Jump to content

Gelcoat eller topcoat for små skader i cockpit?

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo.

Vi har en 2008 Beneteau seilbåt som har noen små kosmetiske hakk og merker forskjellige steder, spesielt i cockpit men også noe rundt på dekk.

jeg har prøvd å lese for å finne ut om dette repareres med gelcoat eller topcoat, men jeg klarer ikke finne noe klart svar på hva som er forskjellen på disse to? 

Min tanke var å kanskje «fylle» hakkene med topcoat, men det forutsetter jo at den ikke er like rennende som vann? 

Jeg har aldri jobbet med sånne produkter før, men har god erfaring med pussing og polering fra bil.

og 1 siste liten sak: kan jeg kjøpe bare «hvit» også passer det ganske bra? Jeg vil kalle båten helt hvit.

Gelcoat kan ikke brukes da det ikke herder mot luft. Gelcoat brukes når man støper i form.

Topcoat er tilsatt voks som gjør at overflaten blir hard.

Større hull må fylles med plastsparkel og deretter overmales med topcoat.

Finnes noe som heter gelcoatsparkel. Denne inneholder store mengder voks og vil sprekke opp dersom det brukes tykke lag. Kun egnet til ørsmå skader.

Jeg har god erfaring med Watski sin gelcoatsparkel, etter å ha reparert noen sår tidligere i år:

https://www.watski.no/Gelcoatsparkel-11Mdd/?nosto=productpage-nosto-2

Hvit kommer i flere nyanser, så hvis det skal bli skikkelig bra må du finne riktig nyanse.  Har prøvd Biltema sin på min Bavaria, og den ble for hvit.  Håper du kan få helt konkrete tips her.

To "skrytebilder" fra prosessen:

Før:

G1.png.bb10fc261162f56390ee80062376b1c6.png

Etter:

G3.png.4beb042c2d4ac88126515678a6ad2194.png

edit:  jeg tror at gelcoatsparkelen kanskje ikke egner seg til å utbedre veldig små "riper", det er bedre på sår hvor sparkelen kan få "feste".

Edited by StorStas (see edit history)

Ja, det ble veldig bra, kan ikke sees med det blotte øye :) 

Nå var jeg så heldig at Watski har nevnt Bavaria i listen som jeg lenket til, og det viste seg å være helt perfekt match.  Ellers så har jeg også lest meg frem til den såkalte "RAL" fargekoden for min båt.  Gjorde et kjapt google-søk på "Beneteau RAL white" nå, og det ser ut som du kan bruke samme fargekode som meg, dvs. RAL 9016.  Men jeg tar ikke noe ansvar for det, så undersøk gjerne litt selv :wink:.

Sparkelen var fin å jobbe med syns jeg.  Relativt "tynn" i konsistensen ift. det lille jeg har av erfaring fra andre sparkeltyper i hus og heim, men det gjør den enkel å fylle i småsår (og sikkert vanskelig å bruke i større sår).  Kremaktig er kanskje et riktig ord.  Den er tokomponent og "river i nesa", så litt HMS (gassmaske/god lufting) er verdt å tenke på.

Går lett å pusse, men det er noen trinn for å få det så blankt som jeg viste ovenfor: 

Først 3 runder med sparkling og påfølgende pussing med 240-papir for å få bort alle småporer i sparkelen.  Dette er sikkert enklere på rette flater.

Så våtsliping for hånd med 600-1200-3000 papir (ett minutt med hver kanskje)

Så rubbing og polering med maskin og voks til slutt.

Ikke så mye jobb som det høres ut, men noe blir det jo.

PostIT skrev for 2 timer siden:

Båtfabrikat/modell: Bavaria 39 CR / 2007  , så jeg tipper 2007 :)

Takk :) har ett par ting som fikses jeg også. Da vet jeg hva som skal kjøpes.

Jeg så ikke hva som sto nederst:)

PostIT skrev for 4 timer siden:

Hva er fordelen med å bruke gelcoat kontra topcoat?

Fordelen med det jeg foreslo er at du slipper sliping og etterbehandling. Poenget er at gelcoat herder anaerobt. For at gelcoaten skal herde når man maler den på som toppstrøk tilsettes derfor voks. Voks er eneste forskjell på gelcoat og topcoat. I herdeprosessen vil voksen skille seg ut og legge seg som et tett sjikt på overflaten av coaten, dermed herder den. Hvis du gjør som jeg skrev vil plastfolien gjøre jobben som en slik hinne, og du får samtidig en helt glatt overflate fra plastfolien.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Fordelen med det jeg foreslo er at du slipper sliping og etterbehandling. Poenget er at gelcoat herder anaerobt. For at gelcoaten skal herde når man maler den på som toppstrøk tilsettes derfor voks. Voks er eneste forskjell på gelcoat og topcoat. I herdeprosessen vil voksen skille seg ut og legge seg som et tett sjikt på overflaten av coaten, dermed herder den. Hvis du gjør som jeg skrev vil plastfolien gjøre jobben som en slik hinne, og du får samtidig en helt glatt overflate fra plastfolien.

Gelcoat tilsatt herder kan fint benyttes om du bruker en tape til å forsegle den med etter påføring. Det er helt uproblematisk og da herder den uten bruk av voks.

Tredje varianten skal være å spraye et lag med polyvinylalkohol på gelcoaten. Poenget er som skrevet å hindre at gelcoaten kommer i kontakt med luft, om der er voks fra 'topcoat', plastfolie, eller skillemiddel spiller da ingen rolle.

Smale riper kan også slipes ut med 'Dremel' så smal som mulig, det blir mindre slipearbeid etterpå.

Komodo skrev for 15 timer siden:

Ja, ikke sant. Det var jo akkurat det jeg skrev også. Man legger på en plastfolie over gelcoaten, så herder den. Tape er jo i prinsippet en plastfolie :wink:

Jada stemmer.:-) Dette har jeg gjort ganske mange ganger. Fordelen er at man kan benytte f.eks. original gelcoat levert med båten til samme farge og slipper å tenke på dette problemet. Antakelig er gelcoat sparkel noe enklere å jobbe med men original gelcoat kjennes mest rett. Bruk Scotch tape etc. av skikkelig kvalitet, ikke billigtape.