Pequod Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Tankbåten her vært under slep, kan fregatten ha kjørt mellom slepebåten og tankbåten og ikke sett slepemarkeringene/lanternene? Ingen spekulasjon fra min side, bare et spørsmål! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
BØstrøm Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Mulligan skrev 9 minutter siden: "Journalistene" har i morgentimene beriket det norske språk med et nytt ord. Kubikkliter. Journalisten på TV innførte ytterligere ett nytt begrep. Knm Helge Ingstad er ytterligere «krenket» Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Ais til tankeren er jo en stor klusse rett utenfor kaien, ellers virker kurser normale på tankeren Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 BØstrøm skrev Just now: Journalisten på TV innførte ytterligere ett nytt begrep. Knm Helge Ingstad er ytterligere «krenket» Nei, det er dialekt. Noe krenker over/heller over. Tenk på danske/østlandske "krenge". Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Ja Pinkvin. Jeg skriver at pressen gjør jobben sin, men at nssr leverer film fra ulykkessted som innkalt aktør med taushetsplikt er drøyt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Ser ut som den ligger nedpå med baugen? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 8.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2018 60 grader slagside nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Ser av bildene at den synker stadig dypere. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Trist at de ikke klarte å stoppe vanninntrengingen før. Jeg trodde faktisk at når man hadde såpass med tid at man kunne gjøre grep med nødtetting for å unngå at dette skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 StåleK skrev 6 minutter siden: Trist at de ikke klarte å stoppe vanninntrengingen før. Jeg trodde faktisk at når man hadde såpass med tid at man kunne gjøre grep med nødtetting for å unngå at dette skjedde. Enig. Jeg kan ikke mye om dette, men synes det er rart ikke klarer å sikre den med et eller annet som gir oppdrift, for eksempel annet skip, heveballonger eller lignende. Skal bli interessant å høre årsaken når den tiden kommer. Er vel sjelden det beste utgangspunktet når man har skadene i styrbordsiden, men det kan jo finnes gode grunner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Pinkvin skrev 41 minutter siden: Nei, det er dialekt. Noe krenker over/heller over. Tenk på danske/østlandske "krenge". Og på nynorsk heter det? Nettopp, krenge. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Snappet et oversiktsbilde som ble vist fra helikopter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Knallipadden Svart 8.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2018 Leste i kommentarfeltet på nettet at en ombord hadde nevnt til en bekjent at det var problem med styremaskinen ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 (redigert) 15 minutes ago, Kallethekid said: Er vel sjelden det beste utgangspunktet når man har skadene i styrbordsiden, men det kan jo finnes gode grunner. Om tracket som VG viser til her stemmer sliter vel noen og enhver med å prate seg ut av dette.. Redigert 8.November.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Kan Helge Ingstad sende ut feil posisjon på AIS? Jeg sjekket tracket til tankeren og da ligger fregatten fremdeles midt i løypa, registrert for 1 minutt siden av Marinetraffic? I så fall kan jo det si mye om hvordan dette var mulig.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Må innrømme at jeg ikke ser hva tracket til tankeren forteller meg...? VG sin røde strek er kun en illustrasjon og sier vel ikke noe om faktum. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 https://www.nrk.no/hordaland/slik-skjedde-fregattulykken-_-minutt-for-minutt-1.14284448 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Mulligan skrev 27 minutter siden: Og på nynorsk heter det? Nettopp, krenge. Dialekt er ikke det samme som nynorsk. Krenke er fra norrønt "Krankr", du finner det også igjen i tyske "krank", da forstått som syk/dårlig/skral. Bokmålsordboka nevner også uttrykket "i kranke tider". Og brukes da om både å krenge/halle over og også i forståelsen syk/dårlig, hvor man da vel også kan ha en tendens til å både henge/krenge litt ;-) Og uten å være språkforsker tipper jeg vår vanlige forståelse av "krenket" er i retning "gjort dårlig" (av noen/noe), altså "krenket". Uansett, ser dårlig ut for fregatten der den ligger og krenger, den ser både krank og krenket ut ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Arne Henriksen skrev 33 minutter siden: Om tracket som VG viser til her stemmer sliter vel noen og enhver med å prate seg ut av dette.. tror ikke VG viser rett, iflg NRK-simuleringen av tracket.....så henger Tenax i aktern på Sola Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaskazi Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Ser ikke ut til at de har kontroll den har nå en veldig slagside. Terminalen er stengt ned samt 5 instalasjoner i Nordsjøen, så dette får en enorm samfundskonsekvens! Fregatten må sansynligvis pumpes for vann og få flytetanker før et ev. slep kan foregå! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Pequod Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Pequod skrev 1 time siden: Tankbåten her vært under slep, kan fregatten ha kjørt mellom slepebåten og tankbåten og ikke sett slepemarkeringene/lanternene? Ingen spekulasjon fra min side, bare et spørsmål! Svarer meg selv her. Ifølge Losdirektøren var tankbåten ikke under slep, men hadde en eksortebåt. Når skip av denne størrelsen er slept ut fra det de kaller grunnlinja, så har de en eskorte av en slepebåt, som skal være der i tilfelle det skjer noe med tankskipet. Så selve slepet var altså over. Så da må gudene vite hva som har skjedd... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Hadde jeg vært journalist nå så ville jeg gjort det jeg kunne for å få tatt bilder av tankeren, den ligger vel "der ute" og venter eller? Og også slepebåten. Tro om den kan ha gått i slepet, eller motsatt, at slepet har gått i fregatten? Om det ikke er skader hverken på tankeren eller slepebåten så kan jo det være en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Noen som klarer å markere hvor båten ligger? https://kart.gulesider.no/m/USx75 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 Kaskazi skrev 4 minutter siden: På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. Hvis Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og dermed var lite synlig for tankskipet, i dette området med Stureterminalen på den eine sida av fjorden og Mongstad på den andre, og det dermed er so stor trafikk med oljetransport, so kan eg ikkje skjønna anna enn at dei må ta heile ansvaret sjølv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.