Joerg Becker Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Jacop burde først måle spenning på batteriet mens han prøver å starte, og så strøm vha amperetang, for så å fortelle om resultatene. Alt annet fører bare til alt for mye teori, mener jeg da. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ludolf H Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Starter solenoiden på disse motorene er ikke en integrert del av startmotoren. Starter solenoiden er skrudd fast i festeplaten for ECU og derfra går det kabel til startmotoren. Er denne defekt så får du den klassiske klikkelyden når du forsøker å starte. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 X10an skrev for 5 timer siden: (er dog rimelig sikker på at det _ikke_ vil hjelpe i akkurat dette tilfellet) Da ble vi enige til slutt. Hammerslagtrikset virker kun når børstene er nedslitte, og det er neppe tilfelle her. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Ludolf H skrev for 2 timer siden: Starter solenoiden på disse motorene er ikke en integrert del av startmotoren. Hva vil du isåfall kalle enheten som er merket med "10" på tegningen du har lagt ved? Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 5.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Joerg Becker skrev for 6 timer siden: Jacop burde først måle spenning på batteriet mens han prøver å starte, og så strøm vha amperetang, for så å fortelle om resultatene. Alt annet fører bare til alt for mye teori, mener jeg da. Jørg Jeg ble såppas i tvil at jeg skrudde ut starteren for å finne ut at det var som nevnt dårlig kontakt! I denne koblingen fra relee til selve motor som jeg aldri har rørt! Rimelig lettet! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) ozo skrev for 3 timer siden: Hammerslagtrikset virker kun når børstene er nedslitte, Ikke kun når børstene er nedslitte. Det kan også virke om innslaget er fastbrent (starteren henger på), om innslaget ikke vil slå inn pga rust eller stivnet fettguffe, om børstene sitter fast i sot og støv, om kommutatoren er brent/nedslitt eller om det er dårlig kontakt i kabelsko... Men enige blir vi nok til slutt :-) Redigert 6.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) Jacop skrev 15 minutter siden: det var som nevnt dårlig kontakt! Men de er jo alt i orden igjen da. Det er flott! Og så har du kanskje en ekstra startmotor i reserve dersom noe slikt skulle oppstå igjen. (om det kanskje var dette som var årsaken til at du byttet startmotor i første omgang?) Eller mente du kanskje koblingen fra solenoiden/starterinnslaget til startmotoren? Isåfall har du ingen ekstra startmotor i reserve :-) Redigert 6.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludolf H Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 X10an skrev 33 minutter siden: Hva vil du isåfall kalle enheten som er merket med "10" på tegningen du har lagt ved? Se vedlagte tegninger .Den dingsen som har partnr 60 heter solenoid starter og er ikke en integrert del av startmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Ludolf H Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 X10an skrev 1 time siden: Hva vil du isåfall kalle enheten som er merket med "10" på tegningen du har lagt ved? Jeg vil kalle item 10 med samme betegnelse som Steyr kaller den, Starter eller på godt norsk startmotor Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) Skulle forundre meg mye om ikke den delen som er merket med 10,ikke er et startinnslag, som x10an skriver. for oss uten formell utdannelse,så er nytten av en god lusing mot starteren ofte det som har fått motoren igang når ting har virket som mørkest. Samme med batteripoler,men her lærte en fort å begrense kraften i salget. Godt nyttår. Redigert 6.Januar.2019 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) Ludolf H skrev 1 time siden: Den dingsen som har partnr 60 heter solenoid starter En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet. Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen). Redigert 6.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Jens_P skrev for 10 timer siden: Start-motor er en serie-motor. Ved synkende turtall øker strøm og moment! Ved konstant spenning og økende beølastning. Skyldes redusert turtall redusert spenning, så vil man nok få en liten reduksjon i virkningsgrad, men man klarer ikke å brenne opp en slik motor på den måten, slik enkelte hevder her. At man skulle klare å svi av viklingene i en startmotor fordi batteriet er dårlig - nei, den holder ikke i virkelighetens verden. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 X10an skrev 37 minutter siden: En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet. Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen). Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 cosmic skrev 49 minutter siden: Skulle forundre meg mye om ikke den delen som er merket med 10,ikke er et startinnslag, som x10an skriver. for oss uten formell utdannelse,så er nytten av en god lusing mot starteren ofte det som har fått motoren igang når ting har virket som mørkest. Samme med batteripoler,men her lærte en fort å begrense kraften i salget. Godt nyttår. Men hammer på startmotoren løsner selve akslingen slik at den slår inn i tannkransen på svinghjulet - det vi snakker om her er den elektriske biten, og da nytter det ikke med slegge. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 X10an skrev for 16 timer siden: ...Hva med å teste det gode gamle trikset med et velrettet hammerslag? Har ikke tall på hvor mange ganger dette faktisk har fungert i praksis.... Starteren er 3mnd gammel, og dermed klart innenfor reklamasjonsfristen. Antakelig også innenfor garantiperioden? Jeg ville ikke gjort noen hammertriks på nåværende tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Ronald skrev 1 time siden: Jeg ville ikke gjort noen hammertriks på nåværende tidspunkt Nei, hvorfor i all verden forsøke dette? På nåværende tidspunkt er det bare for Jacop å vri på nøkkelen for at båten skal starte... Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 fjordgrynt skrev for 9 timer siden: Men selve innslaget er jo rent mekanisk ! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 fjordgrynt skrev for 3 timer siden: Men selve innslaget er jo rent mekanisk ! På alle mine motorer, foruten en 4 hk med snorstart, blir innslaget aktivert av en elektromagnet... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 X10an skrev On 6.1.2019 at 2.33: En solenoid er i utgangspunktet en dings der en spole, i egenskap av å være en elektromagnet, gjør om elektrisk energi til mekanisk energi (les: bevegelse), slik for eksempel et startmotor-innslag gjør. Del nummer 60 er nok bare et relě, selv om Steyr velger å kalle det noe annet. Ikke det at det egentlig er direkte galt å kalle et relě for en solenoid, men i akkurat denne sammenhengen vil det etter min mening være riktig å skille mer tydelig på dette reléet for styrestrømmen og selve innslaget (som også inneholder en strømbryter for hovedstrømmen). Hvordan funker dette? Er det den biten som sender signal fra tenning til startmotor? Lurer bare for å utelukke alle mulige feil! Klarte uheldigvis og å få denne ebox plata på startern under kinning, jordingskabler brant opp. Koblet opp dette, starter går men resten av el. Er dødt, funderer på om hjernen har fått en støyt men vet ikke Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 (redigert) Jacop skrev Just now: Hvordan funker dette? Er det den biten som sender signal fra tenning til startmotor? Dingsen med delenummer 60 på delebildet, er rett og slett en forsterker for signalet fra tenningslåsen. Den gjør at tenningslåsen (med tilhørende ledningsnett) slipper å ta seg av den relativt høye strømmen som kreves for at startsolenoiden (klumpen på startmotoren) skal slå inn. Jacop skrev Just now: Klarte uheldigvis og å få denne ebox plata på startern under kinning, jordingskabler brant opp. Koblet opp dette, starter går men resten av el. Er dødt, funderer på om hjernen har fått en støyt men vet ikke Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig mener med dette. Er alt elektrisk helt dødt foruten startmotoren, også lys i instrumentpanel, lugar og lensepumpen? Er hovedbryter i orden? Hva er "ebox plata", og hvordan får man en slik på starteren? Jeg regner med at du egentlig ikke har jordingskabler på lavspenningsanlegget i båten din, men om alle minuskablene dine har brent opp er det ikke veldig rart at ingenting virker. Redigert 16.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 For å gjøre det litt uklart , her er en oversikt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alphaman Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.