Jump to content
Knallipadden

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.

Recommended Posts

maskinisten71   
maskinisten71

Jeg trodde tankeren var fullastet, eller har jeg misforstått noe?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan
Mouche skrev 11 minutter siden:

Ja, et velrettet skudd, missil, kan senke slike skip. Gadd vite hva slags pansring de skulle ha hatt om så ikke var tilfelle?

 

Det er ikke snakk om pansring. Men om vanninntrenging. Eller manglende kontroll på sådan.

Men alt kan skje.

Det var jo en spansk 12-åring som skjøt ned et amerikansk helikopter med sprettert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
14 minutes ago, maskinisten71 said:

Jeg trodde tankeren var fullastet, eller har jeg misforstått noe?

 

 

 

Var nok ikke max lastet men, skader øverst på bulben og ved konen til ankeret! så den har nok sprettet opp helge ingstad lett!

Og de som tror dagens krigsskip er pansret har ikke fulgt med i timen....  Panserskip og kanonbåtenes tid er nok forbi!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Solseng   
Solseng

Noen andre som syntes det virket litt rart at man skubbet båten slik at den fikk enda mer slagside? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare

Det virker som om enkelte mener at all trening i militæret skal foregå i dagslys og med alle markeringer på. Eller i alle fall etter at noe har gått galt. Skal en øvelse være reaslitisk må de få lov til å trene i stealth modus. I min tid ble vi "skutt" da vi etterlot ett kort radio spor. Bruker en radar er en fullstendig synlig på alle skjermer. Eller en vet hvilke signaturer ulike båter etterlater seg, og settes navigasjonsradaren på fregatten på, går det nok noen alarmer. Hvis marinen ikke får lov til å trene kan de like gjerne selge skipene. Da har de ingenting i en krig å gjøre.

 

Men det skal ikke være tvil om hvem som har ansvaret for ulykker når AIS og lanterner er avslått. Og normalt er det helt trygt. Jeg er ikke redd for å ferdes langs kysten uten lanterner og AIS. (bruker lanterner). Ingen leder er så trafikkert i Norge. Eneste unntaket kunne vært drøbakksundet under færderseilasen. Men da er det lyst nok til at det er trygt uten lanterner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin
Solseng skrev 6 minutter siden:

Noen andre som syntes det virket litt rart at man skubbet båten slik at den fikk enda mer slagside? 

 

Den ble skubbet mot land, er en viss logikk i det. Om den stod på en "knabb" og det var dypt nok på SB side så ville den kunne velte når den tok inn mer vann. Nå lener den seg vel i grunnen mot bunnen som stiger opp mot land. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
maskinisten71   
maskinisten71
-morten- skrev Just now:

 

Var nok ikke max lastet men, skader øverst på bulben og ved konen til ankeret! så den har nok sprettet opp helge ingstad lett!

Og de som tror dagens krigsskip er pansret har ikke fulgt med i timen....  Panserskip og kanonbåtenes tid er nok forbi!

Ok, jeg trodde tankeren akkurat hadde vært inne og lastet opp, og da synes jeg det er en smule merkelig at tv2 til stadighet sier at tankeren hadde 625000 liter råolje, det blir jo bare en ''liten sølepytt'' i forhold til lastekapasiteten på denne tankeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korsfjord   
Korsfjord
pacuare skrev 6 minutter siden:

Det virker som om enkelte mener at all trening i militæret skal foregå i dagslys og med alle markeringer på. Eller i alle fall etter at noe har gått galt. Skal en øvelse være reaslitisk må de få lov til å trene i stealth modus.

Nå var vel "Helge Ingstad" på vei til Haakonsvern på en ren transportetappe, eller har jeg misforstått? Pleier ikke marinens fartøyer å i det minste føre lanterner og ikke være i "stealth modus" i slike situasjoner? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ask   
Ask
Mulligan skrev 1 time siden:

 

Å seile der uten AIS er uansvarlig.

 

 

Hei

 

Dette er feil. Det er ikkje uansvarleg å segla her utan AIS. Kvar einaste dag er mange båtar som seglar her utan AIS. Sjølv har eg ikkje AIS, og seglar i Hjeltefjorden rett som det er. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erik AN   
Erik AN

