Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Med så fint vær, så ble det ikke gjort så mye, men jeg har fått på losholdter rundt badet. Innkjøp av baderomsplater i morgen:thumbsup:

Det blir baderomsplater helt opp til taket. Jeg har vurdert mange løsninger, men kommer frem til at det er det beste. Ville vært fint å oljet/lakket det, men det ville blitt vanskelig å holdet det tett, da dette fort kan bevege seg endel. Derfor blir de baderomsplater med god lufting i bakkant mot veggen i lasteluken. Taket vil være som det er. Det skal selvfølgelig inn vifte for å fjerne fuktig luft ved dusjing:wink:

20200419_145358.jpg

20200419_145401.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan jeg få spørre hva slags bakgrunn du har? Jeg synes jo å se at du besitter bred kunnskap, på tvers av flere fagområder, i tillegg må du jo ha endel erfaring og kunnskap om båt. Blandet med pågangsmot og arbeidslyst, blir det jo en veldig hyggelig og interesant tråd, i godt selskap på forumet, og fin båt.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Joda, har fagbrev som gruppe L elektriker, og skipselektriker, samt ingeniør el & automasjon fra sjøkrigsskolen. Så har en rimelig praktisk bakgrunn:giggle: Mange år i byggebransjen og enda flere år på sjøen gir en god praktisk innsikt. Det hjelper også at min farfar var snekker og bygde en haug med hus, min far er bygg ingeniør.... har vel vokst opp med hammer og åpnet/ødelagt det meste av duppeditter fra jeg var liten:giggle:

 

Men akkurat trebåt var vel ikke noe jeg så på før i 2015. Da bestemte jeg meg for at jeg hadde lyst på båt, mye seiling med marinen, men hadde lyst til å seile selv:wink: Etter altfor mange timer på finn, så fant jeg ut at man fikk MYE mer båt for pengene ved å velge trebåt. Jeg hadde heller ikke lyst på 3 fotsyken. Så jeg klinte til å kjøpte en 44 fot krysser.... Men jeg ett lite anfall av fotsyken og kjøpte Sølvskjær noen år etterpå:giggle:

 

Det er altfor mange forskjellige meninger om vedlikehold av trebåter, og alle påstår at sin måte er korrekt. Jeg er rimelig lei alle som sier at ditt og datt har vært brukt i alle år, joda, men det behøver ikke å tilsi at ditt og datt er best. Jeg ville heller finne ut av dette selv og har satt meg inn i noen treslag (furu, gran og eik) og lest altfor masse om cellestruktur osv, men det er jo interessant når han holder på med det ombord:smiley: Samt at jeg vil ikke behandle innsiden av båten med giftige stoffer. 

 

En jeg jobbet med tidligere fortalte meg at en lat håndverker er den beste, for han gjør jobben skikkelig første gangen. Det er noe jeg prøver å etterleve:smash:

 

Og når jeg ser litt tilbake på det, så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg valgte tre fremfor plast. Man må bare sørge for å ha ett godt utgangspunkt, så er det faktisk ikke så mye jobb.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her går det rette veien ser jeg. Fordel med bred erfaring når en går igang med innredning av et så stort skrog. Det ble nevnt vater tidligere i tråden. I båt blir cl brukt som referanse oppe og nede tverrskips. Midt dekk over kjølstokk. Da brukes vinkel og parallell med en tenkt loddlinje. For og akter er vannlinjen og vinkel på den. Selv bruker jeg vater med stillbar libelle noen ganger.

Du har sikkert tenkt på det men et råd når du bygger at alle tekniske innstalasjoner må være mulig å komme til etter du er ferdig. Lag luker og åpninger med tanke på dette.

lykke til videre!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Knude Ja, stemmer det du sier med referanse. Jeg brukte lodd og øyemål for en stender, slik at denne ble utgangspunkt for alt annet, altså at den var "loddrett". Men det var ikke lett når det meste av referansepunkter er buede/skeive osv.... spesielt når sjøen utenfor er litt rotete. Så ble ett lodd som endte ned i en litt stor bolle med olje, slik at det meste av pendelbevegelsen ble borte. Dette kombinert med litt øyemål får være nok:giggle:

 

Takk @Havelle :wink:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 49 minutter siden:

@Gullfisk Joda, har fagbrev som gruppe L elektriker, og skipselektriker, samt ingeniør el & automasjon fra sjøkrigsskolen. Så har en rimelig praktisk bakgrunn:giggle: Mange år i byggebransjen og enda flere år på sjøen gir en god praktisk innsikt. Det hjelper også at min farfar var snekker og bygde en haug med hus, min far er bygg ingeniør.... har vel vokst opp med hammer og åpnet/ødelagt det meste av duppeditter fra jeg var liten:giggle:

 

 

Tenkte meg det var noe i den duren ja, pluss "ramlet oppi arbeidslystgryta som liten":giggle:.

