Jump to content

Hvor lenge holder en dieselmotor?

Sjøvind

Recommended Posts

Jeg så en annen definisjon her på båtplassen for manger år siden. Kjør båten opp til maks turtall. Så skal du legge deg 10 present under (Har du for stor propel, eller båten er for tung, så er kanskje 3150 omdreininger det motoren klare på maks). Gamle Volvo TMD41 motorer skulle man kjøre til maks og så legge se 200 omdreininger under.

Jeg lytter på motoren og legger meg der den går finest, innenfor rimelige grenser.

Nå har denne tråden endret seg fra 'hvor lenge, dvs. hvor gammel kan en dieslmotor bli' til hvordan skal man kjøre en båtmotor for å få den til å holde lengst mulig med færrest mulig driftsforstyrrelser og lavest mulig kostnader. Iblandet motorer som 'står seg i hjel'.

Universalsvaret er: Les bruksanvisningen for den aktuelle motoren. For hvordan en motor skal kjøres på hvilke turtall varierer. Ta min GM (Chevrolet diesel). Denne motoren blir brukt i bil, militærkjøretøyer, fiskebåter, lystbåter, aggregater og pumper. Alle de bruksområder man kan tenke seg. Basismotoren er den samme. Maks turtall for min motor har vi satt til 3600 rpm. Den kan settes til 4000 rpm. Når motoren kjøres som aggregatmotor i USA, går den på 60 Hz. Da kan den enten gå for full blås på 3600 rpm, eller 1800 rpm. De blir kjørt på 1800 rpm. Motoren min er benkkjørt. Resultatet er ved 1435 rpm dreiemoment 248 fot-pund og 68 BHK. Ved 3500 rpm dreiemoment 240 fot-pund og 160 BHK. Man kan multiplisere fot-pund med snaue 1,6 for å få kilogram-meter. Altså, på 1500 rpm ligger motoren på toppen av dreiemomentkurven, motortemperatur 80 grader, bunnpannetemperatur (olje) 80 grader. Ingen ulyd, den bråker uansett som et helvete, ingen eksosrøk. Motoren har det med andre ord helt greit. Motoren har verken 'intercooler' eller turbo, elektronikk eller commonrail. Det blir fullstendig dustete å hevde at denne motoren blir kjørt til vrak om den ikke får lov til å gå på 3400 rpm.

Motorer som står seg i hjel:

Utover på 70-tallet kjøpte jeg noen motorer fra militært overskuddslager i jobbsammenheng. Det ene kjøpet var et aggregat produsert i England 1939. Aggregatet var utstyrt med en Morris bilmotor med stigeforgasser, vannkjøling av motor som ikke var trykksatt, var ikke slik i England på den tiden. Det aggregatet brukte vi vel i 5 år før det ble videresolgt. Kan ikke huske at jeg byttet olje på det, men det ble sikkert utført, oljefilter eksisterte ikke. Det bare startet og gikk. Ved overtakelsen tror jeg timetelleren sto på 50 timer. Vi handlet også et par biler, engelske, produsert i 1944. Disse var utstyrt med sekssylindret dieselmotor. De prompa igang selv i 14 kuldegrader. Opplevde aldri at de ikke fikk start. Så det var tre motorer som hadde vært lite brukt. 30 år gamle. Gammeldags dritt, rett og slett. Bilene hadde jo vært kjørt, fikk dem fra Bardufoss. Aggregatet kom fra Kjeller. Og siden det kan jeg med hånden på hjertet ikke si jeg har sett en eneste motor som har 'stått seg i hjel'. Motorer har rustet i filler, vært under vann, konka på grunn av neglisjert vedlikehold, men aldri 'stått seg i hjel', som en slags udefinert sykdom.

Har ingen peiling på hvor mange motortimer min Yanmar 3GMD har gått. Bortsett fra at jeg er relativt sikker på at jeg de fem årene jeg har hatt den, med gjennomsnittlig 100 turer i året, har brukt den mer enn den noensinne er brukt!

Vet at den fra 1984 til 2003 sto i en seilbåt før den ble overhalt og satt inn i snekka mi. jeg vil vel derfor anta at det i dette tidsrommet ble brukt adskillig færre motortimer enn hvis den hadde vært i en motorbåt.

Og motoren har altså blitt 34 år gammel og går fortsatt. Har vært litt opp og ned i år, men det skyldtes nok et dieselfilter og en vannpumpereim som måtte fikses.

Regner uansett med at den lever på lånt tid...

Redigert av Pequod (see edit history)

@HuldaAmen. Har alltid lurt på hva det menes med at en motor står seg ihjel. Min Volvo Penta fra 2003 har gått fattige 70 motortimer, og burde ha stått seg ihjel for mange år siden.. eller... det hadde den vel egentlig gjort også. Når jeg kjøpte båten, så sto motoren fast på grunn av at det hadde komt fuktighet inn i sylinderene og rustet fast stempelringene. Da hadde den gått 49 timer. Demonterte motoren, fikk ut stemplene og rengjorde sylinderene. Det var ingen slitasje å spore hverken på sylindre eller lager. Så med rett lagring og hindre at fukt kommer til, så bør en motor holde evig uten å bli brukt. Eneste er at pakninger kan tørke ut, men desse er stort sett lette å skifte ut.

