Jump to content

Erfaringer og oppgraderinger av Enes 32/35 og FPT N60 400hk


Familiesnekke

Recommended Posts

Etter første tur fant jeg ut at båten er så «baktung», at senga har rundt 3gr helning, slik jeg ikke orket å sove med bena fremover og hodet i nedoverbakke. Dermed ble jeg og ett barn liggende med hodene opp mot spissen, og da ble senga trang, selv om den er 220cm lang og 250cm på det bredeste... Lurer på om jeg skal bygge om sengebunnen for å kompensere for dette? Vel; vi får se på det...

Skapet helt foran i baugen vurderte jeg først å beholde, men jeg ombestemte meg og rev det ned i løpet av sommerferien.

92EB5B25-8E62-41D5-9FC2-3B91CB7441DE.jpeg

Link to post

Så var tiden kommet for mitt første sommerløft, og første gang jeg fikk se båten under vannlinjen.

Planen var å bytte alle skroggjennomføringene, bytte zink og få på nytt bunnstoff.

 

Da båten kom på land så dukket det opp litt av hvert ekstra:

-Det var nesten ikke NOE zink igjen

-Propellzinken inkl bolt var helt borte!

-Roret var skikkelig rustent med dyp grop-tæring

-Propellen til baugtruster var slarkete, og en skive var punktsveiset fast for å hindre at den falt av.

7EC2BD00-2464-49A7-B2D8-55EF95CE8B76.jpeg

3943006D-0C63-4B5D-BC27-4C82E5B7A5BD.jpeg

FBB0BF52-49F9-4C1D-98E7-5F38688FFE5F.jpeg

CD20DF8B-72EC-4168-8EFB-706CE77B7FDB.jpeg

6833BDBD-6BAC-45CF-B0B0-87E460360281.jpeg

B49DE638-A94C-4EF2-AC05-FD0931D53FF9.jpeg

Link to post

Neste trinn:

Roret ble sendt til sandblåsing og grunning. Då sparklet, grunnet en lang til, og så stoffet med bunnstoff for stål- og aluminiumsbåter.

 

Alle skroggjennomføringene ble demontert og boret ut, og nye TruDesign gjennomføringer, kuleventiler og slangestusser kjøpt inn og montert. Brukte Sika 291i på gjennomføringene, og LocTite 5331 for plastgjenger på alle gjengene. 

 

Før montering ble alle hullene og området rundt grundig rengjort, rubbet med sandpapir og vasket med aceton; også Trudesign-delene.

 

Alle gamle gjennomføringer og bunnventiler var av god gammeldags bronse, så de hadde vel egentlig kunnet sitte der mange år til; dersom det hadde vært mulig å bevege på ventilene; de satt bom fast, alle sammen!

 

Byttet alle slangene fra gjennomføringene og nye doble syrefast slangeklemmer på alle stusser.

 

Ny giver for ekkolodd ble det også.

0D9830D8-7316-40A6-A713-37D357028CEF.jpeg

5ADDA295-83EC-4B85-8021-0470E77CFE8F.jpeg

73BBA374-56B3-41E2-BC67-9B247D8FC0E7.jpeg

0E71FD00-EBD0-48FF-AEAA-6A828122F7F5.jpeg

73B6A2F6-F000-4594-9939-CDF55CA1A301.jpeg

5A044D46-8FCD-4F32-96BA-7D76C2F3CF57.jpeg

39722103-0B4E-4375-BB1E-F7EF198B4821.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Jeg fikk dårlig magefølelse av baugtrusteren, så den ble også byttet til den kraftigste fra Sleipner/SidePower «se100» til 185mm tunell. Denne jobben satte jeg bort. I samme slengen tettet han også et hull fra en skroggjennomføring jeg ikke lenger skulle bruke.

 

https://sleipner.no/produkt/19023/se100-tunnel-thruster-12v/

 

Så var det noen kilo med ny zink, flekking med grunning og på med nytt bunnstoff. Hevet vannlinjen 7cm bakerst og mot null fremover fordi båten var så baktung.

