Jump to content

«SJØMANN» Min Julegave til deg


BØstrøm

Recommended Posts

Min far var født i Trondhjem i 1927. Han vokste opp under krigen, konfirmerte seg i Vadmel, og byttet tannstell ett par ganger i livet. Traff Gnista fra Moss, som resulterte i min søster og meg, og fullførte drømmen, som var å reise til sjøs. 

Mønstret på som 18 åring i Trondhjem tidlig august 1945. Gikk gradene fra byssegutt til Sjøkaptein, og seilte jorden rundt noen ganger. 

 

Yrkeslivet beskrev han i en bok kalt «sjømann» som han gav ut som 83åring. Han solgte faktisk noen hundre eksemplarer av boken, men enda finnes ett par kartonger i kjelleren. Min far døde for ett par år siden.

 

Boken passer nok best for den eldre garde, som kjenner igjen begrep som «Laikene», Curasoe, Tramfart, og Nortraship, eller yngre som kjenner historien, og vil ha ett tidsvitnes beskrivelse. 

 

Send meg navn og adresse på IM, og jeg sender deg boken som Julegave(de ble solgt for 350,- pr stk) Når du mottar boken Vippser du meg forsendelseskostnader. Restopplaget er meget begrenset, men gleder ingen i kjelleren, pakket i en hvit pappeske.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en perfekt bok for min beste venn og morfar, som seilte ute i 50-60årene. Han er en habil bokleser, så jeg tar gjerne ett eksemplar til ham.  Sender deg Navn og adresse på im. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Gled dere til å lese om «Dauingen i rommet, og min far i paradeuniform på en thuk thuk, på toppen av kistelokket, for å prøve å holde liket nedi kisten som var i minste laget, laget for asiatere» planen var noen timers kjøring opp til høifjellet i Japan, for begravelse. Tror faren min tok utskei da....

Link to post
Share on other sites

Flott tiltak!

Ønsker meg også et eksemplar

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for all respons, ig IM er. Nå tør jeg ikke love mer, før etter arbeidstid imorgen. Må telle opp restopplaget. Dette engasjerer. La PM/IM gå til alles påsyn i Båtforum, Jeg har en jobb å gjøre på Posten imorgen, og gleder meg Tror det er ca titalls bøker igjen. Mange har liknend e historier å dele. Kom igjen. 

Link to post
Share on other sites

Bestefar fortalte meg om en episode på Hudson river i New York, der de hadde vært inne med noe last og var på vei ut til havs igjen. Gamlingen stod til rors, for styrmannen var fyllesyk etter landlov og holdt køya litt i bakgrunnen. Merk at besto var byssegutt, og hadde fint lite bak roret å gjøre, men sånn var det no på den tiden. Han hadde tatt brevkurs i navigasjon i 1962. Det var fælt tåkete, slik som det bare kan være når det sist trengs, og plutselig smalt det foran. En av fergene som trafikkerte frem og tilbake over elven hadde smelt rett i bauen på båten. Det ble ett fæla styr, de måtte gjette litt, men ankeret ble heldigvis sluppet på rett side. Heldigvis ingen personskader. Litt sjøforklaring senere var de på vei hjem, denne gangen var styrmannen oppe å gikk. 

Stod faktisk om episoden i Bergensavisen om smellen, var på 60-tallet en plass. Ble aldri snakket høyt om hvem som stod til rors. Mener båten het tinnes, eller tornes. noe der om kring.Han ble tilslutt utdannet styrmann/navigatør, før han gav seg på midten av 70 tallet når ungene begynnte å bli større. Har arvet boken om navigasjon, som han brukte i sin tid. 

20181205_211104.jpg

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Da er alle sendt, og jeg har lovet bok til ett par etterslengere også. Endel eksemplarer ønsker jeg også og beholde selv. 

 

Skal kanskje ikke skrive det her, men orker ikke gjenta meg selv drøssevis på internmelding

 

Posten var dyrere enn jeg håpet. 85,- i porto, og 20 kroner til boblekonvolutt. Når dere mottar boken, setter jeg pris på å bli vippset 105,- til 90862277

 

Ble ett par timer på posten idag. Håper adresser og navn ble korrekt. Har forkortet noen av navnene. Burde jeg kanskje ikke gjort, men dere får bære over med det...

 

God Jul

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...