Har ein ny motor av type Steyr 196. Max turtall 3500. 

I bruksanvisningen vert det rådd til å redusere dette turtallet med 10 %. Noko som er heilt vanleg. Her er og prosedyrer for når du likevel vel å køyre med topp turtall. (Sakka ned etter å ha køyrt so og so lenge på topp o.s.v.)

Og so står det at økonomiturtallet er 2600. Men er litt usikker på kva som meinast med det.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Økonomiturtal vil som regel være der motorens propellerbelastningskurve treffer minimum spesifikt forbruk. Dvs høyest virkningsgrad. Dette trenger dessverre ikke være en effekt som gir båtens optimale fart. 

På større fartøy er det derimot et viktig designkriterie. Først beregner man optimal hastighet med tilhørende slepeeffekt, beregner propell slik at den har maksimal virkningsgrad ved den hastigheten, så velger man motor og gjerne 75 til 85 % av mcr. 

En annen faktor er at motoren blir valgt slik at forventet levetid er like lang som resten av skipet. Det er ofte 30 år. Med 5 til 8 tusen timer i året er det 150-250 tusen timer.

Da snakker vi opp til 1500rpm og over 500kw. På 1000 rpm motorer er servise intervall gjerne 25-30000 timer ved hard belastning. Men det dukker ofte opp motorer som har gått 60-80 000 timer på samme sylinderforing og stempel.

Hva er det som knekker dagens dieselmotorer? Min volvo penta D255-A holdt kun 14 år, og den ble byttet ut pga. tæring på varmeveksleren fra innsiden. På utsiden så motoren akkurat like fin ut som den nye som ble satt inn...faktisk kanskje litt finere pga. bedre lakkering på den gamle. Men det var for mye styr med den motoren, var 3. gangen motor måtte ut på 14 år.  Har hørt om flere som har hatt samme feilen, så det var kanskje en svakhet på D2-55A. Har hørt at disse A motorene gikk altfor kaldt, og at dette ble forbedret litt ute i D2-55B serien. Den nye er F serie, så da håper jeg barnesykdommene er borte. Å sveise kunne kanskje vært en mulighet, men dette var midt i fellesferien, så vi fikk  en ny motor montert på 36 timer, og fortsatte ferien.

Er det andre som har byttet diesel motor og som kan fortelle hvorfor de valgte å bytte?

Jeg tipper og tror at dei aller fleste motorbytte skjer på grunn av at motoren har blitt gammel og det begynder å bli vanskelig å få tak i deler og båteieren har lyst på ny og driftssikker motor. Jeg tror det er bare noen få motorer som blir byttet på grunn av havari. Saltvannskjølte motorer som er 30+ år kan ganske ofte være opptært innvendig på grunn av dårlig vedlikehold. Stort sett alle motorer holder minst 10000 timer før lager og sylindere er utslitt, men hardkjører man motoren kraftig, så senker man også timetallet en god del.

Vannpumper, starter, dynamo, turbo og diverse påhengt system kan jo fort havarere etter rundt 10 års bruk sann uten videre. Min motor har kun gått 70 timer, men motoren er fra 2003, og i år har sjøvannspumpen begynt å lekke i akseltetningen. 

På moderne motorer så er det som oftest elektriske komponenter som streiker. 

Just now, bellen said:

På moderne motorer så er det som oftest elektriske komponenter som streiker. 

?? Den må du utdype!  De som har trøbbel med moderne diseselmotorer er det ententæring/ kjølerelatert eller noe mekanisk som er slitt ut eller stått seg ihjel.. Med dagens motorteknologi er det veldig lite feil på elektriske komponenter, med untak av ymse opsett av dynamoer..Noen har jo vært belemret med injektorfeil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Komponenter kan vel betraktes som å 'stå seg i hjel' om de preservers feil og lagres galt. Men da er det ikke fordi de har stått stille. Når jeg kan fyre motorer som har stått i 30 år, og det bare suser i gang, så har i hvert fall ikke de 'stått seg i hjel'.

Når det gjelder varmeveksleren til @Seilars. På meg virker det i overkant å bytte motoren fordi en varmeveksler er lekk. Da må det være andre feil i tillegg for at jeg skulle gå til det skrittet. Jeg har nettopp byttet motorvannkjøleren (varmeveksler) på Hulda. Ikke noe stor greie. Den gamle lakk grunnet sveisefeil, altså feil fra den var ny. Prisdiff. med kjøp av ny, salg av den gamle, ca. 4 000 kroner. Jeg har en motoroljekjøler (varmeveksler) fra Bowman, kjøpt brukt i 1999, da kom den fra en kondemnert båt nordpå en plass. Denne kjøleren er sikkert 30 år gammel. Motoren til Hulda har vært ute av beddingen to ganger, kanskje tre, på 15 år. Hver gang for å fikse et eller annet jeg ikke er helt fornøyd med. Her er det naturligvis stor forskjell på oss som båteiere. Noen ser på det å lempe ut motoren som en ren lørdagsunderholdning. For andre er det et kostbar katastrofe. Jeg ligger midt i mellom, koster meg bare banning og irritasjon. Noen ganger glede ved å finne geniale løsninger. Som fra tid til annen ikke er så geniale allikevel. Så er det bare å skru en gang til. Jeg er dømt for alltid til å spikke og skru.

