Jump to content

Hvor er alle de hyggelige båtfolka???


Avsluttet2

Recommended Posts

Å joda Som. Vi var utsett som søpplebøtte for en dri***ekk i seilbåt som syntes Slagskibet var et passende sted for å deponere ølbokser. Han var jo sjømann må vite,denne hederskaren :rolleyes:

Om morgenen var sjømannen utstyrt med et blått øye. Eneste gangen jeg har vært voldelige i båt forresten :cryin: Brodne karer er det i alle leirer.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor det støyer i vantene mine, men jeg vet at guttungen våkner av det....

Det er mulig jeg har vært ute for noen som med viten og vilje har røsket ekstra kraftig i vantene, men at de støyer...... det gjør de.

 

Men som regel går det greit, vi informerer bare om våre ønsker på en ordentlig måte så er alt ok.

Og min erfaring er at dersom du ligger slik til at du nesten må regne med å få en utenpå deg, er det bedre å være tidlig ute og invitere en passende nabo, enn å ligge å håpe at du ikke får noen nabo...., for han kommer.... og gjerne sent, med en mye større båt en min og med tamper av gamle fall og skjøter slik at det blir kraftige rykk i båten pga. ujavn bevegelse.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok bli litt støy ved vandring over dekk og entring av båt, men den store plagen denne sommeren har vært thrusterene.

06:30 begynner de første pysepipene å ruse. Det støyer noe infernalsk i forpiggen der jeg forsøker å sove.

Disse vrælvispene kjøres i tide og utide, og alltid på full kraft, enten det er påkrevet eller ikke.

Kaka tok han med en Baltic 29 i Skagen som begynte å varme opp amatørrørene når han rundet Katedralen. En foran og en bak. De gikk kontinuerlig for å få båten inn på en plass som var 5 meter bredere enn båten.

Til og med etter at båten var fortøyd gikk disse støygeneratorene, akkompanert av kontinuerlig kjøring av kjettingvinsj.

 

Fysj!

 

På vegne av flere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Fysj!

 

På vegne av flere.

<{POST_SNAPBACK}>

Inkludert undertegnede. Jeg fatter og begriper ikke at der ikke er mulig å lage mindre støyende thrustere??? Eksempelvis hydraulisk???

 

Det bråket disse i dag medfører skaper mye irritasjon, også for dem som selv bruker de aktivt.

 

Har i sommer sett en god del følgende episoder. Når båt skal ut fra land, trekkes opp på anker via vinch og har veldig god avstand fra nærliggende båter. Hvorfor i huleste heite er det nødvendig å bruke invalidepropellen ????? Er det så om å gjøre at båten må gå snorrett utfra land ???

 

Jaja, det er mye i dag man ikke skal forstå :rolleyes:

 

(for dem som eventuelt skulle mistolke meg, for all del, dersom man ønsker baug/hekktruster, så er det helt i orden, mange båter i masseproduksjon trenger dette i dag, men for guds skyld så håper jeg at langt flere for framtid lærer å manøvrere skuta si uten alle tilleggshjelpemidler) (har for min del sjelden eller aldri ledd så godt av ham som måtte taues utfra Grimstad gjestehavn da thrusteren hans sviktet. Selv mindreårige ville klart å kjøre ut båten hans fra den plassen han lå!!!)

Link to post
Share on other sites

thrusterene...  ...pysepipene...   ...vrælvispene...  ...amatørrørene...   støygeneratorene...

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

 

Du kan kalla det kva du vil, Krapyl, men baugpropellen er no kjekk å ha då, sidan han først er oppfunnen og tilgjengeleg for fritidsbåtar også. Baugpropell kan vera nyttig og gjera båtlivet enklare og tryggare ved ein del anledningar. Slik er det også med GPS, kartplotter, radar og anna "nymotens" utstyr... :wink:

 

Men eg har også merka meg overdriven og unødig bruk av sidepropellar. Såg enkelte i sommar som nærast hadde gløymt at båten hadde propell bak. Og hadde nokon begynt å dura med thuster grytidleg på morgonen ved sida av min båt, trur eg torpedo for småbåtbruk hadde vore det neste på ønskelista... :smash::wink:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med å hilse på alle. Har vel ikke noe tilfelles med folk enn at vi alle kjører en eller annen båt.

Du går vel ikke rundt i byen og hilser på alle du møter?

 

Har man bobil skal man hilse på alle bobiler man møter, likeledes med motorsykler. Skal alle Volvoer hilse på alle Volvoer?

 

Dette er en gammel skikk fra den gangen det var betydelig færre på vannet, og man kjente de som var på vannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter og begriper ikke at der ikke er mulig å lage mindre støyende thrustere??? Eksempelvis hydraulisk???

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har kjørt arbeidsbåt med hydraulisk thruster.

DET bråker det.

 

Thrustere med variabelt turtall kan kjøres mye stillere.

Men det er ikke vitsen.

Vitsen er at andre skal høre at man har.

