Jump to content

«SJØMANN» Min Julegave til deg


BØstrøm

Recommended Posts

Fortsetter historien i en egen tråd.

Toronto 1928.jpg

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 4 minutter siden:

Ja, og eplet faller ikke ned midt i stammen....

 

Det utsagnet der:

 

Min farfar seilte chief i hovedsakelig Brødvigs Rederi. Blant annet. Han seilte i mange år mellom fjerne østen og Sydamerika. Lengste oppholdet hjemmefra var 7 år i en smell. Han var hjemmom med visse mellomrom og satte barn på farmora mi. Så var fattern (født i 1912) i ungdomstiden, ca. 1930. Farmora mi beklaget seg over alle jentene som banket på og spurte etter fatter'n, han må ha vært litt av et charmtroll. "Ja, ja" kom det fra en røyksky ved ovnskroken: "Eblet falder ikke langt fra stammen!" gubben var hjemmom for å ivareta ekteskabelige forhold et par ukers tid. "Din innbilske, gamle gris", smalt det fra farmora mi.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hygget meg med boka gjennom julen, og det var fornøyelig lesing. Imponert over hva han har fått oppleve, og sitter med inntrykk av en meget bestemt, viljesterk og rettskaffen mann. Har lest boka, og det som Rolf legger ut, og klarer ikke legge fra meg noen av delene:giggle:. Flotte representanter for Norske sjøfolk. Tusen takk.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også nettopp ferdig med boken. Artig lesing og flere ting som jeg kan leve meg inn i og forstå de komplikasjoner som noengang oppstår, har jobbet på meglerkontor i mer enn en mannsalder så bill of lading problemer og lastetall forskjeller har jeg sett mange ganger.

Mange av din fars opplevelser, reaksjoner og tankesett finner jeg i stor grad å være sammenfallende med hvordan min far så på saker og ting. Tror de var av samme kaliber og hadde gått greit sammen. 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...