Larss1 Startet 26.Januar.2019 Del på Facebook Startet 26.Januar.2019 (redigert) Hos meg er lyddemperen montert før luftinntaket på varmeren, suger luft fra salongen. Luften blir så varmet i dieselvarmeren og videre ut til dysene i båten. Sender man ikke støy fra varmeren og ut i båten da? Jeg tenker lyddemperen burde stå rett etter dieselvarmeren, eller hva mener dere? Kanskje begge steder..? Har 2 stk Mikuni MY60, har gått feilfritt i 15 år uten service eller byttet noen deler. Har kjøpt service-sett så tenker jeg skal ta en service nå. Er påpasselig med å brenne rent på full effekt dersom de har gått med lav effekt over tid. Suger diesel fra hovedtank, er enda 400L diesel igjen på tanken når brenneren slukker pga sugerøret ikke går så langt ned i tanken, er det uproblematisk å forlenge dette røret tror dere? Edit: Kan også nevne at forbrenningsluft taes utenfra båten. Redigert 26.Januar.2019 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Har Eber D4...der er også lyddemperen på innsugningssiden... er nok slik det skal være.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Lyddemper på forbrenningsluft inn og eksos ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Larss1 skrev for 1 time siden: Suger diesel fra hovedtank, er enda 400L diesel igjen på tanken når brenneren slukker pga sugerøret ikke går så langt ned i tanken, er det uproblematisk å forlenge dette røret tror dere? Det kan umulig være noe problem. Kanskje det er laget slik for at varmeren ikke skal kunne gå når fuelnivået er lavere enn det? Hos meg er uttaket i bunn av tanken så det er ikke noe tema, men det er vel en gammeldags måte å gjøre det på har jeg skjønt. Larss1 skrev for 1 time siden: Edit: Kan også nevne at forbrenningsluft taes utenfra båten. Hva er hensikten med det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sun Flyer Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Har lyddemper på luft etter varmen. Ingenting før. Fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Har Eber D4...der er også lyddemperen på innsugningssiden... er nok slik det skal være.. Står det i installasjonsmanualen også? Står ingenting om dette i manualen til Mikuni Jeg synes det virker mest logisk ut å ha lyddemper på blåsesiden av varmeren, men jeg tar sikkert feil. Komodo skrev for 2 timer siden: Det kan umulig være noe problem. Kanskje det er laget slik for at varmeren ikke skal kunne gå når fuelnivået er lavere enn det? Hva er hensikten med det? Ja det er nok hensikten, men jeg kjører langt på 400L diesel, det som er igjen når brenneren stopper. Jeg får prøve forlenge med noen cm Vet ikke hvorfor forbrenningsluften taes utenfra, noen ideer? Kan det være sikkerhetsmessige årsaker, dersom noe feil skulle oppstå, at det ikke kommer eksos i rommet hvor varmeren står (om det er mulig)? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Hvis du har plass blir det nesten lydløst med lydfelle på begge sider av varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Flid skrev 2 minutter siden: Hvis du har plass blir det nesten lydløst med lydfelle på begge sider av varmeren. Det har jeg i utgangspunktet ikke, men det høres veldig deilig ut så jeg skal se om det blir plass om jeg flytter litt på varmerene Har du demper på begge sider, eller har vært ombord hos noen som har det? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Vi har to dempere ombord og det er nesten ikke viftestøy inne i båten. Spiller ingen rolle hvor du setter inn demper på den varme siden. Den kan godt monteres inn et eller annet sted der det er plass mellom varmeren og eventuelle dyser ut i kabiner. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Flid skrev 7 minutter siden: Vi har to dempere ombord og det er nesten ikke viftestøy inne i båten. Spiller ingen rolle hvor du setter inn demper på den varme siden. Den kan godt monteres inn et eller annet sted der det er plass mellom varmeren og eventuelle dyser ut i kabiner. Takk for tips Flid, jeg går for denne løsningen Når jeg har lest litt om dette nå så ser jeg det selges lyddemper til forbrenningsluft også, det har ikke jeg. Hva er deres erfaringer, mindre støy i båten med slik lyddemper? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Om det er den vesle stussen som monteres på eksosinntaket, gir den ganske stor effekt, men mest på støyen fra selve varmeren. F.eks. om den er montert et sted der den høres godt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 På eberen er det en liten stuss på ca 20 cm lengde på innsuget til forbrenningen.. uten den på hører du en kraftig suse lyd... På eksosen (utløpet) er jo selve eksos røret med isolasjon en demper... Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Jeg tok en tur ned i båten og tittet, det er montert lyddemper på slangen til forbrenningsluften Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Om det er den vesle stussen som monteres på eksosinntaket,... Hvis du har eksosinntak bør du legge om opplegget ditt litt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
S/Y Emma Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Luftinntak til brennkammeret da Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Skjønte det, bare tøysa litt Vi får kalle det forbrenningsluft-inntak Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 På alle ventilasjonsanlegg er det normalt med lydfeller både på innsug og utluft for å begrense støy. Alt kommer naturligvis med en kostnad. På Hulda ville lydfelle på varmluftsiden (utluft) begrense varme og lufthastighet. For min Eber D4 er dette ikke noe som er anbefalt. Mulig at dette implesitt noe med kjølingen av varmeren å gjøre. Slik er det på vanlige turbiner, de må bli kvitt varmen. Uansett tar det ikke så lang tid før varmeren går ned på halv fart og blir støysvak. Videre var anbefalingen den gangen vi kjøpte D4'ern at forbrenningsluft ikke skulle tas fra oppholdsrom. Og varmeren er montert i oppholdsrom. Vi leser- og følger bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Larss1 skrev for 18 timer siden: Takk for tips Flid, jeg går for denne løsningen Rimelig sikker på at det går bra og at du blir fornøyd. Vi har Eber D4, ingen problem med overoppheting eller målbart mindre lufthastighet. Hvis du skulle bekymre deg over nedsatt kapasitet, kjøp lydfelle som er hakket større enn slangen ut av varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Flid skrev for 3 timer siden: Rimelig sikker på at det går bra og at du blir fornøyd. Vi har Eber D4, ingen problem med overoppheting eller målbart mindre lufthastighet. Hvis du skulle bekymre deg over nedsatt kapasitet, kjøp lydfelle som er hakket større enn slangen ut av varmeren. Mikuni er meg bekjent kjent for å ha en sterk vifte (derav en del støy), så jeg te jer det skal gå bra med lyddemper også etter brenneren. Time will show Har enda ikke funnet lyddemper på 80mm, men har sendt noen forespørsler rundt om. Generelt MEGET begrenset utvalg i 80mm deler på markedet, slikt som overganger og Y- rør osv. Sitér dette innlegget Link to post
bvilha Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Best marin har noen overganger fra 90 til 80mm osv https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/webasto-varmere/adapter---webasto-pH1041746 Marine import har lyddemper på 80mm https://marineimport.no/lyddemper-for-for-varmluftslanger.html Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 bvilha skrev 54 minutter siden: Best marin har noen overganger fra 90 til 80mm osv https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/webasto-varmere/adapter---webasto-pH1041746 Marine import har lyddemper på 80mm https://marineimport.no/lyddemper-for-for-varmluftslanger.html Takk for tips bvilha! Bare 1 stk på lager hos Marine importere, ringer de i morgen å hører om de kan skaffe en til (har 2 stk varmere). Alternativ kan jeg kjøpe 2 stk 90mm lyddempere og overgangene du viser til Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 30.Januar.2019 Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Henter du forbrenningsluften utenifra er det ikke mye lydreduksjon å få ved å sette på demper. Noe annet er det om man henter forbrenningsluft fra inne. Om du har mulighet til å hente friskluften fra utsiden vil det dempe lyden inne og du kunne bruke lyddemperne du har på varmluftsiden. Hadde det slik på en Mikuni jeg hadde. Det er dog en utfordring på en hurtiggående motorbåt å hente luft fra utsiden uten å dra inn sjøsprøyt evt. eksos om du legger det bak. Støymessig og komfortmessig(frisk og tørr luft) er det en fordel å hente både forbrenningsluft og friskluft utenifra. Dette gjør man i biler og hus i dag. Du vil få litt lavere effekt, men tørr frisk luft og lavere lydnivå inne. