Jump to content

Slepebørster på aksling


a-frak@online.no

Recommended Posts

Släpringsdon finns t ex hos Centerline i Sverige, men sannolikt även hos andra propelleraxel-leverantörer.

Kanske Sleipner har?

Ganska dyra prylar, runt en tusenlapp per styck.

 

image.jpeg.b25faee195e6d703d02ecc8b83892bea.jpeg

 

Dessa tillverkas av Morgan Rekofa och sitter på min Princess 40.

 

Jag behöver nya kopparflätor och kol, och har skickat en förfrågan till dom i helgen, men inte fått något svar.

 

 

Link to post
Share on other sites

a-frak@online.no skrev for 2 timer siden:

Er det noen som vet hvor man for kjøpt slepebørster på aksling som erstatter sinkanoder utvendig på aksling.

 

Håkon

Utfra mine begreper, så oppnår du en bedre jording mellom aksling og motor. Da slipper du korrosjon I kulelager I girkassen. Har du bonding mellom alle betyelige metalliske forbindelser til en sentral sink, så går det kanskje bra, men jeg ville sikret en messing/bronsepropell mot syrefast aksling, med en aksel eller propellanode I tillegg.

 

Hvordan er det hos deg Ebonita?

 

Link to post
Share on other sites

JRK

 

Jo ebonita har typiskt(?) engelskt bonding system med två 4 kg Mg Duff-zink som sitter akteröver och som är förbundna i ett "gul/grönt" bonding system som inkluderar diverse genomföringar akteröver plus motorer, genset mm.

 

image.jpeg.2e32e74fdcf530015e9b1eed8fdd49e7.jpeg

 

Och det verkar att fungera bra. Men nu när jag tog upp båten så såg jag att SB propeller bar spår av onormal korrosion.

 

image.jpeg.d4ef095dea2d8967abe0a92a0ba67323.jpeg

 

Jag hade en Skype-diskussion med vännen RogerJo här på forumet och han sa spontant att han trodde att man kunde misstänka något problem med bonding-systemet.

 

Bonding-systemets har förbindelse med propelleraxlarna via släpringsdon från Morgan-Rekofa

 

image.jpeg.3bd567d691e0fb51b3cda824befb7c7a.jpeg

 

Jag gjorde en enkel motståndsmätning och fann genast att SB axeln inte hade kontakt med det gul/gröna systemet.

 

Så jag är i färd med att renovera detta.

 

Men som svar på JRK:s fråga så har jag således intrycket att systemet i övrigt har fungerat som tänkt. Se t ex brackets och rudders i brons på bilden ovan som båda är "gul/grön" kopplade och utan skador.

 

:flag_sw:

 

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg endte med å skifte akslinger og propeller grunnet tæring. Sannsynlig synder er dårlig kontakt på nettopp slike slepebørster / ringer eller koblingene på dem. Så vær forsiktig. Følg med, og ha kobling over evt fleksible ledd mot girkasse. Selv innførte jeg akselanoder i tillegg til nye sleperinger/børster, og har tenkt til å fortsette med det. Nye akslinger og propeller var for dyrt til å la være for min del.

Link to post
Share on other sites

cruiser skrev On 14.11.2018 at 15.39:

 

@JRK Noen venner har en Viksund 340. 2008 modell.  Der er propellakslingen «jordet» med et system lignende på linken i sitatet, koblet til en sentral sink på akterspeilet. Ror og trimplan er koblet til den samme sinken. 

 

På vår 2005 modell sitter det en sink på hvert trimplan, og ror og trimplan er koblet til en av disse. Propell og aksel har egne sinker og har ikke forbindelse med trimplanene. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 14.11.2018 at 12.53:

Plukk fra en gammel starter hvis du ikke finner.

En god ide, men det forutsetter jo at man er handy nok til å bygge en holdermekanisme for børstene selv, eller släpringsdon som det så elegant heter på svenska :smiley: 

ebonita skrev On 14.11.2018 at 17.54:

Bonding-systemets har förbindelse med propelleraxlarna via släpringsdon från Morgan-Rekofa

 

image.jpeg.3bd567d691e0fb51b3cda824befb7c7a.jpeg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De utvändiga 4 kg MgDuff anoderna ser nu ut så här efter 3 år sedan senaste byte.

 

image.jpeg.9b5fd4106189cdfa8b5e43b6294725f7.jpeg

 

Efter vad man kan förvänta sig menar jag. Skall bytas nu under vintern.

 

Men koppar-flätorna och eventuellt kolen på släpringsdonen behöver bytas speciellt då på SB sida där propellern har korroderat.

 

image.jpeg.62fc5542cfd0131ed53da42578e6b1cf.jpeg

 

Jag har jobbat med att hitta leverantör, men det har varit vissa problem. Rekofa verkar att ha blivit uppköpt av Morgan Electronics och sedan flyttats runt i organisationen där,  så förfrågningarna har antingen studsat eller inte blivit besvarade. I morse skickade jag en ny förfrågan till en 'bättre' adress, vi får se vad det kan ge.

 

Alldeles omöjligt skulle det nog inte vara att använda befintliga kol - dom är inte värre slitna än att man nog skulle kunna slipa in dom mot axeln. Det jobbet får man nog räkna med även om man hittar nya.

 

Värre är det med koppar-flätan. Den är 10x1,5 mm och ungefär 80 mm lång. Jag kan väl hitta tillverkare, men än så länge ingen som jag kan tänka mig är villig att sälja 4 bitar á 8 cm... Men sannolikt är inte måtten så kritiska så man kanske kan hitta någon kol-sats någonstans där man kan knycka kopparflätan. Konstruktionen är sådan att kolen kläms ner mot kopparflätan av en liten tillhållare. I yttersta nödfall så kunde man kanske löda ihop den trasiga flätan, men det är fråga om man kan få den tillräckligt ren så att tennet flyter på kopparn. Det hela sitter ju på ett utsatt ställe, och det kan väl inte uteslutas att det har skvätt lite sjövatten där någon gång under båtens snart 20 säsonger i vattnet. Och givetvis mister man ju viss elasticitet i en del av flätan om man lödar.