 

Sjøsetting :)

489ABF1F-0048-4703-8106-02ADA1F0A1FF.jpeg

8D27C963-9E0E-4916-8CDA-842F2CDC853C.jpeg

EAB6562D-7F25-4A1D-B980-C7475DB82BFD.jpeg

Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei; lenge siden innlegg her på tråden. Mye som foregår i parallell her nå. Jeg skal skrive når jeg får tid;)

 

Jeg skulle hatt hjelp til en liten glassfiberjobb. Knappesystemet til kalesjen holdt ikke vann, for å si det sånn. Jeg har nå fått på en skinne i steden, men avslutningen trenger en glassfiberjobb. Jeg har forsøkt å ta bilde av problemet, og jeg har laget et par maler, som jeg tenkte det var mulig å støpe utenpå, som vil løse problemet.

 

Malene er laget av XPS (blå dow fra Glava), og malt over for å få heft til sparkel for finjustering av malen.


Jeg tenker det må slipes ned i overgangen mot klossen/malen, og så bygge opp et glassfiber-lag, for å få overgangen pen. Dette kjenner jeg meg ikke komfortabel med å prøve på helt selv...


Har dere noen tanker? 
 

Og; jeg skulle ha gjort reparasjon av et par småskader.

 

Se bilder under.

B6C02337-AB90-423A-9F4F-A6630D51B635.jpeg

E0159864-E50D-4898-AA48-2CA1343F5E0A.jpeg

7CAAFD50-8B7C-4F30-AFCE-6E7CBF2639D9.jpeg

706327D9-40CE-4B3A-95C6-1A75DFC04307.jpeg

E1D30108-19FD-4FA5-888D-514522D2446C.jpeg

CD929FBF-4435-489D-9749-2430C93D7CBB.jpeg

888F0EBB-5843-48AD-8D0A-609A1AB2B86B.jpeg

9C04E461-B1C0-49D0-9F37-C20030763F62.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering på «klossene» for kalesjeskinnen. 
@Komodo er en superhyggelig tusenkunstner, og gav meg et lynkurs i støping med glassfiber; jeg lærte mange nyttige triks der, som jeg allerede har fått bruk for to ganger i etterkant!

Jeg gir her en kort oppsummering av «støpekurset»:  

(Komodo; du får korrigere meg hvis jeg husket noe helt feil...)

-klossene ble pusset for å runde av kantene; det er vanskelig å legge glassfibermatte over skarpe kanter.

-siden malene var laget av XPS, ble de sparklet over med BT finsparkel for å beskytte mot styrenet i polyesteren. Styren etser bort/løser opp XPS.

-så pussing for å få ønsket form

-Deretter ble baksiden og oversiden støpt;

*klippe til matter i ønsket størrelse

*blande opp polyester litt over 2x vekten av glassfibermattene

vei opp polyester med en kjøkkenvekt, og mål opp herder med en medisinsprøyte; 1-2%.
mye herder gir raskere herding men sprøere støp.

*male på polyester på klossene

*legge på første matte

*pensle på nytt lag polyester, så neste matte vått-i vått.

*polyester løser opp bindemiddelet i glassfibermattene, og de blir lettere å forme og legge inntil klossene.

*avslutt med aluminiumsrulle for å få ut all luft.

*luft under duken ser ut som lysere/hvitere flekker; når overflaten er blank etter rulling er luften ute
*klem ut så mye polyester du klarer for å få et sterkere resultat

*når polyesteren begynner å bli geleaktig så er «tiden ute», og du må vente med mer støping til støpet har blitt hardt.

-Etter herdet støp er det bare å slipe i vei for å få bort ujevnheter og skarpe kanter

-Deretter ble «pensiden» på klossene støpt, på samme måte som baksiden; bare med flere lag for å oppnå ønsket tykkelse og styrke.

-så ble klossene slipt og pusset igjen for å oppnå ønsket sluttform. Det kan være lurt å støpe på litt ekstra for å ha noe å slipe på for justering.

-etter klossene var ferdig støpt, ble mindre ujevnheter sparklet med gelgoatsparkel (lite område)

-etter en ny runde pussing var klossene klare for maling; 3 lag Gelcoat og ett lag til Topcoat

-forskjellen mellom Gelcoat og topcoat er bare tilsatt parafinvoks.

