Jump to content

Drev kontra aksling


tobba

Recommended Posts

Jeg har i de siste båtene mine sverget til aksling grunnet enkelt vedlikehold, service kan gjøres på sjøen og "ti tommeltotter" når det kommer til å utføre reperasjoner selv. Har hørt skrekkhistorier om service-kostnader på drev dersom du ikke kan/vil gjøre ting selv. Så hittil har jeg sverget til tette vestlandsbåter med aksling. Men så hører jeg etterhvert at det er mindre problemer med drev, enklere vedlikehold enn hva det var før. Og så er det dette med fart/forbruk og vibrasjoner da. Påhengs og stor båt er ikke tema for meg nå. Ser at tilogmed SARGO nå bortimot utelukkende selger båter med drev. Og Targa har jo gjort det alltid, sikkert. Så jeg har begynt å tenke tanken på at neste båt muligens bør være en ny/nyere båt med drev, men vil gjerne høre fra dere som har erfaring rundt temaet. Hvor "gammel" kan den være med tanke på fremtidige større reperasjoner, hva koster det å få utført en "normal" service på f.eks. en Volvo D6 med DPH drev? Hadde vært supert med noen innspill?

Link to post
Share on other sites

Det koster ca 8000 for service her i Tønsberg (på DPH drev). Dette inkluderer lagring, demontering, trykktest, girolje, smøre propellaksel, rense vanninntak, bytte sink, knutebelg og montere drev.

 

Service på motor er vel litt avhengig av hvor mye du skal ha gjort. Med/uten impeller, kjølevæske, etc. Rundt 10000 må du regne med for "basic" service.

Link to post
Share on other sites

Har hatt begge deler...har aksling nå...om det er blitt så mye mindre/billigere med drev i det siste har event. gått meg hus forbi.. 

Men det er bedre kjøre egenskaper på drev, bedre fart/drivstoff økonomi...og i mindre båter muligens mindre støy...

Ville tenkt meg godt om før du event går over til drev...

Men kommer jo også an på båten, og ikke minst bruks mønsteret ditt. 

Link to post
Share on other sites

Har i dag bår med drev Volvo D6 350 og DPH fra 2006 kjørt ca 800t har ikke hat et eneste problem verken med motor eller drev. Tar stort sett all servise selv og da blir det ikke mange kronene.

Har det siste året vært på utkikk etter større båt og i den forbindelse prøvekjørt en hel masse båter med både drev og aksling. Hadde først tenkt å kjøpe en Viknes 1030 men etter å ha prøvekjørt noen stykker av den har jeg slåt det fra meg. Det bråker og vibrerer noe så helt for jævlig og farten i forhold til motorstørrelsen er jo elendig. Det blir nokk en ny båt med drev da jeg verdsetter ytelse og komfort såpas mye at jeg med glede tar det lille ekstra vedlikeholdet et drev krever. 

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev 44 minutter siden:

Det koster ca 8000 for service her i Tønsberg (på DPH drev). Dette inkluderer lagring, demontering, trykktest, girolje, smøre propellaksel, rense vanninntak, bytte sink, knutebelg og montere drev.

 

Service på motor er vel litt avhengig av hvor mye du skal ha gjort. Med/uten impeller, kjølevæske, etc. Rundt 10000 må du regne med for "basic" service.

Takk Edh1. Er det sånn at slik service på drev til 8000,- tas årlig, da i tillegg til årlig motorservice? Bruksmønsteret mitt at båten brukes hele året, ca 150 timer årlig. Etter din mening: bør et slikt bruksmønster med drev-installasjon bety at båten bør gå på land mer enn 1 gang pr.år (2-3 dager) for stoffing/service etc.?

Link to post
Share on other sites

Tipper jeg bruker 3000,- ekstra pga drevet hvert år. Det er drevspray, olje, belger og litt ekstra anoder. De gangene jeg har hatt problemer har jeg måtte ut med 8-10 000 i service rep (sende bort og diverse delebytter). Det som vanligvis er feilen er vann i oljen men har du ikke det så er service overkommelig. Ikke vanskelig å gjøre ting selv har jeg funnet ut :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

tobba skrev 1 time siden:

Takk Edh1. Er det sånn at slik service på drev til 8000,- tas årlig, da i tillegg til årlig motorservice? Bruksmønsteret mitt at båten brukes hele året, ca 150 timer årlig. Etter din mening: bør et slikt bruksmønster med drev-installasjon bety at båten bør gå på land mer enn 1 gang pr.år (2-3 dager) for stoffing/service etc.?

