Jump to content

Vedlikeholdskostader motor vs seil

svendmb

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 15.1.2019 at 19.58:

Motorbåter "mangler ett gear" i kos og hygge på sjøen, men gjør forsåvidt nytta ;-) 

Vis hele sitatet  

Det kan du nok ha meget rett i, ser den ;) Jeg har faktisk aldri vært ombord i en seilbåt under fart. :giggle:

Begynte med båt for bare noen år siden men du verden hvor trivelig det er. Nå vet jeg hva en motorbåt koster å drifte, men alltid når jeg snakker med kompisene mine om at jeg kanskje kunne tenkt meg en seilbåt, så blir de straks bekymret for meg :wink: De skremmer meg med at seilbår koster så mye mere å drifte, og så ramser de opp en masse priser på tauverk, seil osv..

Redigert av Kjellg (see edit history)

@Kjellg, jeg kan vel finne frem tallene til Hulda for rigg og seil, men utstyret mitt holder så innmari mange år at det er ikke særlig interessant. Men følelsen når vi kommer klar, heiser seil, slår av motoren. Hulda drar avgårde, stille, bare sjøen som fosser langs skroget, den følelsen er ubetalelig. Eller en stille morgen mellom holmer og viker for bare forseil, 2 knop, helt stille, alene på sjøen. Ubetalelig. Har dekkssalong, fryser vi ræva av oss, sitter inne med Eber og Elmer (autopiloten). Problemet en gang var at vi sovnet rett før trafikkseparasjossonen over til Danmark :-)

Jeg har full forståelse for dem som synes seil er skummelt. Jeg hadde seilbåt uten motor da jeg var 14 år. Fikk først båt med motor da jeg var 18. For meg er motor skumlere enn seil. Motorer stanser, vinden blåser- som regel.

Hulda skrev On 15.1.2019 at 21.09:

Men følelsen når vi kommer klar, heiser seil, slår av motoren. Hulda drar avgårde, stille, bare sjøen som fosser langs skroget, den følelsen er ubetalelig.

Vis hele sitatet  

Der er akkurat den lille prikken over i’en som det gir jeg ser jeg savner. Dere skal ikke se bort fra at jeg med tid og stunder kommer her og stiller en masse «teite» spørsmål om seiling, men da vet dere at konvertering er «mission completed»  :giggle: :thumbsup:

Redigert av Kjellg (see edit history)

@Kjellg dersom du tenker på å konvertere til seil, så bare gjør det. Jeg konverterte for noen år siden, ikke fordi jeg ville, men fordi kona måtte ha båt fort og det lå en seilbåt til salg i nabobåsen som kunne fylle vår tomme plass. Jeg kjempet faktisk en del i mot den avgjørelsen.

Det eneste jeg synes er kjipt nå er at jeg ikke konverterte tidligere. Jeg kastet jo bort masse herrens år uten muligheten til å seile.

Man trenger ikke gå helt bananas og bli regattaseiler. Det finnes motorseilere, båter som kan brukes like fint som motorbåt som seilbåt. Disse tilfredsstiller ikke ikke kravene til ekte motorbåtfolk da de går for sakte for motor, og de seiler for dårlig for regattaseilere. Men de har kosen fra begge leire.

Er det kosen på havet man higer etter er en seilbåt perfekt. Personlig vil jeg ha det som @Hulda, seile sakte og ha det godt og varmt. Jeg vil drikke kaffe og spise god mat mens vi pusler avgårde og titter ut vinduene.

Noe av det som overrasket meg mest og som kom helt uforberedt på meg når vi konverterte var de fantastiske bevegelsene til seilbåten når seilene kom opp. Da forandrer båten seg og alt blir rolig og behagelig, det blir en helt annen stemning ombord.

Nå høres det kanskje ut som om jeg ikke liker motorbåter, men det gjør jeg. Hadde jeg hatt penger og tid ville jeg også hatt en liten båt som gikk fort.