At det er mange rare spekulasjoner, er nå en ting. At de store medieselskapene i Norge, altså de som har fått løyve til å være folkeopplysere, NRK og TV2, ikke klarer å stille med journalister med en smule kjennskap til kyst, er en tragedie. Nei, ikke sjøfart eller marint liv, eller sjømannskap, det er nok for mye å forlange! Bare helt vanlig sunt kystvett. Vane tro går jeg bort til PCen for å bli oppdatert, om morran. Der står det, innimellom alt det andre sludderet, at en fregatt har kollidert med et tankskip utenfor Sture-terminalen. På med TV2-nyhetskanalen: Ingen direktesending ennå. Klokka er åtte. Kollisjonen skjedde 4 timer før. Når kanalen tar pause og svitsjer inn i Frokosttvstudioet dirrer jeg av irritasjon. Er de så grunnleggende fantasifattige? Skjønner de ingenting? NRK får etter hvert satt en lettbåt på vannet. Vi følger ei ung jente som sammen med oss ser på at Fregatten dras ut fra fjæra og legger seg over på sida. Dramatisk! Jenta ser det ikke engang! En ting er å ikke vite hva som skjer, en annen ting er å fortelle oss at et slep skal foretas, det tredje og oppsiktsvekkende er jo at de ikke en gang ser det når det skjer!

 

Etter hvert har også TV2 direktesending. Noen der inne har forstått ett eller anna. Etter mangfoldige timer.

 

Nå får de hæærn fløtte meg ansette noen som har et fnugg av ordentlig kunnskap!

 

Jeg blir fryktelig engstelig av sånn.

 

Nå har jeg vært urolig ei stund fra før av, jeg da.

 

Omtrent sida Rocknes rulla rundt i Vatlestraumen og vi sto med spader og måka råolje fra holmene sønst i Hjeltefjorden.

 

Det er skummelt å spekulere, men en må jo nesten ha lov til det når en bor slik til at konsekvensene er enorme om ikke ekstremt følsomme forsiktighetsregler følges.

 

Vi må prise oss lykkelige for at det gikk bra med tankeren "Sola".  

Flaks!

Flaks at mannskapene på Fregatten er i god behold også, sjølsagt!

 

I natt var det nesten havblikk.

 

Jeg tillater meg å spekulere, særlig siden det ikke er "lov". I hvert fall er det ikke noen som gjør det i NRK og TV2. Vi gjør visst ikke det.

Jeg antar at de benytta høvet, med fullt utstyrt båt, med alle ressurser på plass, til å la flere enn de vante og røynde få prøve å seile på instrument. En gang må jo være den første? Sjøl om Trident Junction liksom var slutt, var skipet stadig i full operativ modus (eller hva det nå heter), og da skal en jo benytte alle anledninger til å prøve det som må prøves.

Innafor Øygarden møter de tre fartøyer. De prøver å gå i mellom dem. Den gigantiske tankeren er i ferd med langsomt å øke farta. Kanskje ligger det i prosedyrene å legge kursen hårfint mot styrbord. Det blir for tett. 

 

Litt tidligere på natta, rundt midnatt, hørte jeg en enorm lyd, som av en jetmotor, nord i fjorden. Lyden er sær slik om natta, så jeg gikk ut på terrassen for å se. Et eller annet slags marinefartøy fløy i lav høyde over fjordflata med kurs mot Bergen by. 30 knop. 40? Kanskje mer? Brølet for forbi og ekkoet gjalla mellom kystene. De lange flate sjøene sto innover land, lenge. Brølet var så enormt at jeg kunne høre hvordan fartøyet passerte Florvågøen og svingte utover Byfjorden under Askøybrua en landmil unna, bak fjellet.

 

Dette fartøyet hadde vel også en siste sjanse før Håkonsvern, til å få prøvd seg. Siste sjanse for samtlige mannskaper til å få gjort noe ordentlig.

 

Indre leia.

 

Flott at de får prøvd seg, og fint at de gjør det realistisk, men uttafor de essensielle installasjonen i Øygarden og i den indre leia ved tettbebyggelsen, bør de vel kunne bruke litt sivilt folkevett. 

 

Det er fint at marinen øver, fint at de viser seg fram. Fint at vi har dem. For all del!

 

Men er alle steder egna til utprøving? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mouche   
Mouche
31 minutes ago, Mulligan said:

 

Det er ikke snakk om pansring. Men om vanninntrenging. Eller manglende kontroll på sådan.

Men alt kan skje.

Det var jo en spansk 12-åring som skjøt ned et amerikansk helikopter med sprettert.

 

– Fregatter er lettbygde fartøyer med tynt skrog. Det er ikke overraskende at den får en dyp flenge når den kolliderer med en fullastet tankbåt. 

 

Ifølge Børresen er fregattene bygget så lette som mulig for å kunne holde høyere fart og ha mer utstyr om bord.

– I forrige århundre bygget man panserskip som skulle tåle å bli truffet av et prosjektil. Moderne krigsskip har selvforsvarssystemer. Strategien er å unngå å bli truffet, ikke å tåle et treff, sier Børresen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer

Noe av det farligste man møter langs kysten er militærfartøyer. Ikke på grunn av bevepningen men på grunn av avstanden til grunnprinsippene i ISM-koden som omhandler sikker drift av skip.