Dette er den dyre løsningen for oss som ikke orker/har kompetanse til å gjøre dette selv. Jeg får ro i sjelen av å vite at noen som er utdannet innen dette har sett over og servet drev/motor. Jeg kommer, av "ro-i-sjelen-årsaken", til å ta dyr drevservice hvert år. Trenger nok bare på land en gang i året. Jeg for min del har vinteren innpakket på land. Det er ellers rett at 8000 kr kommer i tillegg til motorservice. Men motorservicen er samme om det er drev eller aksling. Noen tusenlapper ekstra koster det å ha drev i året. Smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt påhengsmotor på liten båt,  fast aksling på en stor, og har nå drev på en ikke så stor. Innenbords og drev går sent, og har begrensede manøvreringsmuligheter, selv med baugpropell. Relativt høyt forbruk pr nautisk mil om du vil komme deg fram litt fort. Men, om en kan gå 8 knop, koble inn autopiloten, og ha kaffekoppen i handa, da er det supert. Syns ikke det var såå lite vedlikehold på min. Best å huske å skru litt på fettkoppen når en har lagt til. Presse grease i lageret til roret. Det skal byttes olje på girkasse, byttes sinker på aksel, og ror. 

Nå har jeg mitt første drev. 

Der skal byttes 2 belger, olje på girhus, og sinker. Og så skal propellaksling inspiseres og smøres. Til gjengjeld får jeg lavere forbruk pr nautisk mil, høyere marsjhastighet, lavere støynivå. Tror jeg blir fornøyd med drev. 

Tror også at en skal være klar over hvor mye dreiemoment en har i motoren, i forhold til hva drevet tåler. Jeg har en Kad 32 motor, og den er relativt beskjeden i dreiemoment og effekt, i forhold til 42/43, som brukte samme drevet. (Tror jeg da..)

Tror jeg mer nå, bør jeg vel gå i kirken.. 

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 34 minutter siden:

Drev er som med Engelske biler, det er dei som ikkje har dei som har mest problemer med dei ?

 

Jeg har hatt begge deler, og er helt uenig!:cool:

 

Er forøvrig stilt overfor samme dilemma som TS, og spurte han som driver drevservice.no (bor lokalt her). En pris på ca 8000 er vel +/- det samme som han sa. Om man lærer seg til å gjøre jobben selv, blir det selvfølgelig mye billigere.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

tobba skrev for 6 timer siden:

Ser at tilogmed SARGO nå bortimot utelukkende selger båter med drev. Og Targa har jo gjort det alltid, sikkert.

 

Kjenner til et firma som bruker Targaer i næring , med mange driftstimer så blir det hyppige vedlikeholdsintervaller med drev. De har visstnok forespurt flere ganger om å få bygd båt med aksling , men de sier de vil ikke , da forsøkene deres ikke har gitt den ytelsen folk forventer av en Targa.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, ivar said:

 

Kjenner til et firma som bruker Targaer i næring , med mange driftstimer så blir det hyppige vedlikeholdsintervaller med drev. De har visstnok forespurt flere ganger om å få bygd båt med aksling , men de sier de vil ikke , da forsøkene deres ikke har gitt den ytelsen folk forventer av en Targa.  

 

Det er nok en av grunnene, ja. Hovedgrunnen er nok pris, samt at skrogene (og motorrommet/ skottindelinger etc) er utviklet for drev.  

Å sette inn en drevinstallasjon er stort sett bolt-on med relativt få deler fra samme leverandør (VP). Vannintak, eksossystem er intergrert. Finn riktig propellstørelse på hylla, så er det ferdig.  

 

Om man skal sette aksling i samme skroget (og det har vært gjort noen ganger av hvertfall 2 av de 3 finske i «targasegmentet») så blir det fort endel utfordringer:  Lengden på motorrommet tilsier V-gir boltet direkte på motoren og relativt bratt akselvinkel som ikke er optimalt.  Videre må formen modifiseres med innlegg for propelltunneller.  Propelltunneler gir mindre oppdrift og ofte høyere baugtrim.  Ofte settes det inn større motorer (D6 istedenfor f.eks D4) som øker vekt/ trimproblematikken.

