Jump to content

Maxi 95, skifte pakkboks, pakning til ror og gjennomføringer


Båtglad-mann

Recommended Posts

Takk for all informasjon i tråden :smiley: tenkte egentlig å dra å kjøpe gjennomføringer i dag men endte med å reise ut å slipe ut to ekstra gjennomføringer så nå blir det montering av fem stk. til helgen.

 

To ting, alle mine hull passer perfekt med trudesign sine gjennomføringer 22mm og 42mm diameter foruten gjennomføring som var til eksosen som hadde et hull som var 55mm diameter... What to do? Drille opp hullet sånn at 60mm diameter gjennomføringen passer?

 

Og så til sist, hvordan får jeg herdet epoxy når det er litt kaldt ute? Kan kjøre varmelamp utenfra, dieselvarmer som varmer opp innefra og så sette på noen form for isolasjon på utsiden når det herdet noe, ville det fungert eller trenger epoxy en mer konstant direkte varm?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Mekaniker vett'u. Kan alt.

Og jeg som trodde du var pensjonist :wink:

 

ne.andersson skrev for 2 timer siden:

To ting, alle mine hull passer perfekt med trudesign sine gjennomføringer 22mm og 42mm diameter foruten gjennomføring som var til eksosen som hadde et hull som var 55mm diameter... What to do? Drille opp hullet sånn at 60mm diameter gjennomføringen passer?

Eksos til dieselvarmer da eller? Skal du  ha kompositt der også?

 

ne.andersson skrev for 2 timer siden:

Og så til sist, hvordan får jeg herdet epoxy når det er litt kaldt ute? Kan kjøre varmelamp utenfra, dieselvarmer som varmer opp innefra og så sette på noen form for isolasjon på utsiden når det herdet noe, ville det fungert eller trenger epoxy en mer konstant direkte varm?

Hvis du teiper bobleplast på utsiden, og fyrer med dieselvarmer på innsiden burde det bli bra. Setter du en varmeovn som blåser varm luft mot området er du helt sikker. Men nå har det vært 10 grader her i dag helt til langt på kveld, så da hadde det ikke vært nødvendig med ekstra tiltak i det hele tatt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Eksos til dieselvarmer da eller? Skal du  ha kompositt der også?

 

Nei det er eksos/vann blandingen ut fra motor dette er tiltenkt, burde jeg ikke bruke kompositt til dette?

 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvis du teiper bobleplast på utsiden, og fyrer med dieselvarmer på innsiden burde det bli bra. Setter du en varmeovn som blåser varm luft mot området er du helt sikker. Men nå har det vært 10 grader her i dag helt til langt på kveld, så da hadde det ikke vært nødvendig med ekstra tiltak i det hele tatt. 

 

OK - da blir dette løsningen, jeg ser at lørdag så er det meldt 5-10 grader hvor jeg har båten på land så da fyrer vi på fra innsiden og utsiden samt isolerer fra utsiden når det herdet noe.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig det er vel ikke mange som har alarm på eksosen, hadde vel brukt det rund baut.

 

Jeg sverger til Blakes Seacock da båten er på vannet hele året og de var like fine etter 30 år.

Og frostsikkre har de hvert i 40 år.

https://www.marinechandlery.com/blakes-seacock-the-original-taper-plug-valve

 

Blakes Seacock - the original taper plug valveimage.jpeg.09a7f41e67e915523b3abb427a88bccf.jpeg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skiftet 4 av 5 gjennomføringer i helgen til trudesign sine, håper dem holder tett... tyter nå hvert fall epoxy i alle retninger :giggle:

 

Nå gjenstår kun den siste rakkaren, den til eksosen.

Ble anbefalt i butikken å prøve-kjøpe en 1 1/2" gjennomføring og levere tilbake om det ble feil og denne ble alt for liten (klarte knapt å dekke hullet), er det noen som vet utvendig diameter på en 2" messing gjennomføring fra maritim?

 

Hullet som gjennomføringen min skal inn i er akkurat 55mm diameter.

 

Om jeg ikke kommer på noe veldig lurt så ender det vel med at jeg må drille opp hullet sånn at en 2" gjennomføring får plass og det er vel ikke noen stort problem men vill helst vært foruten.

 

Gode tips tas mot med glede.

 

PS. Hulda skulle du ha den syrefaste ventilen? Hvordan løser vi overlevering?

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 29 minutter siden:

, er det noen som vet utvendig diameter på en 2" messing gjennomføring fra maritim?