 

Sjøholken skrev 54 minutter siden:

 

 

En jeg jobbet med tidligere fortalte meg at en lat håndverker er den beste, for han gjør jobben skikkelig første gangen. Det er noe jeg prøver å etterleve:smash:

 

 

Dette stemmer ganske godt, sammen med med "Latskap avler kreativitet". Det gjelder å gjøre ting så grundig og godt, at man slipper å gjøre det en gang til.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å få gjort noe igjen:smash: Heldigvis god og kjølig temperatur nede i skuta:wink:

Fått av plasten på støpen, montert opp kan rundt, her skal flisene gå litt opp under baderomsplatene. Videre har jeg slitt med å få ting rett i forhold til hverandre, slik at det ikke blir for store avvik i hjørnene, nå tror jeg at jeg sier meg fornøyd med flisespikkeri:giggle:20200421_165528.jpg.72d9584d95b5b229e4dd79658f858c0b.jpg

Støpen er primet, på med membran i morgen. Det smøres på 2 kg membran, da blir det mer enn kravet:thumbsup:

20200421_163712.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 2 timer siden:

@S/Y Vega Takk. Nå har jeg fått kjøpt inn det siste jeg trenger for å få lagt flis, alt er båret ombord. Etterpå blir det første lag med smøremembran:smiley:

Husk bøttevis med bilder når du legger slukmansjett! Der er det mange som svikter!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Erikda Ja, det er ivaretatt :wink:

 

Da var det endelig tid for første strøk med membran, jeg bruker Mira 4400 multicoat. Planen var å bruke ca 2 liter, men det gikk med i første strøk:giggle: Det gikk endel i forbindelse med de ferdiglagde hjørnene og "tapen" man skal ha langs kantene.

Slukmansjetten sørget for full pott til "bannekassa":giggle: Den er meget klistrete og sitter godt mot underlaget, og enda bedre i seg selv. Det ble ikke en "rett frem" installasjon, da sluket mitt er plassert langt inn til ett hjørne. Det måtte klippes litt til og ble litt knotete, men det kom seg på plass:smash:

 

I morgen bærer det på megaflis for å kjøpe mer membran:sweat: For her skal det smøres tykt på!

20200422_163222.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 1 time siden:

@Erikda Takk, ja, jeg har brukt fleksibelt flislim fra adda. Fugemassen er fra Ultracolor Plus. 

Fornøyd med begge deler, så får vi se hva tidens tann sier etterhvert:giggle:

Godt valg! Jeg kjenner begge! Og det bør faktisk holde godt selv i et meget bevegelig miljø!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått unna en liten time ombord:thumbsup: Fikk sett hvordan fugene ble etter at alt har tørket, jeg liker resultatet godt, og håper det holder seg.

20200427_163614.jpg.d954433e85be1adeaf92736b209fa3b0.jpg

 

Men det skal opp baderomsplater, og jeg ser at jeg var litt raus med flislim og fugemasse, slik at det er avsatt litt over flisene. Bunnlisten til baderomsplatene skal ligge så nærme flisene som mulig, derfor må jeg fjerne litt av denne overskytende guffa...

Jeg ønsker ikke å hamre løs, så jeg bestemte meg for å bruke vinkelsliper, men det støver helt forferdelig... Men jeg gjorde som MacGyver ville gjort og tapet støvsugeren til vinkelsliperen (ble elektriker tape da, men det får gå):giggle: Det funket, svært lite støv slapp unna:thumbsup:

20200427_164241.jpg.55fccd962b2d73ea26f3c15f5d007d0d.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var det endelig tid for å sette opp veggene:smash:

Berry Alloc kan forsåvidt ta seg en bolle:giggle: Dette ble mye styr... Men så har jeg vel egentlig lagt litt opp til det selv, dette er sikkert problemfritt på landjorda. Utfordringen er at man har veldig lite "slingringsmonn" for skjevheter osv.... men jeg fikk på første plate, og med litt makt, så ble det bra.

20200429_175926.jpg.2a4deaedeedffb5c22fc5677fbdb900d.jpg

 

Men dette var jo en av de enkle platene..... det blir mer trøbbel på neste plate. Her må det lages til ett 45' hjørne i øvre halvdel av platen og ett vanlig 90' hjørne på nederste del. Men dette får blir morgendagens utfordring:giggle:

20200429_175928.jpg.c0d49a7655d5f5fef0f609ff5cb324f8.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker du ikke bunnlist og hjørnelist for veggplatene?

Mye lettere å få det pent og tett.

 

https://www.berryalloc.com/no/nb/Walls/wallwater/Kundestøtte

se video, og/eller last ned en 12-siders pdf om hvordan det skal gjøres

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...