Hulda skrev On 29.11.2018 at 11.58:

Motorer som står seg i hjel:

Utover på 70-tallet kjøpte jeg noen motorer fra militært overskuddslager i jobbsammenheng. Det ene kjøpet var et aggregat produsert i England 1939. Aggregatet var utstyrt med en Morris bilmotor med stigeforgasser, vannkjøling av motor som ikke var trykksatt, var ikke slik i England på den tiden. Det aggregatet brukte vi vel i 5 år før det ble videresolgt. Kan ikke huske at jeg byttet olje på det, men det ble sikkert utført, oljefilter eksisterte ikke. Det bare startet og gikk. Ved overtakelsen tror jeg timetelleren sto på 50 timer. Vi handlet også et par biler, engelske, produsert i 1944. Disse var utstyrt med sekssylindret dieselmotor. De prompa igang selv i 14 kuldegrader. Opplevde aldri at de ikke fikk start. Så det var tre motorer som hadde vært lite brukt. 30 år gamle. Gammeldags dritt, rett og slett. Bilene hadde jo vært kjørt, fikk dem fra Bardufoss. Aggregatet kom fra Kjeller. Og siden det kan jeg med hånden på hjertet ikke si jeg har sett en eneste motor som har 'stått seg i hjel'. Motorer har rustet i filler, vært under vann, konka på grunn av neglisjert vedlikehold, men aldri 'stått seg i hjel', som en slags udefinert sykdom.

At motorer står seg i hjel kan nok medføre noe riktighet men det gjelder fortrinnsvis eksternt utstyr som generator/dynamo, starter og f.eks. sjøvannspumpe. Ventiler og turbo kan nok også ha en tendens til å "stå seg ihjel" siden de ofte er eksponert for salt miljø via luftinntak og eksosutløp. Interne motordeler som er godt beskyttet av olje etter siste kjøring klarer seg godt uten å bevege seg på lange tider.

Det med å "stå seg ihjel" er vel i stor grad knyttet til korrosjon pga. salt og sjøvann som ligger igjen hist og her. Pakninger som blir gamle, harde og morkne (tetningsringer mm.) vil jo eldes enten motoren er i bruk eller ikke. Ellers er det vel slik at en motor som ikke er i bruk heller ikke blir slitt?

Rust og råte er naturens måte å ta tilbake de tingene vi ikke lager godt nok eller tar godt nok vare på.  Jeg har en motorbåt som er fra 1948, den har jeg hatt i 30 år. Motoren får minimalt med service, men motoren er bygget så bra at den nå har passert 70 år. Den ligger på vannet året rundt, og blir aldri vinterkonservert på noen måte. De første ca. 35 årene var den saltvannskjølt, så fikk den ferskvannskjøling og litt overhaling. Dette er riktig nok en bensinmotor, men den har trykksmøring og 100% ferskvannskjøling, så den overlever kanskje flere av dagens nye motorer. 

Tidens tann er alltid en faktor, og det er ikke alltid vi som brukere skal ha æren eller skylda for at ting varer eller havarerer.  

I mitt hode, må det være en påkjenning, spesielt for dieselmotor, med kaldstart. At olja har rent ned, og motoren går noen sekunder, før oljetrykket kommer, kan vel heller ikke være særlig godt for motoren. 

Mange år siden jeg hørte om en Mercedes taxi i Oslo, som rundet 3mllioner km, uten reperasjoner. Men den gikk kontenuerlig, og var inne til oljeskift, en gang i uka.

En annen kuriositet er min gamle Detroit Diesel 6-71; som ble installert i hardangerkutteren Hausten i 1968. Timetallet aner jeg ikke, men den gikk i kommersiell drift til 1977. Jeg kjørte charter med den i mange år, og var 2 ganger i Polen, flere ganger i Danmark,og fikk den ettersett for skipskontrollen flere ganger. Den samme sylinderen hadde hver gang litt for dårlig komp ihht fabrikkens anbefaling, og oljetrykket var i alle år marginalt/svært lavt. Men uansett så konkluderte servicemannen hver gang med at den gikk veldig fint, og startet meget lett.Det gjorde den uten gløding, også i minusgrader.

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

I mitt hode, må det være en påkjenning, spesielt for dieselmotor, med kaldstart. At olja har rent ned, og motoren går noen sekunder, før oljetrykket kommer, kan vel heller ikke være særlig godt for motoren. 

Har motoren vært lagret eller stått en lengre stund kjører jeg den på starteren 5 sekund x2 uten å starte for å fordele oljen i motoren først.

Kaldstart er lite aktuellt når båten ligger på sjøen for meg. Motoren har et godt liv innendørs. Det er verre med bilmotoren den lever ett ubeskyttet liv ute i elementene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...