Så skal man finne plass til eksoslanger, store potter, vannintak, slanger osv i et allerede trangt motorrom, finne en eller flere underleverandører som kan levere og beregne ror, styresystem, akslinger, P-braketter og propeller. 

Resultatet er (og har vært) en mye dyrere båt, som er tyngre, går dårligere (ofte med trimproblemer), bruker vesentlig mer fuel, har trangere motorrom med dårligere tilgang og som har tatt vesentlig flere timer å bygge.

 

Skal man få til akselinstallasjon med grei virkningsgrad så skal man helst ha utviklet skrog og innredning for det. Motorer må litt frem i motorrommet og evt ha kardangaksel til V-giret som så plasseres enda lengre frem bakerst i senterkabinen.  Dette vil bedre vektbalansen, gi en gunstigere vinkel på akslingene samt kan ha mindre proptunneller men vil kreve enda mer modifiseringer som vil koste mye penger.  

 

Sett dette opp mot å skjære et eller to hull i et akterspeil og bolte sammen motor, transom og drev på noen timer så skjønner man fort hvorfor disse og mange andre båtprodusenter i 30/40 fots segmentet helst leverer drevinstallasjoner. Enkelt og kostnadseffektivt. 

 

I teorien så skal service og vedlikehold på drev koste noen få tusenlapper ekstra i året. Så lenge ting er av nyere dato, blir brukt riktig og servet etter boka til punkt og prikke så stemmer nok det. 

Men i den virkelige verden, når ting er blitt noen år gammelt, byttet et par eiere, servicen utført av klodrik på lokale marinaen osv finnes det så alt for mange eksempler som avviker fra «normal service».  Lekke styresylindre, sprukkede hydraulikkslanger, vann i belgen (antagelig dårlig jobb fra Klodrik), vann i olja grunnet ålegress eller fiskesene rundt propellaksel, gripekoner (clutcher) som slurer eller propeller hvor vulkingen mellom boss og nav har sluppet.  Man kommer ikke bort fra at et drev er en haug med mekaniske deler, styresystem og girkasse i ett plassert på utsiden av båten under vann kun beskyttet av en belg, simmerring eller o-ring.  

 

Mulighetene er mange, og oppdages visse ting for seint så  kan det bli totalhavari. 

Som en VP fyr jeg kjenner sier, så ser han hvert år alt for mange kunder som i utgangspunktet var forberedt for en dyr drev og motorservice x 2 (30-50k for 2x D6/ DPH) som ender opp med faktura på på både 3 og 4 gangeren. 

 

På spørsmålet om å kjøpe drev eller aksling pleier jeg å si det avhenger av hvem du er og hva du forventer.

Er du i den kategorien som kjøper nytt eller nyere, har et kundeforhold til båtleverandøren hvor de er veldig interessert i å holde deg fornøyd, setter bort alt vedlikehold til leverandør/ merkverksted og selger ting før det blir for gammelt så kjør på. Mest sannsynlig klarer man da også en uforutsett ekstrautgift eller to uten at det velter familiens økonomi.  

 

Er man i kategorien som strekker seg økonomisk til å kjøpe en 10-15 år gammel twin drevbåt, ikke har gode tekniske og mekaniske evner samt tid så man kan mekke selv, alternativt ikke har budsjettert med en «hundrings» eller to i uforutsett «shit happens» ting, så gå for akslinger.  

 

Det blir ikke stort enklere og driftssikkert enn en svær «lastebilmotor» med en jernstang i enden er nå min mening (har singel aksel selv?)  ?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

På spørsmålet om å kjøpe drev eller aksling pleier jeg å si det avhenger av hvem du er og hva du forventer.

Er du i den kategorien som kjøper nytt eller nyere, har et kundeforhold til båtleverandøren hvor de er veldig interessert i å holde deg fornøyd, setter bort alt vedlikehold til leverandør/ merkverksted og selger ting før det blir for gammelt så kjør på. Mest sannsynlig klarer man da også en uforutsett ekstrautgift eller to uten at det velter familiens økonomi.  

 

Er man i kategorien som strekker seg økonomisk til å kjøpe en 10-15 år gammel twin drevbåt, ikke har gode tekniske og mekaniske evner samt tid så man kan mekke selv, alternativt ikke har budsjettert med en «hundrings» eller to i uforutsett «shit happens» ting, så gå for akslinger.  

