Jump to content

Vi har kjøpt Mamba 311


Albinisten

Recommended Posts

Da har vi fått oss ny båt, en Mamba 311. Vi henta den nylig hjem til havna vår og er allerede i full gang med rydd, vask og rens. Det er litt av hvert og gjøre seg kjent med i ny båt og så langt ser alt det elektriske ut til og fungere, landstrøm opplegg og lader er inntakt, Wallas varmer fungerer.

Av ting vi bør/må bytte er seil og en del tauverk. På sikt har vi vel en plan om å bytte til selvskjøtende vinsjer og taubremser vil vi også bytte.

Vi vil veldig gjerne høre  om andres erfaringer med Mamba 311, anbefalinger på størrelser på vinsjer. Hvilke oppgraderinger har dere gjort på Mamba`ene deres?

Septik anlegget som står i båten i dag vil vi nok bytte ut, fra toalettet går det inn i tanken som henger bak veggen på do for derfra og gå videre ned og ut gjennom skroget i sjøen. Det er ikke lagt opp noen splitt så en kan velge mellom sjø og tank. Her kommer vi nok til og oppgradere til et bedre system med en pumpe med kvern etterhvert. Tips til plassering og gjennomføring av dette opplegget er kjærkomment.

Har foreløpig vært opptatt med rydd og vask, men skal få lagt ut litt bilder etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gratulerer med veldig bra seilbåt :-) Søk på forumet her, har lagt ut en god del om båttypen da det var vår forrige båt. 

 

Ville tenkt meg om noen ganger før jeg endret septikkløsningen, beste løsningen jeg har hatt i båt noen gang. 100% problemfri. Om du ser på dimensjonen på "ut" av tanken så er den svær ifht "inn" fra doen. Går aldri tett. Men litt liten tankapasitet. 

 

Ikke fall for fristelsen å tro at at en får "rett ut" ved å la tømminga til tanken stå åpen. Det som skjer da er at alt det bløte renner ut og resten bygger seg opp til det tetter. Eneste gangen jeg har klart å tette septikken i Mamba 311 ;-) Toppa med vann så godt jeg kunne og seilte en tur i skvalpesjø så slapp det. Men burde være mulig å få laga til en "rett ut" løsning. 

 

Du trenger ikke el-do med kvern iom at løsningen aldri tetter seg, det du klarer å pumpe opp i tanken kommer garantert ut. Deilig å slippe å ha masse regler for hva som kan puttes i do osv. Da slipper du også at førstemann om morgenen vekker alle i båten, og du har en løsning som er mer robust og ikke bruker strøm pluss at tanken holder lengre. Er ikke så tungt å pumpe noen tak...

Link to post
Share on other sites

Problemet med denne septikløsningen er at den rett og slett ikke holder for en famile på fire i en uthavn uten andre domuligheter. I det øyeblikket førstemann bæsjer er muligheten for åpen "tisseposisjon" eliminert, en vil jo ikke slippe kladder med folkemøkk rett ut langs berget. Jeg og guttungen kan nok de fleste steder finne et sted utendørs og tisse, for de to andre ombord er det ikke alltid det er like lempelig. Jeg tenkte ikke på el-do, toalettet i seg selv beholder vi, men vil ha en tank med et opplegg hvor en kan svitsje mellom tank og sjø og videre en el-pumpe med kvern som tømmer septik tanken når vi er ute i åpen sjø. Vi har den løsningen i Albin Vega nå og den fungerer problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Falltankløsningen er genial i sin enkelhet når den er utført riktig, dvs med utløp i langt større dimensjon enn "innløp" som i Mambaen. Men enig i at kapasiteten er for liten.

 

Nå husker jeg ikke innredningen i detalj og om du har en av båtene innredd på Vindö så vil en ikke nødvendigvis gjøre store endringer heller, som jeg tipper en større falltank vil kreve. Til en vanlig septikkløsning er det kanskje plass i benken på andre siden av skottet, på SB side, sånn ca en plass i nærheten av der tømmekrana står? 

