Jump to content

VP D-3 190hk feilmeldinger og feilsøking


MaSa

Recommended Posts

Jeg vet dette har vært tatt opp tidligere men finner ikke tilbake til trådene.

 

har 2 stk slike motorer fra 07

 

begge motorer går i nødmodus faller ned til 2000omdr. 

 

Dette skjer når jeg kommer stort sett over 3500 eller justerer litt uvørent på hendlene ifht turtall fort opp og ned.

 

babord motor vesentlig hyppigere enn styrbord motor.

 

feilmeldingene som kommer er følgende 

mid 128 psid 70 fmi 3

Mid 128 psid 70 fmi 11

 

ifølge verkstedhåndboka så er dette feil ifm med common rail systemet, uidentifiserbar feil!

 

og da er det feilsøking, ifht lekkasjer, suging av luft ol.....

 

har godt over slangeklemmer, dieselfilter.

 

men vet egentlig ikke hvor jeg skal fortsette.

 

litt rart at begge motorer har samme feil.

 

har VP verksted på saken som har brukt vodia og lest av kurver når nødmodus slår inn.

 

når båten går i nødmodus trenger jeg ikke stoppe motor eller noe for og begynne på nytt, det holder bare og sette den i fri så kan jeg dra den i plan igjen. Til feilen oppstår på nytt.

 

av og til går den også i nødmodus før 3500 altså i det momentet jeg gir gass opp i plan.

 

noen som har flere innspill til hvor jeg skal lete og hva som skal sjekkes?

 

Jeg byttet om mapsensorene uten at styrbord motor ble påvirket av det .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kodene MID 128, PSID 70 viser i hvert fall til området ECU/Fuel pressure monitoring 1

 

Her er forklaring på diverse koder på Volvospråket

MID (“Message Identification Description”): The MID consists of a number which designates the control unit that sent the fault code message. (e.g. the engine control unit).

 PID (“Parameter Identification Description”): The PID consists of a number that designates a parameter (value) to which the fault code relates (oil pressure, for example).

 PPID (“Proprietary PID”): The same as the PID, but this is a Volvo-specific parameter.

 SID (“Subsystem Identification Description”): The SID consists of a number that designates a component to which the fault code relates (tachometer, for example).

 PSID (“Proprietary SID”): The same as the SID, but this is a Volvo-specific component.

 FMI (“Failure Mode Identifier”): FMI indicates the type of fault (please refer to the FMI table below).

 

Kodene merket FMI (Failure Mode Indicator) er hentet fra en SAE-standard J1939 og forklares slik:

FMI Display text SAE text

0 “Value too high” Data valid, but above the normal working range

1 “Value too low” Data valid, but below the normal working range

2 “Faulty data” Intermittent or faulty data

3 “Electrical fault” Voltage above normal or short circuit to higher voltage

4 “Electrical fault” Voltage below normal or short circuit to lower voltage

5 “Electrical fault” Current below normal or open circuit

6 “Electrical fault” Current above normal or short circuit to battery negative

7 “Mechanical fault” Faulty response from mechanical system

8 “Mechanical or electrical fault” Abnormal frequency, pulse width or period

9 “Communication fault” Abnormal updating rate

10 “Mechanical or electrical fault” Abnormally large variations

11 “Unknown fault” Unidentified fault

12 “Component fault” Faulty unit or component

13 “Faulty calibration” Calibration values outside the limits

14 “Unknown fault” Special instructions

15 “Unknown fault” Reserved for future use

 

MID 128 = Engine control unit

PSID 70 = Fuel pressure monitoring 1

 

Kan jo se ut som du får for høy ladespenning inn i commonrailsystemet, (eller at systemet tror det skjer) evt at noe kortsluttes. Det er tydeligvis noe innenfor området overvåking av dieseltrykk i innsprøytningen. Jeg heller da i retning av elektrisk feil, sannsynligvis en sensor som melder om for høy spenning i innsprøytningssystemet. EVC-C bestemmer da umiddelbart å gå over i Limp Home-modus.

 

Jeg prøvde å laste ned verkstedmanualen fra 2007 (Volvo - D3-110 / D3-130 / D3-160 / D3-190 - Workshop Manual Group 30 / EVC-C (Pages 1 thru 20)) for disse D3-motorene med EVC-C via BoatDiesel men fikk bare tak i de 20 første sidene av totalt 129. Samme utsnitt dukker også opp på andre web-sider.

 

Verkstedet burde jo ha manualen og en dreven VP-mekaniker burde vel kunne finne ut av dette?

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er så langt jeg har klart og komme meg ved hjelp av Volvo penta sin hjelp. 