 

Det blir ikke stort enklere og driftssikkert enn en svær «lastebilmotor» med en jernstang i enden er nå min mening (har singel aksel selv?)  ?

 

Godt oppsummert Sap, har observert flere nyere båter på finn med Nytt drev i annonsen, synes det virker skremmende at levetiden på flere ikke er mer enn 5-6år. Ved tapping er vann i oljen helt Jeopardy, uavhengig om pakninger og olje ble byttet året før, dette har jo brukere her inne skrevet om. For meg er det lille ekstra i drivstoffkostnader "jernstanga" bruker kontra drev en utgift jeg tar lett, manøvrering er bare en vanesak.

 

Link to post
Share on other sites

Hehe, nå er vi tilbake til «kjenner en som sier...» og «har sett av flere har byttet drev...»?. Helt sikkert riktig at aksling gir mindre vedlikehold. Men om det var så ille ville vel ikke drev tatt over markedet i så stor grad som det har i forhold til aksling. Det beste/billigste er sikkert å eie snekke med aksling?

Link to post
Share on other sites

Det er jo i grunn også et spørsmål om hvor fort man ønsker at det skal gå. Om man ønsker å cruise rund i 20 knop + i mesteparten av tiden, så vil en båt designet for denne farten med drev være vesentlig rimeligere i drift. Kanskje under det halve contra aksling ?? Da kan man øke vedlikeholdsbudsjettet med noen tusen og allikevel gå i pluss. En annen ting er at lydnivå og comfort inne i båten blir bedre med drev, da motor sitter bakerst i båten.  Men om man kjører mye i 8 knop blir regnestykket et annet. Jeg tror det er viktig med en god behovsanalyse før man velger mellom drev og aksling.

 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en del båter som har vært levert med både drev og aksling som alternativer. Deriblant NB34. Dar prøvekjørt denne med Volvo D6 370 og DPH samt med en Yanmar med noen hester mer og aksling. Drevbåten gikk 7 kn fortere en akslinsbåten på max. Forbruket i 24 kn var nesten 1,5 ganger høyere på akslingsbåten kontra drevbåten. Bruker en 10-15 l/t mindre med drevbåten og kjører 100t i året utgjør det ca kr 20.000,- i sparte drivstoffkostnader på drevbåten. Og det er langt mer en ekstrakostnadene med vedlikeholdet av drevet er.

Men den aller største forskjellen ligger i at i drevbåten kan en masje i 24 kn uten støy og vibrasjoner det er mulig og sitte inne og føre en samtale uten å heve stemmen. På akslingsbåten med propellen under skroget bråker og vibrerer det så jævlig at en nesten bør bruke hørselsvern i førerstolen. 

Link to post
Share on other sites

Med skade på drev og propeller er det hurtig å skifte, reparere ved grunnberøring da drev og propeller er lagervare, dyrt, ja. 

Med aksling og hengende ror, er det oftest lengre levering da aksling, ror må lages, kan være vanskelig i sesongen,samt at det kan være kostbare skader. 

Det er fordeler og bakdeler med begge. 

Meir spennende med drev, om det holder ut sesongen, ein evig spenning ??

Link to post
Share on other sites

En ting er fart som Worry er inne på, men størrelsen burde også telle inn om en velger aksel eller drev.

Ved dobbel drev installasjon så kan jo en uvant som undertegnede svette litt, men her bli da belastningen delt på 2.

Det er jo veldig mye krefter som utspiller seg inni drevet før det går til propellen/e.

 

En i båtgjengen har en 35fot med enkel drev-installasjon.  Sommer 1,  måtte nye lager og propeller byttes, 22k. med arbeid.

Sommer 2, måtte hele drevet byttes. 100k med arbeid. Han lurte selvfølgelig på grunnen, og svaret var at båten var helt på grensen i størrelse til å ha enkel installasjon. 2008mod.

Link to post
Share on other sites

Masse gode innspill fra erfarne båtfolk her. Setter pris på engasjementet. Jeg tyder det dithen at det lureste her kan være en båt som er ny, eller kanskje 1-2 år gammel med drev dersom man skal ha de beste forutsetninger for å unngå de "store" serviceregninger. Og da gjerne beholde båten frem til den er 5-6 år før videresalg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...