Jeg synes ikke det er dyrere med seilbåt, alle pengene går i båt uansett. Var akkurat like dyrt å ha motorbåter, de var bare mindre. Så jeg tenker egentlig at motorbåter er dyrere dersom man sammenligner lik størrelse. En båt er et sort hull som man kaster så mange penger som man har mage til i, og det finnes bestandig noe du har lyst på som du ikke har råd til. Det ligger i sakens natur. Jeg tror egentlig all hobby er slik.

Dette er vel ikke en diskusjon om motor versus seil.

Som med motorbåt er driftskostnadene økende jo større båten er. Ei typisk noen og 20 fots fiskesjekte er likt motorisert som en 35 foter på 80 tallet. En Seilbåt og motorbåt med strak aksel har mindre vedlikehold en drev.

En seilbåt har generelt mindre motorer en motorbåter, de kjøres også normalt med mindre prosentvis effektuttak så slitasjen blir mindre. Motorene er også generelt enklere uten kompressorer, turbo, registeremer og innsprøytningsystem. Men kommer seilbåten over 40 fot er turbomotor blitt mere vanlig.

Det går ca 2 liter drivstoff per 10 hk i timen på en dieselmotor som tommelfingerregel. På min forholdsvis enkle 35fots regattabåt med Yanmar 2GM20F bruker jeg 2 liter i timen i snitt når jeg er på transitt til regattaer og går 7 knop. Jeg bruker også dette turtallet på ferier, på maks går den 7,6knop.

Jeg frakter litt båter for gøy innimellom. Den siste en Hunter 425 brukte ca 7 liter i timen på 8knop. Vi gikk da for motor fra Skagen til Ålborg i vindstille.

Kostnad for seil er relativt. Levetid på seil kan deles inn i 2. Levetid for duken som en trekant og evnen til å holde den opprinnelige formen. Vevd Poliester (dacron) har lang teknisk levetid. Formstabiliteten er veldig varierende da det er enormt utvalg av duktyper. 

I den ytterste enden på den andre siden er gjennomsiktig karbonfiberduk som har ekstrem formstabilitet helt til duken bare dør.

For den gjennomsnittlige turseiler i dag så seiles det lite mot vinden. Da er formen på seilene mindre viktig. Teknisk levetid på duken blir derfor ofte viktigst for de fleste. For seilglede er ok seil viktig synes jeg og derfor prioriterer jeg dette. Mitt inntrykk er at gode seil er mindre viktig i dag for gjennomsnittsseilbåten..... Det er andre ting som prioriteres. Et forseil til en turbåt på 40 fot i god laminatduk koster typisk 850,- til 1000,- per kvadratmeter skreddersydd av norsk seilmaker. Laminatduk er ca 30%dyrere en vevd polyester (dacron)

Rigg er det mindre vedlikehold på men det kommer en tid da wire bør byttes ut. Når er avhengig av bruk men rundt 10-15 år er nok vanlig. Jeg vet mange som har mye eldre en dette. For min del har jeg tatt litt og litt når det nærmer seg. Forstaget slites mest og bør følges mest med. 

Valg av båttype er jo ofte basert på hvem man ferdes sammen med på tur. Hastighet, om turen er en del av målet eller kun a til b. Det er fordeler og bakdeler med alle typer. For mange har nok valg av seilbåt blitt gjort på bakgrunn av plass per krone. 

Jakob T skrev On 15.1.2019 at 17.43:

Fornøyd med Nord Westen? 

Vis hele sitatet  

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

alf-inge skrev On 15.1.2019 at 22.26:

Det må jo gå an å få gjort noe med. Jeg tar deg gjerne med på tur når det bare lysner litt mer, og jeg antar at @Thostr gjerne tilbyr det samme ...

