Jump to content

Hvilken Isoterm bereder er best?


jma001

Recommended Posts

Jeg skal skifte ut til nytt ISOTERM Blandebatteri, og har valget mellom to varianter:
1.Det ene er en NY modell (sies det):        "ISOTERM Spa Basic"-blandebatteri, 40l, varenr: 126232, pris kr. 3990
2.Det andre er en kjent/velbrukt modell: "ISOTERM Basic m/Termostat"-blandebatteri, 40 liter, varenr: 113961, pris kr. 5490

Spørsmål:
Hvorfor er det første ca. 2000 kr billigere enn det andre?
Er det MED eller UTEN termostat, som utgjør pris-forskjellen? 
Og er det vesentlig og/eller en stor fordel at blandebatteriet har termostat?
MED eller UTEN termostat har vel betydning kun i det tilfelle at strøm er påkoblet (ved landligge) som energikilde?


De ovennevnte blandebatteriene er presentert i følgende linker:
1.ISOTERM Spa Basic"-blandebatteri, 40l, varenr: 126232, pris kr. 3990
2.ISOTERM Basic m/Termostat"-blandebatteri, 40 liter, varenr: 113961, pris kr. 5490

 

Jeg er takknemlig for gode tips, råd  og din erfaring.  

Link to post

Spa modellen, har plastikk skall og den andre metall. Lest tildligere at spa modell hadde svart stål i tank og anoder, men det ser ikke ut til å stemme lenger. 

Termostat gjør at tanken holder vesentlig lenger på varmen, koster vel 7-800kr, så da er differansen ikke så stor.

 

Edit` mitt 1000 innlegg :flag::giggle:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Ja, hovedsaklig forskjell på ytre materiale og termostat.

 

Med termostat på varmtvannsutløpet på berederen kan du regulere makstemperaturen på varmtvannet som kommer ut av tanken. Den gjør det slik at den blander inn kaldt vann sammen med det varme i termostaten slik at det varme vannet fra selve berederen (rett over 80 grader ved bruk av strøm) blir til den temperaturen du ønsker ut i rørene. Dermed varer varmtvannet lengre da det spes ut med kaldt. Enkelte slanger og rør tåler ikke mer enn 60-70 grader over tid, så sånn sett er termostat greit. Samtidig bør du ikke skru termostaten ned under 60 grader, da ber du om å få legionella i rørene. Legionella dør ved 60 grader, så hos meg står termostaten derfor på maks (altså 60 grader, skulle vel egentlig ønske den gikk til 65, for å være sikker). Så vidt jeg husker kan du justere termostaten til å gi fra i underkant av 40 grader og opp til 60.

 

Monterte en slik bereder («Basic 40», med termostat) ombord selv for et par år tilbake, er godt fornøyd med den:thumbsup: Den holder bra på temperaturen. Hvis du ikke bruker varmtvann ellers; varm dusj etter et døgn, halvkaldlunken dusj etter to døgn (etter motorgange eller oppvarming av tanken med strøm for så koble fra).

Link to post
9 hours ago, Førstefender said:

Termostat gjør at tanken holder vesentlig lenger på varmen, koster vel 7-800kr, så da er differansen ikke så stor. 

Takk for svar, Førstefender,

Hvorfor er det - som du sier, at:
"En bereder med termostat holder lenger på varmen"?

Jeg oppfatter at du anbefaler den som koster 2 lapper mer,  som "har termostat":
Er det andre argumenter for å kjøpe den dyreste av disse to?

Link to post
jma001 skrev 16 minutter siden:

Ja, jeg mener selvsagt BEREDER...., hvilket går tydelig frem hvis du ser på produktene jeg linker til.
Fort gjort å gjøre "skriveleif", ikke sant?
:-)

 

Joda, jeg gjør det selv titt og ofte :wink:

 

Hvor lenge er det vanlig at tankene holder på varmen? Jeg har selv en Isotherm og etter to døgn så merker jeg at det bare er lunkent. Vil det holde lenger med en ny tank, kanskje? 

