Jump to content

Hvor er alle de hyggelige båtfolka???


Avsluttet2

Recommended Posts

Vi var i Bergen under Norsteam i august, og hadde verken problem med å få liggja utapå eller å få nokon til å liggja utapå oss...

 

Men, eg skulle ønska at fleire hadde tanke for at båt nummer ein innerst ikkje skal vera den einaste som har tau i land, samt at alle legg spring i tillegg til baug og akterfortøying.

 

Og når eg er vel i hamn, legg eg ei dørmatte på brygga innafor den innerste båten, og instruerar ungane til å lista seg lett på tå over fordekket til båtane som ligg innafor når dei skal i land.

 

Og TJ- du er velkommen til når som helst å liggja utapå oss :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Og når eg er vel i hamn, legg eg ei dørmatte på brygga innafor den innerste båten, og instruerar ungane til å lista seg lett på tå over fordekket til båtane som ligg innafor når dei skal i land.

Good point. Mine tre Chrapyler samt Quindebestet er klart instruert, under trussel om smertefull korporlig straff, om å gå FORENOM LUKEN på nabobåten. Dvs til ankerwinchen og tilbake. Det finnes ingen tin mer irriterende enn nabokropper som passerer frontvinduene glanende ned i QB's gryter (eller utringning :rolleyes: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Triste historier du har opplevd tj, men jeg tror absolutt at du har vært særdeles uheldig. Båtfolk er da stort sett hyggelige, også på Vestlandet,- går jeg ut i fra...

 

Selv har vi gode erfaringer, selv om det er sjelden vi trenger hjelp,- vi er jo så flinke... :wink::lol:

 

Men alvorlig talt, det du forteller er til skrekk og advarsel for alle,- slik de gjorde mot deg oppfører man seg IKKE!!!

 

Stå på og vær ved godt mot,- det finnes mange hyggelige båtfolk rundt omkring :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som i klartekst betyr?

<{POST_SNAPBACK}>

At du skal gå ombord i seilbåten ved å holde deg i de vaierne som går fra masta til dekket - omtrent midt på båten. Videre anbefales det da å liste seg over fordekket uten sko og med øynene lukket for det som skjer i nabobåten Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har registrert at en del seilbåtskippere ikke hilser på oss med motorbåt. Så jeg smiler bredt og hilser litt ekstra jeg. Jeg synes alltid man skal hilse på sjøen - liten eller stor.

<{POST_SNAPBACK}>

Føler det motsatte her hos oss. Ikke mange motorbåter som hilser tilbake til oss. Men hilser selv, når jeg har "øyekontakt".

Det virker rart. En liten båt er jo mye greiere å ha på utsiden enn et svært slagskip.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Sjansen for at det blir mange båter utfor din egen er mindre hvis det er en liten båt som legger seg inntil.

Har kun avvist båter som er maaange fot lengre enn vår. Ikke greit med en 40`utenpå en 28`.

Eller folk som ikke forstår at de skal holde i vantene når de entrer eller forlater en seilbåt  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig her også. Fikk store hull i rekkenettingen på begge sider i Strømstad.

 

Konklusjon : Oppfører man seg mot andre slik man vil de skal oppføre seg mot deg, blir verden lettere å leve i :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg skiller mellom organiserte havner (gjestebrygger) og uthavner/naturhavner. Oppsøker vi en tilrettelagt offentlig havn så er det selvsagt at båter kan ligge utenpå hverandre. Som det da har blitt kommentert her, så er det da nødvendig med mange nok og store nok fendere. Jeg slutter aldri å forundre meg over at mange med store dyre båter stiller opp med fendere dimensjonert for en jolle. Blir det mange båter utenpå hverandre må en da også ha tamper i land for å unngå "trekkspill forskyvingseffekt".

 

Et annet aspekt er at det å ha båter utenpå seg, kan gi forskjellige opplevelser. Alt fra de hensynsfulle, som beveger seg med "dannelse" og tar hensyn, til de som starter sommerens fyllefest og senere hopper ned på dekket på vei hjem fra pubben og tramper rundt, hyler og roper.