Vis hele sitatet  

Troms er en tanke nord for Sinsenkrysset. Men om dere skulle bevege dere sydpå, der det gror poteter, Strömstad, skal dere få en seilas. Så sant isen er under 10 centimeter.

På en Volvo Penta D6 kan du regne ca. 5 000 kr/år i servicekostnader forutsatt at du har vanlig framdriftsgear og ikke drev. Dette er en vanlig service som omfatter olje, oljefilter, dieselfiltere, veivhusventilasjonsfiltere, sink, luftfilter, etc. og forutsatt at du gjør jobben selv. Noe som er en enkel affære på disse motorene med instruksjonsboka i hand. Det er bare å følge den slavisk, alt er godt forklart.

Om året omfatter en utvidet service der det skal byttes reimer, komressorolje, kjølevæske, gearolje, gearoljefilter, et. rengjøres kjølere etc. så blir dette naturligvis betydelig dyrere.

Jeg har hatt to av disse motorene i kjelleren i mange år og reflekterte aldri over servicekostnadene av motorene som tunge poster i båtholdet. Det er andre ting som vinterlagring, forsikring, bruk osv. som utgjør de store postene. Dog har jeg gjort alle servicejobbene selv og utforutsette poster har vært helt minimale. Men kan man ikke gjøre noe selv, må leie folk til alt og i tillegg kanskje er uheldig med utgangspunktet og får uforutsette kostnader i tilleg kan det fort dra på seg.

Den Yanmaren jeg hadde før disse (340 hk) var litt annerledes oppbygd og haddet flere sinkplugger, ikke hydrauliske ventilløftere etc. vanlige dyser der disse skulle opp etter 50 timer for kontroll etc. slik at de første årene kostet nok denne noe mer enn VP'ene.

Guest Thostr
  alf-inge skrev On 15.1.2019 at 22.26:

Det må jo gå an å få gjort noe med. Jeg tar deg gjerne med på tur når det bare lysner litt mer, og jeg antar at @Thostr gjerne tilbyr det samme ...

Vis hele sitatet  

You  bet!

Ellers er jo som kjent seiling verdens dyreste måte å reise 'gratis' på. Men det er nå bare magisk og nærmest poetisk å slå av motoren og gli framover i pakt med elementene. Stillhet og tilstedeværelse. Det vakre og det sanne.

Helt til det dukker opp en annen seilbåt, og regattaen er i gang... Trimming og streving. Opphal og nedhal og uthal, forstag og akterstag og skinner og skjøter. Stas det også!

Redigert av Thostr (see edit history)
  svendmb skrev On 15.1.2019 at 22.01:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Vis hele sitatet  

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

Om vedlikeholdskostnader: Jeg har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år, både service, motor reparasjoner og drivstoff. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg :wink: Valget mitt av seilbåt nå var basert på seilplaner fremover

Den største forskjellen mellom seil og motor er friheten til å dra hvor man vil - samt at det tar lengre tid. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg tror min bruk av seilbåt er den rimeligste. Seiler dessverre svært lite(familien liker det ikke) og går derfor for motor for det meste. Har konkludert med at utgiftene ved å gå for motor er lavere enn med seil.(2-3 liter diesel i timen). Service på motor ville jeg tatt selv uansett om jeg seilte mye eller lite. Uansett så er det ikke konstnader som bestemmer om jeg seiler eller går for motor. Det er vindretning, tid og om familen er med.

Jeg har også gjort det tidligere, men da i hovedsak for å få vasket ut saltkrystaller. De siste par årene har jeg hatt masten stående ifm vinteropplag, og da er det litt mer styr å ta ut tauene. Dvs siden det er mindre kontrollerbart gjennom trinsene i toppen av masta enn når den ligger og mye mer knot å fikse dersom det går galt, syr jeg fall og "dummytau" sammen. Noen som har en enklere sikker metode?

