Jump to content

VP 74 får ikke nok turtall, Princess 45


Kjelli

Recommended Posts

Hei, har noen båt venner med 2x VP74, 2003 modell, som ikke får nok turtall.

De mistenkte først den ene turboen, og byttet den, det hjalp ikke. Så har de byttet dieselfilter, og sjekket under gange at der kommer nok diesel frem.

De har også rengjort begge intercoolerne, de har skiftet returventil til diesel til den ene motoren, men ingen ting hjelper.

Den nye turboen gir 2,4bar, den gamle på den andre motoren gir 2,0bar.

 

De får ca 2000 omdr på begge motorene, og begge stopper på omtrent samme turtall uansett om de er syncronisert med EDC eller ikke.

Motorene skal klare ca 2500 omdr

 

Til info så har de gått stort sett på ca 1000omdr uten å blåst ut av motorene

 

Noen tips på hva de kan prøve som det neste?

 

Det kan være der er noen detaljer feil her, blir i tilfelle korrigert senere, har ikke han her nå, til å korrigere skrivingen min, noe hadde jeg notert, og noe er tatt på husken.

 

Link to post

Hvor måler dere turbotrykk? Hva her dere oppnådd av turtall tidligere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
51 minutes ago, Kjelli said:

Har målt på begge sider av intercooleren, er likt, og de er renset. 

Har tidligere oppnådd ihvertfall 2400 omdreininger 

Turbotrykk må hentes etter turbo skal det gi noen mening, og skal man gjøre nytte av referansetrykk fra shopmanualer oa. fra Volvo, er det verdier hentet etter turbo som gjelder.

2400RPM er alt for lavt og er drepen på motorene over tid. Reduser pitch til dere oppnår 2700RPM. Fjern kondensvann fra turbotrykkssensor i T-stykket under ECU ved å bore 3mm hull i endemutter. Monter EGT-måler.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er en måler som måler eksostemperaturer. Den sier noe om forhold mellom luft og diesel.

 

Må bare tilføye til alle som har båt. Registrer turtall, ladetrykk og fart når båten er i orden.

 

Er fart lav i forhold til turtall er det ikke motoren men skrogvekt, propeller eller begroing.

 

Følger fart turtall og motoren ikke klarer mere er det noe feil på den. Å måle ladetrykk og dieselforbruk er enkle ting å starte feilsøking med. 

 

Det kan være flere ting som gjør dette men start med det enkle. Er luftfilter tett vil turbotrykk minke. Er ladeluftkjøler kjøler tett vil det samme skje. Sjekk også temperatur på returdiesel. Den skal være litt varmere enn inn. Er denne og pumpa glovarm får motoren for lite diesel.

 

På motorer med el kontroll er det flere feilkilder som sensorer for ladetrykk og pådrag

Link to post

To motorer som oppfører seg helt likt, og der elektronisk diagnose sier at alt er OK....  Det skulle med all mulig tydelighet tilsi at motorene rett og slett ikke klarer mer, men såvidt jeg forstår er skrog og propeller sjekket og godkjent. Ikke befinner de seg vel særlig høyt over havet heller, så da er det meste krysset av. Hvordan er det med lufttilførsel til motorrom? Og hvordan oppfører de seg i nøytral? De vil nok, omtrent uansett årsak, komme høyere i turtall da, men virker de normalt kvikke?

Link to post

Har vært borti dette på en kompis sin tam 74 motor. Da var det de grå koblingsstykkene (de som har mange små ledninger), det viste seg at det var noe eiring på noen av de små kontakt-pinnene. 

 

Mener det er samme koblinger nede ved maskinene og oppe ved dashbord området. Det var kobling nede ved maskinen som var problemet

Link to post

For noe år siden kjøpte en bekjent av meg en tilsvarende båt som han hentet i Bergen. På turen hjem fikk han 2500 RPM og alt var bare velstand. Før han skulle ta familien med på første båtferie med båten skulle det monteres en masse nyt utstyr. Bade plattformen ble forlenget og det ble jort plass til en vannscooter det ble montert hektruster med tilhørende batteripakke og ankervinch bak. Kona bar om bord over og undermadrasser og alskens slags greier. Da alt ferieutstyret var kommet om bord og alle tanker fylt klarte han ikke å få mer en 2000 RPM. Båten ble kjørt til vekstede som skrudde i flere uker på motorene uten å komme noen vei med disse. Til slutt måtte han bare bite i det sure eplet og kjøpe mindre propeller.

Om dit problem kan ha noe av samme årsak nemlig økt vekt i båten vet jeg jo ikke men det er nå en mulighet. Økt vekt og litt groe er nå de vanligste årsakene til at en ikke får samme turtall som før.

Link to post

Kan det være noe galt med hva som er fyllt på tanken, siden det gjelder begge maskiner?

 

Jeg mistet forøvrig en del omdreininger helt likt på begge maskinet helt likt og samtidig for mange år siden. Det viste seg til slutt at at jeg hadde fått surret en trosse- bit rundt hver aksling og og propell som også da hadde gnagd seg inn i lageret ved pbraketten og gav såpass mye motstand at det manglet 4-500 omdreininger på hver motor. Sannsynligheten for at det skjer at jeg ender med en rød og en grønn trossebit simultant i hver drivlinje, mister omtrent likt med turtall, men fremdeles har god fremdrift og ikke overdrevent mye vibrasjoner må jo være ekstremt liten. Men det skjedde. Kan det være noe slikt?

Link to post
nordan family 27 skrev 5 minutter siden:

Sannsynligheten for at det skjer at jeg ender med en rød og en grønn trossebit simultant i hver drivlinje

Dette er "umulig". Men hadde noen, for 14 milliarder år siden, sagt at vi skulle sitte her i dag og spekulere på dette, ville det også ha vært "umulig". Av og til skjer det "umulige".

Dette var kanskje en liten avsporing, så for å holde seg på sporet så er vel konklusjonen at dersom det ikke er en rød og en grønn trossebit i propellene, er båten sannsynligvis for tung.

Link to post

støtter sjekk av spaker/ kalibrering.

Måle turtallet manuelt for å utelukke feilvisning kan også være lurt.

 

ellers stusser jeg litt på såpass stor forskjell turbotrykk og at motorene gir tilnærmet samme RPM. den med 2.5 bar jobber åpenbart tyngre/ gir mer effekt enn den med 2.0.

 

Hvor mye fart mangler? 2000 rpm skulle tilsi rundt 20 kn? har det vært gjort noe med gir eller propeller som kan forklare dette?

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...