SamH Startet 3.Desember.2018 Del på Facebook Startet 3.Desember.2018 LifePo4 har helt klart sine fordeler. Men slikt som dette forsterker min negativitet ift. "drop-in" lifepo4. Eller granatbokser om en heller vil. https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 Nå er vel dette Li-ion batterier, en ganske annerledes batteritype en LiFePo4. LiFePo4 er regnet som den mest sikre av denne teknologien. Voldsomme branner kan også oppstå i syrebatterier. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 (redigert) Hei, Er også litt skeptisk, min bror hadde en stor lommelykt som "eksploderte" det vil si den delte seg og den sendte ut den ene cellen etter den andre som ut som skudd fra en revolver. Dramatisk, med både brannvesen og I ettertid poliyietterforskning. Kjøpt fra Kina. På den annen side det finnes to varianter av disse scellene unprotected og protected og det kan jo være greit og vite om man bestiller løse. Nå er de jo også slik at I større batteribanker så er det som regel montert overvåking på hver enkelt celle I batteriene og da er vel ting litt tryggere. Men jeg vil ikke være den første til å ta I bruk dette I min båt Redigert 3.Desember.2018 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 Her kan dere se en test av lifepo4. Er ikke i nærheten av li ion batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 lassepelle skrev 7 minutter siden: Her kan dere se en test av lifepo4. Er ikke i nærheten av li ion batterier. Nå var vel strengt tatt den testen med li-ion... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SamH Svart 3.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 Såvel LFO som Tesla/Panasonic' NMC og NMA er i Li-ion familien. Den store forskjellen mtp brann, om jeg denne gang har forstått ting riktig, er at LFO har en sterkere binding mot oksygen som også gjør denne kjemien mindre reaktiv enn Teslacellene som så lystig eksploderer i videoen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 (redigert) Verdt å merke seg at brann i batterier ikke er unikt for lfp. Bly/syre kan også skape et voldsomt inferno om man er uheldig. Er vel en masse eksempler her på BP hvor flere i siste liten har oppdaget glohete og runde bly, agm og gel -batterier. Egentlig et under at brann i batterier ikke er et større problem en det i realiteten er. Uansett hvilke batterier man har så er faren for brann så absolutt tilstede og er ikke unikt verken for bly, li-ion, li-po eller lifepo4. Redigert 3.Desember.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 (redigert) Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer opp en vanlig beskjeden 3,6volts Li-Ion D-celle (som ser ut som "gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks? Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! (Testen utført da jeg på jobbet på FFI for mange år siden) Redigert 3.Desember.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 (redigert) Kjellg skrev for 4 timer siden: Uansett hvilke batterier man har så er faren for brann så absolutt tilstede og er ikke unikt verken for bly, li-ion, li-po eller lifepo4. Det er en stor forskjell. Du får ikke til Thermal Runaway i et blybatteri. Det er derfor de andre er utstyrt med intern sikring, ventilasjonsåpning og et sinnrikt måle og styresystem. Redigert 3.Desember.2018 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 Komodo skrev for 4 timer siden: Nå var vel strengt tatt den testen med li-ion... Jaggu hehe. Det sto lifepo4 så da tok jeg det som god fisk :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Desember.2018 Del på Facebook Svart 3.Desember.2018 Mulligan skrev 34 minutter siden: Det er en stor forskjell. Du får ikke til Thermal Runaway i et blybatteri. Det er derfor de andre er utstyrt med intern sikring, ventilasjonsåpning og et sinnrikt måle og styresystem. Det jeg mente at faren for brann er prinsipielt likt for alle typer batteri. Det KAN skje men det er heldigvis ikke så ofte så skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.