Jump to content

Lyddemper før eller etter dieselvarmeren?


Larss1

Recommended Posts

Hos meg er lyddemperen montert før luftinntaket på varmeren, suger luft fra salongen. Luften blir så varmet i dieselvarmeren og videre ut til dysene i båten. Sender man ikke støy fra varmeren og ut i båten da? Jeg tenker lyddemperen burde stå rett etter dieselvarmeren, eller hva mener dere? Kanskje begge steder..? 

 

Har 2 stk Mikuni MY60, har gått feilfritt i 15 år uten service eller byttet noen deler. Har kjøpt service-sett så tenker jeg skal ta en service nå. Er påpasselig med å brenne rent på full effekt dersom de har gått med lav effekt over tid. Suger diesel fra hovedtank, er enda 400L diesel igjen på tanken når brenneren slukker pga sugerøret ikke går så langt ned i tanken, er det uproblematisk å forlenge dette røret tror dere? 

 

908514899_2019-01-0917_09_10.jpg.d97ad49cdfc8d2d651855252f5eb5ed8.jpg

 

Edit: Kan også nevne at forbrenningsluft taes utenfra båten. 

 

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post

 

Larss1 skrev for 1 time siden:

Suger diesel fra hovedtank, er enda 400L diesel igjen på tanken når brenneren slukker pga sugerøret ikke går så langt ned i tanken, er det uproblematisk å forlenge dette røret tror dere? 

Det kan umulig være noe problem. Kanskje det er laget slik for at varmeren ikke skal kunne gå når fuelnivået er lavere enn det? Hos meg er uttaket i bunn av tanken så det er ikke noe tema, men det er vel en gammeldags måte å gjøre det på har jeg skjønt.

 

Larss1 skrev for 1 time siden:

Edit: Kan også nevne at forbrenningsluft taes utenfra båten. 

Hva er hensikten med det?

Link to post
Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Har Eber D4...der er også lyddemperen på innsugningssiden... er nok slik det skal være..

Står det i installasjonsmanualen også? Står ingenting om dette i manualen til Mikuni :sad:

 

Jeg synes det virker mest logisk ut å ha lyddemper på blåsesiden av varmeren, men jeg tar sikkert feil. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Det kan umulig være noe problem. Kanskje det er laget slik for at varmeren ikke skal kunne gå når fuelnivået er lavere enn det?

 

Hva er hensikten med det?

Ja det er nok hensikten, men jeg kjører langt på 400L diesel, det som er igjen når brenneren stopper. Jeg får prøve forlenge med noen cm :smiley:

 

Vet ikke hvorfor forbrenningsluften taes utenfra, noen ideer? Kan det være sikkerhetsmessige årsaker, dersom noe feil skulle oppstå, at det ikke kommer eksos i rommet hvor varmeren står (om det er mulig)? 

Link to post
Flid skrev 2 minutter siden:

Hvis du har plass blir det nesten lydløst med lydfelle på begge sider av varmeren.

Det har jeg i utgangspunktet ikke, men det høres veldig deilig ut så jeg skal se om det blir plass om jeg flytter litt på varmerene :thumbsup: Har du demper på begge sider, eller har vært ombord hos noen som har det? 

Link to post
Flid skrev 7 minutter siden:

Vi har to dempere ombord og det er nesten ikke viftestøy inne i båten. Spiller ingen rolle hvor du setter inn demper på den varme siden. Den kan godt monteres inn et eller annet sted der det er plass mellom varmeren og eventuelle dyser ut i kabiner.

Takk for tips Flid, jeg går for denne løsningen :thumbsup:

 

Når jeg har lest litt om dette nå så ser jeg det selges lyddemper til forbrenningsluft også, det har ikke jeg. Hva er deres erfaringer, mindre støy i båten med slik lyddemper? 

Link to post

På alle ventilasjonsanlegg er det normalt med lydfeller både på innsug og utluft for å begrense støy. Alt kommer naturligvis med en kostnad. På Hulda ville lydfelle på varmluftsiden (utluft) begrense varme og lufthastighet. For min Eber D4 er dette ikke noe som er anbefalt. Mulig at dette implesitt noe med kjølingen av varmeren å gjøre. Slik er det på vanlige turbiner, de må bli kvitt varmen. Uansett tar det ikke så lang tid før varmeren går ned på halv fart og blir støysvak. Videre var anbefalingen den gangen vi kjøpte D4'ern at forbrenningsluft ikke skulle tas fra oppholdsrom. Og varmeren er montert i oppholdsrom. Vi leser- og følger bruksanvisningen. 

Link to post
Larss1 skrev for 18 timer siden:

Takk for tips Flid, jeg går for denne løsningen :thumbsup:

 

 

Rimelig sikker på at det går bra og at du blir fornøyd. Vi har Eber D4, ingen problem med overoppheting eller målbart mindre lufthastighet. Hvis du skulle bekymre deg over nedsatt kapasitet, kjøp lydfelle som er hakket større enn slangen ut av varmeren.

Link to post
Flid skrev for 3 timer siden:

 

Rimelig sikker på at det går bra og at du blir fornøyd. Vi har Eber D4, ingen problem med overoppheting eller målbart mindre lufthastighet. Hvis du skulle bekymre deg over nedsatt kapasitet, kjøp lydfelle som er hakket større enn slangen ut av varmeren.

 

Mikuni er meg bekjent kjent for å ha en sterk vifte (derav en del støy), så jeg te jer det skal gå bra med lyddemper også etter brenneren. Time will show :yesnod: Har enda ikke funnet lyddemper på 80mm, men har sendt noen forespørsler rundt om. Generelt MEGET begrenset utvalg i 80mm deler på markedet, slikt som overganger og Y- rør osv. 