---

Ang oppgraderinger så gjorde vi ikke mye, det meste fungerte som de skulle. Men med tenåringsdatter i båten som fikk stikkøya SB side så lagde vi til et forheng ved kartbordet så hun kunne få litt privatliv. 

 

Utover det... jo, lazyjacks, selvstyring, men det tipper jeg er på plass allerede. Og når vi seilte med kryssfokka så rigga jeg et par kasteblokker for å trimme fokka lengre inn mot senterlinja når vi seilte kryss, det fungerte bra. 

---

Ting å være obs på, om en følger Mamba 311 over litt tid på finn.no og blocket så er det overraskende mange med ny rigg, og jeg leste engang noe om sprekker ved innfestningen av vantene, så om du ikke har sjekket det så ville jeg gjort det. Så det er åpenbart en båt det går an å seile riggen av ;-) Selv brukte vi lensetakklene når vi seilte kryss i mye vind og sjø, ellers ikke.

 

Ta gjerne en sjekk av fotpumpa til saltvann, vår rustet i filler og begynte plutselig å lekke, skummelt.  

 

Originalt har ikke Mamba 311 sjøvannsfilter, om du ikke har det ville jeg ettermontert, koster lite og sparer impelleren mye. Opplevde selv at impelleren røyk rett etter at jeg hadde gått gjennom grumsete elvevann. 

 

Og obs på opplagring av ror og rorkult, det slites og må byttes før eller siden om det ikke allerede er gjort. 

---

Syns Mamba 311 seiler flott. Kjapp i lite vind så vi brukte motoren veldig lite med den båten. Herlig båt på kryss med god balanse og tåler mye krenging før hun blir "ineffektiv".  Har også hatt noen lange og fantastiske kulingslører i mye sjø med båten. 

 

Og innredningen syns jeg er helt nydelig, hvis en først liker den type innredning. Så mye freda regnskog at miljøvernere gråter når de kommer ned i båten. Kombinert med godt håndtverk og klassiske og funksjonelle løsninger, helt topp :-)

 

Salongen flott, svært bord, gode sofaer og løsningen hvor en gjør om til dobbelseng/daybed. 

---

Om vi hadde beholdt båten så hadde vi antagelig oppgradert med ny og høyere spryhood og cockpittelt.

 

Byttet supercool løsningen som sluker strøm i kjøleboksen til kompressordreven.

 

Solceller.

 

Nye seil.

 

Og ja, vanskelig og dyrt å gjøre noe med kanskje men jeg liker ikke vann fra plasttank noe særlig, men hadde nok ikke byttet den helt sånn uten videre. 

 

Syns vel ikke noe særlig om to- blads VP foldepropell heller... men iom at vi gikk lite for motor så vet jeg ikke, men om pengene satt løst ville jeg nok sett etter en annen propell etterhvert. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Der var det jo gode tips og ta fatt på, er enig i at falltank er genialt. Størrelsen på tanken skal vi nok klare oss med, må bare få lagt inn en spilt.

Et forheng foran akterlugaren tenkte vi kunne være kjekt også, Kjøling til motor har jeg tenkt litt på. Er det mulig og bygge om til ferskavannskjøling?

 

Ellers er det gøy og høre at båten kan seile godt på lave vinder, vi kommer rett fra Albin Vega så god fart i lite vind er vi ikke akkurat bortskjemt med!

Gasskomfyren som sitter i nå heter Techimpex, har ikke fått prøvd den. Gassopplegget må fornyes uansett, men er det noen som har erfaring med merket?

Kjøleelementet/kompressoren er gåent så her blir det også en liten jobb.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Albinisten skrev for 4 timer siden:

Der var det jo gode tips og ta fatt på, er enig i at falltank er genialt. Størrelsen på tanken skal vi nok klare oss med, må bare få lagt inn en spilt.

Et forheng foran akterlugaren tenkte vi kunne være kjekt også, Kjøling til motor har jeg tenkt litt på. Er det mulig og bygge om til ferskavannskjøling?