 

Så må feilsøkingen begynne, og nå er jeg der hvor deler må begynne og byttes.

 

så aner ikke hva jeg skal begynne med nå, snakket om 2 ventiler på hver ende av railsystemet

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kan hende han sa 1600-1700.

 

snakket med flere verksteder og de fleste kommer innpå at den mest sannsynlig suger luft ett sted under høy belastning ..

 

spørsmålet er bare hvor ?

har gått over slanger og pakninger osv fra tank til motor 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Først ville jeg ha byttet grov- og finfilter.

Ang luftlekkasje, sjekk at finfilteret er godt trukket til, må bruke filtertang for å klare å trekke til hardt nok. Sjekk også grovfilteret, kan være lekkasje i o-ringene i lokket eller fra tappepluggen. Tar den inn luft i grovfilteret vil du nok se at nivået i filterkoppen synker etter en tur, hvis du fyller den helt før du drar ut. Sjekk også kobberringen på lufteskruen ved håndpumpa på finfilteret (bytt).

Du kan også prøve å kjøre den med diesel rett fra kanne, koble fra slangen fra grovfilteret og sett rett i kanna og la den suge derfra. Går den bra da, har du eliminert hele drivstoffsystemet fram til finfilter.

Om det ikke er luft kan det være trykkgiveren på railen som tuller litt, eller høy lekkasjerate på en injektor, men jeg holder en knapp på luft eller skitne filter.

 

Drivstoffsystemet fra finfilteret består etter husken av manuell luftepumpe på holderen til finfilteret, matepumpe og høytrykkspumpe i en enhet som drives av innsugskammen. På railen sitter det trykkgiver i ene enden og overtrykksventil i andre enden. Overtrykksventilen skal redusere trykket om det blir for høyt, denne er rent mekanisk og dersom den har løst ut skal den skiftes. Etter railen er det vel bare dysene igjen, er det høy internlekkasje i dysene kan det gi deg problemer. Dette måles ved å samle opp returdiesel fra hver injektor i hvert sitt måleglass og se om det er noen som skiller seg ut.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er vel fortsatt en mulighet for at dette er sensorfeil, dvs at det verken er luftlekkasje eller for høyt/lavt trykk.

 

Er det ikke en sensor som kan isoleres/tas ut og sjekkes for virkningsgrad her? Det skal jo være en sensor som har et parameter (PSID = 70) og som gir både en spesifikk feil (FMI-3 dvs for høy spenning eller kortslutning) og en ukjent/uidentifiserbar feil (FMI-11).

 

Volvos EVC-system er notorisk kjent for å avgi falske feilmeldinger som har sitt opphav i dårlig kontakt, spenningsfeil, kortslutninger, råtne ledninger, korrosjon osv. På en motor fra 2007 er jo det i alle fall meget sannsynlig. Testing av en sensor må jo også være mye billigere enn å gå løs på hardwaresiden av det hele.

 

Redigert:

Jeg ville også gått løs på alle ledninger i området og åpnet/pusset kontakter og målt spenning. Sprøyte godt med CRC 2-26 osv. Jeg hadde selv en liknende EVC-feil som tilsynelatende indikerte at joysticken på IPS var defekt og måtte byttes iht instruksjonsboken. Det viste seg å være en lett korrodert ledning på en fordeling bak i motorrommet. Enkel pussing og smøring med CRC og alt virket perfekt igjen uten feilmelding.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, da har båten vært og er på verksted en tur, de har feilsøkt og kjørt fra separate tanker pluss pluss.

 

de har nå bestilt ny m-propp ventil, da de mistenker den.

 

feilen er uten tvil for høyt dieseltrykk etter deres og VP teknisk mening, turboer/vnt problemer har dem utelukket .

 

så krysser fingrene til mandag når det skal byttes og testes.

noen som kan forklare nøyaktig hva den m-proppen gjør?

 

om dette ikke er problemet så blir vel måling av dyser

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
HansH skrev On 13.9.2018 at 8.45:

Redigert:

Jeg ville også gått løs på alle ledninger i området og åpnet/pusset kontakter og målt spenning. Sprøyte godt med CRC 2-26 osv. Jeg hadde selv en liknende EVC-feil som tilsynelatende indikerte at joysticken på IPS var defekt og måtte byttes iht instruksjonsboken. Det viste seg å være en lett korrodert ledning på en fordeling bak i motorrommet. Enkel pussing og smøring med CRC og alt virket perfekt igjen uten feilmelding.

 

Her er jeg litt uenig VP har gasstette plugger på sine motorer, så disse ville jeg ikke rørt såfremst de3t ikke er åpenbart at det er mye korrosjon ellers på motoren

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...