 

:confused:

 

Link to post
Share on other sites

Hm... Da er vi to stk i denne korte tråden som har korroderte deler grunnet svikt i sleperingsordningen. Ville tenkt meg grundig om før jeg erstattet akselsink med en ordning med så mange feilkilder. Hos meg var også fjæra slapp.

 

De nye som ble motert ser ut til at det er metallstift/børste som treffer akslingen og ikke myke kullstifter. Hender de nye lager litt pipelyd når de er varme. Vet ikke materialet, men litt messing/gullfarve på dem. De har imidlertid ikke laget slepespor i akslingen på disse 10 årene, de originale hadde laget tydelige (men ufarlige) spor i akslingen på de første 20 årene.

Link to post
Share on other sites

Oki Nordan F förstår Din synpunkt, men samtidigt så kan det ju vara värt att motera att bonding-system med släpringslösning har fungerat i 20 år både för Dig och mig.

Och det är ju rätt lätt att verifiera funktonen.

Och kan jag fixa lite kopparfläta så går dom kanske 20 år till.

 

Spår i axeln har jag inte haft problem med

 

Har Du inte någon bild på Dina nya 'metallstift/børster'?

 

Komodo: T ipper du kan bruke vanlig ledning der. Ellers så har jo biltema slike fletter til minusledning fra batteri til karroseri.

Yapp, har tänkt i dom banorna. Problemet är bredden. Det är bara plats till ung 10 mm bredd om man skall få dom på plats som det är tänkt. Kanske en bit svetskabel - dom brukar vara mångtrådiga. Men har ju inte gett upp att hitta leverantör av original reservdelar. Morgan-Rekofa är ju en stor och välrennomerad tillverkare och slitdelar borde dom ju kunna tillhandahålla. Inte konstigare än att det finns kol-satser till en startmotor.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

En propellanode til Viksund 340 koster Kr. 600,- og må byttes hvert år.Da er jo absolutt denne løsningen noe å tenke på. 

Et problem ved for mye sink er rur. Hvor mye rur har dere med denne løsningen?

 

Rurproblematikken blir det nesten umulig å svare på. Blant annet på grunn av legeringen i propellen. Og en del andre parametre i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

En generell akselsink koster vel mellom 2 og 300 kr (hvis man har veldig tykk aksel). Jeg betalte 450 pund pr propell, og 750 pund pr aksel for 10 år siden. Kan bytte en akselsink ekstra i mange år for den summen.

 

Men jeg skal ikke ødelegge en god tråd med å gjenta meg selv flere ganger. Jeg har også skrogsinker (2x4.5 kg som koster ca 700 pr stk) og sleperinger (de nye jeg fikk for 10 år siden ser fremdeles nye ut). Jeg har normalt lite eller ingen rur på propell, men noe på aksling. Det varierer litt fra år til år. Jo grundigere jeg pusser propellene med autosol, jo mindre rur. Slurver jeg, er de på plass igjen.

 

Jeg har skrogsinkene under båten. Om jeg skulle plassert dem på egenhånd, ville jeg vurdert området under badeplattformen så de kunne skiftes uten å måtte plundre under vann og uten å ha båten på land. Innvendige kabler bør være litt tykke for ikke å gi for stor motstand - sinken skal jo ofres lett for noe som kan være mange meter med kabel og annet unna (hos meg

er også gjemnomføringer, trimplan, pbraketter, rorhylser, motorer osv også koblet til sinkene).

Link to post
Share on other sites

Ikke for og spore helt av.

Men mener å huske vi hadde lignende børster på millitær fartøyet jeg seilte på en stund.

Ble fortalt att det var noe med og fjærne resonans fra proppelane/motor,slik att andre mill fartøy som lyttet etter ikke kunne vite att det var  oss.

 

Uten dette systemet aktivt kunne man finne ut mange blader proppelen på ett fartøy hadde samt turtall div, en karaktistik av fartøyet.

Så ble vel dette lagt i en database,så kunne vi skille alle båtene fra verandre bare ved og lytte.

 

Er jeg inne på noe,eller er jeg helt på tur nå ?

 

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev On 17.11.2018 at 10.44:

Komodo: T ipper du kan bruke vanlig ledning der. Ellers så har jo biltema slike fletter til minusledning fra batteri til karroseri.

Yapp, har tänkt i dom banorna. Problemet är bredden. Det är bara plats till ung 10 mm bredd om man skall få dom på plats som det är tänkt. Kanske en bit svetskabel - dom brukar vara mångtrådiga. 

Et forslag til; hvis du kjøper det ei jordklemme til et sveiseapparat sitter det ofte en slik flettet kobberledning mellom de to halvdelene. Det bør ikke koste all verden :smiley: 

 

Her er en link til den første og beste jeg fant. 

https://www.k-i-t.no/produkter/migatronic-sveiseutstyr/reservedeler/jordklemme-200a

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i sin tid støy på DGPS mottaket (langbølge). Det ble først bedret ved å koble på en Dyna plate som signaljord for mottakeren. Men jeg hadde fremdeles støy når propellen gikk rundt. Dette ble løst ved å sette på slepebørste på akslingen (jeg hadde allerede sink på akslingen for å hindre galvanisk tæring). Denne støyen som er langbølget, leste jeg at det amerikanske forsvaret lyttet på for å både finne og typebestemme ubåter. Noe mer detaljer om dette fant jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...