Link to post
bvilha skrev 54 minutter siden:

Takk for tips bvilha! Bare 1 stk på lager hos Marine importere, ringer de i morgen å hører om de kan skaffe en til (har 2 stk varmere). Alternativ kan jeg kjøpe 2 stk 90mm lyddempere og overgangene du viser til :thumbsup:

Link to post

Henter du forbrenningsluften utenifra er det ikke mye lydreduksjon å få ved å sette på demper. Noe annet er det om man henter forbrenningsluft fra inne. Om du har mulighet til å hente friskluften fra  utsiden vil det dempe lyden inne og du kunne bruke lyddemperne du har på varmluftsiden. Hadde det slik på en Mikuni jeg hadde. Det er dog en utfordring på en hurtiggående motorbåt å hente luft fra utsiden uten å dra inn sjøsprøyt evt. eksos om du legger det bak.

 

Støymessig og komfortmessig(frisk og tørr luft) er det en fordel å hente både forbrenningsluft og friskluft utenifra. Dette gjør man i biler og hus i dag. Du vil få litt lavere effekt, men tørr frisk luft og lavere lydnivå inne.

Link to post
blueline skrev for 1 time siden:

Det er dog en utfordring på en hurtiggående motorbåt å hente luft fra utsiden uten å dra inn sjøsprøyt evt. eksos om du legger det bak.

 

Støymessig og komfortmessig(frisk og tørr luft) er det en fordel å hente både forbrenningsluft og friskluft utenifra. Dette gjør man i biler og hus i dag. Du vil få litt lavere effekt, men tørr frisk luft og lavere lydnivå inne.

Jeg tar forbrenningsluften utenfra og luft som skal varmes fra stikklugaren slik det er nå.

 

Jeg har kjøpt F-tech avfukter som skal ta luft fra salongen, avfukter og tilbake til salongen. Ved å ta friskluft utenfra, vil man ikke da konstant tilføre fuktig luft? Dersom svaret er nei, tenker jeg å teste med å ta friskluft utenfra. Det som bekymrer meg er dersom effektiviteten skulle bli veldig mye lavere slik at varmeren må gå på maks når den kunne gått på lav effekt ved å ta luft innenfra. Jeg bruker båten hele året, 6 minusgrader i dag. 

 

Om ikke effekten blir dramatisk lav (og det ikke klusser det til med avfuktingen), ser jeg det som optimalt å ta luft som skal varmes utenfra. Blir nok vesentlig bedre miljø inne og man slipper å lufte med ventiler for å tilføre friskluft. Et annet moment er som du sier evt. eksos fra varmeren og/eller motorer, sjøsprøyt blir ingen utfordring. Hadde jeg hatt plass skulle jeg montert Y-ventil med spjeld slik at jeg kunne velge å varme inneluft eller uteluft, men det er trangt med 2 stk varmere der det er installert. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Larss1 skrev for 10 timer siden:

Jeg tar forbrenningsluften utenfra og luft som skal varmes fra stikklugaren slik det er nå.

 

Jeg ville tatt forbrenningslufta fra innsiden, den blir "trøkka ut" av eksosen og da får du ett lite undertrykk og samme mengden luft som går gjennom forbrenning vil suges inn i båten og skape lufting/ventilasjon/sirkulasjon. Da vil du ha utskifting av luft så lenge brenneren går. Men ikke kolossalt mye, men noe. 

 

Larss1 skrev for 10 timer siden:

 

Jeg har kjøpt F-tech avfukter som skal ta luft fra salongen, avfukter og tilbake til salongen. Ved å ta friskluft utenfra, vil man ikke da konstant tilføre fuktig luft?

 

Lufta ute er normalt langt tørrere enn den inne i båten, særlig om vinteren. 

 

Larss1 skrev for 10 timer siden:

Dersom svaret er nei, tenker jeg å teste med å ta friskluft utenfra. Det som bekymrer meg er dersom effektiviteten skulle bli veldig mye lavere slik at varmeren må gå på maks når den kunne gått på lav effekt ved å ta luft innenfra. Jeg bruker båten hele året, 6 minusgrader i dag. 

 

Derfor ville jeg ikke tatt friskluft fra utsiden, i hvertfall ikke om vinteren. Du vil trekke "kolossale mengder" kald luft inn i båten, som du må varme opp. Så mye friskluft trenger du ikke :-) Særlig ikke om du tar forbrenningslufta fra innsiden og skaper ett lite gjennomtrekk vha den. 

 

Larss1 skrev for 10 timer siden:

 

Om ikke effekten blir dramatisk lav (og det ikke klusser det til med avfuktingen), ser jeg det som optimalt å ta luft som skal varmes utenfra. Blir nok vesentlig bedre miljø inne og man slipper å lufte med ventiler for å tilføre friskluft. Et annet moment er som du sier evt. eksos fra varmeren og/eller motorer, sjøsprøyt blir ingen utfordring. Hadde jeg hatt plass skulle jeg montert Y-ventil med spjeld slik at jeg kunne velge å varme inneluft eller uteluft, men det er trangt med 2 stk varmere der det er installert. 

 

Jeg ville tatt både forbrenningsluft og "oppvarmingsluft" fra innsiden om vinteren. Forbrenningslufta sørger for at du får frisk luft inn i båten vha ventiler osv rundtom i båten. Brenneren må trekke inn like mye luft inn i båten som den skubber ut eksos. Dvs at du får en "ventilasjonsvifte" så lenge brenneren går. 

 

Å trekke inn "oppvamringsluft" syns jeg er en svær overkill om vinteren. Varmetapet vil være voldsomt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...