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 30.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 blueline skrev for 1 time siden: Det er dog en utfordring på en hurtiggående motorbåt å hente luft fra utsiden uten å dra inn sjøsprøyt evt. eksos om du legger det bak. Støymessig og komfortmessig(frisk og tørr luft) er det en fordel å hente både forbrenningsluft og friskluft utenifra. Dette gjør man i biler og hus i dag. Du vil få litt lavere effekt, men tørr frisk luft og lavere lydnivå inne. Jeg tar forbrenningsluften utenfra og luft som skal varmes fra stikklugaren slik det er nå. Jeg har kjøpt F-tech avfukter som skal ta luft fra salongen, avfukter og tilbake til salongen. Ved å ta friskluft utenfra, vil man ikke da konstant tilføre fuktig luft? Dersom svaret er nei, tenker jeg å teste med å ta friskluft utenfra. Det som bekymrer meg er dersom effektiviteten skulle bli veldig mye lavere slik at varmeren må gå på maks når den kunne gått på lav effekt ved å ta luft innenfra. Jeg bruker båten hele året, 6 minusgrader i dag. Om ikke effekten blir dramatisk lav (og det ikke klusser det til med avfuktingen), ser jeg det som optimalt å ta luft som skal varmes utenfra. Blir nok vesentlig bedre miljø inne og man slipper å lufte med ventiler for å tilføre friskluft. Et annet moment er som du sier evt. eksos fra varmeren og/eller motorer, sjøsprøyt blir ingen utfordring. Hadde jeg hatt plass skulle jeg montert Y-ventil med spjeld slik at jeg kunne velge å varme inneluft eller uteluft, men det er trangt med 2 stk varmere der det er installert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Larss1 skrev for 10 timer siden: Jeg tar forbrenningsluften utenfra og luft som skal varmes fra stikklugaren slik det er nå. Jeg ville tatt forbrenningslufta fra innsiden, den blir "trøkka ut" av eksosen og da får du ett lite undertrykk og samme mengden luft som går gjennom forbrenning vil suges inn i båten og skape lufting/ventilasjon/sirkulasjon. Da vil du ha utskifting av luft så lenge brenneren går. Men ikke kolossalt mye, men noe. Larss1 skrev for 10 timer siden: Jeg har kjøpt F-tech avfukter som skal ta luft fra salongen, avfukter og tilbake til salongen. Ved å ta friskluft utenfra, vil man ikke da konstant tilføre fuktig luft? Lufta ute er normalt langt tørrere enn den inne i båten, særlig om vinteren. Larss1 skrev for 10 timer siden: Dersom svaret er nei, tenker jeg å teste med å ta friskluft utenfra. Det som bekymrer meg er dersom effektiviteten skulle bli veldig mye lavere slik at varmeren må gå på maks når den kunne gått på lav effekt ved å ta luft innenfra. Jeg bruker båten hele året, 6 minusgrader i dag. Derfor ville jeg ikke tatt friskluft fra utsiden, i hvertfall ikke om vinteren. Du vil trekke "kolossale mengder" kald luft inn i båten, som du må varme opp. Så mye friskluft trenger du ikke :-) Særlig ikke om du tar forbrenningslufta fra innsiden og skaper ett lite gjennomtrekk vha den. Larss1 skrev for 10 timer siden: Om ikke effekten blir dramatisk lav (og det ikke klusser det til med avfuktingen), ser jeg det som optimalt å ta luft som skal varmes utenfra. Blir nok vesentlig bedre miljø inne og man slipper å lufte med ventiler for å tilføre friskluft. Et annet moment er som du sier evt. eksos fra varmeren og/eller motorer, sjøsprøyt blir ingen utfordring. Hadde jeg hatt plass skulle jeg montert Y-ventil med spjeld slik at jeg kunne velge å varme inneluft eller uteluft, men det er trangt med 2 stk varmere der det er installert. Jeg ville tatt både forbrenningsluft og "oppvarmingsluft" fra innsiden om vinteren. Forbrenningslufta sørger for at du får frisk luft inn i båten vha ventiler osv rundtom i båten. Brenneren må trekke inn like mye luft inn i båten som den skubber ut eksos. Dvs at du får en "ventilasjonsvifte" så lenge brenneren går. Å trekke inn "oppvamringsluft" syns jeg er en svær overkill om vinteren. Varmetapet vil være voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Å trekke inn "oppvamringsluft" syns jeg er en svær overkill om vinteren. Varmetapet vil være voldsomt. Før man lener seg fullstendig til Pinkvins tro og tvil. Les bruksanvisningen for det utstyret du har kjøpt, og følg den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.