 

Og i sommer så jeg hærnfløttemæ en som brukte dustesnurra som ror. Det oppførte seg vel mer som bilen hans når båten svingte med baugen og ikke med akterenden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og i sommer så jeg hærnfløttemæ en som brukte dustesnurra som ror. Det oppførte seg vel mer som bilen hans når båten svingte med baugen og ikke med akterenden.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da ikke noe nytt. Har sett flere Scand Baltic'er som har thrustere i begge ender, og førerne har sluttet å vri på roret når det manøvreres inn mot brygge. De bruker bare thrusterne mens de glir inn mot land. Å bruke ror og motorkraft er tydeligvis gammeldags!

Det rare er at det bare er folk med Baltic'er jeg har sett gjøre sånn. :confused: Skulle vel ikke være så mye verre å manøvrere denne båten enn andre?

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med å hilse på alle. Har vel ikke noe tilfelles med folk enn at vi alle kjører en eller annen båt.

Du går vel ikke rundt i byen og hilser på alle du møter?

 

Har man bobil skal man hilse på alle bobiler man møter, likeledes med motorsykler. Skal alle Volvoer hilse på alle Volvoer?

 

Dette er en gammel skikk fra den gangen det var betydelig færre på vannet, og man kjente de som var på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel. jeg hilser på sjøen samma fa#¤ hva andre mener. og jeg syntes det er en fin ting. Hilser både til seilbåter og motorbåter. Selv på veg inn til overfylte Kragerø fra hytta om sommeren. Ikke alle hilser tilbake, men dem om det. stort sett hilser folk. Og en annen ting, syntes faktisk det er litt mye sutring jeg?? jeg koser meg på sjøen og i 95 % av tilfellene møter jeg kun hyggelig folk,. det gjelder både her i Trondheim og på hytta utefor Kragerø... Selvfølgelig er det ting som er irriterende som folk som ikke kan oppføre seg eller ikke følger de lover og regler som er gjeldene. Jo mer populært det er å eie /leie båt jo mer folk av alle slag er på sjøen. men som sagt. de aller fleste opplever jeg som positive og hyggelige mennersker..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med å hilse på alle. Har vel ikke noe tilfelles med folk enn at vi alle kjører en eller annen båt.

Du går vel ikke rundt i byen og hilser på alle du møter?

 

Har man bobil skal man hilse på alle bobiler man møter, likeledes med motorsykler. Skal alle Volvoer hilse på alle Volvoer?

 

Dette er en gammel skikk fra den gangen det var betydelig færre på vannet, og man kjente de som var på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

O'Hoi !!!!

 

Her kommer den nye båteiergenerasjonen.....

 

Nei, vi slutter med å hilse da dere!

 

Så hyggelig da :wink:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok vært på vannet i 35 År, men ser ikkevitsemed å hilse. Hva i all verden har det med hyggelige båtfolk å gjøre? Begrunn gjerne hvorfor alle motorsylister, båteiere, bobileiere, osv skal hilse.

PS! Jeg er ekstremt hyggelig :-)

 

Men for all del, bare hils - mulig jeg hilser igjen

Redigert av whatever (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med å hilse på alle. Har vel ikke noe tilfelles med folk enn at vi alle kjører en eller annen båt.

Du går vel ikke rundt i byen og hilser på alle du møter?

 

Har man bobil skal man hilse på alle bobiler man møter, likeledes med motorsykler. Skal alle Volvoer hilse på alle Volvoer?

 

Dette er en gammel skikk fra den gangen det var betydelig færre på vannet, og man kjente de som var på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ikke selv hilser først, regner jeg med at du har dannelse og hilser tilbake når jeg hilser til deg? :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Jeg har nok vært på vannet i 35 År, men ser ikkevitsemed å hilse. Hva i all verden har det med hyggelige båtfolk å gjøre? Begrunn gjerne hvorfor alle motorsylister, båteiere, bobileiere, osv skal hilse.

PS! Jeg er ekstremt hyggelig :-)

 

Men for all del, bare hils - mulig jeg hilser igjen

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det er for å bekrefte/få bekreftelse på at vi har en ting felles, nemlig en genuin interesse av båt og tilhørende båtliv. Hilsingen er med på å bygge opp et fellesskap, teambilding som det heter på nynorsk. Vi tilhører samme gruppe og deler de samme interessene. Vi kjenner hverandre - og hilser som andre kjentfolk gjør.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å ligge longside er noe vi stort sett aldri gjør. Ut med dreggen, inn med baugen. Det gjelder stort sett over alt hvor jeg ferdes. Har noen lagt seg longside og det begynner å bli dårlig med plass, får de klar beskjed om å legge seg for anker. Vil de ikke, må de regne med å få en båt på yttersia.

 

3 båter som ligger lonside utenpå hverandre, bruker jo fint lite bryggeplass. 2 båter lonside utenpå hverandre? Samme som 2 med baugen inn. Har egentlig ikke lagt merke til at dette er et problem, siden jeg sjeldent ligger longside og heller ikke ser andre som ligger longside. I gjestehavner blir det selvfølgelig annerledes, men der kan man ikke si nei heller. Da kommer gjestehavnsjefen og sier at enten tillater du denne båten å ligge utenpå eller så må du flytte deg og selv ligge utenpå.

