Jump to content

Vinterkonservering av motor nødvendig??


Avsluttet2

Recommended Posts

Hva jeg skal gjøre med båten i vinter bekymrer meg litt.

 

Har vært inne på tanken om å kjøpe en henger, men problemet blir da at den må lagres så langt fra meg at jeg jeg ikke får tilgang til den i vinter.

 

Proffe vinterlagringssteder som også tar seg av spyling og konservering av motor hadde vært det nest enkleste, men også det desidert dyreste.

 

Det enkleste er kanskje å la den ligge på sjøen. Havnen er lun og frostfri.

Om jeg velger denne løsningen lurer jeg litt på dette:

 

1 Er det mulig å vinterkonservere motoren mens båten ligger på sjøen? Motoren har et eget vinterkonserveringsprogram der den bruker av 2-taktsoljen til å kvele motoren og den har tilkobling til vannslange.

 

 

 

2 Om jeg kan konservere den ved å bruke metoden i punkt 1, skal da motoren stå nedi sjøen eller tiltes helt opp slik at hele motoren er over sjø?

 

 

 

3 Vet ikke om jeg kommer til alle smøreniplene, men det kan kanskje vente til våren når båten taes opp??

 

Motoren skal ikke ha service de første tre årene.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke så veldig god greie på men hvis du kommer til å bruke båten litt gjenom vinteren og den ligger på hvet kan jeg ikke forstå at det er nødvendig å konservere, en skikkkelig gjenomgang når båten tas opp for bunnsmøring burde være nok. Men som sagt dette har jeg ikke greie på så svaret må nok bare se på som synsing og hjelp til å få debatten igang :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har forstått er det ikke nødvendig med å vinterkonservere den hvis den ligger på vann og brukes. Er den på vannet så går du ned å starter den en gang i blant, gjerne kjøre en tur slik at den blir skikkelig varm. Smørenippler kan du vel komme til hvis du legger ankterenden mot brygga og så bruke fettpresse?

Vinterkonserveringen utføres vel kun når motoren skal stå uberørt i alle fall 3 mnd og lengre. Forhandleren kan egentlig gi deg de beste svarene da m.h.t garanti.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Hvis båten er jevnligt i bruk i vinter er det vel rimelig at en ikke kjører vinterkonserveringsprogram da poenget med dette er å fylle olje i bevegelige deler i motoren slik at disse ikke setter seg fast.

 

Men husk at viss båten ligger på sjøen skal ikke motoren tilltes opp av vannet .Dette for å unngå frostskader i propellhuset ved kuldegrader .

 

Regner med at dette er en e-tech motor :smiley: og det eneste jeg ville gjort er å bytta girolje til våren.

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, vi snakker om e-tech motor.

Jeg får ta en tur til Bjordal og Madsen som solgte meg motoren for å høre hva de har å si om problematikken.

Brukerhåndboken sier noe, men synes denne er utrolig "tynn", både når det gjelder dette og andre emner - i alle fall for en fersking.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Sendte mail med spørsmål til en som offentliggjør at han kan svare på båtspørsmål. Fikk raskt svar så servicen er det ingenting å si på.

Kanskje ikke svaret heller?? Jeg vet ikke, men stusser over noen råd. Kanskje det er meg som ikke skjønner alt og må ha det inn med te-skje...

 

Jeg gjengir spørsmål og svar her og håper dere kan kommentere dersom dere dere ikke er helt enig i svaret fra eksperten.

 

Hei!

 

Jeg har en 20 fots daycruiser med evinrude 90 e-tec motor. Den ligger i en lun og isfri havn i Bergen.

 

Dette er min første båtsesong og jeg prøver nå å finne ut hva jeg må gjøre med båten i vinter.

 

Økonomisk er det mye å spare på å ha båten liggende i båsen sin for så å ta den opp en kort tur til våren for spyling og stoffing.

 

Jeg tror ikke båten vil bli brukt i vinter.

 

Så kommer spørsmålene:

 

 

 

1 Er det mulig å vinterkonservere motoren mens båten ligger på sjøen? Motoren har et eget vinterkonserveringsprogram der den bruker av 2-taktsoljen til å kvele motoren og den har tilkobling til vannslange.

 

 

 

2 Om jeg kan konservere den ved å bruke metoden i punkt 1, skal da motoren stå nedi sjøen eller tiltes helt opp slik at hele motoren er over sjø?

 

 

 

3 Vet ikke om jeg kommer til alle smøreniplene, men det kan kanskje vente til våren når båten taes opp?? Motoren skal ikke ha service de første tre årene.

 

 

 

4 Om jeg gjennom vinteren regelmessig starter og kjører motoren, er det da nødvendig å vinterkonservere motoren?

 

 

 

5 Må jeg gjøre noe spesielt for å unngå frostskader på motoren?

 

 

 

Hei og takk for forespørsel.