-klossene ble limt og fuget fast med Sika 291i

-SÅ ble skinna til kalesjen mattet med sandpapir og rengjort med aceton, og limt med Sika 291i og skrudd på; puh...!

 

Mye styr for å få på et litt annerledes kalesjefeste...

 

Selve kalesjen er inne til om-søm hos kalesjemaker, men det er en helt annen historie!

 

 

A3ADD518-481B-4657-841F-17D09820B548.jpeg

A3CB6AA4-A49F-4505-B91E-099B6531C323.jpeg

0E5626B6-79D8-43B2-BB13-D4C17402AA09.jpeg

917A713F-F136-4823-BE60-9452989E0B17.jpeg

48371A52-6834-42E7-A8C8-3A4F0701CACE.jpeg

73B6E889-FF22-4F31-B176-866BDAAD1246.jpeg

481C23FB-1E1E-432C-ADDF-FFA741937518.jpeg

070BDA44-AE37-47EA-B06C-86A6D50BF146.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Sårene i gelcoaten/ hakk inn til glassfiberen ble reparert på følgende måte;

-først ble alt løst slipt bort med slipemaskin, gropen avfettet med aceton, og så sparklet med BT blå gelcoatsparkel. Etter herding ble det slipt ned, først med grovt papir, og så finere og finere. Dette ble ikke så veldig pent, men jeg tror det ble vanntett :)

Link to post

Så var det prosjekt «nytt toalett». Det gamle elektriske toalettet med kværn var «reparert» med å støpe fast slangen i utløpsstussen med epoxy. Slangen var gammel og blitt helt brun, og jeg fikk ikke byttet den uten å ødelegge noe. Det bråker fælt av denne toalettkværna, så jeg bestemte meg for å bytte til gode gamle stillegående Jabsco Manuelt.

Men da jeg sto der med nytt toalett, så passet selvsagt ikke det på den gamle sokkelen. 

Da ble det et eget lite miniprosjekt bare det å lage ny sokkelplate for toalettet.
 

Først laget jeg en mal av papp, som passet bedre under det nye toalettet.

Så skar jeg ut en 22mm furu kryssfinerplate litt større en malen, ved hjelp av stikksaga.

Bakkant på plata går mot en «ujevn skrogform». Denne siden skar jeg til på frihånd ved hjelp av en bordsag, og omtrent 100 turer inn og ut av båten for å prøve plata og skjære «bare litt til..,

Omsider ble plata «bra nok».

Så bar det hjem for å behandle denne kryssfinerplata, slik at den skal tåle båtlivet og livet på badet;) Se egen tråd om dette.
Men kort oppsummert ble platen først oljet, og det skulle jeg kanskje ikke ha gjort... deretter grunnet med 2-komp, så belagt med glassfiber og epoxy, og så malt med Gelcoat og Topcoat til slutt.

I dag har jeg festet platen oppå den gamle sokkelen.

Jeg startet med å matte ned limflatene med sandpapir og vasket med aceton.

Jeg blandet så opp 250gr epoxy og «fileting blend» slik at det ble en tykk grøt/sparkel-konsistens. Dette la jeg på med sparkelspade og strimlet opp med tannsparkel, som om jeg skulle ha limt på en flis/helle.

Jeg la plata på og vrikket den godt ned i limet.
Jeg skrudde plata fast ned i den gamle sokkelen med 3 skruer.

Til slutt lagde jeg en hulkil/fuge rundt hele plata med den samme sparkel-/ lim-massen.


Limet var brunt og fint, så da blir det vel et par strøk til med Gelcoat/Topcoat.

