Langedahl Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Varsellampene skal slutte å lyse når motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 BlåFerie skrev for 1 time siden: Har ikke fått byttet olje oljefilter og luftfilter siden jeg kjøpte motoren, tanken var å gjøre det asap, men ble litt ivrig og tok testturen først. Men det bør vel ikke ha stå stor effekt? Hvordan kan jeg sjekke om det er veivhusventilasjonen? Burde ikke det nei. Det enkleste er nok å løse ventilasjonsslangen og kjenne om det blåser friskt ut av den. Evt blåse I den selv når motoren ikke går. Jeg har ingen tro på at det skyldes for lite luft inn til motorrommet, da burde du ha sett svart røyk fra eksosen også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mixer'n Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Korleis er støynivået frå nyemotoren? Grunnen til at eg spør er denne: Ser at den nye motoren din er utstyrt med samme luftfilter som min MD2020. Då eg skifta frå 2002 til MD2020 syns eg at eg fekk ein rar "brøle"-lyd frå nyemotoren. Etter ein del forskning fann eg ut at lyden kom frå luftfilteret. Prøvde då å setta på luftfilteret frå gamlemotoren. Det er ei slik "potte" som stå på alle eldre VP-motorar. Kanskje tar eg litt hardt i når eg påstår at lydnivået vart halvert! Men det vart MYKJE stillare gange på motoren. Har søkt på ebay og diverse stader etter nytt tilsvarande luftfilter, men ikkje lukkast så langt. Så eg kjører rundt med gamlemotor-filteret . Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Takk for den @Langedahl, da tror jeg nok at instrumentpanelet er som det skal, men er det mulig å trykke på "alarm test" mens motoren går bare for å teste og være sikker på at den virker da også? Har naturligvis sjekket at den virker før oppstart også. @Mixer'n støynivået tror jeg er ganske likt den gamle motoren hos meg. Ble egentlig litt overrasket av det siden jeg har installert tungplate installasjon og den nye er en 3-takter som de sier skal være noe mer stillegående.. Tenkte jeg skulle skifte filter på motoren, da blir de å bytte til et vanlig sportsfilter beregnet for bil. Prøver det først, men takk for tipset ;) @index Når du sier ventilasjonsslange, hvilke slange tenker du på da? Er det nummer 3 på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Vil tro det er nr 3 ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BlåFerie Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Oppdatering i saken, den lille oljelekkasjen jeg hadde viste seg å komme fra påfyllingslokket som ikke var skrudd tilstrekkelig til samt der hvor gass og stopp hendel går gjennom timing-dekselet. Har lest litt rundt og hørt at dette er en svakhet på MD20xx serien. Det er her snakk om 2 O-ringer som ligger inni hullet der hvor disse går gjennom dekselet. For å bytte disse må man ta av injeksjonspumpen og timing-dekselen. De to o-ringen går lett å bytte men det er 2 fjær på gasshendelen inni timing-dekselet. Den ene festes til selve timingdekselet og er lett å miste/overse når man monterer (se bilde, det viser begge fjærene og et hakk i dekselet der en av de skal festes før dekselet festes til motor. Ny pakning og pakningssement til timingsdekselet er like greit å bytte samtidig. Simmering rundt drivhjulet kan også vurderes skiftet etter motorens alder, det gjelder også o-ring på sjøvannspumpe mot motoren. Jobben er gjort på ca 4-6t, og så lengde delene passer og man husker fjærene så går det nokså fort. Legger ved noen bilder om det er andre som skal gjøre samme jobben, merk at jeg ikke er noen mekaniker så her følger kun en henvisning til hvordan jeg gjorde det.. Har kjørt motoren ca 30t siden skiftet, og ikke er dråpe olje. 1. Av med reim og drivhjul -> muttertrekker med slag ble brukt fordi man slipper å holde igjen med særlig stor kraft, som her var vanskelig. Pipe ble kjøpt til kun dette formål og blir trolig aldri brukt igjen (tror det er noe og 40..) 2. Dra av drivhjulet med avtrekker (o-ringen kommer fra sjøvannspumpen) 4. Av med sjøvannpumpe og fjerne alle boltene på timings-dekselet 6. Innså at man også må ta av injeksjonspumpen, den var neste steg. 7. På md2040 er det 2 fjærer på gasshendelen, hos meg er trolig den ene løsnet under demontering, fant den ikke igjen. Byttet uansett begge. 8. O-ringer skiftes 9. Ny pakning på timing-dekselet. Brukte locktite pakningssement for å sikre at det blir helt tett, over lengde tid. Gammel pakning fjernes med plastskrape, ikke kniv! Alt montert og har nå kjørt vel 30 timer med motoren, ikke er dråpe olje.. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Flott oppskrift. Tommel opp Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Bra beskrivelse. Har samme problem på min båt. var det stor lekkasje før du skiftet? Eller kjørte du en stund med det? Lurer på å skifte i år. Men det var litt dyrt på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Kva pris fekk du på verkstad? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.