 

Et annet fenomen, som jeg opplevde forleden, var at jeg selvsagt tok i mot en båt som spurte om å få legge seg utenpå. Like etterpå kommer det flere andre store båter å legger seg utenpå denne igjen. Da er det ikke jeg som ligger ytterst og jeg blir ikke spurt. Men jeg, med mindre båt enn de ytterste 50 foterne, ligger innerst og får store tunge båter utenpå uten jeg kan si noe fra eller til. Heldigvis var det mannskaper som viste aktsomhet når de gikk over båten, men skulle det blåse opp så ville min båt ha blit "voldtatt" av de ytterste.

 

Ligger jeg i en naturhavn (gjerne fortøyd longside til berget) og det er stor plass rundt meg mener jeg at jeg har min fulle "rett" til å kunne avvise spørsmål om å ligge utenpå. Da kan de finne frem fendere og anker, og ta arbeidet med å fortøye selv.

Link to post
Share on other sites

Et annet fenomen, som jeg opplevde forleden, var at jeg selvsagt tok i mot en båt som spurte om å få legge seg utenpå. Like etterpå kommer det flere andre store båter å legger seg utenpå denne igjen. Da er det ikke jeg som ligger ytterst og jeg blir ikke spurt. Men jeg, med mindre båt enn de ytterste 50 foterne, ligger innerst og får store tunge båter utenpå uten jeg kan si noe fra eller til. Heldigvis var det mannskaper som viste aktsomhet når de gikk over båten, men skulle det blåse opp så ville min båt ha blit "voldtatt" av de ytterste.

<{POST_SNAPBACK}>

Den ene av nettene vi hadde i Strømstad la det seg en 28`motorbåt på oss. Men da resten av vennegjengen hans ( 3 båter ) senere kom og ville legge seg utenpå han igjen ba jeg dem fint om de ikke kunne fordele seg lit ut over alle andre som ikke hadde noen utenfor seg. Dette tok de fint. Og jeg slapp den lille irritasjonen :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Eller folk som ikke forstår at de skal holde i vantene når de entrer eller forlater en seilbåt  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg nok ikke enig, men det er kanskje fordi vi er småbarnsforeldre og ikke ønsker at noen vekker junior (6 uker gammel), når han endelig har sovnet etter en stund med slit.

 

Da er det meget irriterende at noen tramper over dekket, henger og slenger i vantene for så å slippe brått, (de gjør jo selfølgelig ikke det, men det er omtrent slik det høres ut som inne i båten), da høres det omtrent ut som om en sitter i en gitarkasse og drar sterkt i en streng for så å slippe brått.....Junior våkner selfølgelig og så er det på`n igjen.

 

Nei, vi har ønsket andre båter velkommen utenpå oss, har tatt i mot tampene også selfølgelig. Men vi har bedt våre nye naboer om å være snille å ta hensyn, pga. guttungen, noe de forsto og var meget flinke alle sammen. Jeg må si jeg er imponert over barn og voksnes evne til å ta hensyn.....dersom noen som lå utenpå oss i helgen på Bolærne leser dette, må jeg si dere var meget behagelige naboer. Velkommen igjen!

 

Men ligg unna vantene mine, ihvertfall så lenge vi har småbarn ombord!

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Er enig i skillet mellom naturhavner og gjestehavner. Ville aldri spurt om å legge meg utenpå en båt som lå i en fredelig vik. Ville vel ikke lagt meg i den viken engang om det var andre steder i nærheten som egnet seg (og det er det jo som oftest her på vestlandet).

Men i de naturhavnene som er merket og delvis tilrettelagt av friluftsrådet synes jeg kanskje det er annerledes.

Jeg ville i alle fall lagt meg til der selv om det lå andre båter der fra før og synes vel heller ikke det er for mye å spørre om en kan ligge inntil en annen båt om det ellers er mangel på egnede plasser for meg og familien.

