Gunnis Startet 6.Desember.2018 Del på Facebook Startet 6.Desember.2018 På min Princess P40 er styrbord motor koblet gjennom varmtvannsbereder. Defroster er koblet på ferskvannssiden og forsynes via egen sirkulasjonspumpe etter varmtvannsbereder. Det er noen fordeler med dette, men også noen ulemper. Fordelen og tanken bak å ha dette slik er vel at man kan ligge med generator i uthavn og ha varmtvann som kan brukes som oppvarming vha defroster i tillegg til Eberspacher. Ulempen med dette er at defrosteren må tappes ned og blåses tom for vann om vinteren. Det hadde forrige eier glemt slik at defroster var frostsprengt. Det er ikke store jobben å drenere defroster da det er egen avstengingsventil før defroster og egen ventil på retur for drenering av vann til gråvannstank. Det er dermed kjapt og enkelt å tappe ned defroster og blåse igjennom, så det er bare å ha gode rutiner for vinterpreservering så går dette bra. Jeg har forøvrig et problem med at defrosteren leverer dårlig med varme til tross for at den bråker så mye at den nesten overdøver motorene i kjelleren på full viftehastighet. Har ikke målt temperaturen på luft eller slange fra bereder. Nå er båten preservert for vinteren, men jeg lurer på om det er andre som har systemer som er bygd opp på tilsvarende måte, og som ikke er fornøyd med varmekapasiteten? Berederen leverer godt og varmt vann med motor i drift, så tror defroster får bra vanntemperatur fra sirkulasjonspumpe. Defrosteren er en Eberspacher 12V/10kW. Det går uisolerte 16mm plastrør fra motorrom og på styrbord side frem til defroster forut for kjøreposisjon og jeg antar isolering av rør og slanger ville hjelpe en god del på grunn av varmetap på dette forholdsvis lange strekket. Luft i systemet har nok kanskje lurt meg også til tross for at jeg tror jeg gjør det riktig ved å starte sirkulasjonspumpe og åpne drenventil til det renner godt med vann ut i gråvannsboksen før jeg stenger drenventil. Det må da være noen andre som har defroster koblet på ferskvannssystemet og ikke kjølevannssiden? Ganske sikker på at båten min ble levert ny i Norge slik den er. Se bilde av bereder og sirkulasjonspumpe til defroster for info. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Tom Rør Svart 6.Desember.2018 Del på Facebook Svart 6.Desember.2018 Jeg har tilsvarende system, og det føles som at den blåser kaldt, men det øker temperaturen vesentlig allikevel, og for mitt vedkommende, er det defrosting av rutene som er hovedoppgaven. Fordelen er også at når man ligger i gjestehavn med landstrøm kan man defroste vinduene, akkurat som du nevner med generator i uthavn? Det er såpass enkelt å tømme på høsten, at jeg ikke gidder å bygge om. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 6.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2018 Takk for innspill! Jeg bruker defroster på samme måte. Litt varme på vinduene når behovet er der. Defrosteren bruker jeg imidlertid svært sjeldent nettopp fordi jeg synes det er utrolig lite effekt av den, og samtidig alt for mye støy. Jeg bruker dermed som regel Eberspacher istedet, og med god grunntemperatur i båten er det svært sjeldent jeg har behov for defroster til vinduene. - Men som alt annet ønsker jeg at ting fungerer optimalt og i vinter tenkte jeg å gjøre et forsøk på å forbedre dette. I første omgang vil jeg forsøke å isolere slanger/rør der hvor jeg kommer til for om mulig få opp temperatur på vanntilførsel til defrosteren. Jeg vil i tillegg forsøke å redusere viftestøy ved å montere defroster på gummilabber, evt Dynamat/Dynaliner lyddempematter på derfroster. Princess har også lagt opp gummislanger fra defroster og der forsvinner det nok mye varme, så kunne godt tenkt meg å forsøke APK varmluftslanger. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
"LISE" Svart 7.Desember.2018 Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Her er nok varmetap i slanger den største hindringen for å få et effektivt anlegg. Jeg ville isolert tilførselslange mellom motor og VVT, begge rørene mellom VVT og defroster og isolert luftslangene evt. byttet de til varmluftskanaler og isolert disse. Tror du da vil oppleve stor forskjell. Defroster har kanskje også ulike viftehastigheter? Setter du ned hastigheten på viften så øker lufttemperaturen. Går alle fire luftslangene til vindu? Om noen kan blendes av vil du få bedre effekt i de øvrige. Effekten defroster gir fra seg vil aldri overstige effekten den får inn. Effekten får den fra VVT som igjen får sin effekt fra el-element (1500w?) Og kjølevannssløyfe fra motor. Usikker hvor mye man kan hente ut av den kjølevanns-kolben i VVT. Vil gjette maks 2-3000w.. dermed vil heller ikke defroster avgi mer effekt. Luftmengden i defroster er tilpasset 10 000w.. dermed blir også luften kaldere. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
