Jump to content

Hvor er alle de hyggelige båtfolka???


Avsluttet2

Recommended Posts

Joda, har jo møtt dere her på nettet, men ute i det virkelige liv må det være langt mellom dem.

 

Har nå snart tilbakelagt min første sesong med båt. I begynnelsen var det utenkelig å legge til en brygge uten at jeg nærmest hadde den for meg selv. Etterhvert gikk dette seg til og jeg klarte meg med mindre plass.

Akkurat det med plass har jeg jo oppdaget er et problem av og til og det å legge seg utenpå en annen båt var lenge helt utenkelig.

Men til slutt var dette uungåelig om vi i det hele tatt ville i land.

Første gang sirklet jeg lenge rundt og så etter en passe båt å legge seg utenpå - ikke for stor - ikke for liten - ikke en tom båt uten folk - ikke en som hadde båter utenfor seg fra før, kanskje det var noen som hadde lagt ut fendere?? Nei.

Til slutt hadde jeg sirklet meg inn på det perfektet "offeret", gikk opp på siden og spurte om jeg kunne legge meg utenpå ham. Han lettet litt på hodet å så på meg, men svarte ikke - kanskje han ikke hørte hva jeg sa?? Jeg prøvde igjen, denne gangen med blikkontakt. Han la avisen demostrativt fra seg - sa at de snart skulle reise så det var nok ikke så lurt.

Nei, det var vel ikke det.

Tok ny sats og prøvde hos en annen båt, men nei. Det går nok ikke for vi vil være fleksibel for når vi skal gå ut. Jeg skannet hjernen min og prøvde å finne fram noen av innleggene jeg hadde lest her på båtplassen om å legge seg utenpå andre, synes jeg husket noe om hvordan den innerste båten kunne komme seg ut om det ikke var folk i den ytterste så jeg prøvde å antyde at han kanskje kunne få hjelp av noen av de andre på bryggen om han skulle ut før vi kom tilbake. Men nei, det var helt uaktuelt.

Mange av de andre båtene hadde nå iaktatt vårt forsøk på å komme i land, så kanskje noen ville forbarme seg over oss??

Men nei, etter direkte blikkontakt med flere av dem jeg vet hadde iaktatt våre forsøk på å legge inntil og diverse rumper i været fra far som pluttselig fikk noe å gjøre på innsiden av rekka når vi nærmet oss gav vi opp.

 

Og slik har det fortsatt hele sommer - ikke en eneste gang har jeg fått lov til å legge meg utenpå en annen båt - ikke en eneste gang har jeg møtt noen som har svart i et hyggelig tonelag - har sogar ikke møtt en eneste som har tilbudt seg å hjelpe med å ta trossen.

Men har opplevd at folk fra flere båter har sittet og på at jeg har strevd med at baugen bare blåste fra land gang etter gang selv om jeg la perfekt til. Uansett hvilken vei jeg la båten ble resultatet det samme, båten lå fint inntil bryggen i et brøkdelen av sekund, men før jeg fikk kommet meg i land var det bare akterenden som lå inntil.

Ble litt irritert over å være kveldsunderholdingen for båtfolkene og ropte til en båt om noen kunne hjelpe meg og ta i mot trossen. Til slutt, med en oppgitt mine, uten å svare lettet far på rumpen og demonstrativt viste med hele kroppen at han var irritert av å bli plaget midt i kaffekoppen av slike bagateller.

Da jeg endelig hadde fått fortøyd gikk jeg bort til båten hans, så ham inn i øynene og sa tusen takk for hjelpen. Ikke et ord til svar, bare et kort nikk før han forsvant inn i båten.

 

Min konklusjon: Båteiere som gruppe er ikke det dugg bedre enn andre folk. Har opplevd hyggeligere bilister :rolleyes:

 

tj

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo at det ikke bare er en enkeltsående hendelse, men slik har det vært ved alle mine forsøk.

Klikkete ja!

Et av argumentene jeg støtte på flere enn en gang var at de ventet på en annen båt som skulle ligge utenfor dem... så her er det tydeligvis mange som venter på vennene sine.

Er ikke noe vits i å liste opp alle plassene dette har skjedd, men kan nevne tre eksempler: Fjellbergøy, Leirvik og Kollevågen.