 

Om du har 2GM fra produksjonsåret så ville jeg vel ikke lagt så stor innsats i den... behandle den pent og krysse fingrene samt kanskje legge av noen kroner mtp fremtidig motorbytte.. som kanskje ikke kommer i ditt eie? Forøvrig en knallmotor, må vel være noe av det mest slitesterke som er laget. Enkelt å ha med å gjøre. 

 

Finnes muligheter for å bygge om til ferskvannskjøling, men kostnad osv. Og så er det ett eller annet med å gjøre det med eldre motorer som jeg ikke helt husker... Ville kanskje heller sett på muligheten til å bygge om til "ferskvannslagring", dvs at du kjører ferskvann inn i motoren etter hver tur for å maksimere levetiden på motoren. Er en tråd her inne som beskriver ett sånt system, som relativt sett er ganske enkelt. 

 

Albinisten skrev for 4 timer siden:

 

Ellers er det gøy og høre at båten kan seile godt på lave vinder, vi kommer rett fra Albin Vega så god fart i lite vind er vi ikke akkurat bortskjemt med!

 

Vega var familiens første seilbåt når jeg var guttunge. "Livet på de skrå bredder". Da er dere godt vant med krenging ;-) Mambaen seiler over motorfart med ganske lite vind, men en må også reve tidlig og for å beholde balansen må en reve storseilet, ikke rulle inn på fokka. Så et godt revesystem på storen er greit å legge opp. 

 

Og mtp styring i havn så er Mambaen en drøm med det store roret sitt ifht Vega. Svinger rundt egen akse lett som en plett og beholder styrefart så og si ned til 0 knop. 

 

Albinisten skrev for 4 timer siden:

Gasskomfyren som sitter i nå heter Techimpex, har ikke fått prøvd den. Gassopplegget må fornyes uansett, men er det noen som har erfaring med merket?

 

Har ikke hørt om merket. Vi hadde ventilert gassbeholder og en sånn testventil med vann i stuverommet under benken i cockpit, over dieseletanken. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ut fra beskrivelsen så tipper jeg du stakk av med den Mambaen som lå på Finn nå. Da har du i praksis "spart" mange titusener. Har hatt mamba på autosøk siden jeg solgte min egen og de ligger jo som regel til 2 x prisen du ga, pluss noen titusener på toppen der igjen ;-)

 

Prisen på Mamba 311 har såvidt jeg har sett ikke gått ned de siste 5 årene. Når jeg la ut min for ca 5 år siden var den den billigste på Finn det året til 130 000,- men da også kun med originalutstyr bortsett fra "nye" seil fra midten av 90 tallet og litt småplukk. Tvert i mot så ser det ut til at stadig flere investerer i disse båtene og fornyer de mtp seil og utstyr, så det tyder på at folk ser kvaliteten i båtene. 

 

Så jeg tror du er i en relativt unik situasjon som kan bruke 60-80 000,- til å ruste opp båten din og faktisk få pengene igjen krone for krone om du selger den rett etterpå. 

---

Ang vinsjene så greit, kjekt med "selvdragere", men opplevde aldri vinsjene som for små... tror ikke det er der jeg ville blåst pengene for vinsjer er temmelig dyrt. Husker at jeg hadde opp mine og tok service på de, veldig enkel jobb og de føltes ganske mye bedre etterpå. 

 

Jeg drømte litt om selvslåer på Mambaen, men den ville nok blitt litt for logjerrig med så liten fokk tipper jeg.. men går kanskje an å få skåret og spilet en fokk så den får mer areal vil jeg tro...

 

En sånn liten badeplattform bak på ene siden var også på ønskelisten. Og badetrappa var temmelig bratt og passe vond, ville vel gjort en forbedring der også etterhvert. 

----

Ang det elektriske så husker jeg at det fulgte med en fullstendig koblingsplan med båten, fra fabrikk. Den var grei å ha. 

