Jump to content

Maxi 95, skifte pakkboks, pakning til ror og gjennomføringer


Båtglad-mann

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har helt siden jeg kjøpte en litt nedgått Maxi 95 fra ca. modell ~1980 for litt over 2 år siden hatt en kontinuerlig oppgraderingsprosess og nå er jeg kommet til noen av dem siste bitene som trenger oppgradering for båten er i topp driftsstans.

 

Jeg tenker at i løpet av tiden båten ligger på land dette halvåret nå utføre skifte av pakkboksen som er av modell fettsmurt sleipner per dags dato, sjekke stand på roret samt en god del gjennomføringer som skal blindes og skiftes ut.

 

Skroggjennomføringer

Skifte av skroggjennomføringer føler jeg at jeg vet hvordan man gjør men er det noen som har en god løsning på hvordan jag blinder 2-3 gamle gjennomføringer jeg ikke trenger?

Er det bare å bruke epoxy, glassfiber, slipe og prime?

 

Pakkboks

Dette er noe jeg aldri gjort eller hørt om hvordan man gjør, er det noen som kan komme med en kort prosessforklaring helt fra å skru loss boltene fra girkassen til jeg skrur dem tilbake samt om jeg burde skifte modell? :rolleyes:

 

Ror

Dette er en del av båten som jeg er litt urolig for rent driftsmessig, den metall-dingsen (vet ikke hva den heter) som min styrvaier er montert i som i sin tur er montert på

roret ruster ganske mye (ikke noe lekkasje) og jeg ønsker i utgangspunkt å kontroller pakningen (er det en pakning?) som går gjennom skroget samt skifte ut delen som driver og ruster.. noen som har erfaring med hva jeg eventuelt må skifte eller hvordan dette demonteres? (Ja jeg vet at 1 bilde sier mer enn 1000 ord så jeg skal prøve å få tatt et i morgen før jeg reiser på hytta)

 

Setter pris på om det er noen som kan tenke seg å dele kunnskap eller erfaringer om disse  områdene. :smiley:

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang å blende av gamle gjennomføringer så er det flere gode tråder her inne om det. En sliper "kon" inn mot hullet og støper på begge sider. Les trådene så har du kontroll på dette. 

 

Ang pakkboks så har jeg hatt oljesmurt tidligere og syns volvokondom er en bedre patent fordi den tetter 100% og en slipper å etterfylle olje osv. Litt massasje av kondomet og fett under leppa når en setter båten på sjøen så passer den seg selv, veldig lite som kan gå feil med volvokondom. Om det er lett å bytte så ville jeg gjort det. 

 

Ang roret så skal jeg ikke mene så mye utover at det er aktive Maxiforum/sider på nett hvor jeg tipper du finner det du trenger å vite. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei :smiley: jeg har i dag startet med jobben å skifte alle mine gjennomføringer til trudesign gjennomføringer.

 

Har alltid tenkte at mine gjennomføringer holder en helt OK stand men har hatt en stk. som har holdt meg våken mange netter.. det viste seg at mine bekymringer var godt grunnet... 2 slag med en mindre hammer og det så slik ut, gikk rett av og gjennomføringen var helt morken :eek: mitt tips til deg som har kjøpt en båt med gamle gjennomføringer hvor tidligere eier sier at det er god stand men det ser litt halvveis ut, skift dem ASAP før du må dykke etter båten din..:diving:

 

IMG_1653.JPG.6f944c71f2dca1b6d71c7d80ea6b51ec.JPGIMG_1654.JPG.179334bb1814e1d0cd14479053a18581.JPGIMG_1659.JPG.ae2fa9acd331696b22aca6b72fb4ff42.JPG

 

Så nå til mitt spørsmål for dagen :smiley: skal man slipe helt ned til under primeren eller skal jeg gi meg sånn som det ser ut her og bare kjøre på med epoxy?