 

Så enten er det mange dri***ekkforbund som har årsmøter til forskjellige tider på forskjellige steder, eller så er ikke båtverden så rosenrød som ofte skildres her på forumet - eller så har jeg vært ekstremt uheldig.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du har vært spesielt uheldig. Det er jo engang slik at en båt utenpå betyr mer gnikking for far når han kommer hjem, samt at noen nok har vært uheldige og fått vorspiel/nachspiel langs skutesida. Forstår godt at du er frustrert, og kan love deg at de fleste har vært i "samme båt" en eller annen gang.

 

Husk en ting: Så lenge det er snakk om en offentlig havn (f.eks. Leirvik) er det ikke LOV å nekte noen å ligge utenpå. Derfor spør du bare når de skal gå, ikke om lov til å ligge langs sida, så legger du deg utenpå den som har avgangstid som passer deg.

 

Det er forresten greit å ha med seg et par feite kulefendere, gjerne med trekk, som effektivt holder båtene fra hverandre selv om størrelsen er veldig ulik (på båtene altså :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg heller ikke igjen her. Har underveis iløpet av sesongen opplevd mange ganger at folk hopper ut av båtene og opp på land for å ta i mot oss når vi skal legge til på siden av dem. Det samme i gjeste havner. Når noen så at vi hadde tenkt oss inn til deres båt, slipper de det de holder i og kommer for å hjelpe.

 

Vil spessielt trekke frem en episode da vi hadde seilt seint på kvelden og kom frem til Nevlunghavn kl 0100. Det var smekk fullt bak moloen, så vi vurderte å legge oss på svai i bukta utenfor. Men da hoppet det opp et par personer fra en Fairline ( noen og 50`) og vinket oss inn til deres båt helt ytterst på moloen. De tok i mot oss, og tilbød oss å bare ligge fortøyd i deres båt da ankeret ikke festet seg på første forsøk. ( rodde det ut en geng til )

 

I Strømstad kom det enormt mye båter inn første kveld vi lå der pga dårlig vær og mye vind. Opplevde heller ikke der at noen ikke ville ta i mot andre som kom og ville legge seg inntil.

 

I Grebbestad så det ut som det skulle være umulig å presse seg inn mellom alle som lå på dregg mot bryggene. Men også her var det flere som vinket oss inn slik at vi fikk skviset oss inn.

 

Kunne fortsatt slik med mange eksempler. Vi sitter ihvertfall igjen med følelsen av at båtfolk er hjelpsomme mot hverandre.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har fartet mye rundt i båter som Buster og andre åpne båter. En ting har jeg registrert, at hilser du med et vink til en båt nord for Ferder i Oslofjorden, ser de på deg som om du er spedalsk. På sørlandet derimot, har de fortsatt skikken i behold. Den skikken liker jeg.

Link to post
Share on other sites

Her har du hatt uflaks, har akkurat kommet hjem fra tre ukers ferie på svenskekysten pluss en tur til Skagen. Har bare truffet hyggelige mennesker,. Traff foresten MY Ellen Marie i skagen.

Det er jo så trangt i gjestehavnene at en er nødt til og ligge flere utenpå hverandre og det har fungert smertefritt hver gang det. Eller så er en nødt til og pesse seg mellom der det i ugangspunktet ikke ser ut til at det er plass til flere, men det går det og bare en fendrer godt.

I uthavner har også folk stått klare til og ta i mot tampen flere ganger når vi har kommet inn.

 

Traff foresten et kjempehyggelig par i en seilbåt (Marianne og Gunnar) i smøgen, så hittil har vi bare gode erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg heller ikke igjen her. Har underveis iløpet av sesongen opplevd mange ganger at folk hopper ut av båtene og opp på land for å ta i mot oss når vi skal legge til på siden av dem. Det samme i gjeste havner. Når noen så at vi hadde tenkt oss inn til deres båt, slipper de det de holder i og kommer for å hjelpe.

Jeg opplever det samme - men ikke overalt. Men jeg har forbannet meg på at jeg alltid skal gå foran som et godt eksempel her. Jeg tar alltid i mot når folk legger til. Jeg synes det er en fin skikk.