F302A49F-DC56-46B3-B19D-25C7119FFAF6.jpeg.25eb17ac3275aa79918bef2fe73ae298.jpeg

 

F4731AF1-B22C-491F-A144-B4DE79A27D04.jpeg.a4b7f2778c461ce9b9d6cde8ed07d015.jpeg

 

F1286CCF-D675-4102-8FE1-B5ED9B01B891.jpeg.e30518fcf7e810ac18a62bfb96397c5f.jpeg

 

A6C800E2-2F66-432B-8242-DD19251F310C.jpeg.05d89229d0844719d3722a0aa338ec63.jpeg
 

4ABB14E1-4033-4CCA-8D13-55D6DBEE3FA3.jpeg.75344583fa74edc5b179a2107ae8b95b.jpeg

 

919AA8A7-E88D-49C8-A9A4-D71FC6A98D8D.jpeg.0cd5c04b43f8fed6ecc788e7dfc61649.jpeg

 

75AB2CF3-8C1B-481B-92DD-C12E76C1154D.jpeg.6cd2b4ab6833f8fc251e3297570b2797.jpeg

 

E2908FC2-CAD4-402B-BBCB-757CBF8C202E.jpeg.8f20721560a76d35a6694255acc1f17b.jpeg

 

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Vi har også meeget bråkete toalett. Flaut å brule det i gjestehavner...   Men det virker fint, så eg har latt det stå.   Har hatt tanker om å bygge om sokkel og få mindre forplantinger i skroget. 

 Men....  manuellt toalett har eg aldri tenkt på...   Det var litt intressant valg du gjorde der.    Kan du etter kvart komme med erfaringer i forhold til elektrisk?  

Var slangene samme dimmensjoner? 

 

Fin båt og artig prosjekt  ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Årets store prosjekt har vært å få på plass en ny vanntank. Den gamle vanntanken var støpt inn som en del av skroget, helt akter i båten. Den er delt i to; med en skottplate på tvers, med 6 hull i for gjennomstrømning. Den bakre delen av tanken har ikke inspeksjonsluke, og den går også «rundt» rorgjennomføringen. Da jeg åpnet luken i fjor høst fikk jeg se hvor utrolig ekkelt der var der; sopp/mugg, oljerester og løs maling!

I tillegg var båten veldig baktung (ca 4gr helning), med alle fulle tanker (800l diesel og ca 300l? vann).

 

I år boret jeg hull i bakre del, for å ta en titt; det så ikke bedre ut der...

 

Her er bilder over hele vanntanken, og bilder nede i fremre del av tanken, og bakre del av tanken:

92EEAA98-9B04-452D-9B61-56A686F68395.jpeg.8ae8afb1ff82e3bec6e6ed38e6e9bb59.jpeg
Akter av fremre del:

DADB3708-09E9-4637-8F9F-7498E8B29885.jpeg.04f6b269a8a508e1c96e9b8c55a7a0c8.jpeg

Forut fremre del:
1E321D83-5AE8-4F49-83C1-28F00CC6B4B7.jpeg.1b9b545f59b355be5ea4008f64c4a5c7.jpeg

 

6F46758E-6DC0-4B53-B67A-B1EBE80A92DE.jpeg.ac6b8f5b7e68ffcbfdcf92c312ef25df.jpeg

Rundt roret, bakre del:

EB6D7A96-5082-4263-A57A-21B918408945.jpeg.67613bd32b0bd323c0aad44f9a83de85.jpeg

Forut i bakre del:

E70CAA25-AD39-49CD-8E94-B17612A9C800.jpeg.0b7213a8a813a95d9b75cc71ba9b7999.jpeg

 

Jeg tok derfor beslutningen om at jeg ville ha en ny vanntank, så langt frem i båten som praktisk mulig, med enkel tilkomst for å ha kontroll på hygienen i tanken, slik at vi kan drikke av vannet, uten bekymring for helsen...

 

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Så kom det store spørsmålene; hvor skal jeg plassere tanken, og hvor stor tank får jeg, og hvor får jeg tak i en tank, som passer denne båten; der jeg vil ha den, OG er størst mulig?

 

Jeg hadde en mistanke om at den originale septiktanken var innstøpt i skroget, og at det var under dørken, i «gangen» utenfor badet, utenfor kabinene nede forut i «baugavdelingen». Denne tanken var ikke lenger i bruk, og en nyere 140l septiktank var plassert under sengebunnen i stikkabinen. Dette var nå et stort tomrom, som ikke lenger var i bruk, så da tenkte jeg at dette rommet må være en god kandidat for plassering av ny vanntank...

 

Så da var det bare å begynne å rive; først lage et «inspeksjonshull», og når mistanken var bekreftet, så var det bare å skjære opp gulvet og trappen ned til baugavdelingen.

