Bairo Startet 1.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2018 Hva er ca. forventet levetid på en VP D6-370 hvis alle servicer blir fulgt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 I fritidsbåt med et fornuftig stell og vedlikehold: Kanskje 40 - 50 år eller noe sånt. Begrensningen er hvor langt frem i tid det vil være mulig å få tak i deler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bairo Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 :-) Så det vil med andre ord si at med riktig vedlikehold, er det omtrent ikke noen begrensning på timer på motor? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Enig med Brigg. Service vedlikehold og godt stell er tingen. En liten sammenligning. Her er motorene i vår båt. TAMD 61 fra 1991. Snart 3000 timer. Ingen større rep. utført på disse. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Brigg Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Bairo skrev 23 minutter siden: :-) Så det vil med andre ord si at med riktig vedlikehold, er det omtrent ikke noen begrensning på timer på motor? Dersom man tar utgangspunkt i fritidsbruk og typisk 100 timer i året vil dette si 4.000 timer på 40 år. Dette burde ikke være noe problem for en fornuftig vedlikeholdt motor. Om motoren går i kommersielt bruk blir det noe annet, da vil sansynligvis timetallet være avgjørende for når motoren anses å være utslitt, ikke alderen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bairo Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Tusen takk for svar. Betryggende å høre for en noe mindre motorkyndig. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Ca 5000 timer før overhaling ved yrkesbruk. Og da er det nok mest lønnsomt/sikrest å kjøpe ny shortblock. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Jeg hadde en Yanmar Lh-ste 222hk. Der var "levetidsplanen" overhaling etter 8000 timer og 8000 til, så ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 D6 motorene i UNI Krøgerø her vel ruslet nærmere 8000timer nå, var planlagt byttet på 5 så 6000timer, men var bare i så god stand at de står der ennå.. Mener det er D6 425. Må vel regne med at de har relativt hardt bruk til tider. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Jeg har D6 435. Har rundet 1500 timer, og blir kjørt pent og servet regelmessig. Håper på mange flere timer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Førstefender skrev for 3 timer siden: D6 motorene i UNI Krøgerø her vel ruslet nærmere 8000timer nå, var planlagt byttet på 5 så 6000timer, men var bare i så god stand at de står der ennå.. Mener det er D6 425. Må vel regne med at de har relativt hardt bruk til tider. Overasker ikke. De fleste motorene i fritidsbåter står seg i hjel. Da jeg var på RS måtte vi bytte ut Yanmarene da de var på rundt 10.000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.