2knoparen Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Noen som har noen tanker om denne er med å stive av skroget på langs? (Kryssfineren på siste bildet) Lurer også på om benkene bak er det, bakerste del av benkene er skumfulte. Der jeg borret hull er det skum. Redigert 27.Oktober.2018 av 2knoparen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Jeg laget også hull på styrbord side på min 490ht og satte inn luke. Ringte Skibsplast for å høre om jeg kunne fjerne skummet og det kunne jeg, men de sa at kryssfineren var med på og avstive skroget. De anbefalte meg og sette inn en plastikkluke i kryssfineren og ikke bare ha en åpen luke med treplate på. Skummet ble engang plassert der for at båtene skulle bli Veritas godkjent. Båtene skulle holde seg flytende med båten halvfull med vann. Er bare og fjerne alt skum om du trenger rummet. Redigert 27.Oktober.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Takk for god og konkret info MorganX. Kan jeg spørre hvor du satte luka? å hvordan du fikk ut alt skummet gjennom hullet til luka? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Satte luka der hvor du har de oransje greiene... Det jeg ville gjort om igjen hadde jeg beholt båten er og måle ut hvor skille veggen mellom stuerom og det skumfylte rummet og lage hull til luke så langt frem mot stuerommet som mulig så du får gjort nytte av rommet til oppevaring av fiskeutstyr og lignende og fjern skummet helt om du vil. Båter i dag blir ikke skumfylte da skummet holder på vannet om det blir fuktig. Men helt ærlig hadde jeg nok prøvd meg med en luke med treplate på da plastikkluker koster en formue... bare ikke lag luke for stor da kryssfineren jo er med på og stive av båten. Redigert 27.Oktober.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Noen bilder for de som er spesielt interesserte i hvordan innredningen i en 490 er bygd opp:) Redigert 27.Oktober.2018 av 2knoparen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Regn med at alle bolter er rustne da Skibsplast var dårlige til å bruke syrefast invendig i båten på 80 tallet... og din båt er vel fra 1987 med det interiøret... Det ble endret interiør fra 1989 til hvit og rød. Ser også at noen engang har lagt fiskebensmønstret strie på sidene i båten...fysj... :( Redigert 27.Oktober.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Selger oppga 1988 model, men aner ikke om det stemmer. Noen var rustne, men ser ut som det er blitt byttet ut endel skruer, for det er så mye forskjellig. Så det fiskebensmønsteret er ikke originalt, det ante meg, tror noen har pusset den opp for endel år siden innvendig. Ser også at det er brukt mye finer som ikke er plastret inn, kanskje ikke den ideelle båt å lage åpen båt av.. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Du må nok støpe inn all treverk med polyester og legge gelcoat/topcoat om du skal ha en åpen båt. Du må også lage selvlensing for om du bare bruker elektrisk lensepumpe så kommer batteriet til å gå fort tomt om du ikke har kalesje på. Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Har stoppet litt opp her pga klarer ikke helt å bestemme meg om den skal bli selvlensende eller ikke. Er jo klare fordeler med selvlensende dørk kontra lensepumpe, men synes dørken blir vel høy.. klarer heller ikke helt å knekke koden med tilkomst til nedre motorbolter isåfall, kom gjerne med forslag :) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Og lage selvlensende båt på en skibsplast 490 kan være litt tricky da gulvet i midten ligger så lavt at om du lager ett sluk i gulvet med slange til en skrog gjennomføring ut av båten helt bakerst så får du ikke fall nok til å ha utløp over vannlinjen, så du må ha en lense pumpe til å pumpe ut vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 2knoparen skrev for 6 timer siden: Er jo klare fordeler med selvlensende dørk kontra lensepumpe, men synes dørken blir vel høy.. klarer heller ikke helt å knekke koden med tilkomst til nedre motorbolter isåfall, kom gjerne med forslag :) Det løser du ved å lage en sittebenk bakerst i båten, slik at du får tilkomst til motorboltene derfra. Den selvlensende dørken stopper mot benken. Motorbrønn har du jo allerede siden båten er laget for påhenger. Du skriver i første innlegg at du ønsker å gjøre det så lettvint som mulig, men jeg vil nok allikevel anbefale deg å skjære vekk alle skott som er støpt inn i skroget og erstatte disse med 40-50mm divinycell som