådene om 311 her inne så er mye dekket. 

 

Standard for alle gamle båter er delaminering rundt kjøl. På 311 må du også sjekke stussen med cutlesslager for akslingen. Opplagring ror osv. Tipper du har grei kontroll på "gammel seilbåt, hva må sjekkes" lista :-)

 

Og mange 311 har mista riggen, har lest ett sted at en skal sjekke for sprekker rundt vantefestene. 

 

Lekkasjer rundt vinduer, avsløres lett om en ser på teaken under vinduene, men får noe av det samme merkene av vann etter kondens på vinduene også, så ikke konkluder for kjapt. 

 

Ellers så er Mamba 311 veldig "ordinær" uten noen spesielle eller spektakulære løsninger så det meste blir egentlig "gammelseilbåtbåtsjekkliste". 

 

Eureka skrev 14 minutter siden:

Er vel blykjøl på alle disse? 

 

Har ikke hørt noe annet :-)

 

Eureka skrev 14 minutter siden:

 

Ser lensetakler blir nevnt her. Har ikke erfaring med dette sjøl. Er det noe hokus pokus å håndtere og må det mestres fra dag én for seil ? 

 

Brøkdelsriggen, om den er original, har bakovervente vant så lensetaklene kan en seile uten. Jeg brukte de kun i hardt vær/sjø for å stabilisere opp riggen. 

 

Eureka skrev 14 minutter siden:

Jeg har ikke sjans til å bli med på visning. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...