Maika skrev On 17.1.2019 at 10.15:

Jeg har også gjort det tidligere, men da i hovedsak for å få vasket ut saltkrystaller. De siste par årene har jeg hatt masten stående ifm vinteropplag, og da er det litt mer styr å ta ut tauene. Dvs siden det er mindre kontrollerbart gjennom trinsene i toppen av masta enn når den ligger og mye mer knot å fikse dersom det går galt, syr jeg fall og "dummytau" sammen. Noen som har en enklere sikker metode?

Vis hele sitatet  

Mulig det har noe med kvaliteten på tauene å gjøre. Genoaskjøtene mine har hengt ute i snart 15 år, sommer som vinter. Fremdeles har de flere år igjen, selv om de begynner å bli litt lurvete i flettingen.

Ett sett seil holder ca 30 000 nm hvis de behandles pent. Dette er erfaring fra to båter over 40 fot som er brukt både i Norge og varmere strøk, høyere slitasje i varmeres strøk. For en vanlig båt er det noen år. Koster litt over 100 000 å erstatte. En tilsvarende størrelse motorbåt hadde vel brukt 150 000 liter diesel på denne strekningen, så besparelsen allerde her er 1,4 millioner. På 30 000  nm er det ikke mye tauverk som er byttet, noen fall og noen blokker. Ca 20 000 kr. En enkel firesylindret dieselmoter er enkel å ta service på selv, koster heller ikke mye. En vesentlig del av driftskostnadene er felles for seil og motor. Navigasjon, elektrisk, batterier, fortøyningstau, madrasser, posish, slipping med bunnstoff etc.

Alle fall minus bomløft dras inn i masta om vinteren. En person heises opp for å dra ned fallene om våren. Alle seil lagres inne. Sjakkelen stikker ut fra masta, fallet er enten i masta eller tørt under presseningen.

Vil nesten si det er unormalt å bytte stående rigg før båten er 30 år. Stort sett bare står den der. Bruker 30 min på å gå gjennom hele masta 3-4 ganger per år for å se etter svakheter. Vår og høst + før og etter havseilas.

Regatta seiling derimot, det er så dyrt en ønsker. Dyreste turen var ett nytt seil til over 100 000 kr som ble kastet etter en dags bruk. Kastet også ett sett (4 seil) etter en regatta (en uke). Brukte mye over 100 000 kr på tau i året, men det skal være billigere nå.

det jeg gjør er å feste et annet tau i enden av fallene, og så trekker jeg fallene inn i masta slik at kun enden stikker ut i mastetoppen. Da blir de skjermet innvendig i masta, samt at den løse enden nede ligger tørt under presenningen. Tar også av vindføya om vinteren, ingen grunn til å påføre denne slitasje gjennom vinteren. Et fall koster i mitt tilfelle fort 7000 kroner, så det er verdt litt omtanke.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bitteliten skrev On 17.1.2019 at 11.11:

@pacuare For langtur krever mange forsikingsselskaper at stående rigg ikke er eldre enn 10 år.

Noen som vet hva det koster å bytte stående rigg på en ca 40+ foter? 

Vis hele sitatet  

Har aldri byttet hele stående rigg, så der kjenner jeg ikke kostnadene. Har bygd om noen rigger for en del år siden, prisen var ikke gal. Kortet inn salingshorn, noe som medførte at alle vant måtte kortes inn. Pristilbudet var helt ok, men husker ikke kronebeløpet. Mest spesielle var at vi bare la masta på taket av bilen og kjørte til riggern. Hadde det vært i dag hadde det blitt publisert hundrevis av videoer om uansvarlig kjøring + at politiet hadde prioritert det foran voldtekssaker og buret oss inne.

Du har en veldig standard rigg, så bør være kurrant. Wiredimmensjonene er innenfor det som er standard på lager. Jeg hadde sendt mail til de vanlige i Norge, pluss kanskje til Sverige og Skotland i tillegg. Timeprisen på riggern var veldig lav i Skottland, da kan du ha ett mål med sommerferien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...