Jump to content

Vedlikeholdskostader motor vs seil


svendmb

Recommended Posts

Det er jo flere her inne som har erfaring med både motor og seil, så da prøver jeg meg på et eksistensielt og dybt filosofisk spørsmål; hva er dyrest? Motor eller seil? Tenker da ikke på forbruk av drivstoff, det sier seg selv, men hva med vedlikehold, oppgradering og utskiftninger? Kan utgiftene med motor sammenlignes med seil og rigg? 

Link to post
Share on other sites

Åyåy, dette blir stykt :lol:

Bare tenk forskjellen på din og min båt, svendmb. Du har vel 2 maskiner med 2 drev eller IPS. Jeg har 1 motor på aksling. Jeg vil tro min koster det halve av din i framdriftsparken alene. Budsjettet ditt ville nok ha holdt til en dobbelt så stor seilbåt contra mitt ? Her blir det viktig å sammenlikne størrelse og bruk, før man begynner å regne på dette. Jeg tror man kommer ut med ganske skremmende like totale utgifter ved tilsvarende størrelser på båtene. En annen ting er forskjellen på skrog og design. Hva tilsvarer hverandre liksom ? 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skal du få svar vettu, @Kjellg:

 

På Hulda er det siden riggen ble montert og seilene heist i 2003 (var det vel) skiftet UV-beskyttelse på genoaen, SEK 6 000. I tillegg er storseilskjøtet skiftet. Genoaskjøtene og de andre tauene er som de var den gangen. Dessuten røk Vindex'en for noen år siden. Det er vel rundt 500 kroner. Noe mer kan jeg ikke komme på i farten. Grunnen til at storseilskjøtete ble skiftet, var at det ble stivt og uhåndterlig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er en meget vanskelig oppgave å samenlikne vedlikehold i forskjellig kategorier båter.. skal man blande gammelt og nytt.. eksklusivt og budget.. stor og liten..  alt avhenger av hvor bra båten er i utganspungtet og hvilket periodisk vedlikehold båten får.  kjøper man en 20 år gammel seilbåt og må skifte ut alle seil så må man jo ut med ganske store summer! men hvilke type seil og tauverk i en seilrigg kan jo også utgjøre formidable forskjeller..  kjøper man en nyere båt kan man jo komme unna med små vedlikeholdskostnader i noen år.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Epler og appelsiner.

 

Jeg har motorseiler med en spiller ny 100HK Sabb Iveco og den kostet meg 4 nye seilgarderober. Så dersom en en seilgarderobe holder 15 år som @Lazyjack sier bør motoren holde i 60 år. Men det gjør den nok ikke.

 

Jeg bytter hvert år olje, oljefilter og dieselfilter på motor, men jeg bytter også en del småting på seilene jevnlig. Jeg tror det blir rimelig likt, jeg fører regnskap og vil vite det om noen år. 

 

Men den store løpende utgiftsposten er diesel. For hver time jeg seiler sparer jeg over 80 kroner, og siden jeg egentlig ikke vil komme fram når jeg seiler sparer jeg bra mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ha ny rigg etter hvert, samme dag som de ringer fra Hamar ringer jeg og bestiller en.

 

Hvor mye må jeg regne med for en mast på 13m? Jeg kjøper sjelden det billigste, men ser ikke for meg å kjøpe det aller dyreste heller. Men jeg innser at jeg bor der jeg bor og riggen må tåle en storm.

Link to post
Share on other sites

Med seil kommer du deg unna le kyst i en knipe. Sparer noen seilgarderober på det.

