Jump to content

3 måneder starter tok kveld pgr av lite strøm


Jacop

Recommended Posts

Om du vet at allé koblinger er i orden om at batteriet er toppladet, så kan man jo pröve og tenke på  hva som kan ha gått galt.

Du skriver at startmotoren gikk noen runder så stoppet den.  Kan det väre at innslaget på startmotoren ikke har löst ut, slik at siste rest av strömmen har har tömt seg gjennom startmotoren etter at den hadde stoppet? Da vil i så fall denne strömmen ha gått igjennom samme vinkling over längre tid og den kan ha brent. Om dette er mullig at innslaget ikke löser ut höres litet merkelig ut, men det er jo en mulighet.

Link to post

Symptomet skyldes nesten alltid, som nevnt over, mangel på strøm. Dvs. at startreléet medfører et så stort spenningsfall at starteren ikke går rundt. Men ettersom du nettopp har byttet startmotor finnes det (minst) en annen mulig årsak. Mange startmotorer må shimses riktig. Har du sjekket om det gjelder din motor? Dette bør sjekkes selv om årsaken viser seg å være elektrisk. Ellers risikerer du ødelagt bendix-drev og/eller avslåtte tenner på svinghjulet -og en slitsom hjemtur.

Link to post

Når starteren såvidt greier å tørne motoren trekker den all strømmen den klarer fra batteriet. Det blir en kraftig varmeovn og i løpet av ganske få sekunder kan den bli overopphetet og ødelagt. Helt normalt. Når spenningen faller øker strømmen (ampere) og motoren får belastninger den ikke er bygd for.

Når den roterer fortere får den litt intern kjøling, og den har mindre belastning. Da holder den kanskje et minutt før den begynner å smelte.

For å vurdere hvor varm starteren er ved gjentatt kinning kan man vente en stund til varmen har spredd seg og kjenne på starteren med hånden. Bør ikke være ubehagelig å holde på.

Mons

Link to post

Brent starter er heilt normalt med for lite strøm tilgjengelig. Ta en titt inn på bilverksteder og du vil finne at starterbytte er rutine no i desse dieseltider. Folk lader aldri bilen lenger- det var jo ikkje nødvendig 'før'. Bortsett fra at 'før' hadde man bensinbil og ikkje så mange ting som drar strøm der feks dieselvarmeren som værstingen. En diesel drar veldig mykje strøm på starter og krever friske gode batterier med god strømkapasitet. Ikkje noe semi båt/fritidsbatteri ræl. Så om batteriet er nesten tomt så er det garantert å gå galt.

Jada gamle motorer med dertilhørende startere er ikkje så utsatt som nye nettopp pga batteriene heller ikkje var så gode før og startere ble produsert deretter. Derfor krever moderne motorer tilsvarende moderne kraftige batterier. Likedan som biler med start/stopp teknologi også har forsterkede startere. 

Hvorfor båten ble strømtom så fort blir jo en annen sak og den må du jo finne ut av ellers er du likelangt neste gang

 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Starter er helt ny kjøpt av gudbrandsdalen trading, kinnet i toppen 3 sekund før jeg innså at her er det ikke håp om å få start, byttet til toppladdet batterier og tighta alle koblinger. Drog rundt motor med håndmakt, fikk et tips om det. Men samme tikkelyd er resultatet. 

 

Hva mener dere, er dette en garanti sak? I alle mine år så er det ikke første gang jeg er strømtørr og prøver å starte en motor uten at det har noe å si for startmotoren, kunne ikke tenke meg til at det var et problem heller. 

Link to post

Tikkelyden kommer fra solenoiden (releet til starmotoren) , og hvis du hører ett "tikk" i det du forsøker å kinne, tyder er på enten ødelagt startmotor, eller at startmotoren har en dårlig elektrisk forbindelse. Er batteriet dårlig, eller at startmotoren har dårlig jordfobindelse,  vil som oftest solenodien lage en "rrrr"-lyd - den slår inn og kobler ut i et rasende tempo. Som en mini Uzi, omtrent.Og da bør man stoppe å kinne umiddelbart, ellers brenner man i stykker kontaktene i solenoiden.

