Jump to content

Ny teak på badeplatform. Miniprosjekt

TerjeFjern

Recommended Posts

Har siden høsten 2016 hatt en Princess Riviera 36 som gjennomgår større og mindre oppgraderinger og forbedringer hver vinter.  

I år skal teaken på badeplatformen byttes da den er svært slitt. Kontaktet først diverse firmaer i England og USA for å få bygget nytt men fikk litt bakoversveis da  disse 4 teakdelene kom på over 30 000 totalt. Sjekket også i Asia uten at det ble mye billigere så derfor bestemte jeg meg for å lage dette selv. I sammen med dette prosjektet skal glassfiberen renoverse da hull etter snap daviter skal tettes, sår sparkles osv osv.  En ankervinsj skal også monteres bakpå.

Teak ble innkjøpt fra https://arcmarine.eu/ som hadde det jeg trengte til bra priser. Sjekket både Norge, England, USA og Asia uten hell først. 

Slik så teaken ut som var på båten. Tynnslitt og forsterket med noe terrassebord under slik at du ikke tråkket igjennom.

teak 2.jpg

teak1.jpg

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Teaken limes med Gorilla Glue som er vannfast.  Tok en prøveliming og det viste seg å sitte svært bra. Så bra at limfestet holdt mens teaken ble revet i filler over limingen. Limet blir brunaktig og når det pusse ender det opp med en farge som er svært lik teakfargen.

687127632_2018-11-0513_14_03-GorillaGlue60ml-Importpris_noAS.png.933418bc95dd6cb48aa016fa97a4ba08.png

Limet skummer og utvider seg når det herder så modelltvinger er kjekt å ha.  Tømte hylla på den lokale Clas Ohlson butikken for disse.

20181021_153728.jpg

Ser ut til å bli bra det der. Følger med videre.

Jeg lurer på hvordan den gamle teaken kan ha blitt såpass slitt. Jeg har badeplattform i trallverk og ser ingnen slittasje etter rundt 10 års bruk. Men jeg skurer den selvfølgelig ikke . . .

Var teaken du kjøpte vesentlig billigere enn den du får kjøpt hos for eksempel Billingstad Trelast i Norge . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

@fiat   Holland var det billigste jeg fant som også ville sende til Norge. Total delekost på dette teak prosjektet er ca 10 000 med alt (frakt og mva inkludert)

Har brukt båndsag på jobben for å kutte ut rammeverket ellers er alt kappet med en japansag fra Bahco. I værste fall hadde det gått bare med japansagen. Første gangen jeg har brukt en slik men fantastisk god å bruke.1416872031_2018-11-1912_11_09-PC-9-9_17-PSJapanskbakksagtosidig240mmBahco_Elfa.png.d6e09000f16b0df37bde22dc9d623b01.png

I dag sendes det farge mm fra www.de-ijssel-coatings.se som har et produkt(er) som ifølge  uavhengige tester skal kunne rulles på og hvor resultatet ser lakkert ut. Er såpass heldig at de også har  fargen som er på denne båten i sitt arkiv da en med lik  fargekode har sendt inn prøver for analyser . Dette skal brukes på plasten på plattformen for å få denne til å se tilnærmet ny ut uten gamle hull osv. Har også en targabøyle hvor jeg har fjernet div gamle antennefester osv som skal behandles men dette skjer ikke før til våren når temperaturen er riktig for slik jobbing.

I mellomtiden planlegges montering av 4x100 Ah LifePoe4 batterier, bedre strømskinner osv og økt kvadrat på kabling til feks kjøleboks og kjøleskap da det hos meg er underdimensjinert med for mye spenningstap.

• 1 måned senere...
Fjordgubbe skrev for 16 timer siden:

Trallverk er hålaust å halde fint. Krev altfor mykje arbeid. Dette er slikt eg held meg unna når det skal monterast utandørs. Nok å gjere som det er. Fint er det, men mykje enklare med teakdekk. og kanskje like pent?

På plattformen liker jeg det godt og vannet blir ikke liggende oppå i like stor grad som teakdekk.  Veflikeholdsjobben er for meg den samme.

TerjeFjern skrev for 4 timer siden:

På plattformen liker jeg det godt og vannet blir ikke liggende oppå i like stor grad som teakdekk.  Veflikeholdsjobben er for meg den samme.

Det med at vatnet ikkje vert liggande oppå og at det ikkje er glatt er sjølvsagt ein fordel. Vedlikehaldet er likevel som natt og dag. Har prøvd begge deler.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Den der var snasen:thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...