Jump to content

Drev kontra aksling


tobba

Recommended Posts

blue moon skrev 1 time siden:

En ting er fart som Worry er inne på, men størrelsen burde også telle inn om en velger aksel eller drev.

Ved dobbel drev installasjon så kan jo en uvant som undertegnede svette litt, men her bli da belastningen delt på 2.

Det er jo veldig mye krefter som utspiller seg inni drevet før det går til propellen/e.

 

En i båtgjengen har en 35fot med enkel drev-installasjon.  Sommer 1,  måtte nye lager og propeller byttes, 22k. med arbeid.

Sommer 2, måtte hele drevet byttes. 100k med arbeid. Han lurte selvfølgelig på grunnen, og svaret var at båten var helt på grensen i størrelse til å ha enkel installasjon. 2008mod.

Dette er veldig viktig. Da er man helt på grensen av hva drevet tåler i dreiemoment og motstand. Da er det ikke mye maskineri som holder. Her kan også måten man bruker spaken på ha litt å si.

Men det finnes jo flere fabrikanter av drev. Er det noen som har erfaring med Yanmar sine? Eller Konrad? Har de noe som holder på store, sterke, tunge båter?

Link to post
Share on other sites

En kamerat byttet sitt drev på en D6. Fikk litt forklaring på at den typiske båtbruker kjører motoren varm og gir deretter gass. Men da er drevet langt fra driftsvarmt og klart for høy påkjenning. Hadde man hatt tempmåler på drevet / drevoljen og ventet til dette var varmt med å løfte båten i plan, ville mange spart mye penger iflg et av de store VP verstedene i Oslofjorden. Om dette er en realitet, eller en «tulleforklaring» han fikk av mekanikeren som gjorde jobben, vet jeg ikke.

 

Har ikke drev selv.

 

Men jeg har byttet både akslinger, pakkboks, propeller og et gir på min akslingsbåt, så uforutsett kan også oppstå på akslingsbåter uten at det har med bunnberøring å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg blir kvalm, bare ved tanken på at mekanikeren ringer, og sier at her kommer nok en serviceregning på 100K. Og det er jo det man i realiteten risikerer med et drev ute av garanti?

 

Om man er komfortabel med en slik risiko (som er mer av typen når og ikke hvis), er jo det greit. For meg er det ikke det.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

 

Det er nok en av grunnene, ja. Hovedgrunnen er nok pris, samt at skrogene (og motorrommet/ skottindelinger etc) er utviklet for drev.  

Å sette inn en drevinstallasjon er stort sett bolt-on med relativt få deler fra samme leverandør (VP). Vannintak, eksossystem er intergrert. Finn riktig propellstørelse på hylla, så er det ferdig.  

 

 

 

Dette indlæg af SAP (som jeg her har afkortet - læs det hele!) er det bedste og mest komplette indlæg i diskussionen drev vs. aksling ... ever! Bedre kan det simpelthen ikke beskrives. 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...