Jump to content

Hvor hard kan man lade et bly/syrebatteri?

Kjellg

Recommended Posts

Peukert og spenning har jeg full kontroll. Det jeg derimot ikke har kontroll på er strøm. Har egentlig bare fulgt med på hva som er blitt skrevet her og er egentlig ikke blitt så veldig mye klokere, men jeg begynner å se at å bare pøse på med strøm er kanskje ikke det aller lureste man gjør. Er egentlig enig med mye av det som Jørg skriver at absolutt alle batterier har sin begrensning når det gjelder ladestrøm, selv åpne syrebatterier. Det var nysgjerrigheten min som gjorde at jeg startet denne tråden da jeg så hvor mye strøm et syrebatteri kan ta imot bare tilbudet er stort nok. Men selv om det tar imot mye strøm i starten så faller kurven ganske raskt og kanskje så raskt at verken dynamo eller batteri rekker å oppnå en "farlig" temperatur. Men det som Jørg skriver om Optima batterier er faktisk riktig. Jeg trodde ikke mine øyne når jeg første gang leste produktbladet til disse batteriene. Er det noen som har Optima på forbruk så tror jeg de færreste har lest produktbladet eller det som kanskje verre er - driter i opplysningene der. Men nå var det ikke Optima det gjaldt nå, men åpne syrebatterier. 

Nå skal jeg tro litt :) og da er det at solide, tyngre og da dyrere batterier kanskje tåler høy strøm bedre en lette og billige batterier. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 5 minutter siden:

Nå skal jeg tro litt :) og da er det at solide, tyngre og da dyrere batterier kanskje tåler høy strøm bedre en lette og billige batterier. 

Tro er noe du gjør i kirken. Og som min gamle lærer sa de jeg sto fremme ved tavlen i regnetimen og sa at jeg tror resultatet blir 20045,87. "Du skal ikke tro gutten min, du skal VITE!" og som presten sa da han fikk servert tynn kaffe på bedehuset: "Her nytter det ikke å tro, her må det bønner til!"

Jeg vet at mange stoler på meg når jeg skriver noe om strøm i båt. Derfor er det spesielt viktig for meg at det jeg skriver er korrekt og ikke noe jeg tror.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Tro er noe du gjør i kirken. Og som min gamle lærer sa de jeg sto fremme ved tavlen i regnetimen og sa at jeg tror resultatet blir 20045,87. "Du skal ikke tro gutten min, du skal VITE!" og som presten sa da han fikk servert tynn kaffe på bedehuset: "Her nytter det ikke å tro, her må det bønner til!"

Jeg vet at mange stoler på meg når jeg skriver noe om strøm i båt. Derfor er det spesielt viktig for meg at det jeg skriver er korrekt og ikke noe jeg tror.

Joda lars, joda. Har sett det men nå var vel ikke utsagnet mitt en påstand men snarere et håp om at det kunne leses som et spørsmål. Kanskje du har en formening om tykkere og tyngre plater er mere solide en tynne og spinkle? 

Jeg bestreber meg også på å være mest mulig korrekt. Om man går igjennom mine innlegg så vil man finne mange spørrende innlegg hvor jeg skriver rett ut at dette ikke er mitt fagfelt. Innenfor fagfeltet mitt er jeg nok mer bombastisk.. Elektronikk og elektroteknisk har vært arbeid og hobby hele livet. Allikevel lærer jeg nye ting av adres erfaringer. 

Når det gjelder tynne og tykke plater så er det to egenskaper som skiller dem. Tykkeplater avleder varme bedre derfor tåler de mer strøm men hovedpoenget er det effektive blyarealet. Lager man platene i tre dimensjoner, øker arealet og derav kapasiteten pr kvadrat cm

Igår måtte jeg kjøpe nytt batteri til bilen, og da det hastet litt, ble det en tur til Biltema 5min hjemmefra. BT gir ikke ut mye spesifikasjon på sine batterier, men et lite ar var det likevel. Men hva betyr det jeg har understreket med rødt? Oversatt blir det jo noe som: "Evne til å ta imot lading på 7A". Men det sier meg ingenting, noen som vet? Det jeg er sikker på, er at det ikke betyr 7A max ladestrøm, hehe.

batterispec.jpg.42f20c55978e28b68d342782670a2c4b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 51 minutter siden:

Igår måtte jeg kjøpe nytt batteri til bilen, og da det hastet litt, ble det en tur til Biltema 5min hjemmefra. BT gir ikke ut mye spesifikasjon på sine batterier, men et lite ar var det likevel. Men hva betyr det jeg har understreket med rødt? Oversatt blir det jo noe som: "Evne til å ta imot lading på 7A". Men det sier meg ingenting, noen som vet? Det jeg er sikker på, er at det ikke betyr 7A max ladestrøm, hehe.

batterispec.jpg.42f20c55978e28b68d342782670a2c4b.jpg

Har sett charge acceptance oppgitt flere ganger, men da i prosent. 