Link to post

Mål spenning på batteri ved startforsøk. Gjerne med målepinner på både batteripolen og polskoen.

Deretter på starter. Hvis mulig, både på inn og ut på startrele. 

Du kan også måle over kablene, mellom minus på batteri og minus på starter eller gods på motor nær starter.

Gjør tilsvarende mellom pluss på batteri og pluss på starter. 

Da bør du kunne danne deg et bilde av hvor problemet er. Batteri, kabling, hovedbryter eller starter.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Er kanskje dårlig tilkobling, som gjør at starteren ikke får nok strøm. Typisk overflaterust på kabelsko.

 

Om du kjøper et DC tangampermeter kan du løse mange problemer, du kan finne strømtyven din og du kan se om solenoiden på starteren slår inn (da trekker starteren mye strøm fra batteriet).

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/tanginstrumenter/uni-t-ut210d-stromtang-ac-dc-200-a-p48436

Finnes billigere i utlandet type aliexpress osv.

Link to post

Har du ett "klikk" når du forsøker å kinne, betyr det at solenoiden slår inn - og ligger inne. Solenoiden er (som oftest) jordet via starteren, så "eneste" mulige feilen her er enten ødelagt starter, eller at strømkabelen fra batteriet til starter har dårlig kontakt. Ha du tilgang til et voltmeter og kan bruke det, så vil forslaget til Jens_P lokalisere problemet raskt. Og er starteren ny skal den tåle mer enn 3 sek. kinning før den ryker, så det blir i tilfelle en reklamasjonssak.

Link to post
rippie skrev 49 minutter siden:

Er kanskje dårlig tilkobling, som gjør at starteren ikke får nok strøm. Typisk overflaterust på kabelsko.

 

Om du kjøper et DC tangampermeter kan du løse mange problemer, du kan finne strømtyven din og du kan se om solenoiden på starteren slår inn (da trekker starteren mye strøm fra batteriet).

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/tanginstrumenter/uni-t-ut210d-stromtang-ac-dc-200-a-p48436

Finnes billigere i utlandet type aliexpress osv.

Har alltid et slikt liggende i verktøykassen i båten. Fåes kjøpt overalt, Clas Ohlson, Biltema osv.

 

Nei, nå må jeg ned og rydde ut julen, før Knut kommer og jager den ut. Om det skjer 13-dags jul eller 20-dags jul varierer over landet. Men her er det vanlig med 13-dag, som er i morgen.

 

---- en halv time senere ...

 

Sånn - en rask "search & destroy - mission" gjennom  julehuset - alt er pakket ned i sine repsektive esker og stuet vekk - juletreet fikk et ublidt møte med moder jord utenfor terrassen - nå er det bare glede seg til desember igjen. Men før det - en ny og enda flottere sommer enn i fjor, med mye båtliv.:cheers:

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
rippie skrev 13 minutter siden:

Er kanskje dårlig tilkobling, som gjør at starteren ikke får nok strøm. Typisk overflaterust på kabelsko.

 

Om du kjøper et DC tangampermeter kan du løse mange problemer

Du kan nok løse mange problemer med et tangampèremeter, men dårlig kontakt finner du ikke uten videre.

Prøv heller med et voltmeter.

 

Dessuten:

1. En startmotor er dimensjonert for å tåle full spenning i låst posisjon i korte øyeblikk. De har sågar ofte oppgitt "stall current" som teknisk info.

2. "Når spenningen faller øker strømmen"...??  I følge Ohms lov er det motsatt.

3. En startmotor har ingen "indre" kjøling, så den er helt avhengig av varmeavledingen mot blokka. Dermed trenger den lange pauser når den først har blitt varm.

 

Link to post
ozo skrev 11 minutter siden:

2. "Når spenningen faller øker strømmen"...??  I følge Ohms lov er det motsatt.

Ohms lov gjelder på rene resistive laster. En startmotor hører ikke inn under denne kategorien. 

Eller, Ohms lov gjelder forsåvidt fortsatt, men motstanden vil ikke være fast i en slik situasjon.

 

Men uansett hvor dumt eller uriktig jeg forsøker å forklare Ohms lov vil jeg sette 5 kroner på at det er dårlig kontakt et eller annet sted langs spenningstilførselen. 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Ja, skrev litt uklart. Om den trekker mye strøm men ingenting skjer, kan det være noe galt med starteren\montering av starteren.