 

spørsmålet er umulig å besvare. Rent filosofisk, som trådstarter var inne på, så vil en turseiler koste det en gjennomsnittelig industriarbeider klarer å betale, etter husleie, strøm, telefon, tv, osv. Pluss 10 000,- i året, som må basere seg på innhugg i feriepenger, arv, sort arbeid, eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Motor: Etter at jeg fikk plukket vekk barnesykdommene på 1985-modellen, går det i olje og filter. 10 liter Biltema i året og filter til 60 kroner. Giret får 2 liter olje hvert annet år og filter, 300 kroner?  Venter på at Volvokondomet som har sittet der siden åf 2000 skal begynne å lekke. Bruker 500 liter diesel i året. Motorutgiftene betydelig høyere enn seilutgiftene på Hulda. Har ikke fått regningen på ny impeller enda, men den holder i flere år. 3500 kroner for ny varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Da skal du få svar vettu, @Kjellg:

 

På Hulda er det siden riggen ble montert og seilene heist i 2003 (var det vel) skiftet UV-beskyttelse på genoaen, SEK 6 000. I tillegg er storseilskjøtet skiftet. Genoaskjøtene og de andre tauene er som de var den gangen. Dessuten røk Vindex'en for noen år siden. Det er vel rundt 500 kroner. Noe mer kan jeg ikke komme på i farten. Grunnen til at storseilskjøtete ble skiftet, var at det ble stivt og uhåndterlig.

 

 

Da er du flink til å ta vare på seil og tau!

 

Fjerner du alt om vinteren?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Motor: Etter at jeg fikk plukket vekk barnesykdommene på 1985-modellen, går det i olje og filter. 10 liter Biltema i året og filter til 60 kroner. Giret får 2 liter olje hvert annet år og filter, 300 kroner?  Venter på at Volvokondomet som har sittet der siden åf 2000 skal begynne å lekke. Bruker 500 liter diesel i året. Motorutgiftene betydelig høyere enn seilutgiftene på Hulda. Har ikke fått regningen på ny impeller enda, men den holder i flere år. 3500 kroner for ny varmeveksler.

Jeg også elsker å lure meg selv. 

 

Tar du den motoren, innkjøpskostnad, vedlikeholdsutgift, verdiforringelse osv, og deler på motorgangetimer frem til din død, kan det  hende det blir færre timer å dele det på. 

 

Men er man prosjektmaker, ender jo ikke pengene på konto, om man slutter med båt. 

 

Tenk om de gjorde det. Sitte hjemme med kontoen full av penger, og fritidsproblemer. Her er det plass til mye filosofisk.....

 

 

Link to post
Share on other sites

Har 31 fot moderne seilbåt. Mine kostnader til motor i fjor var ca 700 kroner på filter, olje og sink. Seilene nedskrives over 8-9 år (40-50k). Tauverk har jeg fornyet fortløpende, men et fall av god kvalitet kan fint holde 8 år om man vedlikeholder det og tar dem ned om vinteren. Fall koster meg ca 2k x 3. Skjøter skiftes oftere, men er mye billigere. Riggen kommer til å holde lenge med litt ettersyn og vedlikehold. Brukte 110 liter diesel i 2018. 

Link to post
Share on other sites

Er eit godt tegn når det er høgt forbruk av diesel, da virker alt. 

Går 20l olje, oljefilter, luftfilter, kompressor olje. Av og til diesel filter 

Drevene sink olje kvart år belger annet hvert år

Gjør arbeidet sjøl, fører logg på vedlikehold 

Det her vel bare å dra kortet å sjå gla ut. Alternatiivet, selge sitte heime i hagen å telle penger

Ein motorbåt med 2 motorer et nok vesentlig dyrere å holde enn ein seilbåt 

Fornøyd med Nord Westen? 

 

Link to post
Share on other sites

Konklusjon er at begge deler koster mye derfor ble valutaen båtpenger introdusert! Begge deler koster mye i innkjøp, mye i drift og vedlikehold og har til dels store avskrivninger. En sikker måte å bli "fattigere" på i kroner og øre, men lykke kan, heldigvis, måles i mer enn "bare" kroner og øre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Seilbåter har begge deler, men motoren er jo veldig små ifht rene motorbåter som går over skrogfart. 

 

Hadde ei snekke med en Volvo for ganske mange år siden hvor jeg måtte bytte sjøvannspumpe. Det kom på noen tusen, men var vel under 5 tror jeg. Så var det en seilbåt med en liten Yanmar hvor ingenting ble gjort utover vanlig vedlikehold. Og nå en Perkins hvor ene store utgiften har vært overhaling av høytrykkspumpa, mener det var rundt 5 000,-. Måtte også bytte cutlesslager en gang, men det er vel forsåvidt slitedeler. 