---

Av "finurligheter", som det er få av på Mambaen egentlig... så husker jeg også at en vanlig feil var lekkasjer fra de limte vinduene pga fleksende skrog, våre var 100% tette, men så at dette var et vanlig problem på en del andre. Dog ble det kondens på vinduene når vi bodde i båten. Lett å se om det har vært fukt på treverket under vinduene. 

 

Og ja, sørg for ordentlig lufting under madrassene i forpiggen, pga vanntanken under køyene så blir det ganske stor temperaturforskjell og lett kondens/fukt hvis dere bruker køyene over tid. Vipp opp madrassene når dere ikke bruker båten. 

 

Og når den står på støtter på land så sett en støtte midt og bak på båten også. Ikke få sjokk om du ser at kjølen trøkker litt opp i bakkant på skroget, det er vanlig på 311 ut fra konstruksjonen. Ikke la båten få vekt på sidestøttene, la den stå mest mulig på kjølen, hvis ikke vil du slite med å få av luka over motor og åpne/lukke døra til fremste lugar/forpiggen pga at skroget presses i sammen. Yepp det lærte jeg "by doing" helt av meg selv ;-) 

---

Forresten er døra til forpiggen/lugaren og doen ganske genial som går "begge veier". Ganske så bra lugar der foran når en lukker mot salongen. Garderobeskap og eget bad er ikke ille :-) Jeg sneik meg ofte ut luka foran for morgenbad for å ikke vekke ungene om morgenen. 

Link to post
Share on other sites

Stemmer at det var den som nylig lå på Finn.no, nå etter å ha overtatt den og fått vaska og kikka ekstra grundig ser det virkelig ut til at det var et godt kjøp ja.

Seila er slitne, forseilet er faktisk spjæra av høststormen for noen uker siden. VI la inn kostnader for nye seil når vi kjøpte båten så vi har foreløpig kontroll på budsjetter!

Vi tenker litt som deg i forhold til vinsjene, deilig, men ikke fullstendig nødvendig. Ankervinsj er nok høyere på lista, synes det har vært drøye øvelser med ankeret til Vega`en enkelte ganger så tenker med gru på et par kg. til  på ankeret pluss litt ekstra kjetting!

 

Barna har nok sett for seg en badeplattform av et slag som en naturlig konsekvens av ny og større båt så det er nok også noe som kommer på plass til våren.

 

Dog kan det se ut som det kommer noe vann via vinduer en plass eller to slik du beskriver. Men heldigvis ingenting som så langt har ført til noen fuktskader. Dette skal vi se på snarest og se om det går an og finne en ordentlig løsning. Det må jo finnes materialer og metoder i 2018 som klarer og ta seg av dette? Ser at det er en slik "typefeil" på enkelte Mamba 311, men virker også som det er noe de fleste klarer og holde sånn akkurat nok i sjakk til at de slipper reelle skader.

 

Det du beskriver angående landoplag har vi også lest flere andre ta opp, skal ha det i bakhodet når vi bygger opp bukken.

På vår gamle Vega hadde vi ingen innenbordsmotor, og vi hadde et veldig enkelt 12v opplegg. Nå, med motor og et noe mer komplekst anlegg må vi lese og studere litt. Direkte avansert er det nok ikke, men litt nytt og sette seg inn dukker nok opp.

 

Toalettet skal demonteres og få seg et nytt repsett med pakninger og ny sånn "ventilbelg" som sitter i overgangen toalett/rør på vei ut, inne på do er det også en lukt som mest minner om en blanding av sedvanlig dolukt blanda med et sanitærmiddel som tilsammen lukter ganske surt. Her har vi hatt en avfukter på en stund samt vaska og rensa over ganske grundig en del ganger, lukta er der enda, men er nå en del mildere. Det er ikke etablert noen luke/skapdør på veggen der hvor septiktanken henger, slik jeg ser en del andre 311 har, det skal vi også få på plass etterhvert.

 

Motor er ikke den originale, men er på et tidspunkt bytta til en Yanmar 2qm. Har ikke klart og finne ut når dette ble gjort. VI er selv ikke videre motorkyndige så første service tenker vi og sette bort nå i høst til et ordentlig verksted. Da kan vi få en "tilstandsrapport" av motor også tenkte vi.

