Jump to content

3 måneder starter tok kveld pgr av lite strøm


Jacop

Recommended Posts

Jacop burde først måle spenning på batteriet mens han prøver å starte,
og så strøm vha amperetang, for så å fortelle om resultatene.

Alt annet fører bare til alt for mye teori, mener jeg da.  :smiley:

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev for 6 timer siden:

Jacop burde først måle spenning på batteriet mens han prøver å starte,
og så strøm vha amperetang, for så å fortelle om resultatene.

Alt annet fører bare til alt for mye teori, mener jeg da.  :smiley:

:fishing:
Jørg

Jeg ble såppas i tvil at jeg skrudde ut starteren for å finne ut at det var som nevnt dårlig kontakt! I denne koblingen fra relee til selve motor som jeg aldri har rørt! Rimelig lettet! 

Link to post
ozo skrev for 3 timer siden:

Hammerslagtrikset virker kun når børstene er nedslitte, 

Ikke kun når børstene er nedslitte. Det kan også virke om innslaget er fastbrent (starteren henger på), om innslaget ikke vil slå inn pga rust eller stivnet fettguffe, om børstene sitter fast i sot og støv, om kommutatoren er brent/nedslitt eller om det er dårlig kontakt i kabelsko...

Men enige blir vi nok til slutt :-) 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Jacop skrev 15 minutter siden:

det var som nevnt dårlig kontakt!

Men de er jo alt i orden igjen da. Det er flott! Og så har du kanskje en ekstra startmotor i reserve dersom noe slikt skulle oppstå igjen. (om det kanskje var dette som var årsaken til at du byttet startmotor i første omgang?)

Eller mente du kanskje koblingen fra solenoiden/starterinnslaget til startmotoren? Isåfall har du ingen ekstra startmotor i reserve  :-) 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Skulle forundre meg mye om ikke den delen som er merket med 10,ikke er et startinnslag, som x10an skriver.

for oss uten formell utdannelse,så er nytten av en god lusing mot starteren ofte det som har fått motoren igang når ting har virket som mørkest. Samme med batteripoler,men her lærte en fort å begrense kraften i salget. Godt nyttår.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Ludolf H skrev 1 time siden:

Den dingsen som har partnr 60 heter solenoid starter

En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet.

 

Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen).

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Jens_P skrev for 10 timer siden:

Start-motor er en serie-motor. Ved synkende turtall øker strøm og moment!

Ved konstant spenning og økende beølastning. Skyldes redusert turtall redusert spenning, så vil man nok få en liten reduksjon i virkningsgrad, men man klarer ikke å brenne opp en slik motor på den måten, slik enkelte hevder her. At man skulle klare å svi av viklingene i en startmotor fordi batteriet er dårlig - nei, den holder ikke i virkelighetens verden.

Link to post
X10an skrev 37 minutter siden:

En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet.

 

Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen).

:thumbsup:

Link to post
cosmic skrev 49 minutter siden:

Skulle forundre meg mye om ikke den delen som er merket med 10,ikke er et startinnslag, som x10an skriver.

for oss uten formell utdannelse,så er nytten av en god lusing mot starteren ofte det som har fått motoren igang når ting har virket som mørkest. Samme med batteripoler,men her lærte en fort å begrense kraften i salget. Godt nyttår.

Men hammer på startmotoren løsner selve akslingen slik at den slår inn i tannkransen på svinghjulet - det vi snakker om her er den elektriske biten, og da nytter det ikke med slegge.

Link to post
X10an skrev for 16 timer siden:

...Hva med å teste det  gode gamle trikset med et velrettet hammerslag? Har ikke tall på hvor mange ganger dette faktisk har fungert i praksis....

Starteren er 3mnd gammel, og dermed klart innenfor reklamasjonsfristen. Antakelig også innenfor garantiperioden? Jeg ville ikke gjort noen hammertriks på nåværende tidspunkt.

Link to post
  • 2 uker senere...
X10an skrev On 6.1.2019 at 2.33:

En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet.

 

Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen).

Hvordan funker dette? Er det den biten som sender signal fra tenning til startmotor? Lurer bare for å utelukke alle mulige feil! Klarte uheldigvis og å få denne ebox plata  på startern under kinning, jordingskabler brant opp. Koblet opp dette, starter går men resten av el. Er dødt, funderer på om hjernen har fått en støyt men vet ikke

Link to post
Jacop skrev Just now:

Hvordan funker dette? Er det den biten som sender signal fra tenning til startmotor?

 

Dingsen med delenummer 60 på delebildet, er rett og slett en forsterker for signalet fra tenningslåsen. Den gjør at tenningslåsen (med tilhørende ledningsnett) slipper å ta seg av den relativt høye strømmen som kreves for at startsolenoiden (klumpen på startmotoren) skal slå inn.

 

Jacop skrev Just now:

Klarte uheldigvis og å få denne ebox plata  på startern under kinning, jordingskabler brant opp. Koblet opp dette, starter går men resten av el. Er dødt, funderer på om hjernen har fått en støyt men vet ikke

 

Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig mener med dette. Er alt elektrisk helt dødt foruten startmotoren, også lys i instrumentpanel, lugar og lensepumpen? Er hovedbryter i orden? Hva er "ebox plata", og hvordan får man en slik på starteren? Jeg regner med at du egentlig ikke har jordingskabler på lavspenningsanlegget i båten din, men om alle minuskablene dine har brent opp er det ikke veldig rart at ingenting virker.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...