 

tj

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert; - jeg er mye hyggeligere her på nettet enn jeg er i virkeligheten. :lol:

 

Tror intensjonene alltid er gode, men når alt kommer til stykket ser vi vel folk an, ser noen praktiske vansker, redd for "riper i lakken", bråk fra nabobåten, oversosiale naboer, osv. Vi ser problemene og da er det ikke så lett å være like høflig som her. :blush:

 

En annen ting somer sikkert er at dette kan være en påminnelse om at vi bør være mer velvillige i disse situasjonene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette var triste greier, tj.

 

Men det stemmer ikkje med mitt inntrykk av båtfolk i Hordaland eller andre stader på Vestlandet. Her er hjelp å få, og eg har alltid funne nokon å ligga utanpå, dersom det har vore naudsynt.

 

Men nokre "dri***ekker" registrerer eg også. Skal ikkje generalisera, men det forundrar meg ikkje om dette også er dei som gir blaffen i hekksjøen sin...

 

Trur heller ikkje Vestlandet er verre enn andre, men på eit område kunne me forbetra oss:

 

Kvifor må me vestlendingar (nesten) alltid ligga longside kaien? På sør- og austlandet er folk mykje flinkare til å bruka anker og legga baugen mot kaien. Det gir meir effektiv utnytting av kaiplassen + at ein slepp å gå over andre båtar for å koma ombord.

 

Ikkje alle plassar er dette mogleg, men i ei rekke gjestehamner og ved brygger i friluftsområde, kunne dette vore gjort i større grad.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var rart. Jeg har ingen problemer med dette. Hva mener du folk skal bruke da, hvis de ikke kan benytte vantene ?

<{POST_SNAPBACK}>

De får heller forsøke å dra seg opp etter rekkevaierne mine, regner med at de ikke er så tunge i sessen at de drar ned støttene.......

Dette fungerte ihvertfall utmerket i helgen da vi lå longside på betong brygga på Østre Bolærne.....

 

Men vantene mine skal være i fred......, gjør et forsøk ombord selv, få en til å holde seg i vantet mens han hopper ned på brygga og slipper litt brått, mens du står inne og ser for deg at junior nettopp har sovnet.......... :cryin:

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

De får heller forsøke å dra seg opp etter rekkevaierne mine, regner med at de ikke er så tunge i sessen at de drar ned støttene.......

Dette fungerte ihvertfall utmerket i helgen da vi lå longside på betong brygga på Østre Bolærne.....

 

Men vantene mine skal være i fred......, gjør et forsøk ombord selv, få en til å holde seg i vantet mens han hopper ned på brygga og slipper litt brått, mens du står inne og ser for deg at junior nettopp har sovnet.......... :cryin:

 

:flag:

Mener selvfølgelig ikke at man skal vekke junior, men jeg forstår ikke at det blir noe lyd av det. Vi har alltid brukt vantene (en hånd på hvert undervant) både ved av og påstigning, og jeg har aldri registrert noen lyder når jeg er inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har både mellomvant og toppvant som løper parallellt opp til første saling så kan disse (litt avhengig av utførelsen) ha en tendens til å slå i hverandre hvis man er litt vørsløs når man har tak i det ene vantet. Så kanskje det er det Fernanda mener?

 

(De seine modellene av 352 har vel gjerne to salingshorn.)

 

Også en generell kommentar ang. "gjestfriheten", eller mangel på sådan, hos en del i gjestehavnene. Jeg synes å spore at det de siste årene har blitt vanskeligere og vanskeligere å legge seg på utsiden av andre fartøy i gjestehavnene. Før var det svært sjelden noe problem å ligge på utsiden av noen, de siste årene har jeg hørt alle mulige unnskyldninger for at det passer svært dårlig; hvem har vel ikke hørt "Jeg venter på en kamerat" eller "Jeg skal gå veldig tidlig, klokken 6".

 

Veldig pussig at kameraten ikke dukker opp da....

