Manito Startet 17.August.2005 Del på Facebook Startet 17.August.2005 jeg er blitt anbefalt å bruke "syre" for rensing av sjøvanns kjølingen er det noen av dere eminente båtfolk som kan noe om dette? Alle råd mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Hva med Systemrens? F. eks.: HVORDAN rense kjølesystem? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Manito Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 (redigert) For å forklare meg litt mer : jeg har en Perkins 6syl diesel men lukket kjølesystem (frostvæske ) i tillegg er deg sjøvannskjøling som går fra inntak under båten via 3 kjølere (gir,olje ,frostvæske) så til sjøvannspumpa derfra via eksosen og ut Hvor får man kjøpt Systemrens da? Redigert 17.August.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Hei, Har innenbords diesel med lukket kjølesystem. En gang i året gjerne på høsten lar jeg motoren slurpe i seg 20 liter vann med 2 x biltema's radiatorrens (har T-stykke på sjøvannsinntaket). Dette mens motoren er varm. Jeg lar det stå natten over og så starter jeg opp på sjøvann igjen slik at blandingen "spyttes" ut. Billig og bra og lite arbeid. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
ooma Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 I instruksjonsboken til min nye SABB Iveco står det at hvert 3. år skal varmevekslerinnsatsen legges i en syreblanding (husker ikke blandingsforholdet i hodet). Der skal den ligge til det slutter å bruse. Etter dette monteres den igjenn. Stort mer er det jo ikke på saltvannssiden bortsett fra slanger og impellerpumpen da. Dermed skulle systemet være ok etter dette. Sitér dette innlegget Oso Link to post
GeirFrode Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 I instruksjonsboken til min nye SABB Iveco står det at hvert 3. år skal varmevekslerinnsatsen legges i en syreblanding (husker ikke blandingsforholdet i hodet). Der skal den ligge til det slutter å bruse. Etter dette monteres den igjenn. Stort mer er det jo ikke på saltvannssiden bortsett fra slanger og impellerpumpen da. Dermed skulle systemet være ok etter dette. <{POST_SNAPBACK}> Hvis du får tatt ut selve rørkjøleren fra huset til varmeveksleren, kan du legge den i en blanding av vann og kaustisk soda. Blandingsforholdet husker jeg ikke, men det står vel noen tips på boksen. OBS: Du må følge nøye med på hva som foregår, når det slutter å bruse må du ta opp kjøleren med en gang. Skyll så med rent vann. Da vil du se at kjøleren er gullende ren. Har gjort dette selv etter tips fra verksted. Funket veldig bra. ( Hadde Bowman veksler) Husk passende verneutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 (redigert) I industrien blir nå svarte og hvite rør syrevasket (picling) for å få de rene. Svarte rør vaskes med en syre som fjerner glødskall og eter seg ned til rent metall. Denne syra varmes opp og sirkuleres noen timer. Når den har gått lenge nok her blir det tilsatt en kjemikalie somstopper tæringen og preserverer stålet. Når syren har gjordt jobben sin er den bare å dumpe da den ikke gjør noen skade på miljøet. Tidligere bruke de fosforsyre for svart stål og sitronsyre på syrefast eg rustfritt. Det er vel noen her som jobber i nordsjøen, som kan litt mer om dette. Redigert 18.August.2005 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Jeg bruker helt vanlig husholdningseddik for årlig å rense kjølesystemet på min gamle Yanmar 3qm30. Det funker så det suser. Vanlig 7% eddik er syre god nok. Og rimeligere enn Systemrens tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 (redigert) Fortsetter her på en gammel tråd og lurer litt "dypere" i sjøvannskjølingen. Ifm overhaling av min gamle Yanmar, kom dette fram: Dette ligger i nederste kjølekanal i motorblokka. Det er hardt og kan nesten se ut som skall eller koraller av et eller annet slag. Eller er det rett og slett en form for saltavleiringer ? Det kan nevnes at det ikke er filter på sjøvannsinntaket. Noen som vet hva det er ? Det var iallefall på høy tid med en sjekk av motor. Det var ikke mye åpning igjen på flere av kjølekanalene: (Det hvite er tette kanaler....) Redigert 9.September.2007 av Falk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.September.2007 Del på Facebook Svart 10.September.2007 Lå dette på plassen du viser på bilde eller har du staket opp kanaler?mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Crescent 535 HT Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Jeg bruker helt vanlig husholdningseddik for årlig å rense kjølesystemet på min gamle Yanmar 3qm30. Det funker så det suser. Vanlig 7% eddik er syre god nok. Og rimeligere enn Systemrens tror jeg. Hvilket blandingsforhold bruker du? Jeg har samme motoren. Kan du beskrive hvordan du gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Hva med dette stoffet her? Tar vel neppe koraller riktignok! http://www.saltawayproducts.com/ Mvh MagneO Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Lå dette på plassen du viser på bilde eller har du staket opp kanaler? Når bildet ble tatt, hadde jeg kun tatt av toppen, dvs at disse løse partiklene ligger i bunn av kjølesystemet. Det kan på en måte minne om sand/småstein som har funnet veien inn, men det var så merkelig form på disse partiklene. I tillegg er dette på en seilbåt med kjøl, så inntaket av sjøvann ligger ca 1m over laveste punkt. Jeg mener derfor det vil være minimalt med så store partikler som kan dras opp fra havbunnen. Ellers har jeg også åpnet "inspeksjonsluka" på toppen av motoren som gir tilgang til kjølingen rundt sylinderen. Det viste det seg å ligge tykke lag med salt - opp til 1cm på det tykkeste. Hva bruker jeg best for å løse sånne mengder salt ? Er det syrevasking som må til her, eller er det godt nok med systemres etc ? Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Hei Hvis du har store saltavleiringer i kjølesystemet ditt så tyder det på at termostaten din er ute av funksjon. D.V.S at har du en termostat som er beregnet for sjøvanns kjøling, og som fungerer så skal du ikke få slike mengder med salt i kjølekanalene. Sabb anbefaler over 65grader på salvanns kjølingen, fordi da unngår du krystalliseringen av saltet i sjøvannet. Ellers så er det Maritim som forhandler Systemrens, med en meget beskrivelig bruksanvisning for begge typer kjøling. Ellers så er jeg blitt anbefalt å ikke bruke noen form for lut (kaustikksoda) da denne spiser opp/tærer på O-ringer og påkninger i kjølesystemet. Bruk heller sitronsyre som selges i pulverform i dagligvaren. Finn Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Du mener vel under 65 grader? MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Viljen Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Hei Ja selvfølgelig. under (Skrivefeil) Finn Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 (redigert) Jeg har funnet termostaten defekt. Når det har skjedd vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke når denne motoren var overhalt sist. Det er en 30 år gammel Yanmar 8hk, og det er godt mulig den har gått flere tiår uten sjekk..... ??? Ser i Yanmars manual at termostaten skal ligge på 40graderC, så termostaten kan nok da være en årsak til krystalliseringen. Redigert 11.September.2007 av Falk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.