Komodo Svart 11.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2019 Havlengt skrev 7 minutter siden: Edit; Slik går det når fleire engasjerer seg samtidig.. Fiks skrev 11 minutter siden: Få båten på slipp før du kjøper den og sjekk den helst sammen med en som er trebåtkyndig. Se bilde 29, der stråkjølen mangler ser ikke kjølen bra ut. Siden du nevnte det så tok jeg en ekstra titt på det bildet. La ikke merke til det i utgangspunktet, men det stemmer jo som du sier. Siden stråkjølen mangler på akkurat det stedet kan det være nærliggende å tenke at den har vært utsatt for en knusningsskade som har forplantet seg opp i kjølen. Jeg ville sjekket ut dette nærmere! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 11.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2019 (redigert) 1 hour ago, Fiks said: Hei. Få båten på slipp før du kjøper den og sjekk den helst sammen med en som er trebåtkyndig. Beste rådet hittil Å legge ut på en 500 nm (for det meste) utaskjærs tur vinterstid i en gammel trebåt du ikke kjenner som uerfaren førstegangs båteier kan ikke bare bli utfordrende men farlig. En liten rundtur i indre oslofjord vil ikke nødvendigvis avsløre alt. Båten kan jo være noenlunde tett og grei opp til vannlinja, men kan lekke som en sil over om du kommer ut i litt sjø. Hadde sørget for plenty pumpekapasitet hvertfall. VHF, overlevningsdrakt og flåte vil jeg også si er et must. Var det ikke en kar som hentet en gammal skøyte på dine trakter for et par år siden som ikke ble sett igjen.? For all del, det kan være en bra båt det her (hakke peiling på trebåt), men sjekk den ut ordentlig med en som er kyndig (og på ditt lag). Det samme med evt tur hjem vinterstid. Få med deg en med litt erfaring både fra gammal trebåt og farting på kysten Lykke til Redigert 11.Januar.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
godthaab- Svart 11.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2019 Denne båten lå i havna vår i mange år under to forskjellige eiere. Nåværende eier hentet den her. Jeg vet ikke så mye om tilstanden utover at den ble passet godt på av tidligere eiere. Det er en trivelig liten skøyte med masse sjel. Kan ikke huske noen av de hadde noe problemer med maskineriet. Støtter uansett alle som foreslår at du tar med deg noen med peil og undersøker grundig. Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2019 Er det mange lag med bunnstoff på kjølerørene, blir det Dårlig kjøling bilde 36. Ikke mange bilder av skutesiden innvendig?, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seeking Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 15 hours ago, Komodo said: I første innlegg antyder du at dette er din første båt Ja ser ut til at eg må utsette det og gje slipp på denne båten da ett mer nøyaktig budsjett har vist att sjansen for lite bruk og stort forfall på vedlikehold er sannsynlig pga att økonomien kan bli for trang. 15 hours ago, Havlengt said: Edit; Slik går det når fleire engasjerer seg samtidig.. Det gjere det men det er jo bare hyggelig :) eg sier tusen takk til alle som bidrog men desverre blir det ikke båt for meg enda , eg må sette økonomien min høyere en drømmen denne gangen er for lite slingringsmonn ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Et fornuftig valg. En slik båt krever et kontinuerlig vedlikehold for å ikke forfalle. Og det krever både økonomi, tid og kunnskap. En langsiktig forpliktelse som man ikke bør ta for lett på. Så da er det bedre å vente til disse tingene stemmer. Eller evt kjøpe noe som er mindre ressurskrevende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Hvis du vil teste båtliv tror jeg den rimeligeste og mest risikofrie måten er å kjøpe en liten plastsnekke på drøye 20 fot. Disse får du veldig rimelig og det er ikke mye det koster å drifte en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Seeking Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 4 minutes ago, index said: Et fornuftig valg Tid og kunnskap kunne eg ordnet litt etter litt og med hjelp men økonomien den er det ikke fult så lett med. Kjøper gjerne en trebåt eg liker da eg har tid og som sagt kunnskap kan en anskaffe, får vente og se om det dukker opp noe interessant i vår/summer plast eller tre , motor eller seil er ikke så nøye så lenge båten tiltrekker meg :) 2 minutes ago, Kallethekid said: Hvis du vil teste båtliv tror jeg den rimeligeste og mest risikofrie måten er å kjøpe en liten plastsnekke på drøye 20 fot. Disse får du veldig rimelig og det er ikke mye det koster å drifte en slik. Det er sant det må nokk opp litt i størrelse vist eg ikke finner noe spesielt på drøye 20 fot vet jo aldri hva som dukker opp :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Jeg ville begynt med en enkel plastbåt i grei stand, da får du testet ut om båtlivet er noe du trives med uten å måtte bruke masse tid på arbeid først. Båter kan byttes etter hvert som du finner ut hva du egentlig vil ha. Seilbåter og snekker under 25 fot går svært billig for tiden, og gir deg mye båtglede for lite penger. En god plass å begynne! Redigert 12.Januar.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Seeking skrev 14 minutter siden: Det er sant det må nokk opp litt i størrelse vist eg ikke finner noe spesielt på drøye 20 fot vet jo aldri hva som dukker opp :) Bare fortsett å følge med her på Baatplassen. Her er det masse erfaring og kunnskap å hente, både for de som har båt og de som har planer om å anskaffe båt. Lykke til videre :) Redigert 12.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.