 

Og så er det typen som "skal gå tidlig". Jeg pleier å svare at "det er ikke noe problem", for det blir det sjelden. Det er vel kun 1 av 5 som faktisk skal gå så tidlig, og da står jeg opp og forhaler båten og går og legger meg igjen. De 4 andre pleier å "ombestemme" seg eller somle til 9-10 tiden, pussig nok.

 

Jeg ser helt klart problemstillingen med å ligge som sild i tønne i en overfylt støyende gjestehavn, med festligheter utover natten - og derfor styrer jeg gjerne unna disse plassene. Dessverre, og heldigvis, så er det nok en del av "gamet" når man ligger i gjestehavn, å ligge tett sammen med andre ukjente mennesker. Sånn er det.

 

Ferie i juni eller august anbefales for de med sosial angst, eller dårlig sovehjerte. Eller meget blank båt.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg riktignok aldri fartet rundt på Vestlandet med båten min, men det virker som om tj har vært ekstra uheldig. På flere av de stedene jeg frekventerer med min båt, er det en dyd av nødvendighet å pakke båter utenpå hverandre simpelthen for å få plass til alle. På steder som Vesterø og Kostersundet er 7 båter + ikke uvanlig.

Det har kun hendt et par ganger at jeg har blitt avvist, alle ganger av motorbåter, og alle ganger med henvisning til at de ventet på en til. Årsaker er ikke verre enn at motorbåter gjerne farter rundt flere i lag og vil ligge sammen, mens seilbåtene opererer på egenhånd.

Man må finne seg i at folk fra andre båter beveger seg over båten, og det virker som om listing på tå og kun passering over fordekk er noe alle har fått inn med morsmelken. Skjeldent noe problemer, iallefall med seilbåten hvor dekksflatene er laget for å gå på. Ingen balansering på smale dollbord.

Entring? Vel, med Arvikakvalitet på båten er det ett fett om man holder seg i rekkestøttene eller vantet. Du får ikke gjort noen skade i noe tilfelle. Dessuten har jeg kun ett vant å holde i.

Friskt mot tj. Prøv igjen. Det er like mange hyggelige folk i fritidsbåt som på landeveien. Det vil si de aller fleste.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og leser dette med interesse og føler med alle ... inklusiv TJ som er ny som båteier ... har sitert et par ting her og vil kommentere litt på hva som jeg synes BØR være en selvfølge... Det meste går på kommunikasjon, høflighet og forståelse... Jeg selv har forhalt meg ofte i sommer, tatt imot alt ifra 23 fotere, leiebåter og lagt ut fendre til 60 fotere for å komme longside.....

 

........En liten båt er jo mye greiere å ha på utsiden enn et svært slagskip.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men hvis nå "slagskipet" har behov for å komme inn der ... kan en ikke "bytte plass" eller forhale seg litt alle sammen slik at "slagskipet" får plass og kan ta bufferten for de andre store som sikkert kommer... Og hvis en "mindre" båt på 20 fot + kommer inn, værmeldingen er fin, og det viser seg at de er på dagstur, så tilbyr jeg dem å ligge vedsiden av meg, uten å måtte ankre opp.... (regner med at mitt 20 kg + 75M kjetting kan holde dem også da...)

 

Men, eg skulle ønska at fleire hadde tanke for at båt nummer ein innerst ikkje skal vera den einaste som har tau i land, samt at alle legg spring i tillegg til baug og akterfortøying................Og når eg er vel i hamn, legg eg ei dørmatte på brygga innafor den innerste båten, og instruerar ungane til å lista seg lett på tå over fordekket til båtane som ligg innafor når dei skal i land.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette må da være en selfølge.... hvis jeg legger meg utenpå noen, så stiller jeg med godt tauverk og spring til fatøyet som jeg legger meg intil, og egne landtau... Jeg kan jo ikke forvente at de har tauverk som er dimmensjonert for 2 eller 4 x egenvekt. Vanlig praksis skal være at en uansett skal ha egne landtau.... slik at hvis den innerste båten forlater havnen først, så blir forhalingen så mye lettere....