ebonita Svart 7.Desember.2018 Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 (redigert) Min båt hade ett liknande system när jag köpte den och jag tyckte · att den gröna C-warm varmvattenberedaren hade dålig förmåga att leverera varmvatten tillräckligt länge, · att defrostern var svag och · att varmvattenberedaren som stod främst i motorrummet var olyckligt placerad med tanke på åtkomst till motorerna. Så jag skaffade en ISOTERM 40 liters orange varmvattenberedare och lyckades få den på plats under ’pilsnerfacket’ bakom galley. På så sätt fick jag bort varmvattenberedaren från motorrummet och bättre åtkomst vid service mm genom att utnyttja ett helt oanvänt utrymme ombord. Jag ycker att denna beredare levererar mer varmvatten än den tidigare. Sedan kopplade jag kylvattenslingan från SB motor genom den nya varmvattenberedaren och vidare i serie genom varmluftsaggregatet som ger varmluft till defrosteraggregatet. Jag behöll den befintliga Johnson cirkulationspumpen och kopplade den så att den aktiveras när jag slår på defrosterfläkten. Slutligen så monterade jag ett nytt varmluftsaggregat Sirocco Sahara på BB sida bakom galley som värms med kylvattten från BB motor och som ger varmluft under BB soffa i salong plus i trappsteget fram mot förkabinen. Mina erfarenheter är följande. Defrosterverkan är fortsatt svag men den seriekopplade varmvattenberedaren blir varm även när man inte använder defroster och således cirkulationspumpen ej är aktiv. Värmeaggregatet bakom galley har ingen elektrisk cirkulationspump men fungerar mycket bra och ger riklig värme i salong och förkabin vid motorgång. Även defrostern användes för att ge /gratis/ värmetillskott vid kallt väder men bidraget verkar inte så stort dvs betydligt mindre än varmluftsaggregatet på BB motor. Inga värmeslangar varken varmvatten eller varmluft är isolerade. När det gäller kylvatteninkopplingen så är defrosteraggregatet på SB sida och värmeaggregatet på BB sida kopplade på liknande sätt på respektve motor och som slutsats av detta kan man kanske misstänka att det från Princess monterade varmluftsaggregaet som förser defroster med varmluft kanske inte är så bra på att utnyttja värmen i kylvattnet? Eventuellt kommer jag vid tillfälle att ersätta befintligt aggregat till defroster med ett Sirocco Sahara aggregat. Redigert 7.Desember.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 13.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 Takk for gode tilbakemeldinger! Ebonita; Det tok litt tid før jeg forstod hvor du har plassert VVT, men forstår nå at du har plassert den i rommet -under rommet i trapp ned til byssa. Det er et godt skjult -og stort rom som jeg lenge har tenkt å bruke til noe nyttig. Har sett noen har plassert fryseboks nede i det rommet og har vurdert det samme selv, men har kommet til at vi ikke har behov for en ekstra fryseboks. Holder lenge med den i kjøleskapet. Genialt å flytte VVT dit, men dog litt utilgjengelig for tilsyn og drenering av tanken. Har også fundert på hvor du har gjemt Sahara varmeren og antar du har plassert den rett babord for det rommet under trapp ned til byssa. Du har vel sofa på babord og muligens enkel tilkomst ned der. Jeg har skap på babord side og har ingen enkel tilkomst ned der. Må eventuelt modifisere bunn på skapet slik at den kan løftes ut. Nok av prosjekter som tar tid, så blir i første omgang uansett å isolere vannrør mellom motor-bereder og til defroster samt bytte til isolerte luftslanger fra defroster. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
ebonita Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 (redigert) Ja Du är på rätt spår Gunnis. Både VV-beredaren och Sahara-värmaren är ovanför varandra alldeles framför motorskottet mot BB motor. Jag har satt ett par 45x45 mm reglar i motorrummet på motorrumsväggen för att ta upp vikten från beredaren. Man ser dom med dom övre skruvarna till beredaren på bilden nedan. Dom nedre skruvarna är lite dolda, men en syns bakom den vita linan och den gröna Volvo-skruven i nederkanten av bilden ovanför motor-balken och framför det nerfällda generatorfästet. Sen gjorde jag en inspektionslucka så att man kommer åt beredarens säkerhetsventil mm bredvid. Genom den kommer man även åt att dränera VV-beredaren inför vintern. Beträffande Din skåpsinredning på BB sida i salongen så undrar jag om det inte är möjligt att lyfta ut den för att komma till golvet? På min båt så var det sedan en en plywood-platta som jag lyfte och kom ner 'en våning' så att jag kunde montera Sahara värmaren den vägen. Där blir ju sedaan föredömligt korta kylvattenslangar till motorn. Lycka till! Redigert 13.Januar.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.