 

Gulvet var omtrent like bredt som tanken, men selvsagt ikke sentrert over, slik at det ble ca 10cm overheng på den ene siden (stikkabin), og 10cm igjen av gulvet på den andre siden (mot badet). 
 

Trappen var også bare uutnyttet tomrom; det skal jeg gjøre noe med når jeg bygger opp igjen!

 

Etter det var det i gang med «møkkajobben»; rengjøring...

 

Fra toppen av trappa og mot baugen; kan så vidt se Baugtruster. Der er det forresten også et «trinn med tomrom», som jeg senere rev ned:

9B07C762-0D63-4700-A100-0AE271952656.jpeg
 

Fra baug og bakover:

62BD004D-E9E7-45D2-A684-FD2A79633CF9.jpeg
Trappetrinn med tomrom:

F4CA49BF-0CB2-4634-8C2E-E17617652AEC.jpeg
Trapp ferdig revet; akkurat 1m av toppen på tanken synlig; den går enda lenger fremover i baugen. Gulvet er 74 cm bredt:

9A040B56-FB73-4BD1-8228-CEED832EB8A3.jpeg
Skjærer langs kanten med BT Multiverktøy:

20FDD646-DE0A-45CF-859A-DD920C66C285.jpeg
Godt nedstøvet og ferdig saget; nå er det bare å trampe litt:

19B11EB2-CA65-487C-A172-7FEFCF93D1C4.jpeg
Her er beviset; årgangsseptik; luktet heldig vis ikke så ille:

4C51AFFA-21C9-4283-A458-F1C60DFC6904.jpeg
Første bøtte med tømming..

23EE62D5-BB77-451A-B517-AF18AB40D684.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Familiesnekke skrev 1 time siden:

 Da jeg åpnet luken i fjor høst fikk jeg se hvor utrolig ekkelt der var der; sopp/mugg, oljerester og løs maling!

 

 

6F46758E-6DC0-4B53-B67A-B1EBE80A92DE.jpeg.ac6b8f5b7e68ffcbfdcf92c312ef25df.jpeg

 

Jeg tok derfor beslutningen om at jeg ville ha en ny vanntank, så langt frem i båten som praktisk mulig, med enkel tilkomst for å ha kontroll på hygienen i tanken, slik at vi kan drikke av vannet, uten bekymring for helsen...

 

 

Skjær vekk den tanken der!!!

 

 

Familiesnekke skrev 13 minutter siden:

Så kom det store spørsmålene; hvor skal jeg plassere tanken, og hvor stor tank får jeg, og hvor får jeg tak i en tank, som passer denne båten; der jeg vil ha den, OG er størst mulig?

 

.... Dette var nå et stort tomrom, som ikke lenger var i bruk, så da tenkte jeg at dette rommet må være en god kandidat for plassering av ny vanntank...

Det høres ut som om du har flere plasseringsmuligheter, stemmer det? Hvis du vil ha størst mulig vannkapasitet så er det kanskje en ide med to tanker? 

 

Jeg har uansett et forslag til deg. Jeg har en bekjent som kan lage syrefast tank på mål. Tror ikke det blir dyrere enn disse rotasjonsstøpte plasttankene. Fordelen er at du kan få den helt skreddersydd med maks utnyttelse av volum. I tillegg kan du få sveist på nipler for påfylling og tapping akkurat der du vil. 

Det du i så tilfelle må gjøre er å lage maler av papp plater som passer inn. Det er meget viktig at du ikke overskrider noen av målene slik at du blir stående med en tank du ikke får inn. Maler kan også lages av 4mm kryssfinerplater. De koster nesten ingenting. Tror jeg betalte under 200 kr sist jeg kjøpte ei slik plate. 

 

 

Link to post

Takk for tipset @Komodo :) Men nå er jobben gjort, og jeg forteller bare «historien» om hva jeg har gjort og utfordringene på veien.

Dersom den nye vanntanken byr på masse problemer, så vil jeg gjerne prøve syrefast vanntank neste gang!

 

Ja; jeg skjærer bort den gamle vanntanken når båten kommer på land igjen til høsten:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...