Jump to content

Bytte motor i seilbåt fra Md7A til Md2040, mulig?


BlåFerie

Recommended Posts

BlåFerie skrev for 1 time siden:

Har ikke fått byttet olje oljefilter og luftfilter siden jeg kjøpte motoren, tanken var å gjøre det asap, men ble litt ivrig og tok testturen først. Men det bør vel ikke ha stå stor effekt?

 

Hvordan kan jeg sjekke om det er veivhusventilasjonen?

 

 

Burde ikke det nei. Det enkleste er nok å løse ventilasjonsslangen og kjenne om det blåser friskt ut av den. Evt blåse I den selv når motoren ikke går.

 

Jeg har ingen tro på at det skyldes for lite luft inn til motorrommet, da burde du ha sett svart røyk fra eksosen også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Korleis er støynivået frå nyemotoren?

Grunnen til at eg spør er denne:

Ser at den nye motoren din er utstyrt med samme luftfilter som min MD2020. 

Då eg skifta frå 2002 til MD2020 syns eg at eg fekk ein rar "brøle"-lyd frå nyemotoren.  Etter ein del forskning fann eg ut at lyden kom frå luftfilteret.  Prøvde då å setta på luftfilteret frå gamlemotoren.  Det er ei slik "potte" som stå på alle eldre VP-motorar. Kanskje tar eg litt hardt i når eg påstår at lydnivået vart halvert!  Men det vart MYKJE stillare gange på motoren.  Har søkt på ebay og diverse stader etter nytt tilsvarande luftfilter, men ikkje lukkast så langt.  Så eg kjører rundt med gamlemotor-filteret :smiley:.

Link to post

Takk for den @Langedahl, da tror jeg nok at instrumentpanelet er som det skal, men er det mulig å trykke på "alarm test" mens motoren går bare for å teste og være sikker på at den virker da også? Har naturligvis sjekket at den virker før oppstart også.

 

@Mixer'n støynivået tror jeg er ganske likt den gamle motoren hos meg. Ble egentlig litt overrasket av det siden jeg har installert tungplate installasjon og den nye er en 3-takter som de sier skal være noe mer stillegående.. Tenkte jeg skulle skifte filter på motoren, da blir de å bytte til et vanlig sportsfilter beregnet for bil. Prøver det først, men takk for tipset ;)

 

@index Når du sier ventilasjonsslange, hvilke slange tenker du på da? Er det nummer 3 på bildet?

 

1758830418_05-04-201910-18-38.png.c9def8140760bd779a962679287a2da7.png

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering i saken, den lille oljelekkasjen jeg hadde viste seg å komme fra påfyllingslokket som ikke var skrudd tilstrekkelig til samt der hvor gass og stopp hendel går gjennom timing-dekselet. Har lest litt rundt og hørt at dette er en svakhet på MD20xx serien. Det er her snakk om 2 O-ringer som ligger inni hullet der hvor disse går gjennom dekselet. For å bytte disse må man ta av injeksjonspumpen og timing-dekselen. De to o-ringen går lett å bytte men det er 2 fjær på gasshendelen inni timing-dekselet. Den ene festes til selve timingdekselet og er lett å miste/overse når man monterer (se bilde, det viser begge fjærene og et hakk i dekselet der en av de skal festes før dekselet festes til motor. Ny pakning og pakningssement til timingsdekselet er like greit å bytte samtidig. Simmering rundt drivhjulet kan også vurderes skiftet etter motorens alder, det gjelder også o-ring på sjøvannspumpe mot motoren. Jobben er gjort på ca 4-6t, og så lengde delene passer og man husker fjærene så går det nokså fort. Legger ved noen bilder om det er andre som skal gjøre samme jobben, merk at jeg ikke er noen mekaniker så her følger kun en henvisning til hvordan jeg gjorde det.. Har kjørt motoren ca 30t siden skiftet, og ikke er dråpe olje.

 

 

 

1. Av med reim og drivhjul -> muttertrekker med slag ble brukt fordi man slipper å holde igjen med særlig stor kraft, som her var vanskelig. Pipe ble kjøpt til kun dette formål og blir trolig aldri brukt igjen (tror det er noe og 40..)

 

20190410_183700.jpg.bee8a09f59a692fb84236b3aa926c9e1.jpg

 

 

2. Dra av drivhjulet med avtrekker

 

20190410_185217.jpg.28cc05543c795787f77a163f16cf0523.jpg

 

20190410_185247.jpg.a109ba84716883bb60f9eb17831a4fbc.jpg

 

(o-ringen kommer fra sjøvannspumpen)

 

4. Av med sjøvannpumpe og fjerne alle boltene på timings-dekselet

 

20190410_190001.jpg.dde1ce27b315a5b9e7e75f9fde88f1c4.jpg

 

6. Innså at man også må ta av injeksjonspumpen, den var neste steg.

 

20190410_192240.jpg.4c4c0d7f4cc8ba63d23141d2baae3f26.jpg

 

7.  På md2040 er det 2 fjærer på gasshendelen, hos meg er trolig den ene løsnet under demontering, fant den ikke igjen. Byttet uansett begge.

 

20190424_171122.jpg.c8a377744d7337e4b1140f0df23704ee.jpg

 

8. O-ringer skiftes

 

20190410_193244.jpg.63586feb49a307a394357eb0f06cc881.jpg

 

 

9. Ny pakning på timing-dekselet. Brukte locktite pakningssement for å sikre at det blir helt tett, over lengde tid. Gammel pakning fjernes med plastskrape, ikke kniv!

 

20190424_183343.jpg.a5f646e096175df765fc83101677a001.jpg

 

 

Alt montert og har nå kjørt vel 30 timer med motoren, ikke er dråpe olje..

 

20190428_152441.jpg.c691b76de0baa1eb75a2a52c317f9d07.jpg

20190410_214201.jpg

20190414_125151.jpg

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...