Guest Avmønstret# Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 pacuare skrev for 3 timer siden: Ett sett seil holder ca 30 000 nm hvis de behandles pent. Dette er erfaring fra to båter over 40 fot som er brukt både i Norge og varmere strøk, høyere slitasje i varmeres strøk. For en vanlig båt er det noen år. Koster litt over 100 000 å erstatte. En tilsvarende størrelse motorbåt hadde vel brukt 150 000 liter diesel på denne strekningen, så besparelsen allerde her er 1,4 millioner. Ouch! ;-) Er det mulig å "oversette" slitasje pr. nm seilt med "vanlig bruk", dvs alle vi som knapt seiler og stort sett har liggende båten i båsen :-) Kan en si noe i retning av at 10 000nm seilt tilsvarer sånn ca x år vanlig bruk for en norsk "feriebåt". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Pinkvin skrev 9 minutter siden: Er det mulig å "oversette" slitasje pr. nm seilt med "vanlig bruk", dvs alle vi som knapt seiler og stort sett har liggende båten i båsen :-) Kan en si noe i retning av at 10 000nm seilt tilsvarer sånn ca x år vanlig bruk for en norsk "feriebåt". Har ingen erfaring med seilbåter som bare ligger i båsen. Men det er vel vanlig å bruke båten 350-700 nm per år, hvorav minst halvparten for motor. Jeg tipper det er en stor andel av seilbåter som er mindre enn 300 nm under seil per år (omtrent Oslo Kristiansand retur). Alder kommer også inn, men observerer 30 år gamel seil på båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Indy Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Helt generelt kan man vel si at en seilbåt i moderat størrelse, brukt bare til turseiling sommerstid, i stort sett moderate vindforhold, i norske og nærliggende farvann, har svært lave vedlikeholdskostnader. Turseil brukt såpass lite og pent holder i mange år, 10 - 20 år skulle ikke være noe problem, og skulle de få en skade er det reparertbart til en moderat kostnad. Løpende rigg til turbruk holder også i svært mange år i slik bruk. Olje og filtre til en 30-40 hk motor er rimelig og det holder lenge med et bytte i året. Litt bunnstoff, litt rengjøringsmidler og poleringsremedier, en anode eller to, så er det meste dekket. Virkeligheten er selvsagt en annen, det er alltid noe man ønsker å oppgradere og bytte ut, her kan det gå så mye penger man bare vil. Ønsker man å seile mest mulig under alle forhold, så må man ha flere seil, ønsker man å seile bittelitt fortere så må man ha bedre seil. Og det fins like mange duppeditter til seilbåt som til motorbåt, så her er det også gode muligheter for avhending av båtpenger. Sammenlikning av motorbåt og seilbåt blir lite relevant, det er mulig å ha begge deler med lave kostnader, og det er mulig å ha begge deler med eventyrlig høye kostnader. Det er bruken som bestemmer båttype. Vil man seile må man ha seilbåt, vil man fort fram må man ha motorbåt. Kan man leve og trives med lav fart har man begge alternativer, og begge kan ha lave vedlikeholdskostnader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 4 minutes ago, Indy said: ... Sammenlikning av motorbåt og seilbåt blir lite relevant, det er mulig å ha begge deler med lave kostnader, og det er mulig å ha begge deler med eventyrlig høye kostnader. ... Så enkelt tror jeg det kan sies. Jeg har hatt både motorbåt og seilbåt, og samme hva så bruker jeg det jeg har råd og tid til på båt. Oppfører meg som en narkoman egentlig, alt fokus på en ting og blir frustrert dersom jeg ikke har noe å gjøre med båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Indy skrev 20 minutter siden: Sammenlikning av motorbåt og seilbåt blir lite relevant, det er mulig å ha begge deler med lave kostnader, og det er mulig å ha begge deler med eventyrlig høye kostnader. Enig der, er man på budsjett kan både seil og motorbåt gjøres billig. Og når en bestiller håndlaget dass i karbonfiber for å spare vekt vet man at det blir dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.