Jump to content

Skibsplast 490HT, bygge om til åpen båt.

2knoparen

Recommended Posts

Jeg laget også hull på styrbord side på min 490ht og satte inn luke. Ringte Skibsplast for å høre om jeg kunne fjerne skummet og det kunne jeg, men de sa at kryssfineren var med på og avstive skroget. De anbefalte meg og sette inn en plastikkluke i kryssfineren og ikke bare ha en åpen luke med treplate på. Skummet ble engang plassert der for at båtene skulle bli Veritas godkjent. Båtene skulle holde seg flytende med båten halvfull med vann. Er bare og fjerne alt skum om du trenger rummet.

Redigert av MorganX (see edit history)

Satte luka der hvor du har de oransje greiene... Det jeg ville gjort om igjen hadde jeg beholt båten er og måle ut hvor skille veggen mellom stuerom og det skumfylte rummet og lage hull til luke så langt frem mot stuerommet som mulig så du får gjort nytte av rommet til oppevaring av fiskeutstyr og lignende og fjern skummet helt om du vil. Båter i dag blir ikke skumfylte da skummet holder på vannet om det blir fuktig. Men helt ærlig hadde jeg nok prøvd meg med en luke med treplate på da plastikkluker koster en formue... bare ikke lag luke for stor da kryssfineren jo er med på og stive av båten.

Regn med at alle bolter er rustne da Skibsplast var dårlige til å bruke syrefast invendig i båten på 80 tallet... og din båt er vel fra 1987 med det interiøret... Det ble endret interiør fra 1989 til hvit og rød. Ser også at noen engang har lagt fiskebensmønstret strie på sidene i båten...fysj... :(

Selger oppga 1988 model, men aner ikke om det stemmer. Noen var rustne, men ser ut som det er blitt byttet ut endel skruer, for det er så mye forskjellig. Så det fiskebensmønsteret er ikke originalt, det ante meg, tror noen har pusset den opp for endel år siden innvendig.

Ser også at det er brukt mye finer som ikke er plastret inn, kanskje ikke den ideelle båt å lage åpen båt av..

2knoparen skrev for 6 timer siden:

Er jo klare fordeler med selvlensende dørk kontra lensepumpe, men synes dørken blir vel høy..  klarer heller ikke helt å knekke koden med tilkomst til nedre motorbolter isåfall, kom gjerne med forslag :)

Det løser du ved å lage en sittebenk bakerst i båten, slik at du får tilkomst til motorboltene derfra. Den selvlensende dørken stopper mot benken. Motorbrønn har du jo allerede siden båten er laget for påhenger.

Du skriver i første innlegg at du ønsker å gjøre det så lettvint som mulig, men jeg vil nok allikevel anbefale deg å skjære vekk alle skott som er støpt inn i skroget og erstatte disse med 40-50mm divinycell som du støper inn med polyester og duk. For å spare tid (i forhold til mitt prosjekt) lager du dørk av kryssfiner som du støper fast til slutt. Det er myye ekstrajobb å lage dørk av divinycell på den måten jeg gjorde.

MorganX skrev for 2 timer siden:

Og lage selvlensende båt på en skibsplast 490 kan være litt tricky da gulvet i midten ligger så lavt at om du lager ett sluk i gulvet med slange til en skrog gjennomføring ut av båten helt bakerst så får du ikke fall nok til å ha utløp over vannlinjen, så du må ha en lense pumpe til å pumpe ut vannet.

Hva mener du egentlig med det? Han må jo lage dørken plan og med fall bakover. Videre må jo laveste punkt på dørken være høyere enn vannlinja utenfor.

det er dilemmaet med å bygge selvlensende dørk i små båter, den må jo være høy nok  - og da blir det lite innvendig fribord med mindre man hever skrogsidene. Og det har jo igjen sine ulemper som mer vindfang og høyere tyngdepunkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker igjen for gode innspill:)

Komodo: leser tråden din for andre gang, men den er jo så grundig og omfattende at en har glemt det i begynnelsen når en kommer til slutten :) :)

fjordgrynt: har vurdert å beholde hardtop nettopp pga det du sier, men synes båten er ubrukelig med kalesje på, å da blir det en kun en godværsbåt. Å bruke den slik den var i regn uten kalesje var ingen god ide, puter å treverk/tepper blir klissvått, å med kalesje på ser en ingenting..

ivar: å heve fribord blir nok alt for omfattende..

Begynner også å snike seg inn en annen tanke, kanskje bare gjøre det enklest mulig, å heller finne et annet skrog som er bedre i sjøen å bygge om.

Er det kun Linge skrog som er gode i sjøen?  (Har hatt en wesling for mange år siden), eller er det andre  (gamle) skrog (som passer til en 60hk) som også er bra?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...