 

 

 

En ting har jeg registrert, at hilser du med et vink til en båt nord for Ferder i Oslofjorden, ser de på deg som om du er spedalsk. På sørlandet derimot, har de fortsatt skikken i behold. Den skikken liker jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

:confused: Jeg hilser på stort sett alle jeg får øyekontakt med på vannet - og de fleste hilser tilbake. Og jeg befinner meg stort sett nord for Ferder Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette med manglende gjestfrihet kanskje et vestlandsfenomen? Selv om Hordaland er det største båtfylke så er vi vel godt vant med god plass.

Virker som om båttettheten på øst/sørlandet er mye større og da er en vel kanskje mer oppflasket med holdninger om at det alltid er plass til en til...

 

Ikke vet jeg....

 

tj

Link to post
Share on other sites

En ting har jeg registrert, at hilser du med et vink til en båt nord for Ferder i Oslofjorden, ser de på deg som om du er spedalsk. På sørlandet derimot, har de fortsatt skikken i behold. Den skikken liker jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Forb. vås. Folk hilser tilbake stort sett, og det går ingen grense hverken ved Ferder eller andre steder som jeg har opplevd. Hvis ikke folk hilser tilbake tolker jeg det som om de ikke så i din retning akkurat da. Men for all del, uoppdragne dri***ekker finnes det overallt, både nord og sør/øst/vest for Ferder

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har fartet mye rundt i båter som Buster og andre åpne båter. En ting har jeg registrert, at hilser du med et vink til en båt nord for Ferder i Oslofjorden, ser de på deg som om du er spedalsk. På sørlandet derimot, har de fortsatt skikken i behold. Den skikken liker jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg ikke om snekkefolket. :headbang:

Vi blir som oftest neglisjert av de med FB. Og seilbåter selvsagt. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor enn jeg har ferdes, har jeg blitt tilbudt plass utenpå andre, samt at jeg selvsagt også tilbyr andre ved å henge ut fendere. (kona flirer hver gang hun hører det kommer båt og kommenterer "nå spretter han ut igjen...") Jeg tar det som en selvfølge å ta i mot andre båtfanter når de legger til opp ved oss.

 

Jeg opplever også at alle hilser, inkludert fb, seil, snekker etc .... Det kan jammen ikke være mange som ikke har hilst i sommer..... (landstedbåter er utelatt, de hilser stort sett ikke, som regel opptatt ved å enten fiske, eller komme seg fortest mulig frem). Dog er nok utlendinger mer grundig i hilsningene, hvor de gjerne løfter av seg capsen også.....

Link to post
Share on other sites

tj, du har nok bare vært maksimalt uheldig, i og med at du har truffet på flere av rævhollsforeningens lokalavdelinger på tur.

 

De fleste steder er andre båtfolk mer enn villige til å ta imotet tau eller gi en hånd når det trengs. Når det kommer inn nye folk i havner hvor jeg ligger, har jeg alltid øinene åpne i fall det skulle bli behov for hjelp. Og om jeg selv skulle trenge hjelp (tro det eller ei, det har faktisk hendt!! :lol: ) så er jeg ikke verre nn at jeg ber om det. Eventuelt gir jeg et støt i fløyten for å få oppmerksomhet.

 

Angående å ligge utenpå andre er det unødvendig å spørre. Sørg bare for å fendre godt, og be ditt "offer" om å ta imot et tau når du sakte kommer glidende opp på siden. Når han ser at du legger deg til, så har han jo ikke mye valg. Med mindre han selv har tenkt å sitte og skulepå deg resten av kvelden :rolleyes:

 

Det gjør ingenting å legge seg utenpå ubefolkete fartøy. Heng bare opp en lapp med ditt mob nr i fall de vil ut før du er tilbake.

 

Du er naturligvis velkommen til å legge deg longside Hangarskibet. Eller, kanskje vi heller kan heise deg opp i davitene?? :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvor enn jeg har ferdes, har jeg blitt tilbudt plass utenpå andre, samt at jeg selvsagt også tilbyr andre ved å henge ut fendere.

Tja ...

 

Det gjør ikke jeg. Det er en del forutsetninger som skal være til stede før jeg lar andre ligge utenpå.