Det som skal gjøres i båten av innrednings rep./vedlikehold, motorvedlikehold, el.opplegg osv. skal gjøres ordentlig, vi skal jo tross alt oppholde oss nokså mye i båten så her tillates ingen quickfix!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville byttet alle septikkslanger med mindre de er ganske nye. Hater lukta av sanitærveske... bruk Green Viking i stedet, den fyrer opp de riktige bakteriene og reduserer drittlukta uten å prøve å parfymere over den.  

 

Ang ankring så lå vi en del på svai med Mambaen. Brukte noen meter kjetting og resten tau på en brucekopi. Er ikke sikker på men tror jeg hadde 20 kg. Det var ganske god trening noen ganger ja ;-) Og opplevde også at brucen dregga noen ganger på vindskifter, dvs når båten dreide rundt og ankeret skulle sette seg igjen. Så vinsj er absolutt et stort pluss, og kanskje bake inn et Rochna i budsjettet også.. har det nå og det sitter som ei kule. 

 

Ang vinduene så er det mange tråder her inne om hvordan du skal gjøre den jobben på best mulig måte. Før du tar den store jobben, prøv et par runder med capt Tolleys først, det kan faktisk fungere godt og lenge. 

 

Ifht de tingene du beskriver at du skal gjøre ellers på båten ser jeg overhodet ikke noe poeng i å sette bort service av motoren, dette er en svært enkel motor. Les manualen, det er norske manualer til de fleste små yanmarmotorer som beskriver service og vedlikehold i detalj med illustrasjoner, tipper du finner rett manual i dokumentarkivet her på gruppa. Og så er det youtube da, der finner du alt. Det er virkelig en stor fordel å kunne håndtere enkle ting på motoren selv også mtp vanlig bruk. Begynn med å bytte impeller og skifte olje og olje/dieselfiltre selv i høst. Da lærer du også lufting av diesellinja, som også er veldig enkel på denne motoren og noe du rett og slett bør kunne før du tar båten i bruk sånn at du kan bytte filter underveis hvis det trengs. Vinterkonservering er også veldig enkelt på disse motorene. Etter mine begrep er det bortkasta penger å sette bort service på denne motoren med mindre du ikke ser bak frem på ett skrujern eller noe ;-)

---

Ang motoren 2qm, les om den her på forumet. Litt pussig for jeg tror det er en eldre motor enn 2gm.. (?) Er beskrevet en del særegenheter med den motoren i tråder her inne. Feks advares det mot å kinne den for lenge uten å lukke for kjølevannet, noe som forsåvidt er et universellt tips... og så skrives det om tette kjølekanaler i toppen, det er noe som kanskje er greit å sette bort om en ikke føler seg kompetent, men da gjerne til noen som tillater at du henger over skuldra for å lære ;-)

Link to post
Share on other sites

Da har vi funnet frem i papirer, viser seg at det er en Yannar 2gm20f. Denne er såvidt jeg da kan forstå ferskvannskjølt. 

Har pratet med en kar på Yanmar, eneste han kunne si om alder var at den var produsert mellom 1984 og 1999.

Har funnet en kjøpskontrakt fra minst to ledd tilbake som sier noe om at «tidligere eier har byttet motor til en nyoverhalt Yanmar 2gm20f»

men finner ikke noe som sier noe om når dette har skjedd. 

Da er jo faktisk motor nyere enn først antatt da vi i utgangspunktet trodde det var en 2qm20, og at det i tillegg er ferskvannskjølt er jo også gode nyheter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da vil jeg tro du har motor som går så lenge båten flyter. Gratulerer med "oppdagelsen" :-). Enkle motorer, like greit å lære seg service og vinterklargjøring med en gang. Ikke er det vanskelig og ikke er det veldig tidkrevende annet enn de første gangene. Da vil du også være i stand til å sjekke ut og evt rette de mest typiske feilene om noe skulle skje når dere er på tur. 

