Jump to content

rensing av sjøvannkjøling?

Manito

Recommended Posts

:smiley:

Hei,

Har innenbords diesel med lukket kjølesystem. En gang i året gjerne på høsten lar jeg motoren slurpe i seg 20 liter vann med 2 x biltema's radiatorrens (har T-stykke på sjøvannsinntaket). Dette mens motoren er varm. Jeg lar det stå natten over og så starter jeg opp på sjøvann igjen slik at blandingen "spyttes" ut. Billig og bra og lite arbeid.

Hilsen Harald L

Trude III

I instruksjonsboken til min nye SABB Iveco står det at hvert 3. år skal varmevekslerinnsatsen legges i en syreblanding (husker ikke blandingsforholdet i hodet). Der skal den ligge til det slutter å bruse. Etter dette monteres den igjenn. Stort mer er det jo ikke på saltvannssiden bortsett fra slanger og impellerpumpen da. Dermed skulle systemet være ok etter dette.

Oso

I instruksjonsboken til min nye SABB Iveco står det at hvert 3. år skal varmevekslerinnsatsen legges i en syreblanding (husker ikke blandingsforholdet i hodet). Der skal den ligge til det slutter å bruse. Etter dette monteres den igjenn. Stort mer er det jo ikke på saltvannssiden bortsett fra slanger og impellerpumpen da. Dermed skulle systemet være ok etter dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du får tatt ut selve rørkjøleren fra huset til varmeveksleren, kan du legge den i en blanding av vann og kaustisk soda. Blandingsforholdet husker jeg ikke, men det står vel noen tips på boksen.

OBS: Du må følge nøye med på hva som foregår, når det slutter å bruse må du ta opp kjøleren med en gang. Skyll så med rent vann. Da vil du se at kjøleren er gullende ren. Har gjort dette selv etter tips fra verksted. Funket veldig bra. ( Hadde Bowman veksler)

Husk passende verneutstyr.

I industrien blir nå svarte og hvite rør syrevasket (picling) for å få de rene. Svarte rør vaskes med en syre som fjerner glødskall og eter seg ned til rent metall. Denne syra varmes opp og sirkuleres noen timer. Når den har gått lenge nok her blir det tilsatt en kjemikalie somstopper tæringen og preserverer stålet. Når syren har gjordt jobben sin er den bare å dumpe da den ikke gjør noen skade på miljøet. Tidligere bruke de fosforsyre for svart stål og sitronsyre på syrefast eg rustfritt. Det er vel noen her som jobber i nordsjøen, som kan litt mer om dette.

Redigert av Gladiator (see edit history)
  • 2 år senere...

Fortsetter her på en gammel tråd og lurer litt "dypere" i sjøvannskjølingen. Ifm overhaling av min gamle Yanmar, kom dette fram:

kjoelekanal.jpg

Dette ligger i nederste kjølekanal i motorblokka. Det er hardt og kan nesten se ut som skall eller koraller av et eller annet slag. Eller er det rett og slett en form for saltavleiringer ? Det kan nevnes at det ikke er filter på sjøvannsinntaket.

Noen som vet hva det er ?

Det var iallefall på høy tid med en sjekk av motor. Det var ikke mye åpning igjen på flere av kjølekanalene:

(Det hvite er tette kanaler....)

06.09.2007_009.jpg

Redigert av Falk (see edit history)
Lå dette på plassen du viser på bilde eller har du staket opp kanaler?

Når bildet ble tatt, hadde jeg kun tatt av toppen, dvs at disse løse partiklene ligger i bunn av kjølesystemet. Det kan på en måte minne om sand/småstein som har funnet veien inn, men det var så merkelig form på disse partiklene. I tillegg er dette på en seilbåt med kjøl, så inntaket av sjøvann ligger ca 1m over laveste punkt. Jeg mener derfor det vil være minimalt med så store partikler som kan dras opp fra havbunnen.

Ellers har jeg også åpnet "inspeksjonsluka" på toppen av motoren som gir tilgang til kjølingen rundt sylinderen. Det viste det seg å ligge tykke lag med salt - opp til 1cm på det tykkeste.

Hva bruker jeg best for å løse sånne mengder salt ? Er det syrevasking som må til her, eller er det godt nok med systemres etc ?

Hei

Hvis du har store saltavleiringer i kjølesystemet ditt så tyder det på at termostaten din er ute av funksjon. D.V.S at har du en termostat som er beregnet for sjøvanns kjøling, og som fungerer så skal du ikke få slike mengder med salt i kjølekanalene.

Sabb anbefaler over 65grader på salvanns kjølingen, fordi da unngår du krystalliseringen av saltet i sjøvannet. Ellers så er det Maritim som forhandler Systemrens, med en meget beskrivelig bruksanvisning for begge typer kjøling.

Ellers så er jeg blitt anbefalt å ikke bruke noen form for lut (kaustikksoda) da denne spiser opp/tærer på O-ringer og påkninger i kjølesystemet. Bruk heller sitronsyre som selges i pulverform i dagligvaren.

Finn

Jeg har funnet termostaten defekt. Når det har skjedd vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke når denne motoren var overhalt sist. Det er en 30 år gammel Yanmar 8hk, og det er godt mulig den har gått flere tiår uten sjekk..... ???

Ser i Yanmars manual at termostaten skal ligge på 40graderC, så termostaten kan nok da være en årsak til krystalliseringen.

Redigert av Falk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...