Jump to content

Skibsplast 490HT, bygge om til åpen båt.

2knoparen

Recommended Posts

Vurderer å kappe av hardtopen å lage en åpen båt, (enklest mulig.) Skroget er stødig og trygt å burde passe til en åpen fiskebåt.

Tenker å beholde dekk foran og bak samt dollbord, å sette inne en automatisk lensepumpe pga av jeg synes dekket blir for høyt hvis det skal lages selvlensende.

Lurer på om noen har prøvd dette, eller vet om hardtopen er med å stive av skroget på noen måte?

Ja, båten finnes også i en utgave uten hardtopp. Tror derfor ikke at det ligger noe styrke i selve hardtoppen som er nødvendig for båten. Vil tro at dekket og det under vinduene står for styrken. Hadde en 490 HT før, og det er vel ikke den mest sjøsterke båten i størrelsen. Hva slags motor har du på?

Som Mort1 sier, så er det lurt å se på hva Komodo har gjort. 

Takker for alle svar:)

Har en 60 e-tec på den som er bra, har prøvd selge båten i høst, men enten er prisen for høy eller markedet ikke til stede nå.

Tenker at prisen på selve båten er såpass lav at jeg like godt kan prøve å  forandre den til slik jeg vil ha den.

Den er svært dårlig på krapp halvmeters motsjø som jeg har ofte har i bunn av en fjord, er derfor ikke noe langtursbåt uansett.

Synes den er bra i litt rundere bølger og medsjø. Er nå begynt så smått, så får vi se hvor det ender, mulig jeg beholder hardtopen på.

Har lest den fantastiske Komodo-tråden å fått litt inspirasjon der, men har ikke tid, evner eller pågangsmot til et så flott prosjekt.

Noen som vet hvilken fargekode på gelcoatsparkel til hvitfargen og event. hvor man får tak i den?

Å selge båt på høsten er ikke alltid lett om man priser seg høyt i forhold til andre 490 som er til salgs, Det har vært mange skibsplast 490 til salgs i år. Jeg fikk 15000.- mindre for min 490 i høst enn den prisen jeg først ville ha.. Skibsplast 490 begynner å bli noen år gammel designmessig også, så de som vil ha en 490 er ikke villig til å gi så mye for båten selv om motor er ganske ny.

Morsomt prosjekt! Tror ikke det blir noe stort problem med stivheten så lenge du beholder dekk og dollbord. Men hvis den blir for svak kan du jo stive av ved å støpe en kant fra dollbordet og ned til skroget. Da får du på en måte en bjelke langs hele skrogsiden, det stiver enormt. 

Kanskje du kan si litt mer om hvor dramatisk du har tenkt å gå til verks? Dette er jo i utgangspunktet et overkommelig prosjekt siden båten allerede er laget for påhenger, og du ikke skal ha selvlensende dørk. Er skroget i tillegg skadefritt er du langt på vei :thumbsup:

Siden det ser ut som jeg blir sittende med den (i forhold til prisen jeg vil la den gå for), vil jeg ha vekk kalesja.

Vil derfor fjerne alt som kan  trekke vann utenom bøttesetene, tenker da å finne noen trekk å ha over de,  har ikke bestemt meg 100% om jeg fjerner hardtopen eller ikke. Vil forandre den bak for å få bedre plass oppi, enten fjerne alt bak bøttesetene, ha rett benk bak eller L benk.

Skroget tror jeg er ok, bortsett fra endel skrammer. Synes også jeg får for lite fart så kommer til å sette inn noen inspeksjonsluker for å sjekke treverk i bunn, event skum, kanskje et par hull vil være nok å tørke det ut eventuelt. Tror nok veien blir til underveis her :)

Motoren er forresten en Evinrude E-tec 60hk 2012 modell. kom gjerne med forslag:)

2knoparen skrev 1 time siden:

Synes også jeg får for lite fart

hva slags fart får du?     Har inntrykk av at disse båtene ikke er de letteste å få god fart på , blir fort mye våt flate. 

2knoparen skrev for 5 timer siden:

Den er svært dårlig på krapp halvmeters motsjø

krapp halvmeters motsjø kjennes nå godt i alle båter i denne størrelsen vil jeg si

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det har du helt rett i:) . Har hatt mange forskjellige båter, men synes denne er verre enn de fleste der, kanskje med unntak av en With vital 17 jeg hadde.

Får 29 knop, da har jeg nettopp satt på ny propell 14x17, sto en 13x15 fra før, men den var ikke strøken, fikk en knop ekstra med propellbytte, men litt høyere marsjfart og mindre støy, fremdeles god aks med en person i båten.

DSC_0201.JPG.e212a4f1b8d345f48e24bd93f9804fe7.JPG

To kjenninger hadde slik 490ht på 80 og 90 tallet, en med 60 hk og en med 70hk, de gikk henholdshvis 32 og 35 knop. Begge motorene var 3 sylindret yamaha. Den med 70hk ble verifisert med tidtaking og fartsmil. 

Dette med 1 person, og passer fint inn med kjøredata som bildet viser. 

Så det er mulig å få god fart på skibsplast, men man må trimme motor godt ut.

Er enig med Ivar at mange skibsplaster går med mye våt flate, men det gjør en del andre også, bla pga manglende kunnskap om riktig bruk av powertrim.......

Båten bør vel ikke være så helt galt utgangspunkt for å lage grei båt for fiske. Er fem-seks år siden vi solgt vår, men fribordet var vel ganske høyt på den. Mener å huske at ungene kunne stå på putene uten at vi var redde for at de skulle falle ut. Kunne det fungere å støpe gulv mellom sidebenkene og sette tette luker i rommene under benkene? Eller blir fribordet da for lite? Med en grei kant støpt opp rett bak framsetene kunne du hatt denne delen selvlensende. Husker ikke helt om det da ville bli for nært hardtoppen til å bevege seg framover, men tror det skal gå. 

Jeg hadde 75 hk Mariner på båten, og loggen sa vel 39 knop (ikke gps-målt) om jeg husker rett. Mistenker at en tidligere eier hadde bygd den om til 90 hk, som er mer eller mindre samme motoren. Fantastisk overskudd med denne motoren. Kom faktisk opp i plan med fire voksne, syv unger og bagasje for dagstur ombord, men da var det fullt.

Mort1 skrev for 2 timer siden:

DSC_0201.JPG.e212a4f1b8d345f48e24bd93f9804fe7.JPG

To kjenninger hadde slik 490ht på 80 og 90 tallet, en med 60 hk og en med 70hk, de gikk henholdshvis 32 og 35 knop. Begge motorene var 3 sylindret yamaha. Den med 70hk ble verifisert med tidtaking og fartsmil. 

Dette med 1 person, og passer fint inn med kjøredata som bildet viser. 

Så det er mulig å få god fart på skibsplast, men man må trimme motor godt ut.

Er enig med Ivar at mange skibsplaster går med mye våt flate, men det gjør en del andre også, bla pga manglende kunnskap om riktig bruk av powertrim.......

Står det noen data for Skibsplast 560vs i den katalogen din også?

skibsplasts testdata er nok på den konservative sida (kanskje fordi de ofte testet med slappe johnson motorer ...? :giggle: ) 

Men de stemmer etter mine obsrvasjoner bedre enn yamaha sine når båt og motor begynner å få noen tiår på nakken 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...