 

IMG_1655.JPG.378de2369e4fbebc6970d6cb32f35d25.JPGIMG_1657.JPG.e364c23cffb82bd6704c12caa3ffda08.JPG

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 36 minutter siden:

eller skal jeg gi meg sånn som det ser ut her og bare kjøre på med epoxy?

 

 

Å nei, for all del ikke! Da risikerer du at skuta går ned. Søker du her på forumet kommer det opp flere tråder om emnet, blant annet denne (ligger et par bilder der fra da jeg støpte igjen sist). West Systems har også noen fine guider på nettet når det gjelder epoksyarbeid. Anbefales:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 12 minutter siden:

 

Å nei, for all del ikke! Da risikerer du at skuta går ned. Søker du her på forumet kommer det opp flere tråder om emnet, blant annet denne (ligger et par bilder der fra da jeg støpte igjen sist). West Systems har også noen fine guider på nettet når det gjelder epoksyarbeid. Anbefales:thumbsup:

 

hehe, tenker kanskje du missforstår meg, her skal det ikke blindes av, her skal det inn trudesign gjennomføringer med epoxy. (ser nå at det ikke er så rart at det ble missforstått da jeg ikke skriver at jeg skal inn med gjennomføringer :giggle:)

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ah, da har jeg misforstått skikkelig, tenkte på at du tidligere skrev at du skulle blinde noen gjennomføringer du ikke trenger:lol:

 

Tilbake til spørsmålet ditt; det bør holde å slipe ned til du har røffet opp gelcoaten litt. Kan si litt om hvordan jeg gjorde det da jeg skiftet til Trudesign for et par år siden. Hadde ikke erfaring med annet enn messing/bronse, dette ble noe annet kan man si. Gjorde følgende ut fra hva Trudesign selv anbefaler og råd fra folk som har skiftet Trudesign før. 

 

Slipte jeg ned til slik du viser på bilde, kanskje litt dypere, og slipte i tillegg en liten fas/kon i ytterkant slik at det blir flere flater epoksyen kan feste til.

 

Så brukte jeg fortykket epoksy (ja, vet de også har lignende produkter på Biltema, men siden jeg bor ombord ville jeg har et garantert produkt). Røffet over gjennomføringens bakside/flens, avfettet med aceton og la ei god fuge med epoksy der. Passet på å ikke legge så mye på at limen trakk opp på gjengene som kom til å være på innsiden av skroget. En av fordelene med den fortykkede epoksyen er at gjennomføringene satt av seg selv etter å ha vært trykket på plass. Teipet over med gaffa for sikkerhets skyld, men hadde nok ikke trengt det. Etter gjennomføringene var trykket inn i hullene sine gikk jeg på innsiden og så at limen fylte godt ut mellom skrog og gjennomføringer. Dagen derpå skudde jeg på mutterene og strammet til, før kapping av for lange gjenger og montering av selve ventilene.

 

Brukte Loctite 5331 (for plastgjenger) på gjengene. Skiftet vel en 11-12 gjennomføringer og ventiler, ikke en dråpe lekkasje verken ved sjøsetting eller siden:thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Den fortykkede epoksyen er seig, men ikke seig nok til at den klarer holde igjen gjennomføringen om man skrur på mutteren før limen har herdet. Det finnes verktøy til å holde igjen gjennomføringen utenfra, men da må man være to personer om jobben, det var ikke jeg. I tillegg må man kjøpe verktøyet:wink: Da fungerer det bedre å få gjennomføringen godt inntil slik at limen tyter ut og så teipe over med gaffa for å holde den på plass til limen har herdet for så å skru på mutteren.

 

Har du hjelp med deg og verktøyet i hånd kan du like godt skru fast med det samme, bare vær påpasselig med at gjennomføringen ikke vrir seg i hullet og drar inn luft i limfuga når du skrur til.