Den nye starteren har vel aldri fungert, bare gått sakte rundt før den ikke gjør det lenger?

 

Men jeg tipper det er dårlig kontakt, ville skrudd av alle tilkoblinger (ink jord og tilkoblinger helt til batteriet) og pusset de rene og remontert de.

Link to post

Det har jo fungert feilfritt i 3 måneder, pusset ned alle batteripoler og kabelsko før montering av den nye startern i oktober. Så ble jeg strømtørr, lot ledbjelken stå på litt vel lenge mens jeg rensket kamskjell. 

 

Hvorfor tror dere det har noe med dårlig kontakt og gjøre? 

 

Stemmer nok det som blir sagt at det blir mye strøm ved lav rpm på startmotor men den bør da jaggu tåle såppas? 

Link to post

3 sekunder bør den tåle.

Med intern kjøling mente jeg at punkter inni starteren - en enkelt vikling med spenning hele tiden istedenfor flere og ett punkt med kontakt mot børstene. Disse vil få mindre belastning og varmen fra disse ledes lettere vekk fra disse små punktene hvis lufta inni starteren sirkulerer.

 Å måle spenningen på hovedkontaktene på starteren når den belastes vil gi mange svar. Tipper den ikke bør under ti volt.

Mons

Link to post

Samme problemet hadde vi på mob-båten på Hod plattformen. Ved startforsøk så hørtes et tydelig klikk. Elektrikeren feilsøkte og kom frem til at det var brudd i rele i startmotoren. Startbatteriet ble sjekket og var fulladet. Vi skiftet ut startmotoren 2 ganger i løpet av 18 måneder men problemet kom tilbake . Problemet viste seg å være et defekt rele med betegnelse solenoid starter. Se vedlagte tegninger . Releet har pos nr 60

Steyr 1.jpg

Steyr 2.jpg

Link to post

Er alt OK med monteringen, og du måler spenning mellom pluss og minus på startmotor til riktig verdi, så er startmotoren defekt, og er den ikke mer enn 3 mnd gammel, så er det en soleklar reklamasjon. Det er ikke så mye mer å si om den saken. En startmotor er solide saker som skal tåle litt juling - så her er det bare å klage. Er det er seriøst firma du har handlet av, så vil de bare være glad for å hjelpe.

Link to post
X10an skrev for 1 time siden:

Ohms lov gjelder på rene resistive laster. En startmotor hører ikke inn under denne kategorien. 

En startmotor som ikke går rundt, er å betrakte som en resistiv last fra det øyeblikk magnetfeltet er etablert. Nå skyter jeg fra hofta, men la oss si et tidels sekund, maksimum. Og uansett vil ikke en induktiv last snu Ohms lov på hodet, den vil føre til en større eller mindre faseforskyving, som ikke kan bli større enn 90°. Bortsett fra det er vi nok enige :-)

 

Så tilbake til sakens kjerne. Hvis du er sikker på at den har nok spenning (minimum 9V) etter at startleléet har slått inn, må den nok ut.

Da ville jeg ha testen den "bar". Få noen til å stå på den mens du kobler til startkabler. Da har du eliminert alle ytre påvirkninger, og vil se om innslaget fungerer, om den roterer osv.  At den nå går rundt betyr ikke nødvendigvis at den har det påkrevde momentet, men du har i det minste kommet et stykke videre.

 

Hvis du måler spenningen på batteriet, både ubelastet og mens starteren er innkoblet, vil dette gi en klar pekepinn om strømforbruket.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
ozo skrev 47 minutter siden:

En startmotor som ikke går rundt, er å betrakte som en resistiv last fra det øyeblikk magnetfeltet er etablert

En startmotor som ikke går rundt er i mine øyne ikke å betrakte som en startmotor... :-) 

 

Hva med å teste det  gode gamle trikset med et velrettet hammerslag? Har ikke tall på hvor mange ganger dette faktisk har fungert i praksis. (er dog rimelig sikker på at det _ikke_ vil hjelpe i akkurat dette tilfellet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...