Link to post
9 hours ago, Hakkannen said:

Ja, hovedsaklig forskjell på ytre materiale og termostat. 


Takk, Hakkannen
Det du her argumenterer med av bl.a. erfaring , overbeviser meg  om at det er den i pkt 2 som er best, og
som jeg derfor kommer til å kjøpe:

2.ISOTERM Basic m/Termostat"-blandebatteri, 40 liter, varenr: 113961, pris kr. 5490

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post

 

jma001 skrev for 5 timer siden:


Takk, Hakkannen
Det du her argumenterer med av bl.a. erfaring , overbeviser meg  om at det er den i pkt 2 som er best, og
som jeg derfor kommer til å kjøpe:

 

Bare hyggelig:smiley: Samtidig må jeg si at jeg ikke har prøvd den andre og nyere varianten, så derfor kan det godt være den også er like god selv om du bare har hørt om den dyrere typen:wink: Men liker du å spare på varmtvannet (altså ha mer varmtvann tilgjengelig enn beredervolumet skulle tilsi) er bereder med termostat tingen.

Leste en plass at noen sa en bereder på 40 liter med termostat kunne sammenlignes med en på 60 liter uten termostat (i vanlig bruk). Om det stemmer eller ikke skal ikke jeg gå god for:wink:

Link to post

Om en har en slik innblanding av kalt vann eller ikke må da ha null innvirkning for kapasitetet på varmt vann fra tanken? Om en blander inn kaldt vann på denne "termostaten" for å få la meg si 5 liter 50gr. vann i oppvaskkummen eller fra blandebatteriet for oppvaskkummen for å få 5 liter 50gr. til oppvasken må da bli akkurat det samme?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 15 minutter siden:

Om en blander inn kaldt vann på denne "termostaten" for å få la meg si 5 liter 50gr. vann i oppvaskkummen eller fra blandebatteriet for oppvaskkummen for å få 5 liter 50gr. til oppvasken må da bli akkurat det samme?

 

Forsåvidt enig, et godt poeng om tappepunktet er i umiddelbar nærhet til berederen, da har slikt mindre å si.

 

For min del må vannet gå et stykke. Har til sammen fem tappepunkter for varmt vann fordelt fra fremre bad og akterover til dusjen på badeplattformen. Tenker det er mer økonomisk (med tanke på varmetap) å sende avgårde 60 grader varmt vann ti meter enn 85 grader varmt vann det samme stykket. Hver gang man tapper varmt vann ved et tappepunkt vil det bli stående noen liter varmt vann i slanger og rør og kjøle seg ned etter man er ferdig. Det koster mer å varme opp vann til 85 grader enn 60. I praksis ligger folk gjerne med landstrøm, da har det mindre å si for praktisk bruk, men skal man ligge i uthavn ei helg tror jeg absolutt det har noe for seg for å drøye varmtvannskapasiteten ombord lengst mulig, spesielt hvis man har lengre strekk mellom bereder og tappepunkt. 

 

I tillegg unngås at man bruker unødvendig varmt vann til oppvask og lignende. Uten at jeg skal være noen forkjemper for det, vasker stort sett opp i kaldt vann:lol:

 

Link to post

Den viktige fordelen med en slik innblanding (feilaktig kalt termostat) er at en ikke risikerer at barn/voksne får forbrenninger dersom temperaturen er 80gr. Vi kjører slik bereder UTEN slik innblanding, greit å få skyldt fettete middagstallerkener med ordentlig varmt vann, ikke pisselunka 60gr. vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
10 minutes ago, Lars H. said:

Om en har en slik innblanding av kalt vann eller ikke må da ha null innvirkning for kapasitetet på varmt vann fra tanken? Om en blander inn kaldt vann på denne "termostaten" for å få la meg si 5 liter 50gr. vann i oppvaskkummen eller fra blandebatteriet for oppvaskkummen for å få 5 liter 50gr. til oppvasken må da bli akkurat det samme?