 

Bare å hive seg på manuallesinga. Syns de norske manualene er gode, gamle med gode. 

---

Siden du har kjøpt båten nå så vet du egentlig ikke tilstanden på ting og tang. Ville byttet olje, filtre, reim og impeller nær sagt uansett med mindre selger sier det er gjort og virker å være en å stole på. Sjekket luftfilter og sett om det er noen andre servicepunkt ihht manualen. Vinterklargjøring vil jeg tro er godt beskrevet i manualen. 

 

Du får kjøpt servicekit på nett: https://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/sok-via-motortype/2-sylindret-motor/2gm20f/service-kit-003

 

Og reima koster vel et par hundre også. 

 

Mao er det veldig billig å ta service på denne motoren. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On ‎01‎.‎09‎.‎2018 at 1.54:

Og når den står på støtter på land så sett en støtte midt og bak på båten også. Ikke få sjokk om du ser at kjølen trøkker litt opp i bakkant på skroget, det er vanlig på 311 ut fra konstruksjonen. Ikke la båten få vekt på sidestøttene, la den stå mest mulig på kjølen, hvis ikke vil du slite med å få av luka over motor og åpne/lukke døra til fremste lugar/forpiggen pga at skroget presses i sammen. Yepp det lærte jeg "by doing" helt av meg selv ;-) 

 

Skal ha båten opp på slipp i slutten av måneden, den skal stå i to dager før den skal ned på vann igjen. Kan den i denne korte tiden kun stå på kjølen, eller vil den ikke tåle sin egen vekt uten ekstra støtter?

Dette er slipp av typen hvor en legger til brygge longside også heiser de opp en platting som ligger under vann slik at båten nå hviler på egen kjøl. Den spennes fast sideveis til brygge/slipp selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Står kun på kjølen ja, noe annet tror jeg er trøbbel.... vil vel bare trykke inn skroget. Du skal ha den opp på Padda da tipper jeg? 

 

Den er god! Skal opp på Padda ja. Har handla skroggjennomføringer i dag, valgte kompositt fra TruDesign. Service settet fra Yanmar er på vei i posten og forventa fremme imorgen så her kan det gå unna!

Planlegger og ta motorservice i helga, burde kanskje bytte termostat først som sist også? Kom på nå at vi glemte å bestille reim, det må gjøres i kveld så kanskje den rekker frem før helga og.

Så har vi plutselig begynt å tenke på dieseldyr, hvordan sjekker vi enklest dette? Vil vi seg det filterkoppen når vi bytter dieselfilter?

Når vi kjøpte båten var det ca. halv tank og slik har den nok stått siden i våren forrige året.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og den slangeklemma så moden ut så det holdt ;-) Husk at det skal være dobbelt opp. Skal du bytte sjøvannsinntaket til motoren også? Og de til "badet" og wc? Vill også byttet slanger i samme slengen hvis de som er der nå ser tilsvarende gamle ut. 

 

Er det på inntaket til sjøvannskrana det er så mye rust på slangeklemmen? Da ville jeg vurdert å bytte fotpumpa, eller i hvertfall inspisere den nøye. Vår saltvannspumpe gikk akutt lekk etter at RS ga oss zunamier "opp bak i hekken" som ga nok trøkk opp i pumpa til at den sprakk (ble noen nervøse minutter før jeg fant lekkasjen....). Når jeg inspiserte den ved bytte så var den rusten som juling innvendig.. ikke lett å se uten å skru den ut for inspeksjon. Koster ikke mye for ny så..

--

Ingen grunn til å stresse med reima, den bytter du kjapt når som helst når du får den. 

--

Ang dieseldyr, om du ikke har noen indikasjon på problemer så ikke stress med det, men om det er noe muffens så vil filtrene som regel vise det når du bytter. Smør o-ringen på påfyllingslokket og gjengene godt med vaselin så det er tett, tror nok en del får vann "fra oven" i tankene sine ;-). Prøv å holde tanken så full du kan, særlig om du må bruke motor i mye sjø, da er det mindre sjanse for å virvle opp drit. 

