Jump to content

Slepebørster på aksling


a-frak@online.no

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Jag har nu rekonditionerat mina borsthållar med syra-bad och upp-borstning med scotch-brite och en mässingsborste.

 

Morgan Rekofa ville inte sälja kopparflätor så jag letade efter alternativ leverantör. Hittade en elmotor-verkstad i närheten som hade några olika alternativ. Jag valde en rund mjuk mångtrådig flätad kopparledare på omkring 6 kvmm som jag la dubbel istället för tidigare platta kopparfläta som var skadad. På övriga positioner valde jag att återanvända tidigare kopparfläta som såg ganska fräsch efter syrabadet.

 

image.jpeg.fbab199726e9ef3e88f22773f7f292ae.jpeg

 

Resultatet blev väl acceptabelt men tyvärr så upptäckte jag att det var stort slitage i borsthållarna. Glappet kring lagringarna är stort så jag får nog se mig om efter nya vad det lider.

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

 

Vad som förvånade mig var att när jag putsade upp kolen så blev dom kopparfärgade.

 

image.jpeg.358df31ea524bb2185ceac7d3cdab35b.jpeg

 

Jag trodda att dom skulle vara svarta. Är det någon som kan förklara detta?

 

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förslag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

 

God Jul!

 

:flag_sw:

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Niter mot kobber: Det er en naturlig kjemi/elektrisk slitasje som du må regne med. Bor ut et litt stort hull, press inn en foring og bor opp slik at det passer med niten. Eller bruk en skrue som har glatt tange der den går gjennom foringen. Ikke noe problem.

Børster og tilpassing: Bare sett dem i holderen og se hvor de passer best. Jeg antar at redselen for å skade akslingen ikke er særlig stor, heller fraværende. Hva børstene inneholder, vet jeg ikke. De kan være laget av et eller annet kompositt, der det kan være karbon/grafitt/kull.

 

God Jul

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 36 minutter siden:

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

Det der lar seg fikse. Men bare så jeg forstår deg riktig: Du snakker om den ekstruderte holderen, messingplåt, og niter. Regner med at den ekstruderte delen er den delen som er for å klemme fast holderen, at messingplåten er armene som børstene er montert på, og at "niter" er klink-naglene?

Hvis du sliper vekk hodet på klinken/nitene og dorer dem ut kan du file eller slipe holderen plan. Så borer du opp et litt tykkere hull der naglen har sittet, og klinker med en større nagle. Du kan bruke nesten hva som helst som nagle, f.eks. en skrue som du kapper av gjengene på. La den stikke ut ca 3mm før du begynner å klinke med en kulehammer. 

 

ebonita skrev 36 minutter siden:

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förslag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

Legg smergelpapir rundt akselen og drei den fram og tilbake. Du behøver ikke ha fullt areal i kontakt.

Link to post
Share on other sites

Tack för svar Hulda och Komodo,

 

Hulda: betr 'elektriskt slitage' mellan nit och hållare så vill jag ju bara invända att kopparflätan väl borde utjämna potentialskillnaden där?

 

Komodo:  Men bare så jeg forstår deg riktig: Du snakker om den ekstruderte holderen, messingplåt, og niter. Regner med at den ekstruderte delen er den delen som er for å klemme fast holderen, at messingplåten er armene som børstene er montert på, og at "niter" er klink-naglene?

 

Ja, alldeles riktigt uppfattat Kommodo.

 

 

 

Efter att ha sammanfattat förslagen så funderar jag på att prova med att borra upp och göra ny lageraxel av en rostfri skruv.

Det tricket hade jag visst redan gjort på ett ställe och satt i en M4 skruv.

 

image.jpeg.c0971ce9ec3c250335051974f2f6a392.jpeg

 

Jag vet inte om jag vill smärgla centralkroppen plan för dels så passar ju inte armarna så bra då, dels så blir lager-längden ju motsvarande kortare.

 

Som synes är hålen ganska uppslagna så om man skall borra dom runda så hamnar man nog på 4,5 eller 5 mm.

 

 

Här kunde jag tänka mig två alternativ.

 

Antingen 'lageraxel' av M5x15 rostfri skruv med plan brickor på båda sidor och nylocmutter (enklast).

Jag kan se om jag har /eller skaffar/ längre skruv med ogängad hals som jag kan kapa så att lagerytorna blir släta.

 

Eller så tar jag ett 5x1 mm mässingsrör alltså 3 mm invändigt och gör 10 mm bitar av det planar ändarna och tryckar in i lagerhålen så att dom går igenom från sida till sida och så använder jag en M3x15 med planbrickor och nyloc för att hålla ihop det hela.

Eventuellt så kunde jag i detta fall borra 4,5 mm och sedan svarva röret så att det får lite bättre passning i de borrade hålen?

 

Vad tror expertisen?

 

I nödfall så har jag hittat en leverantör i England, men billigt blir det ju inte precis...

Och konstruktionen är ju inte utvecklad precis...

 

image.jpeg.1dcc996a2d627593e3b4cf8ec17b0fc2.jpeg

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lediga stunder i Julen har använts till att avsluta restaureringen av mina släpringsdon/kolhållare/carbon brusch holders/electro eliminators efter recept och inspel från bl a RogerJo, Hulda och Kommodo.

 

Det blev axlar av långhalsade M5 insex-skruvar. Jag borrade 4,8 och tryckte i skruvarna där så det blev ganska glappfritt. Sedan planbrickor på båda sidor och nylockmuttrar och så kapade jag skruvarna över muttrarna.

 

Verkar fungera som det var tänkt!

 

image.jpeg.d92602565dc2e83965e75bcacffc8462.jpeg

 

God Fortsättning som vi säger här i Sverige....

 

:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...