 

Båten tar ikke skade av å ligge på vannet om vinteren så lenge det er isfritt og du ser etter den hva gjelder vann om bord (som kan fryse) og ikke minst fjerne snø.

 

Som du sikkert kjenner til kan du enkelt vinterkonservere motoren selv etter en bestemt startsekvens gjengitt i brukerhåndboken som følger motoren, hvilket du også nevner. Husk å ha et konserveringsmiddel i drivstoffet - Se brukerhåndboken. Det beste er selvsagt om du vinterkonserverer motoren med ferskvann - Dette kan du også gjøre på sjøen om du har tilgang på en hageslange / ferskvann og en slik gummikopp du kobler slangen til og setter over vanninntaket på undervannshuset - Da er du 100% sikker på at motoren kun tar ferskvann. Konserverer du motoren som nevnt med gummikoppene kan motoren stå nede i vannet under konserveringssekvensen.

 

Alle smørepunkter skal være gjengitt i brukerhåndboken, men det er ikke sikkert alle er like lette å komme til når den ligger på vannet.

 

Du bør ikke gjennom vinteren start motoren, men et tips er å skru av hovedstrømsbryteren slik at den ikke starter og kun gi den en turn med starteren. Videre bør du spraye over motoren innvendig med for eksempel 5-65 (verktøykasse på boks). Et annet godt tips er å legge ei 15 - 20 watts lyspære under motordekslet slik at motoren står unten frost og kondens. Det er også fint om du kan ha en liten varmekilde om bord i båten - I cabinene eller ligende for å holde kondensen borte.

 

Det er intet du behøver å gjøre for å unngå frostskader på motoren, men la den få lov å renne av seg før du tilter den opp.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt ny Suzuki, der står det noe i brukerhåndboken om at man må la motoren stå nedi vannet i normal stilling for å unngå frostsprenging i kaldt vær. Dette fordi man ikke kan være sikker på at motoren renner tom for vann om man tilter den opp. Og når man tar opp motoren ved endt sesong (eller for transport) så skal man la motoren stå rett opp og ned til alt vannet har runnet ut av kjølesystemet før man eventuelt legger den i en annen stilling. (Siden det er en 4-takter så må man også tappe av oljen før man legger motoren flatt.)

 

Forøvrig så var den norske oversettelsen av brukerhånboken direkte tragisk.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt ny Suzuki, der står det noe i brukerhåndboken om at man må la motoren stå nedi vannet i normal stilling for å unngå frostsprenging i kaldt vær. Dette fordi man ikke kan være sikker på at motoren renner tom for vann om man tilter den opp.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Dette gjelder også opplag på land (at påhenger eller drev må stå i ned-posisjon) for å unngå at regnvann samles i undervannshuset og fryser til is.
Link to post
Share on other sites

Enig i at de "proffe" ofte er dyre (samt at de ofte ikke er så proffe som en kunne ønske seg, snakker av diverse bitre erfaringer). Sjekket innelagring inkl. spyling og stoffing for et par år siden (Nidelv 750 Sport). Ca. 14000.... Er ikke interessert i å ha en 14-åring med 150 bars høytrykkspyler som går løs på drev-belgene mine, og spesielt ikke for min regning).

 

Så lenge du er sikker på at du ikke skal bruke båten i vinter ville jeg vurdert å ta den på land. Synes det er et slit å ha båt på sjøen om vinteren når den ikke er i bruk, men likevel må ses etter til alle tider - selv om vinteren er ganske kort her i vest.

 

Så vidt jeg har fått med meg er det mulig å få svært billige hengere til denne størrelsen båt for tida, f.eks. her http://www.ifor-williams.no/html/baathenge...spo_hengere.htm

Den kostnaden burde være i samme leiet som en sesongs "proff-lagring". De påfølgende åra blir da "gratis", samt at den potensielle aksjonsradiusen for 20-foteren din er blitt betraktelig større :smiley:

 

Det er jo også mulig å leie en henger på Statoil el, men da får en slitet med å få båten av/på hengeren, støtte den opp osv.

 

De andre investeringene er ikke store: 1 stk kjip grøn presenning a ca. 199 på Europris/Clas Ohlson, 1 stk gummimuffe til en hundrelapp el. 2 på Biltema el., litt frostvæske-konsentrat og litt klorkalsium/kalsiumklorid (veisalt, fås billig på Felleskjøpet).

 

Spyle motor med ferskvann + la den suge en bøtte eller 2 med frostvæskeblanding før den stanses.

 

Kjøre resten av konservering slik du har fått anbefalt (f.eks. kvele den med konserveringsprogram når den har sugd tom bøtta med frostvæske).

