Jump to content

Ombygging av Dorry 32'


Captain&Cook

Recommended Posts

:cheers: Hallo, godtfolk!

Vi lurer stadig på om noen har tips og råd til ombyggingen av Dorry'n vi har anskaffet...

Er d mulig å sette på(strekke?) blykjøl? Vi har ønske om å bygge om båten til motorseiler, men da må vi vite om d går... Fint om noen med erfaring og konstruktive råd og ideér sier noe om dette.

Hei så lenge! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt det før, og vil gjenta. Glem dorryen, kjøp en båt som ikke krever så mye arbeide og som du kan seile trygt i. Tror at de fleste er enige om det, og derfor gir ingen respons på ditt nye innlegg. Med min erfaring vil jeg kalle ditt prosjekt for dødfødt, dessverre. Skulle jeg mot formodning ta feil er jeg villig til å betale deg kr 1.000 om dere kommer til Australia i dorryen. Beklager at jeg er så negativ, men det er sannheten.

 

Hilsen Arne

Link to post
Share on other sites

............ råd til ombyggingen av Dorry'n vi har anskaffet...

Er d mulig å sette på(strekke?) blykjøl? Vi har ønske om å bygge om båten til motorseiler, men da må vi vite om d går...

Har nok ingen personlig erfaring i så måte (annet enn at jeg har hatt seilbåt i < 20 år - men jeg tviler sterkt på om dorry'en er egnet til dette. Da tenker jeg først og fremst på de påkjenninger en blykjøl vi ha på bunnstokkene / kjølfeste!?!

 

Tror neppe at dorry'en er rette båt å henge en blykjøl på. Tenk deg de kreftene en blykjøl utøver, når båten krenger en 20-30 grader! Du vil heller ikke ha tilstrekkelig med solid "anleggsflate" for å feste en kjøl med kjølbolter. Da må du isåfall forsterke hele bunnen noe enormt. Seilbåter har tykkest laminat (plast) og kraftige bunnstokker (tre) både på langs og på tvers i kjølregionen, som opptar kreftene og fordele disse utover. Dette er nok en jobb for en båt-konstruktør, vil jeg tro - ikke for en amatør.

 

Jeg ville IKKE ha turt å seile i en dorry med, la oss si 800-900 kg bly under båten............ :o/

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Synes også dette prosjektet er fullstendig dødfødt, og jeg vil nesten si uansvarlig. Dere skal jo også ha med dere barn, og alle jeg kjenner til som har lagt ut på slike turer tenker først og fremst sikkerhet.

 

En ombygd dory er ikke forenlig med en sikker båt for havseilas, og om det nå lot seg gjøre å lage en slags seilbar farkost ut av dette, hvilke garantier har dere for at den vil seile bra i all slags vær ?

 

En seilbåt beregnet for havseilas er bygget etter visse krav og normer og konstruksjonen har vært gjennom en godkjenning for havseilas. En ombygget dory vil aldri kunne oppnå en slik godkjenning.

 

Kjøp en båt som er egnet til formålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med tvilerene her i tråden.

 

Når det er sagt, er der her i Grimstad en dory som er bygd om til motorseiler. Han bruker seilene aktivt, men jeg mener denne ikke er endret noe under med blykjøl elns.

 

Kjenner jeg eieren rett, kommer båten hans på land i løpet av et par uker. Skal se om jeg kan få tatt bilde da.

Link to post
Share on other sites

Det som er synd; erfaring må erfares og kan ikke læres! Jeg tror vi som har vært negative, har erfaring som burde tilsi at dette er et dødfødt prosjekt, men hva hjelper det. Dette må en selv høste erfaring fra, da vår erfaring ikke automatisk blir godtatt. (Det ser vi på våre barn, hører de på våre velmenende og gode råd?) Det positive med dette er at de som virkelig vil og kan, hever seg over gode råd fra oss "bedre vitere" og de kan lykkes. Dette bringer verden videre. Det å gå videre, når alle sier det er galskap. Men jeg står fast ved at jeg betaler kr 1.000 om de kommer til Australia med en ombygd dorry.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Dette har vært gjort før. Doryer er imidlertid for brede/grunne til at de blir noen suksess som seilere. De vil ikke engang kunne hevde seg i skøyteklassen. Doryer var i utgangspunktet ikke beregnet for slikt bruk. I mine yngre år var det to stykker på båtopplaget i Bestunkilen som gjorde nettopp dette (Frognerkilen båtforening av 1860). Kjølene var imidlertid for svake til at de kunne henge på ballastkjøl, de benyttet stråkjøler av tre og bruk av innvendig ballast. Den mest avanserte av gutta seilte/motret Oslo, Skagen, Arendal, Oslo i sommerferien. Båten hans gikk, iflg. ham selv, kjempefint med en liten kuling i rumpa. Til det bruket han hadde, vurdert opp mot kostnaden, var han godt fornøyd.

 

Hulda bygget om en vad-båt til seiler. Dette skroget er imidlertid fundamentalt forskjellig fra doryens. Denne båtformen var fra gammelt av konstruert for seil og årer. Jeg laget meg en jerkjøl på en del hundre kilo og hang under. I forbindelse med denne ombyggingen ble kjølplanken skiftet med en som var vesentlig større og sterkere, kjølbordene ble skiftet, og forsterkninger lagt inn. Det vil være nokså håpløst å gjøre tilsvarende jobb med en dory. Caroline, som båten het(er?), seilt som en skøyte. Denne båten var heller ikke egnet for annen seilas en "nære kyststrøk".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...