Link to post
Share on other sites

Ah da forstår jeg - tror jeg skal prøve å få med meg noen til å holde fra utsiden i løpet av helgen :smiley:

 

Vet ikke hvorfor men jeg gleder meg til å gjøre denne jobben, blir godt å vite at alt er på stell til neste sesong.. blir helt svett av å tenke på den der gjennomføringen som bare gikk rett av

Link to post
Share on other sites

Det er en veldig betryggende følelse med nye og solide gjennomføringer ja:thumbsup: Da jeg kappet litt i de gamle gjennomføringene mine (de var vel 11-12 år på det tidspunktet) fikk jeg en lignende opplevelse som deg. Var knapt styrke igjen, den ene vrei jeg rett av da jeg prøvde lukke ventilen (heldigvis sto båten på land). Så da en lokal båtutstyrsbutikk hadde konkurssalg med 50-70% rabatt slo jeg til og fikk kjøpt de fleste ventilene og gjennomføringene der. Resten ble kjøpt på Maritim. Så langt føles Trudesign trygt og godt, ser ikke for meg å noen gang montere messing igjen.

 

Lykke til med jobben, og ikke minst gled deg til en sesong med en bekymring mindre:smiley:

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev On 4.10.2018 at 22.16:

Hei,

 

Jeg har helt siden jeg kjøpte en litt nedgått Maxi 95 fra ca. modell ~1980 for litt over 2 år siden hatt en kontinuerlig oppgraderingsprosess og nå er jeg kommet til noen av dem siste bitene som trenger oppgradering for båten er i topp driftsstans.

 

Ja, best å ikke legge lista for høyt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er en ekstra implikasjon i det Roger jo skriver. Ventilen ser ut til å være høy materialkvalitet. En slik ventil vil spise messinggjennomføringer til frokost, middag og kvelds. Det handler om galvanisk tæring. Skal du donere ventilen til et godt formål, så er Hulda en meget verdig mottaker :-)

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev for 16 timer siden:

Et spørsmål til bare - hvorfor og hvordan kappet du ned lengden på gjennomføringene? For å minske plassen dem tar, gjøre dem sterkere? Baugfil?

 

Brukte baufil ja. Dette var for å kunne skru ventilen helt ned til mutteren slik at enden på ventilen butter mot mutteren og får direkte støtte fra den. Da blir hele «konstruksjonen» mer kompakt og det oppnås høyere styrke enn om du har stående igjen noe cm med gjenger mellom ventil og mutter. Blir gjennomføringer og ventiler montert et sted du regner med får fysiske belastninger kan slike forsterkningene som Roger jo viser til være greie. Hos meg er ingen ventiler (bortsett fra en) plassert slik at det er fare for å tråkke eller komme borti dem uheldig, da skal det holde å skru dem nedtil mutteren slik som beskrevet over. For den potensielt utsatte ventilen lagde jeg til en forsterkning selv av kryssfiner og epoksy da Trudesigns forsterkninger ikke var kommet i handel i Stavanger/Norge på det tidspunktet. 

 

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Og bruk rett tette-middel. les manualen.

 

Det er en fordel ja, ikke alt som er godt egnet. Utfordringen er gjerne at få ting limer godt nok til Trudesign (bortsett fra epoksy, og til dels polyester), dermed nytter det ikke å bruke hva som helst. Jeg tenkte først å bruke den anbefalte gjengetråden fra Loctite, men selgeren insisterte på at Loctite 5331 var like grei og helst bedre (og på godkjentlista til Trudesign). For min del greit da jeg har vært uheldig med å få gjengetråd skikkelig tett ved en tidligere anledning:giggle: Så det endte med innkjøp og så en test av 5331 før jeg monterte ventilene permanent i båten. Holdestyrken opplevdes som mer enn god, måtte legge mye kraft på ventilen for å kunne vri og løsne denne. Påføringen av 5331 gjorde jeg med en liten pensel, ville være sikker på å få fylt opp gjengene skikkelig.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...