 

Så på rundt 15 år har jeg vel hatt rundt 10 000,- i "uventa" utgifter på små dieselmotorer, fordelt over tre båter. Og ingen av utgiftene er jo uventede egentlig. Både slitt sjøvannspumpe og høytrykkspumpe må være innenfor slitasje/vedlikehold. 

---

To av båtene har vært seilbåter og vi har aldri kjøpt ett nytt seil noen gang. Fordelen ved litt eldre seilbåter er at det ofte følger med en del seil, noen har gjort ett seilbytte før deg :-). Ikke har jeg opplevd at noe seil har revnet eller "feilet" heller så vi seiler ikke rundt med filler men med godt brukte seil som gjør jobben greit for turseilere som oss. Utfordringen er gjerne å holde de rene og pene. 

 

Har byttet et par fall, ikke veldig dyrt. Og snudd et par skjøter så de ikke tar på samme plass på vinsjen og lås.

---

Så "utgiftsdynamikken" er veldig forskjellig på rigg og motor. Om en holder riggen løpende og greit vedlikeholdt så skal det litt til for at det plutselig påløper en svær kostnad med vanlig turseiling. Motoren har løpende kostnader kontinuerlig pluss noen "humper" her og der når en pumpe, dynamo, eksosbend, kjøler eller hva det måtte være har gjort sitt. 

 

Mao kan en være "heldig" og ha små og få utgifter på en rigg over ganske mange år, faktisk 10 år og mer, men når det først kommer så koster det en god del. En motor som holdes godt vil koste penger hvert eneste år og innen 10 år har en som regel hatt et par "ekstrautgifter" i tillegg. 

 

Men altså, ti år uten seilskifte på en rigg kan bety noe nær null i utgifter på riggen. Ti år inklusive ett seilskifte og div nødvendige bytter av fall osv tror jeg motor og rigg kan komme ut sånn ca likt, kanskje riggen noe over. 

 

Sett over 20 år tror jeg rigg- motor kommer ut ganske likt. 

Link to post
Share on other sites

Her virker det litt som om man glemmer at man faktisk må kjøpe den motoren, og da er den svindyr. Jeg har akkurat gjort det, og jeg kan se fram til å være blakk i årevis.

 

Nå revnet forsåvidt forseilet i sommer, så vi seiler rundt med filler og ser helt jævlige ut. Dere ser lørvene på profilbildet dersom dere ser etter. Så vi får en utgift til nye seil i sommer, men det er ikke i nærheten av hva det kostet for en motor, i tillegg er montering av nye seil enkel og kan gjøres selv. Mye billigere, utrolig mye billigere.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Konklusjon er at begge deler koster mye derfor ble valutaen båtpenger introdusert! Begge deler koster mye i innkjøp, mye i drift og vedlikehold og har til dels store avskrivninger. En sikker måte å bli "fattigere" på i kroner og øre, men lykke kan, heldigvis, måles i mer enn "bare" kroner og øre!

 

Bruker å si at gleden og friheten du får på havet gjør at hvert eneste øre er verdt det :) Alt har en pris, selv gleden, stillheten og roen man opplever når man tøffer seg ut en tur. Jeg har hatt kroniske smerter i 6 år men straks jeg forlater kaia og moloen så er smerten «borte». :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 20 minutter siden:

 

Bruker å si at gleden og friheten du får på havet gjør at hvert eneste øre er verdt det :) Alt har en pris, selv gleden, stillheten og roen man opplever når man

 

heiser seilene og glir avgårde.. ;-)

 

Kjellg skrev 20 minutter siden:

 

tøffer seg ut en tur. Jeg har hatt kroniske smerter i 6 år men straks jeg forlater kaia og moloen så er smerten «borte». :thumbsup:

---

 

En tur på sjøen er fint uavhengig av fartøy. Men må innrømme at den løfter seg ganske mange hakk når motoren kan slås av og en kan seile. 

 

Motorbåter "mangler ett gear" i kos og hygge på sjøen, men gjør forsåvidt nytta ;-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...