JRK skrev 24 minutter siden:

Ja da er jeg latter øre Kommodo

Mulig tykke plater tåler mer strøm, det vet jeg ikke. Men det er vel i så fall ikke fordi de avleder varme bedre. En tykk blyplate vil ha marginalt større overflate enn en tynn. Blyplatas overflate mot elektrolytten vil vel være avgjørende for evnen til å lede bort varme i følge min logikk. Derimot vil en tykk blyplate ha mer masse, og dermed ha evnen til å oppta mer varmeenergi uten at temperaturøkningen blir kritisk. 

Komodo skrev 5 minutter siden:

Mulig tykke plater tåler mer strøm, det vet jeg ikke. Men det er vel i så fall ikke fordi de avleder varme bedre. En tykk blyplate vil ha marginalt større overflate enn en tynn. Blyplatas overflate mot elektrolytten vil vel være avgjørende for evnen til å lede bort varme i følge min logikk. Derimot vil en tykk blyplate ha mer masse, og dermed ha evnen til å oppta mer varmeenergi uten at temperaturøkningen blir kritisk. 

Dyputladingsbatterier, er ikke de kjent for å ha store, tunge og tykke plater, mens startbatterier har flere og tynnere plater - derav høyere cca? Men hvor stor indre motstand har batteriene? Har sjekket Sønnak Dual og de har rett over 2Mohm. Noen andre som har tall i hodet? Selv pm sønnak batteriene tok imot veldig mye støm så steg aldri temperaturen og ble faretruende høy. Aldri mer en 10-15 grader opp. 

Kjellg skrev 1 minutt siden:

Dyputladingsbatterier, er ikke de kjent for å ha store, tunge og tykke plater, mens startbatterier har flere og tynnere plater - derav høyere cca?

Jo. Men årsaken til at batterier med tynne plater har evnen til å avgi mer strøm er jo at platene har større areal mot elektrolytten, da kan de avgi elektroner lettere til den andre plata. Men en ting er hvor stor strøm et batteri kan gi, en annen ting er hvor stor strøm et batteri tåler som JRK nevner lenger opp. Det vet jeg ingenting om. 

Kjellg skrev 12 minutter siden:

Har sjekket Sønnak Dual og de har rett over 2Mohm

Du mener vel 2milli (m) ohm og ikke 2mega (M) ohm? Bare for å pirke litt. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Komodo skrev 1 time siden:

Dette er vel ikke helt riktig.

Komodo skrev 35 minutter siden:

Hva er det du holder på med? Først skriver du til innlegget mitt at dette ikke er rett og så bekrefter du det meste av det???.  Ser på de siste innleggene mine at du gjentatte ganger prøver å arrestere meg.  

Redigert av JRK (see edit history)
JRK skrev 1 time siden:

Charge acceptance er et utrykk som brukes i forbindelse med  batterier som har vært utladet for lenge. Strømmen som er oppgit er den verdien man bør lade  med for å rekondisjonere batteriet

Håper jeg ikke sporer av for mye nå, men ved å Google litt ser dette uttrykket ut til å være ganske diffust med forskjellige forklaringer. I et skriv fra Sønnak i 2005 for startbatterier, fant jeg denne forklaringen.

Er det den som menes for mitt batteri, så er minimumskravet for at det skal ta lading ved ÷18gr. være 20% av 70Ah, altså 14A. At mitt batteri da skulle klare å ta lading selv ved 7A høres vel hel OK ut? Så nå er det vel bare å vente til den kalde vinteren kommer og se om batteriet da tar lading

Artikkelen jeg fant dette i er ellers så absolutt verd å lese gjennom, den finnes her. Der står det mye om blyplater også.

lademottakelighet.jpg.67b22096048994d70398bb55456fc660.jpg

Ser det skrives i denne tråden  at optima batterier ikke kan lades med stor strømstyrke. Det stemmer slik jeg tolker det ikke med optima sine hjemmesider.