Den er 60. Det er BSP gjenger, vanlige rørgjenger altså.  Men det har vel Trudesign sine også?

 

ne.andersson skrev 29 minutter siden:

 

Om jeg ikke kommer på noe veldig lurt så ender det vel med at jeg må drille opp hullet sånn at en 2" gjennomføring får plass og det er vel ikke noen stort problem men vill helst vært foruten.

 

Gode tips tas mot med glede.

Det fikser du lett med en rettskilder eller drill med slipehylser. Gjort på like lang tid som jeg har brukt på å skrive dette innlegget :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Den er 60. Det er BSP gjenger, vanlige rørgjenger altså.  Men det har vel Trudesign sine også?

 

Det fikser du lett med en rettskilder eller drill med slipehylser. Gjort på like lang tid som jeg har brukt på å skrive dette innlegget :giggle:

 

Hehe ja det skal nok gå bra :) kan man ikke bare kjøre med et hullbor?

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg skiftet 5 av 5 gjennomføringer, 4 av dem er trudesign og jeg har kommet bort i et «problem».

 

Den første som ble montert herder ikke slik de andre har gjort, er 1 uke siden dem ble montert og den første har fortsatt ikke herdet, den er myk og klissete.. alle andre som jeg brukte samme epoxy på er «steinharde» og har herdet som man ville forvente. Kan det være at den første ikke fikk nok herder ut av Westsystem epoxy six sin automatiske mikser?

Noen som vært bort i lignende?

 

Tror jeg må kutte det ut og feste en ny faktisk :thumbsdown:

 

Blir nok til at jeg bare benytter sikaflex neste gang så trenger man ikke å tenke på slikt...

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det den selvblandende epoksyen du har kjøpt? De fleste epoksyer er ganske «nøpne» på blandingsforholdet, herder og lim kobler seg sammen på molekylbasis og dermed er det en fordel å ha riktig blandingsforhold. Klag til butikken og få med deg ei ny patron, eller bedre, få med deg fortykket epoksy (herder og lim i hver sin tube) heller, der er det lett å dosere riktig og du kan spare på restene og ha god lim i flere år. Selvblandende tuber er forsåvidt greit nok når de fungerer, men har opplevd lignende det du beskriver selv, derfor liker jeg best å blande visuelt eller med egne pumper. Dumt å montere en «evigvarende» gjennomføring med Sikaflex når du kan støpe den fast med epoksy og (sannsynligvis) slippe å tenke på den mer i livet.

Link to post
Share on other sites

OK - takk jeg skal prøve å gå tilbake til Maritim og se hva dem sier.

 

Ser for meg at dem ikke kommer til å gi meg noe dessverre, kostnaden her ligger jo ikke i epoxyen men i gjennomføringen, ventilen og stussen som alt sammen må skiftes med mindre jeg får løsnet ventilen fra gjennomføringen... tror nok ikke det går an :sad:

Link to post
Share on other sites

Når et produkt de har solgt deg ikke fungerer, og i tillegg ødelegger gjennomføringen (som du sikkert også har kjøpt fra dem), tenker jeg du har en god sak. Med mindre det er direkte brukerfeil, men hvordan kan det være brukerfeil med selvblandende tube?

 

Med mindre du limte ventilen fast til gjennomføringen med epoksy bør vel den gå an å få løsnet? Måtte løsne en ventil selv for å justere den da håndtaket kom borti en slange, måtte jo ta godt tak, men den løsnet greit (brukte Loctite 5331). Rengjorde gjengene med en avdanket tannbørste, ny Locktite på og skrudde til.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, gledelig nytt :smiley:

 

Martim tok ansvar for at epoxyen ikke herdet som den skulle, jeg fikk dekket ny epoxy og gjennomføring, jeg valgte meg den andre typen epoxy som er nevnt her (fortykket) og ny gjennomføring.

 

Fikk løsnet ventilen fra den gamle gjennomføringen ved påføring av varme (vifteovn) over ca 30 minutter så denne blir gjenbrukt i morgen.

 

Har i dag montert den nye gjennomføringen med ny epoxy som herdet veldig mye raskere enn den forrige, allerede hard etter få timer med varme fra stråleovn i løpet av tiden jeg var i båten.

 

Vil aldri anbefale noen å kjøpe den der epoxyen med ferdigblandings-tut...

 

I morgen skal båten få nytt stoff :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...