 

Husker ikke helt tilgangen til tanken... ligger den ikke i stuverommet i cockpiten? Om det er mulig å komme til å få løsnet mannlokk eller sugerøret til motoren så du kan få en slange/pumpe ned mot bunnen av tanken så kan du pumpe ut noen liter, sette det på halvannelitersflasker og la det stå stille over natta. Da vil du se om det er drit og evt vann i dieselen. Nå er vel ikke tanken allverdens stor heller.. kan jo evt tappe ut det som er og "starte på nytt" om du er i tvil. Men om alt fungerer som det skal.. hadde ikke lagt noe arbeid i det. 

--

Termostat har jeg aldri byttet på noen motor, virker det så virker det. 

--

Blir bratt læringskurve de kommende dagene nå :-) Men det er utrolig tilfredstillende å lære seg å beherske de delene av mekanikk osv som en ikke har kontroll på i utgangspunktet på egen båt. Alltid en fordel å kunne ting selv. Manual og youtube som oppvarming så går dette strøkent ;-) 

 

Mener å huske at den motoren var utrolig lett å lufte. Løsne dieselrøra ved dysene og kinne motoren med lufteventilene åpne. Stramme til røra, lukke ventilene og starte. Kan sikkert gjøre det for hånd med sveiva også om du ikke vil kinne motoren på starteren. Om du gjør det på sjøen så ikke kinn motoren for mye uten å lukke sjøvannsinntaket. Uten eksos som skubber ut kjølevannet kan en risikere å få vann inn eksosventilen og til sylinder, da går det galt. 

Link to post
Share on other sites

Den verste slangeklemme der er på utløpet fra vasken i byssa. Inntaket til motor er av nyere dato og ser ikke så verst ut, lar den være for denne omgang. 

Alt av vannslanger skal byttes, fotpumpene skal åpnes og inspiseres i første omgang, forhåpentligvis skal de bare renses og settes sammen igjen. Har gjort den jobben på sånne pumper før, ser fort om den er gåen eller ei.

Legger dobbelt opp med slangeklemmer i alle overganger, lite arbeid og lave kostnader for og sove trygt og godt!

Skal lokalisere dieseltanken og se om det enkelt lar seg gjøre og få ut en skvett sli du beskriver. Det var dette med halvfull tank som forårsaker kondens vi var litt redd for...

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Albinisten skrev 2 minutter siden:

Det var dette med halvfull tank som forårsaker kondens vi var litt redd for...

 

 

 

En hardnakka myte det med kondens, ikke noe å bry seg om. Men med så liten tank, relativt sett, kan du ta med et par kanner og fylle tanken før vinteren, om du vil det. Uansett greit å ha ei reservekanne ombord. Eller ta med tre (?) kanner og tømme tanken før vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har to GM20F i båten vår.

Det er ein liten hendel på sb sida av motoren. Den brukar du når du skal lufta motoren.

 

Hovdreima er rimelegare andre stadar enn hjå Yanmar...

 

Skift gjerne dei to formstøypte slangane på motoren.

Dei er ikkje dyre.

 

Eg har hatt båten vår i 14 1/2 år, motorane er gått 5800 timar, og til no har det berre gått slitedelar. Reimar, filtre, olja, eksosbend, diodar i dynamoane, impeller, innslag til ein startmotor, "hengsla" til dynamo, termostat, alarmsensorar og div. zimmerringar og pakningar.

 

Ask

 

 

Link to post
Share on other sites

VI skal legge bunnstoff nå når båten går på slipp, noen tips til gode bunnstoff? Husker ikke hva vi har brukt på forrige båten, tror vi har vingla litt hit og dit. Vi har tidligere spyla og matta lett over med pussepair for så og spyle og legge på det nye. Det er vel sjelden en trenger å skrape/slipe det gamle bunnstoffet helt vekk? Eller bør en legge litt mer i denne jobben?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...