Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

StåleK skrev 6 minutter siden:

Trist at de ikke klarte å stoppe vanninntrengingen før. Jeg trodde faktisk at når man hadde såpass med tid at man kunne gjøre grep med nødtetting for å unngå at dette skjedde.

Enig. 

Jeg kan ikke mye om dette, men synes det er rart ikke klarer å sikre den med et eller annet som gir oppdrift, for eksempel annet skip, heveballonger eller lignende. Skal bli interessant å høre årsaken når den tiden kommer. Er vel sjelden det beste utgangspunktet når man har skadene i styrbordsiden, men det kan jo finnes gode grunner.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Kallethekid said:

Er vel sjelden det beste utgangspunktet når man har skadene i styrbordsiden, men det kan jo finnes gode grunner.

 

Om tracket som VG viser til her stemmer sliter vel noen og enhver med å prate seg ut av dette..

fregattulykke-Artboard_1.png

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 27 minutter siden:

Og på nynorsk heter det? Nettopp, krenge.

 

Dialekt er ikke det samme som nynorsk. Krenke er fra norrønt "Krankr", du finner det også igjen i tyske "krank", da forstått som syk/dårlig/skral. Bokmålsordboka nevner også uttrykket "i kranke tider". Og brukes da om både å krenge/halle over og også i forståelsen syk/dårlig, hvor man da vel også kan ha en tendens til å både henge/krenge litt ;-) 

 

Og uten å være språkforsker tipper jeg vår vanlige forståelse av "krenket" er i retning "gjort dårlig" (av noen/noe), altså "krenket". 

 

Uansett, ser dårlig ut for fregatten der den ligger og krenger, den ser både krank og krenket ut ;-)

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut til at de har kontroll den har nå en veldig slagside.  Terminalen er stengt ned samt 5 instalasjoner i Nordsjøen, så dette får en enorm samfundskonsekvens!  Fregatten må sansynligvis pumpes for vann og få flytetanker før et ev. slep kan foregå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Tankbåten her vært under slep, kan fregatten ha kjørt mellom slepebåten og tankbåten og ikke sett slepemarkeringene/lanternene? Ingen spekulasjon fra min side, bare et spørsmål!

Svarer meg selv her. Ifølge Losdirektøren var tankbåten ikke under slep, men hadde en eksortebåt. Når skip av denne størrelsen er slept ut fra det de kaller grunnlinja, så har de en eskorte av en slepebåt, som skal være der i tilfelle det skjer noe med tankskipet. Så selve slepet var altså over. Så da må gudene vite hva som har skjedd...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Hadde jeg vært journalist nå så ville jeg gjort det jeg kunne for å få tatt bilder av tankeren, den ligger vel "der ute" og venter eller? Og også slepebåten. Tro om den kan ha gått i slepet, eller motsatt, at slepet har gått i fregatten? Om det ikke er skader hverken på tankeren eller slepebåten så kan jo det være en forklaring. 

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev 4 minutter siden:

På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. 

Hvis Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og dermed var lite synlig for tankskipet, i dette området med Stureterminalen på den eine sida av fjorden og Mongstad på den andre, og det dermed er so stor trafikk med oljetransport, so kan eg ikkje skjønna anna enn at dei må ta heile ansvaret sjølv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...