 

Fortøyningstau er en helt annen historie. Selv om de fleste er hjelpsomme, er det flere og flere som ikke viser tegn til å ville ta i mot trossa. Skjer det, sier bare kona som står på baugen følgende til nærmeste mann på land: "Hei du mannen! Kan du hjelpe meg? Kan du ta i mot tauet?" Da blir det hjelp å få.

 

Så kommer neste kapittel. Holder den snille mannen tauet med et sikkert grep rundt lillefingeren og venter?" I så fall vet kona med en gang at dette er en amatør som ikke skjønner at det er vanskelig å holde igjen over 4 tonn båt. Da sier hun: "Hei du! Kan du surre tauet rundt pålen, treet, steinen, eller hva som måtte finnes? Så gjør mannen det og kona hopper i land, smiler og sier tusen hjertlig takk. Mannen smiler tilbake og føler seg som en hjelpsom mann. Kanskje han neste gang tar i mot ei trosse uoppfordret.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok bli litt støy ved vandring over dekk og entring av båt, men den store plagen denne sommeren har vært thrusterene.

06:30 begynner de første pysepipene å ruse. Det støyer noe infernalsk i forpiggen der jeg forsøker å sove.

Disse vrælvispene kjøres i tide og utide, og alltid på full kraft, enten det er påkrevet eller ikke.

Kaka tok han med en Baltic 29 i Skagen som begynte å varme opp amatørrørene når han rundet Katedralen. En foran og en bak. De gikk kontinuerlig for å få båten inn på en plass som var 5 meter bredere enn båten.

Til og med etter at båten var fortøyd gikk disse støygeneratorene, akkompanert av kontinuerlig kjøring av kjettingvinsj.

 

Fysj!

 

På vegne av flere.

<{POST_SNAPBACK}>

I nåværende og tidligere båter har jeg hatt thruster og ser at jeg kan ha vært til irritasjon for andre. Er derfor på jakt etter gode råd for å hindre slikt i framtiden. Mine konkrete spørsmål er;

 

* Hvor går de objektive grensene mellom "kjøres i tide og utide" og "enten det er påkrevet eller ikke".

 

* Hvilke leverandører har thrustere til ordinære fritidsbåter som har regulerbar kraft? Hvilken kraft bør disse stilles inn på?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "støyen" fra baugtrustere så har dette blitt endel av båtlivsbildet. Har selv ikke montert slikt utstyr, men har to papegøyer som til stadighet kjører trusterne i tide og utide. Denne lyden har de lært seg. :lol::lol:

 

Selve lyden begymrer meg ikke. Den får jeg jo ikke gjort noe med uansett. Men når båter kommer og går i havner så har jeg det ganske fornøylig å se hvordan de respektive skippere bruker denne trusteren. Det forteller mye om skipperens ferdigheter, eller mangel på dette.

 

Har man først kjøpt seg båt med truster montert i baugen så er det ganske naturlig å bruke den.

Den sluker store mengder strøm. Jeg ville vært svært forsiktig med bruken dersom jeg skulle legge til i en uthavn noen dager. Strøm får man ikke nok av.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg dro på ferie alene i nyinnkjøpt Scanmar 33 for to-tre uker siden fra oslo til marstrand hvor jeg møtte noen andre. Jeg ble positivt overrasket over hvor hjelpsomme folk stort sett var, spesielt når de så at man var alene, så virket det som de hjalp til så godt de kunne. Ved Kjerringøen var det proppfullt, og da var det tom en kar som var hjelpsom og hoppet ombord for å hjelpe til med fortøyninger, dregg osv.. Vanligvis går det greit å ta alene, men ved enkelte vindretninger, sterk strøm osv., så er det ofte god hjelp å være to.

Link to post
Share on other sites

Å ligge longside er noe vi stort sett aldri gjør. Ut med dreggen, inn med baugen. Det gjelder stort sett over alt hvor jeg ferdes. Har noen lagt seg longside og det begynner å bli dårlig med plass, får de klar beskjed om å legge seg for anker. Vil de ikke, må de regne med å få en båt på yttersia.

....

<{POST_SNAPBACK}>

Flyttet fra østlandet til vestlandet for 10 år siden, men har fortsatt ikke 'vendt meg til' å ligge longside - ved brygge. Ikke så skjelden er jeg eneste båt som ligger med anker og baugfeste blandt en gjeng som ligger longside. Men - ligger en båt longside ved en offentlig brygge tar jeg det som en selvfølge at jeg kan ligge utenpå (når det forøvrig er fullt). Spør ikke akkurat om lov - bare 'hei på deg' og 'hvordan vil du ha springet?'. Dermed ligger ballen hos den andre dersom videre diskusjon om 'lov til å ligge utenpå' skal føres videre. Har ingen (eller svært få) negative opplevelser med dette. Oppfører man seg greit og ordentlig selv gjengjelder de fleste høfligheten.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...