Har opplevd flere ganger å få havnas dårligste plass, lite beskyttet mye plasking, svell osv.

 

Så kommer et digert slagskip å vil fortøye utenpå og da sier jeg nei.

 

Tar båter utenpå, men det forutsetter at jeg selv ligger bra, og at den andre båten ikke er alt for stor.

 

Har en del dårlige erfaringer med å være alt for snill. Er ikke like snill lenger som jeg var.

Link to post
Share on other sites

Du er naturligvis velkommen til å legge deg longside Hangarskibet.  Eller, kanskje vi heller kan heise deg opp i davitene?? :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Worse da - man har da kran til slikt. Helt akter på flybridgen - slik at man kan løfte tenderen opp av vannet og plassere den trygt ved siden av jacuzzien. Jeg trodde dette var standard på alle FB båter av akseptabelt format
Link to post
Share on other sites

Har ikke opplevd dette som "tj" nevner som noe problem selv, men ser jo problemet.

Kan det være at vi her på Vestlandet ikke er vant til å ha andre enn vennebåter utenpå?

Vi har vært bortskjemt med utrolig mye plass pr. båt, nå er vi plutselig blitt veldig mange fler.

I Oslofjorden har det i mange år vært en båt-tetthet som nermest har utelukket alenetilværelse.

Kansje det er noe i det "tj" sier, vi må tilpasse oss en ny tilværelse både i "byn" og i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Forb. vås. Folk hilser tilbake stort sett, og det går ingen grense hverken ved Ferder eller andre steder som jeg har opplevd. Hvis ikke folk hilser tilbake tolker jeg det som om de ikke så i din retning akkurat da. Men for all del, uoppdragne dri***ekker finnes det overallt, både nord og sør/øst/vest for Ferder

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Vi var til og med en tur innom Horten gjestehavn søndag formiddag. Vi hadde jolla med - så flagget hang i toppen og dekket til den blå vimpelen. Viktigere med flagg enn synlig vimpel Jeg så mange andre vimpler - men fikk ikke øyekontakt med noen slik at vi kunne hilse. Ingen sure miner av den grunn :yesnod:

Jeg har registrert at en del seilbåtskippere ikke hilser på oss med motorbåt. Så jeg smiler bredt og hilser litt ekstra jeg. Jeg synes alltid man skal hilse på sjøen - liten eller stor.

Link to post
Share on other sites

Du må være på feil plass. Her i Rogaland har jeg kun en gang møtt en som nektet, men da han hørte komentarene fra de andre som var på siden etterpå, så forsvant han fra plassen.

 

Jeg var en av de som har tatt opp dette temaet ang skikk og bruk ved gjestehavner.

 

Min erfaring er bare positiv. Har ikke vært så mye ute dette året, men bare møtt høflige og hjelpsomme folk.

 

Får håpe der blir mer trivelige folk å treffe på for deg etter hvert, for der er mye kjekke folk ute i båt.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Vi var til og med en tur innom Horten gjestehavn søndag formiddag. Vi hadde jolla med - så flagget hang i toppen og dekket til den blå vimpelen. Viktigere med flagg enn synlig vimpel Jeg så mange andre vimpler - men fikk ikke øyekontakt med noen slik at vi kunne hilse. Ingen sure miner av den grunn :yesnod:

Jeg har registrert at en del seilbåtskippere ikke hilser på oss med motorbåt. Så jeg smiler bredt og hilser litt ekstra jeg. Jeg synes alltid man skal hilse på sjøen - liten eller stor.

<{POST_SNAPBACK}>

Lå også i Horten på søndag. Men som du sikkert skjønner, der kommer og går båter hele tiden. Og som du selv skriver, da må man nesten ha øyekontakt. Uansett, flott helg på fjorden. :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kan det vere noe med båttyper? TJ har jo en relativt "liten" båt?

Har avist en båt en gang. Dette var en stor flybrigdebåt. Aviste en flybrigdebåt en gang da vi lå med en snekke inntil en gammel fergekai (2m tidevann), og her var litt for trangt for å presse den inn. Fyren ble nok ganske sint, fordi han gav full gass rett ut så koppen gikk i gulvet....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...