Jump to content

'Överstor' zinkanod


ebonita

Recommended Posts

Princess har också ett sådant bondat system med stora (4kg) brödlimpor av zink på båda sidor bak.

Dom brukar jag byta vart annat eller vart tredje år.

 

Jag vill mena att jag har fått veta att bondningen inkluderar alla metalldelar i aktra delen av båten (dock inte trimplanen...) men däremot inte de som sitter framför motorerna, t ex toalettvattenintag och utsläpp m fl...?

 

Till sist som Hulda skriver så skall man väl vara mest orolig om inte zinken förbrukas alls.

Om den överförbrukas skulle det väl däremot även vara anledning att misstänka strömläckage från landströmmen?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

 ... Landstøm har ingen innvlytelse på anoder hos meg. Feil i DC-anlegget kan like gjerne gi øket anodeforbruk.

Et lite spørsmål, når landkabelen til trafoen ligger på dekket, kan det da gå krypestrøm fra kabelen gjennom skroget og til sjø (jord), som videre tærer på anoder og skrog?

Link to post
Share on other sites

navid skrev 50 minutter siden:

Et lite spørsmål, når landkabelen til trafoen ligger på dekket, kan det da gå krypestrøm fra kabelen gjennom skroget og til sjø (jord), som videre tærer på anoder og skrog?

Teoretisk 'ja', i praksis 'nei'. Har du båt i aluminium, ubehandlet, stål samme, rekkestøtter som er jordet til sjø, så er muligheten der. I tillegg som du må ha en lekk kabel. Har kanskje skjedd i løpet av historien, det er som sagt en teoretisk mulighet. Nå har jeg sett folk som har brukt lampettledning som landstrømkabel, så ingenting er umulig.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg var på slipp, målte jeg for morro skyld mellom sinken bak og rett i bakken. Der stod det 40 volt på multimeteret. Jeg greide ikke å måle noe strøm. Jeg hadde en sladd med 230v (arbeidsstrøm) liggende ombord. Plastbåt. Den var ikke tilsluttet noe som helst i båten. Fjernet jeg kabelen så målte jeg 0 v. Kunne ikke se skader på sladden. Vanlig sort gummikabel. Det skal sies at det regnet så kabel og dekk var vått. Ville jeg ha fått ekstra tæring på sinken om jeg låg i sjøen med denne kabelen ombord?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...