Jump to content

Bytte motor i seilbåt fra Md7A til Md2040, mulig?


BlåFerie

Recommended Posts

Hei båtfolk,

Har en Comfort 32 med orginal motor - MD7A,
Den lekker litt olje og går nok litt varmt til tross for at termostat er fjernet av forrige eier.

Den har ikke gitt et eneste feilslag og er lett å starte men deler er dyrt og kraften er for liten i motstrøm...

 

Har fått tilbud om en MD2040 med 130s drev, og lurer på om det er mulig å sette denne inn. Må naturligvis måle litt i motorrommet men der er det egentlig god plass.

Har ikke klart å finne noe "repoweringkit"/overgangsbrakett fra MD7A til MD2040, men har tilgang på varm galvanisert stål og cad verktøy så viss alt som skal til er to ombyggingsbrakket så kan jeg lage det.

Da trenger jeg bare noen pdf som viser motorfestene i plan..  Spørsmålet er om beddingen tåler differansen i kraft, fra 13hk til 40 hk.. Ønsker ikke å bytte bedding eller kutte så alt for mye i den...

 

Overgang fra 110S drev til 130s er vel egentlig bare bolt-off/bolt-on..?

Hva med eksos systemet, må dette endres? Noe annet - har jeg glemt noe?

 

Takker for alle tips og triks.

Link to post

Bakgrunnen til at jeg vurderer en md2040 er på grunn av tilbudet jeg har fått, det er rimeligere enn jeg har klart å finne en md2030. Er enig i at 40hk er litt i største laget.. men når det er sagt ser jeg at man får overgangsbrakett eller repoweringkit fra md5a til d1-40. Så da går jeg utifra at beddingen i båten også tåler en md2040.

 

Hadde tenkt å utføre arbeidet selv men viss jeg bruker verksted, hva vil det koster å sette inn ny motor, kan ta ut den gamle selv og skaffer motoren selv..?

 

Har noen eventuelt tips til rimelig båtverksted i bergen. Kan gjerne være et mindre foretak..

SD.jpg

Link to post

BTDT. Bytta ut en MD7B med en MD2030.

Det er kun laget to fundamenter til S-drev. Lavt og høyt. 200X var den siste med lav. 20X0 var den førte med høy.

Det er 99 mm i forskjell. Tegninger ligger på VP siden. Eller braketter kan kjøpes hos Volspec i England.

Nedre gear er neste 2 cm bredere på 130S enn 110/120S. Her må det kuttes for å få drevet ned gjennom bunnen.

Eksosdiameter er den samme. Det er forskjell i diameter på dieselslanger. Ordnes med overganger.

Resten er plug-and-play.

Jeg ville ikke kjøre den på fullt pådrag. Båten er bygget svært lett.

Link to post

Takk for veldig god info Mulligan. Var ikke klar over dette med fundamentet.. da vil altså hele motoren komme 99mm høyere i tillegg til at md2040 er større. Skal sjekke hvor mye plass jeg har tilgjengelig, men tror jeg har mint 40cm over motor. Godt inspill med drevet og diesel også!

 

Er enig i at 2040 egentlig er for kraftig.. burde ideelt ikke hatt mer enn 20-30hk.

Får se hva jeg ender opp med, ønsker brukt motor siden dette er en rimelig båt, men ser ingen "aktuelle" på finn nå. Mulig det kommer noe på våren..

 

Link to post

Veldig finne innspill fra dere Mulligan og Hulda, da går jeg for denne 2040. Prisen er bra og den ser ut til å være velholdt med kun 900t på klokken. 

 

Da gjennstår det bare å finne en passende propell. Har brukt "propeller calculator" fra vicprop og ser at en ca 15x10 3 bladers foldepropell kan passe. Noen tanker eller innspill til den?

 

Link to post
  • 1 måned senere...
BlåFerie skrev 56 minutter siden:

Nytt innspill til gammel tråd,

Hulda du sier det finnes tegninger av dette overgangsbrakettet på VP sine sider, har du link/delernr?

Og hva brukte du i de nye hullene til seildrevet, antar gjengestag festet med 2 komponent et-eller-annet, med mutter og skive over?

 

 

 

Nå blander snørr og barter. Jeg er bare barten. Du må spørre @Mulligan, det er han som er spesialisten :-)

Link to post

Hørte med Volspec i går, de sier de ikke har noe kit for ombygging fra md7 til md2040, antar det er gått ut av sortimentet.

Tenker jeg uansett lager noen cad tegninger og lager selv av varmgalvaniserte U-profiler.

 

Har MS25s drev på den nye motoren og 110s på den gamle. Som du sier er det 8 hull på 110s mens det er 12 på MS25s.

Og det ser ut til at jeg kan bruke alle eksisterende hull, men må supplere med nye hull innimellom. Da var tanken å lime fast tilpassede rustfrie/syrefaste gjengestag (A4-80) for de nye hullene istedenfor å lime inn mutter, tanker om det?

Ser hempel har en to-komp epoxy lim som er beregnet til stål og glassfiber. Alternativt kan ringen fra 110s brukes på MS25s, men den er noe rusten og det er nok en grunn for at de har økt antall bolter.

 

Legger ved litt bilder.  Fikk dratt ut den gamle motoren i går, og tatt ned det meste av den gamle isolasjonen. 