 

Knabbe et par nylon-knestrømper av fruen, fylle med klorkalsium og henge over hver sin 10-liters bøtte inni båten slik at de spiser opp fuktigheten (alternativt legge en "frostvakt" i båten dersom du har tilgang til strøm der den lagres - kjøpte min på Clas Ohlson til 395,- Den er på 200W og er plenty til å holde fukten borte).

 

Ta av kalesje og tre kjipe-presenningen over. Henge opp spylevæskekanner fylt med vann/sand rundt om for å holde stramt og bruke kalesjebøylene til å lage nok helning til at snøen raser av.

 

Det er et sjakktrekk med en inspeksjon etter første skikkelige snøfall for å se at "patenten" virker, dvs at snøen faktisk sklir av. Skal du være fancy lager du "spisstelt" v.hj.a. en passende lengde 2" x 3" boks over midtlinjen av båten med støtter foran og bak og henger presenningen over denne. Har sett at den finnes ferdige patenter for spisstelt, men de er ganske dyre.

 

Noen vil sikkert si at du bør kjøpe skikkelig presenning som holder i årevis, men jeg har nå hatt båt i ca. 10 år og er kun på min kjipe-presenning nr. 2 (dvs. til en totalkostnad på ca. 400 kr for 2 stk 5 x 8 m presenninger). Det er selvsagt en forutsetning at den henges opp slik at den ikke blir liggende og flagre eller gnikke mot skarpe objekter...

 

Gudd løkk uansett hva du velger å gjøre!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for forespørsel.

 

Båten tar ikke skade av å ligge på vannet om vinteren så lenge det er isfritt og du ser etter den hva gjelder vann om bord (som kan fryse) og ikke minst fjerne snø.

 

Som du sikkert kjenner til kan du enkelt vinterkonservere motoren selv etter en bestemt startsekvens gjengitt i brukerhåndboken som følger motoren, hvilket du også nevner. Husk å ha et konserveringsmiddel i drivstoffet - Se brukerhåndboken. Det beste er selvsagt om du vinterkonserverer motoren med ferskvann - Dette kan du også gjøre på sjøen om du har tilgang på en hageslange / ferskvann og en slik gummikopp du kobler slangen til og setter over vanninntaket på undervannshuset - Da er du 100% sikker på at motoren kun tar ferskvann. Konserverer du motoren som nevnt med gummikoppene kan motoren stå nede i vannet under konserveringssekvensen.

 

Alle smørepunkter skal være gjengitt i brukerhåndboken, men det er ikke sikkert alle er like lette å komme til når den ligger på vannet.

 

Du bør ikke gjennom vinteren start motoren, men et tips er å skru av hovedstrømsbryteren slik at den ikke starter og kun gi den en turn med starteren. Videre bør du spraye over motoren innvendig med for eksempel 5-65 (verktøykasse på boks). Et annet godt tips er å legge ei 15 - 20 watts lyspære under motordekslet slik at motoren står unten frost og kondens. Det er også fint om du kan ha en liten varmekilde om bord i båten - I cabinene eller ligende for å holde kondensen borte.

 

Det er intet du behøver å gjøre for å unngå frostskader på motoren, men la den få lov å renne av seg før du tilter den opp.

[/b]

<{POST_SNAPBACK}>

Synes svaret du har fått høres greit ut jeg, det eneste jeg vil være med på å understreke er det siste pungtet, vær sikker på at allt ferskvannet er rennt ut. Det aller beste har hvert om du har klart å få frostveske inn i kjølekanalene. Du har vel liten mulighet for å være sikker på om at alt vannet renner ut med bare å tilte motoren. Kanskje noen andre har erfaring med dette ?

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Synes svaret du har fått høres greit ut jeg, det eneste jeg vil være med på å understreke er det siste pungtet, vær sikker på at allt ferskvannet er rennt ut. Det aller beste har hvert om du har klart å få frostveske inn i kjølekanalene. Du har vel liten mulighet for å være sikker på om at alt vannet renner ut med bare å tilte motoren. Kanskje noen andre har erfaring med dette ?

Lykke til

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med å ta frostveske inn i kjølekanalene har også en annen misjon, nemlig forebygging mot rust! Dra til et lokalt bilverksted å få tak i litt "brukt"kjøleveske!
Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Må bare si meg veldig enig i innlegget til Fantino :yesnod:

 

Mye fornuftigt her , jeg har og inntrykk av at" proff " vinterlagring og service ikke er verdt pengene :confused: men det er jo selvsagt ikke alle som har tid ,plass ...osv til å gjøre det selv og selvsagt er det også et spørsmål om hvor stor haug med høvdinger en har liggende :cryin:

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...