TerjeFjern Startet 5.November.2018 Del på Facebook Startet 5.November.2018 (redigert) Har siden høsten 2016 hatt en Princess Riviera 36 som gjennomgår større og mindre oppgraderinger og forbedringer hver vinter. I år skal teaken på badeplatformen byttes da den er svært slitt. Kontaktet først diverse firmaer i England og USA for å få bygget nytt men fikk litt bakoversveis da disse 4 teakdelene kom på over 30 000 totalt. Sjekket også i Asia uten at det ble mye billigere så derfor bestemte jeg meg for å lage dette selv. I sammen med dette prosjektet skal glassfiberen renoverse da hull etter snap daviter skal tettes, sår sparkles osv osv. En ankervinsj skal også monteres bakpå. Teak ble innkjøpt fra https://arcmarine.eu/ som hadde det jeg trengte til bra priser. Sjekket både Norge, England, USA og Asia uten hell først. Slik så teaken ut som var på båten. Tynnslitt og forsterket med noe terrassebord under slik at du ikke tråkket igjennom. Redigert 5.November.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Diverse meter med teak ble innkjøpt og de gamle ristene ble brukt som maler/inspirasjon. Prøvelegging har startet her. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 (redigert) Teaken limes med Gorilla Glue som er vannfast. Tok en prøveliming og det viste seg å sitte svært bra. Så bra at limfestet holdt mens teaken ble revet i filler over limingen. Limet blir brunaktig og når det pusse ender det opp med en farge som er svært lik teakfargen. Limet skummer og utvider seg når det herder så modelltvinger er kjekt å ha. Tømte hylla på den lokale Clas Ohlson butikken for disse. Redigert 5.November.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Ser ut til å bli bra det der. Følger med videre. Jeg lurer på hvordan den gamle teaken kan ha blitt såpass slitt. Jeg har badeplattform i trallverk og ser ingnen slittasje etter rundt 10 års bruk. Men jeg skurer den selvfølgelig ikke . . . Var teaken du kjøpte vesentlig billigere enn den du får kjøpt hos for eksempel Billingstad Trelast i Norge . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TerjeFjern Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Teaken på bildet var 30 år gammel. Tror tidligere eier har både slipt og deretter prøvd å forsterke med noe som ser ut som klar epoxy noen steder. Fant ingen som hadde ferdig "taggete" teaklister som jeg bruker i Norge. Derfor gikk jeg ut av landet. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 (redigert) Test av nye deler. Nå skjer det ikke mer før til våren da det er noe plastarbeid som skal utføres og temperaturen ikke er rett for den slags jobb. Redigert 18.November.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Flott Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
fiat Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Kjempeflott jobb du gjør der? Fint at du legger ut bilder og forklarer fremgangsmåte og materialer?? Ble det mye billigere å handle teak +frakt fra Holland?? Lykke til videre, og gleder meg til fortsettelsen ?? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 19.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2018 (redigert) @fiat Holland var det billigste jeg fant som også ville sende til Norge. Total delekost på dette teak prosjektet er ca 10 000 med alt (frakt og mva inkludert) Har brukt båndsag på jobben for å kutte ut rammeverket ellers er alt kappet med en japansag fra Bahco. I værste fall hadde det gått bare med japansagen. Første gangen jeg har brukt en slik men fantastisk god å bruke. I dag sendes det farge mm fra www.de-ijssel-coatings.se som har et produkt(er) som ifølge uavhengige tester skal kunne rulles på og hvor resultatet ser lakkert ut. Er såpass heldig at de også har fargen som er på denne båten i sitt arkiv da en med lik fargekode har sendt inn prøver for analyser . Dette skal brukes på plasten på plattformen for å få denne til å se tilnærmet ny ut uten gamle hull osv. Har også en targabøyle hvor jeg har fjernet div gamle antennefester osv som skal behandles men dette skjer ikke før til våren når temperaturen er riktig for slik jobbing. I mellomtiden planlegges montering av 4x100 Ah LifePoe4 batterier, bedre strømskinner osv og økt kvadrat på kabling til feks kjøleboks og kjøleskap da det hos meg er underdimensjinert med for mye spenningstap. Redigert 19.November.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maurice Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Du vet at disse fargene også er tilgjengelige i Norge hos www.dycas.no ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Trallverk er hålaust å halde fint. Krev altfor mykje arbeid. Dette er slikt eg held meg unna når det skal monterast utandørs. Nok å gjere som det er. Fint er det, men mykje enklare med teakdekk. og kanskje like pent? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Maurice skrev On 21.12.2018 at 12.50: Du vet at disse fargene også er tilgjengelige i Norge hos www.dycas.no ? Søkte etter norsk leverandør uten å finne noen så takk for linken. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Fjordgubbe skrev for 16 timer siden: Trallverk er hålaust å halde fint. Krev altfor mykje arbeid. Dette er slikt eg held meg unna når det skal monterast utandørs. Nok å gjere som det er. Fint er det, men mykje enklare med teakdekk. og kanskje like pent? På plattformen liker jeg det godt og vannet blir ikke liggende oppå i like stor grad som teakdekk. Veflikeholdsjobben er for meg den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 (redigert) TerjeFjern skrev for 4 timer siden: På plattformen liker jeg det godt og vannet blir ikke liggende oppå i like stor grad som teakdekk. Veflikeholdsjobben er for meg den samme. Det med at vatnet ikkje vert liggande oppå og at det ikkje er glatt er sjølvsagt ein fordel. Vedlikehaldet er likevel som natt og dag. Har prøvd begge deler. Redigert 22.Desember.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 For å si det slik så bryr jeg meg svært lite om hva du hadde valgt så du trenger ikke å prøve å omvende meg. At du holder deg unna tralverk er ditt valg som interesser meg lite. . Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Kjettingen til ankeret var en snublefelle så da lagde jeg to bokser som forhåpentligvis gjør det litt mindre sannsynlig å snuble i den pluss at jeg fikk et bedre trinn opp/ned til dollbordet. All teak har nå samme farge også. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Den der var snasen Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Jakob T Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Ikkje snasen, men meget snasen ? ?? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Smart Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.