Skal bytte alt av ledninger og brytere, samt oppgradere batteribanken.

 

Luke og vegg inn til motor:

20190304_195455.jpg.48bc1ea761e88b5da7d950aa97611ed8.jpg

 

 

 

Veggen fjerna:

20190304_204253.jpg.3c78da5cd07f4fa0e394fd0bae2f2d79.jpg

 

Brukte en tautalje for å dra ut motoren, etter alt var koblet fra. Eksosslangen satt godt! Fikk støttet opp motoren med noen plankebiter slik at den gled forholdsvis greit.

20190305_194925.jpg.64c4890f07edbcec356623dd7fbc9fe6.jpg

 

 Det ble litt oljesøl, men etter det var fjernet fikk jeg tatt ned mesteparten av isolasjonen.

 

20190305_222526.jpg.2bc9f0ced8657f6fe100f1e1fc539edf.jpg

 

 

Nå er seildrevet tappet for olje, det kommer forhåpentligvis ut i dag. Så langt har båten vært på land 3 dager. 

Her ser man gammel klemring, og antall bolter.

 

20190305_212257.jpg.54fb6b45ca27621b399ec9d00121fbaa.jpg

 

Og et bilde av ny klemring til MS25s drevet.

20190306_000758.jpg.bd41294dd00e13cffe018b97649d006c.jpg

 

 

20190305_225151.jpg

 

Redigert av BlåFerie (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

For å bekrefte de forrige innslagene og nå en konklusjon på tråden - ja det er mulig å  bytte fra MD2040 til MD7A ;)

Se vedlagt fotobevis.. Stålbjelkene som motoren står på er 80x40x6 firkantprofiler, dvs at motoren sitter 40mm høyere enn den forrige. 

Drevet det ble byttet til er MS25s og fulgte motoren, propellen  er en VP 2-Blads foldepropell 16x11. Riktig størrelse ble funnet ved å bruke propell-kalkulatoren på "Vicprop". Har ikke prøvd det med fult gasspådrag enda, turtallet skal da ikke være lavere enn 100rpm under oppgitt maks. Orginale styrekabler er så langt brukt, en kabel er gjerne litt kort og blir byttet snarlig (stoppkabel). Måtte også ha ny antihevert siden dimensjonen på denne var for liten (kjøpte Trudesign i kompositt, ser ut til å virke veldig bra). Ja, også er det andre dimmensjoner på diselslangene, de økte fra 8-10mm. Uttaket på tanken er 8mm, men dette ordnes ved å bytte nippel på for-filteret 8mm til - 10mm fra. Men på returen til tanken ble det brukt en overgang fra 8-10mm (ikke lett å få tak i => ebay).

 

Ellers for å heise inn motoren ble det brukt 2 stålprofiler med en forlengerarm over, og en skralle festet i forlengerarmen. Det gjorde det veldig lett å flytte motoren (se bilde). 

 

En ting som er verdt å merke seg er at på 110s drevet dyttes girvelgeren på drevet  forrover (mot motoren) for å kjøre fremover, men på MS25S drevet er dette omvendt, se bilde (fikk litt sjokk når jeg skulle bakke ut av havna og plutselig holdt på å kjøre ned båten forran meg..) Men tror dette kan løses ved å snu på gir-spak mekanismen (må sjekkes). Har eventuelt noen tips her?

 

Tok naturligvis også service på motoren når den var ute - blant annet ble varmeveksleren og kolben renset. 

Drevet rotasjon 29-03-2019 10-17-30.png

20190326_232148.jpg

20190317_145943.jpg

20190317_142304.jpg

20190317_142709.jpg

20190317_112320.jpg

Link to post

Da har jeg hatt en relativt lang og god testtur med båten (5t for motor med rolig start), og ser at jeg har en oljelekkasje på gang. Det kommer olje ut fra påfyllingslokket og fra rundt stopp-hendelen på motoren. Såg på motoren flere ganger under turen og det var ikkje før helt på slutten av turen at den kastet ut olje. På det siste strekket gjorde jeg et par ting jeg tror kan ha bidratt til lekkasjen? 

-Jeg stengte begge lukene til motorrommet (siste timen) som jeg antar har ført til økt temperatur i motorrommet. I tillegg tror jeg gjerne jeg har for lite lufting/lufttilførsel...?

-Jeg prøvde for en veldig kort periode å dra motoren opp til maks rpm, kom da opp til ca 3800rpm (3900 maks på motoren).  Kan det hende at jeg har for stor belastning på motoren/for stor propell? Men da skulle jeg vel ikke klart å komme opp i 3800rpm. 

 

Jeg fikk ingen varsel alarm fra motoren, utrolig nok virker instrumentpanelet fint helt til motoren startes, da slutter lysene på displayet å lyse, men jeg får opp antall rpm (som også er elektronisk). Hva er normalt på disse panelene - skal displayet og lysene slukke seg?

 

Noen forslag? @Mulligan@index eller andre?

Link to post

Kan høres ut som om veivhusventilasjonen ikke klarer å ta helt unna. Usikker på om denne har et filter som må rengjøres? Hvis ventilasjonen er OK ville jeg vurdert å avvente litt for å se om det gir seg. Kan være stempelringer som sitter litt etter lang tids stillstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...