 

Good point. Mine tre Chrapyler samt Quindebestet er klart instruert, under trussel om smertefull korporlig straff, om å gå FORENOM LUKEN på nabobåten.  Dvs til ankerwinchen og tilbake.  Det finnes ingen tin mer irriterende enn nabokropper som passerer frontvinduene glanende ned i QB's gryter (eller utringning  :rolleyes: )

<{POST_SNAPBACK}>

Høflighet og privatlivet skal respekteres uansett ... med mindre man er invitert ombord til sosialt lag. aldri skal man gå via hekken, med mindre den andre båten har indikert at dette er foretrukket.

 

Her er jeg nok ikke enig, men det er kanskje fordi vi er småbarnsforeldre og ikke ønsker at noen vekker junior (6 uker gammel), når han endelig har sovnet etter en stund med slit.

 

Da er det meget irriterende at noen tramper over dekket, henger og slenger i vantene for så å slippe brått, ....................

<{POST_SNAPBACK}>

Jada .. respekt skal man ha, og deres opplevelser er blandete, som de flestes.... Vanskelig når man har barn ombord ... først er de nyskjerrige, så er det vankselig å få dem til å legge seg å sove, så blir de overtrøtte som går ut over foreldrene .... vanskelig balansegang når en har båter på utsiden. Men som du siterer så finnes det jo fornuftige folk der ute også ... de har sikkert funnet seg selv i samme situasjon tidligere og "vet bedre" av erfaring...

 

Som dere forstår, så sier jeg JA til longside, oftere enn nei.... og jeg er villig til å forhale meg, flytte osv.... men jeg kommuniserer samtidig mine forventninger til dem som vil ligge utenpå meg, slik at de forstår hva mine forventninger er. Hvis jeg skal legge fra 08:00 følgende morgen, så forventer jeg at de som ligger utenpå er oppe og tar vare på egne båter etter meg ... hvis ikke så vet jeg at mine to grønne metalklumper, og tilhørende lydsignaler og røyksky, vil gjøre at noen rører på seg...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er nok mest enig med Geir KS. Men jeg er ikke sååå veldig glad i få seilbåter langs siden. Mange av dem har jo reineste bråke generatoren oppe i masta si. Med Ørnhilds super sensitive ører,som kan høre rur gro,så er det jeg som får kjeft om morgenen hvis det har vært ulyder om natta :smash:

Selv hadde jeg antagelig ikke våknet om så Gamle Erik sprakk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke hatt problemer med å få legge oss til utenpå andre, selv her på Vestlandet.

Og selv har vi fått både to og tre båter utenpå oss når vi har vært innerste båt. Fungerer stort sett greit, med unntak av enkelte fyllerører og dertil folk som er dritings og så skal snuble seg over vår båt midt på natten, og frem og tilbake for å pisse på kaien eller hva de driver med resten av natten.

Mulig jeg tar helt feil, men våre erfaringer i sommer hvor vi for ofte har sett godt voksent båtfyll på kaien og deretter i båtene har kun forekommet i store og forholdsvis nye FB båter :confused:

Er dette et mønster som andre har erfart ?

 

Selv er vi glad i god vin og noen øl ombord, men aldri beruset, og jeg har ennå tilgode å se seilbåter

med drita fulle folk ombord i. :confused: Og i mer moderate motorbåter kan jeg heller ikke se at dette er så utpreget fenomet.

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er nok ikke fritatt når det gjelder båtfyll, hadde tre store seilere foran oss i Skagen bla. annet en Sweden Yacht 50 med et mannskap som just ikke var edrue. Skipperen var nok i 50 åra. Kl 05 om morgenen ble stereo anlegget koblet opp mot en megafon som var montert midt oppe i masten, dette varte til en annen gjest slo av hele greia (trolig med begge hender) og ditto trusler om bading hvis dette gjentok seg.

 

Opplevde sånne episoder i de fleste store havner vi var innom. Så da er det fint at man har rolige uthavner og ty til.

Redigert av Brumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...