Tja egentlig, men når man åpner feks varmt krana og venter på varmtvann, vi du dra mindre kaldt vann inn i tanken. Sparer kanskje bare mindre mengder, men tankene er jo bare 20-40liter som regel  så har det nok litt å si.

 

Link to post
Just now, Lars H. said:

Den viktige fordelen med en slik innblanding (feilaktig kalt termostat) er at en ikke risikerer at barn/voksne får forbrenninger dersom temperaturen er 80gr. Vi kjører slik bereder UTEN slik innblanding, greit å få skyldt fettete middagstallerkener med ordentlig varmt vann, ikke pisselunka 60gr. vann.

Hehe har ca 65-70grader som hjemme, også bruker vi Zalo ;) 

Link to post
Hakkannen skrev 4 minutter siden:

Tenker det er mer økonomisk (med tanke på varmetap) å sende avgårde 60 grader varmt vann ti meter enn 85 grader varmt vann det samme stykket.

Og det er du sikker på? Kanskje litt problemer med å få 60gr. frem 10 m? Må kanskje renne lenge før rørene/slangene blir varme nok til at temperaturen ved tappepunktet nærmer seg 60gr.?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 7 minutter siden:

Og det er du sikker på? Kanskje litt problemer med å få 60gr. frem 10 m? Må kanskje renne lenge før rørene/slangene blir varme nok til at temperaturen ved tappepunktet nærmer seg 60gr.?

 

Nei, har ikke regnet på det slik:blush: Da jeg skulle ha ny bereder ble jeg forespeilet blant annet dette som skrevet over og har ikke stillet så mye spørsmål ved det egentlig.

Link to post
20 minutes ago, Lars H. said:

Og det er du sikker på? Kanskje litt problemer med å få 60gr. frem 10 m? Må kanskje renne lenge før rørene/slangene blir varme nok til at temperaturen ved tappepunktet nærmer seg 60gr.?

Nei, det er nok marginalt. Det går mer på at rørene som regel må etterfylles med varmt vann innen dette er fremme ved kranen. Hvis man blander inn (noe) kaldt vann ved berederen, så vil man trenge mindre varmt vann fra berederen for å fylle rørene frem til kranen. Totalforbruket av varmt vann blir mindre, men man har evt. ikke samme mulighet til å få like glovarmt vann.

Link to post

Vel, 10m 15mm rør bli sånn ca. 1,7 liter, så differansen i brukt varmtvann på 80 eller 60g. for å fylle rørene, blir jo ikke så mye. Men nok om det.

 

Det viktigste med å ha slik innblanding av kalt vann direkte ut fra berederen, er nok at barn/voksne slipper uhell med skålding av vann over 80gr. Og ulempen er legionella i rørene ved lav temperatur.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mikseventilen som monteres på disse berederne har til hensikt å begrense maksimaltemperaturen som kan oppnås ut av bereder. Dette er aktuelt idet enkelte motorer har en kjølevannstemperatur opp til 90 grader celsius og følgelig kan man risikere at varmevekslingen fra motorens varmesløyfe gir en for høy varmtvannstemperatur på tapevannet. Ikke bare kan man skade seg på det varme vannet men man kan også risikere at rørsystemer, tetninger etc. ødelegges av overvarme.

 

Den elektriske varmekolben er styrt av en egen thermostat som isolert sett ikke har noe med dette å gjøre selv om naturligvis også vannet "produsert med elektrovarme" vil bli nedregulert av mikseventil på utløpet om man har valgt en høyere temperaturinnstilling på el-thermostaten enn på mikseventilen. El-thermostaten er vanligvis begrenset til max. ca. 65 grader celsius. Legionellafaren oppstår om man går under 60 grader celsius så man bør holde over dette på tanken. 

 

Oppvekst av legionella i rørsystemet forøvrig motvirkes av jevnlig tapping fra ALLE tappepunkter/stikk. Man må ikke ha noen "døde" stikk på lina.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...