du støper inn med polyester og duk. For å spare tid (i forhold til mitt prosjekt) lager du dørk av kryssfiner som du støper fast til slutt. Det er myye ekstrajobb å lage dørk av divinycell på den måten jeg gjorde. MorganX skrev for 2 timer siden: Og lage selvlensende båt på en skibsplast 490 kan være litt tricky da gulvet i midten ligger så lavt at om du lager ett sluk i gulvet med slange til en skrog gjennomføring ut av båten helt bakerst så får du ikke fall nok til å ha utløp over vannlinjen, så du må ha en lense pumpe til å pumpe ut vannet. Hva mener du egentlig med det? Han må jo lage dørken plan og med fall bakover. Videre må jo laveste punkt på dørken være høyere enn vannlinja utenfor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MorganX Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Det som er med 490 er at dørken bakerst ved motoren er lavere enn vannlinjen. Gulvet skrår nedover fra styreposisjon og nedover mot motor, så det laveste punktet i gulvet er under vannlinjen, derfor jeg mente at dette ikke lar seg gjennomføre uten en lensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Ja, men han må jo tilpasse høyden på dørken i forhold til vannlinja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
2knoparen Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Takker for inspill:) Helt bak må gulvet nesten helt opp til benkene, har da ca 5 cm høyde over vannlinje med tom båt. Kjølen ligger i vater, så da tenkte jeg dørken i vater, eller?? Hvor høy/lav må en sittebenk være minimum? er redd for at siden dørken kommer så høyt kommer benken i høyde med rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Hvis du leser tråden i signaturen min om ombygging av gammel Draco til samme formål vil du finne svar på mange av de spørsmålene du stiller. Høyde på dørk, fall, høyde på benker osv. er noe av det du kan lese om der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 det er dilemmaet med å bygge selvlensende dørk i små båter, den må jo være høy nok - og da blir det lite innvendig fribord med mindre man hever skrogsidene. Og det har jo igjen sine ulemper som mer vindfang og høyere tyngdepunkt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Vi har en 12 fot Pioneer som er selvlensende. Ikke rare høydeforskjellen på benkene og rekka der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
2knoparen Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Takker igjen for gode innspill:) Komodo: leser tråden din for andre gang, men den er jo så grundig og omfattende at en har glemt det i begynnelsen når en kommer til slutten :) :) fjordgrynt: har vurdert å beholde hardtop nettopp pga det du sier, men synes båten er ubrukelig med kalesje på, å da blir det en kun en godværsbåt. Å bruke den slik den var i regn uten kalesje var ingen god ide, puter å treverk/tepper blir klissvått, å med kalesje på ser en ingenting.. ivar: å heve fribord blir nok alt for omfattende.. Begynner også å snike seg inn en annen tanke, kanskje bare gjøre det enklest mulig, å heller finne et annet skrog som er bedre i sjøen å bygge om. Er det kun Linge skrog som er gode i sjøen? (Har hatt en wesling for mange år siden), eller er det andre (gamle) skrog (som passer til en 60hk) som også er bra? Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 (redigert) Er vel ikke så lavt fribord i baugen iallefall? Redigert 3.November.2018 av 2knoparen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Skal ta det med i vurderingen:) De gangene jeg har vært i litt sjø med denne båten (ytterst i Hervikfjorden) har vært i medsjø i plan, så har ikke fått prøvd ut det du sier.. Har en 60 e-tec. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Tror ikke det er hverken lønnsomt eller mulig å bygge denne båten om til en åpen båt med selvlensing uten å bruke ekstremt lang tid på prosjektet. Denne båten har mye treverk i konstruksjonen som er med på og stive opp båten, tar du ut det må du støpe endel for å få tilbake stivheten i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Får gruble litt til:) Sitér dette innlegget Link to post
2knoparen Svart 6.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Da ringte det plutselig en som ville kjøpe båten, hadde merket av dagen før der jeg skulle begynne å kappe, så det var jo perfekt timing. Så da utgår prosjektet med mindre salget skjærer seg. Har da en god 60 hester å trenger en båt:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.