 

Man aner ikke hvor man har de eller hva de kan finne på i neste omgang. Dette er opplæringsfartøyer med enormt skadepotensiale og man kan fint ruinere et fartøy ved å "glemme" å slakke på farten. Det er på ingen måte uvanlig i militær sammenheng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ventus   
Ventus

(Ironi på) Tydeligvis på tide å øke kravene fra båtførerprøven og oppover (ironi av)....

 

3dje på ca. ett år? To amerikanske i Stillehavet og nå en her...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria

Har ikke Amerikanerne nylig hatt en del kollisjoner med sine militære fartøy omtrent akkurat det samme som dette? 

 

Ventus 

Edited by Barbaria

Share this post


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
55 minutes ago, Solseng said:

Noen andre som syntes det virket litt rart at man skubbet båten slik at den fikk enda mer slagside? 

 

hvis du ser på sjøkartet så går det bratt nedover va 45grader bak der Fregatten ligger så jeg skjønner godt at dem prøvde å skubbe den lengre inn mot land der det var grundt! Rekner med dem har laga fester i land nå for å stabilisere den

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin
Erik AN skrev 1 time siden:

 På med TV2-nyhetskanalen: Ingen direktesending ennå. Klokka er åtte. Kollisjonen skjedde 4 timer før. Når kanalen tar pause og svitsjer inn i Frokosttvstudioet dirrer jeg av irritasjon.

 

Er høyst frivillig å betale for å se på, og se på, denne reklamekanalen. Mens NRK sendte live når de skubba fregatten av så den vippet over og begynte å synke så var TV2 i gang med å tilfredsstille sine annonsører med en betimelig reklamepause. Så mye for betal- TV... 

 

At NRK var bemannet med folk som ikke så, og ikke skjønte hva de så, det er nå sin sak, i det minste sendte de bilder. Om det bare kunne være lov å holde kjeft til en faktisk hadde noe å bidra med så hadde det vært helt greit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan

Det toppet seg med han som skulle bruke entringsnettet til å sikre båten.

Tett fulgt av hun som i time etter time kunne fortelle at nå var båten under slep mens slepebåtene hadde et svare strev men å skyve båten lenger inn.

Og i studio satt Ole Torp og ropte på sjøforklaring.

Edited by Mulligan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ventus   
Ventus

Blir spennende å se hvem som "tar ansvar og blir sittende"....

 

https://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=103130

 

USS FITZGERALD

The collision between Fitzgerald and Crystal was avoidable and resulted from an accumulation of smaller errors over time, ultimately resulting in a lack of adherence to sound navigational practices. Specifically, Fitzgerald's watch teams disregarded established norms of basic contact management and, more importantly, leadership failed to adhere to well-established protocols put in place to prevent collisions. In addition, the ship's triad was absent during an evolution where their experience, guidance and example would have greatly benefited the ship.

USS JOHN S. MCCAIN

The collision between John S. McCain and Alnic MC was also avoidable and resulted primarily from complacency, over-confidence and lack of procedural compliance. A major contributing factor to the collision was sub-standard level of knowledge regarding the operation of the ship control console. In particular, McCain's commanding officer disregarded recommendations from his executive officer, navigator and senior watch officer to set sea and anchor watch teams in a timely fashion to ensure the safe and effective operation of the ship. With regard to procedures, no one on the Bridge watch team, to include the commanding officer and executive officer, were properly trained on how to correctly operate the ship control console during a steering casualty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan

Og begge to blir tiltalt for uoverlagt drap.

 

 

Edited by Mulligan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ms Fortuna   
Ms Fortuna
Sitat

Ok, jeg trodde tankeren akkurat hadde vært inne og lastet opp, og da synes jeg det er en smule merkelig at tv2 til stadighet sier at tankeren hadde 625000 liter råolje, det blir jo bare en ''liten sølepytt'' i forhold til lastekapasiteten på denne tankeren.

Udugelige reportere, skjønner ikke alltid forskjell på fat og liter.

Tv2 valgte jo å sende ut samme reporter som ble landskjent for sine kommentarer når han og var ute i båt etter Rocknes forliset.

I dag uttalte han seg i hytt og gevær om vikeplikt og skyld, uten å ane hva han pratet om....Gjøk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olepo   
Olepo
Mulligan skrev 47 minutter siden:

Det toppet seg med han som skulle bruke entringsnettet til å sikre båten.

Tett fulgt av hun som i time etter time kunne fortelle at nå var båten under slep mens slepebåtene hadde et svare strev men å skyve båten lenger inn.

 

 

:giggle:, Forstår at jeg har gått glipp av mye god tv-underholdning i dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...