De skriver følgende om yellowtop:  Max. 10A ladestrøm med lader, og med dynamo 13,65-15V uten strømbegrensning.

https://www.optimabatteries.com/en-us/support/charging/charging-tips

Jeg velger å tolke det slik: Ideelt sett når du kan velge, så lader du med en lavere ladestrøm. Batteriet tåler imidlertid å lades uten strømbegrensning, men det vil koste litt levetid. Vi sier det slik fordi vi ønsker å selge til alle dere som har en dynamo og trenger ett batteri, men hinter samtidig om at dyputlading med regelmessig hard lading kan koste levetid....

Jeg har optima yellowtop på  75Ah til thruster, og det tar etter hard thrusting imot inntil 40A dynamo ladestrøm i starten.  Landstrømsladeren jeg har til dette er på 7A, og jeg regner det som innafor manualen. 

Det er vel slik med de fleste blybatterier at det er en anerkjent ladestrøm ute og går som i hvert fall jeg harr hørt om "alltid", nemlig 20% av kapasiteten i Ah på batteriet, bortsett fra for Optima som er mer "konservativt".

Men de fleste batterier (startbatterier) som sitter i biler tåler tydeligvis mye mer. I min bil satt det frem til nå et 50Ah batteri men dynamoen er på 100A! Men hvor ofte trekkes det ut 100A fra dynamoen? Det må være etter at en har glemt bilen med lysene på slik at batteriet er nesten tomt. Da vil det nok gå litt strøm en liten stund.

23 minutes ago, Seilars said:

De skriver følgende om yellowtop:  Max. 10A ladestrøm med lader, og med dynamo 13,65-15V uten strømbegrensning.

https://www.optimabatteries.com/en-us/support/charging/charging-tips

Dette virker merkelig.  Hvordan vet batteriet om det lades fra dynamo eller lader ?  Dersom batteriet tåler å lades uten strømbegrensning, burde det jo tåle det uavhengig av ladekilde ?

Hei,

Har ikke googlet utrykket før I dag, men det har du helt rett I Lars.

Det vi opplever er at batterikabinettene kan stå ganske lenge på verftene eller ombord fra vi levere disse til  de blir ladet. De kan ha blitt utsatt for høye temperature osv. Vi sørger for at batteriene er toppladet, før de sendes. Da har vi krav til mottager at de må lagres I romtemperatur og lades minimum hver 6. måned. For endel av disse UPS'en kreves det 480 Volt så det er ikke alltid de blir ladet. Da brukes dette begrepet for å se om vi får nok ladning in I batteriene slik at de overholder klassens krav til hvor lang tid UPS'ene skal holde etter shutdown. Etter første lading belastes UPS'ene, og når man har gjentatt prosessen flere ganger så hender det at batteriene tar til seg mer energi for hver gang. Men ofte blir batteriene underkjent. Nå er jo batteriene plassert I temperert område så temperatur er ikke et parameter vi tar hensyn til.

Den gang Sønnak hadde avdeling i Horten og jeg hadde et batteri med en dårlig Celle inne til vask.

Lurte han på om batteriet hadde hatt mange hurtigladingninger  for da ble det mye bunnfall av så cellene kortsluttet.

Den gangen tok de av toppen og vasket batteriet satte det sammen igjen, det ble "nesten som  nytt" hadde bilen i flere år med det batteriet.

her en fra   SØNAK  og en for viderekommende  fra forsvaret EMC og Kraftforsyning laboratorium  som sier mye om batterier.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En som har "levet en stund" som jeg, husker godt begrepet hurtiglading. Det var noe en gjerne kunne få utført på bensinstasjonen om en hadde kjørt batteriet flatt. Det var en tøff sak med fullstendig uregulert lading med en spenning gjerne flere volt over gassespenning. Jeg ser at linken din til Sønnak er den samme som jeg linket til lenger oppe i tråden, absolutt verd å lese. Den andre har jeg ikke sett, men skal ta en titt på den.

JRK skrev for 15 timer siden:

Hva er det du holder på med? Først skriver du til innlegget mitt at dette ikke er rett og så bekrefter du det meste av det???.  Ser på de siste innleggene mine at du gjentatte ganger prøver å arrestere meg.  

Nå må du ikke bli paranoid. Alle som skriver her inne på forumet må jo tåle å bli motsagt. Og nei, jeg er overhode ikke ute etter å arrestere deg på noen måte- denne gangen var det altså kun snakk om denne ene påstanden om at tykke blyplater tåler høyere strøm fordi de avleder varmen bedre. Det jeg forsøkte å si er at det heller er motsatt, tykke plater avgir varme dårligere, men har evnen til å magasinere mer varme. Men for all del, jeg forsøkte bare å resonnere og tenke høyt, så hvis jeg tar feil så er det bare å korrigere :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...