Jump to content

Erfaringer og oppgraderinger av Enes 32/35 og FPT N60 400hk


Familiesnekke

Recommended Posts

Som sagt; rengjøring neste. Etter flere runder med kraftig såpevann så begynner det som er løst å slippe taket, slik at det blir litt mer OK å jobbe nedi der...

 

Verktøy er gummihansker, lensekar, svamp og bøtte:

37D47550-6688-4036-ACC5-9D7F56F7660C.jpeg.8d7e35a9eff55132b30515e60761a0b7.jpeg


Det blir bedre:

271FAC1E-5B29-46EC-A295-7344F7076541.jpeg.73a1ae6147c6cd9df88087d8230cef24.jpeg
og bedre; her ser dere også at tanken går et stykke lenger frem, nesten helt til Baugtruster. Trinnet opp til baugkabinen går også nå:

6677F4F9-AD6A-41B3-8C5B-B688C4821EBB.jpeg.ef34f7858f2342ac59f7e22474461f7e.jpeg
Tomrom BB:

FF84B98E-890A-48D0-8D32-26F8244A7BBF.jpeg.28322ecd54f13bec36c97896823c4d4b.jpeg
Tomrom STB:

D50FBF80-3634-413D-B6C3-1314DD300491.jpeg.e8e73cfe768f9095b1d7616a0acdf192.jpeg
 

Slike lukkede tomrom er jo en fuktfelle, og grobunn for mugg og dårlig båtlukt; bare å åpne opp!


På Plastinvent fant jeg to vanntank-kandidater; 140liter og 220liter, så jeg bestilte begge, med forbehold om at jeg bare skulle ha den ene.


Litt skuffende at den minste ikke fikk plass i dette rommet...

C4E78C80-DF64-4C37-83C0-FEBA605337A4.jpeg.442d12c59d4c636d2fd03473911f6c2b.jpeg
 

Rommet var stort nok, men greide ikke «svingen». Jeg måtte derfor begynne å ta litt av undersiden av gulvet under stikk-kabinen. Så; etter 99iterasjoner, så fikk jeg «skohornet» 140liter-tanken nedi; hurra:

921053CC-741D-4D47-ADBF-FADFAAA0FDBC.jpeg.75491c5c25e95b2e88e4c8b3347c0d9b.jpeg
4-5cm margin på bredden (under stikk-kabinen):

18352F39-FB9B-443D-AB59-FE847545B6EB.jpeg.c282fde08153d0983ab9ce23fc2de4a4.jpeg


Så kom jeg til å tenke på den nåværende «nyere» septiktanken, som ligger under senga i stikk-kabinen; den ligner jo veldig, og der er jo plassen større! Og etter rengjøring og demontering av den; så bekreftet jeg mistanken; den fikk også plass her; hurra, igjen:

F9CA1E6F-6BBA-44BF-A757-30177DC74B1D.jpeg.bd9a1a9d6fae7d35006ba3dc43de15a5.jpeg

Bb:
0B165DCA-8B42-415D-8082-B5BEB9535B08.jpeg.cd5105c96863cdb0081e31a4350f4a63.jpeg

STB:

B51A7E05-F9F7-40AF-B944-99BD55619BB6.jpeg.30986496c988acd32ff5a44e65db29eb.jpeg

 

Så; da er det ny plan; nyere septiktank, plassert der gammel septiktank var, ny 220 liter vanntank under senga i stikk-kabinen, og retur av den minste tanken. Veien blir til mens man knoter...


Her var plassen septiktanken sto; i skottet akter for gammel septiktank; legg merke til de svarte sopp/mugg-flekkene; er det rart det stinker?

28C0BDD3-60BF-4CD2-9B83-33821B6EDFC2.jpeg.d26a6f1cba420e9c7d34c89aaa0289ea.jpeg

Her var også en slik «Rule»-boks for gråvannet også; ut med den driten, som stoppet titt og ofte pga hår, fett og såperester (en annen historie). I tillegg var det en del rør for varmeapparatet som gikk her; mye som må rives og bygges opp igjen; puh!
B2E89B30-19F9-4093-BF79-4DE84AED3FE1.jpeg.9eef44bcd6fdf0ad2ee5761a21b6ec07.jpeg
Tanken var understøttet/festet med byggskum... god, våt og full av muggsopp!

A5954227-96BE-4412-BD10-1731A61978EB.jpeg.026fe3d31b37ea813b45715d364aaef1.jpeg

Og der smatt 220liter tanken pent nedi; hurra igjen!
58F1148B-0D01-49FB-84FF-9271228F98C9.jpeg.dec6d983b210dd0766aa0ce798161f88.jpeg
Grunnen til at den store tanken ikke gikk ned der jeg hadde tenkt er at baugen begynner å krumme mer akkurat her, i tillegg til «svingen» under stikk-kabinen.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Det var fremdeles litt go’stank fra malingen, og overflaten var litt ruglete og ujevn, så jeg brukte BT multiverktøy til å skjære av de største humpene og så BT grovrengjører (sliperondell) for å få av mest mulig gammel maling. Brukte sandpapir for hånd der jeg ikke kom til med rondellen. Dette gjorde jeg i begge «tank-skottene»; fy fffflate så sykt mye fin-fint støv det ble; i HELE båten. (Husk å dekke til/ lage plast-telt neste gang...). Fint å få støvsugd og vasket hele båten etterpå da...

 

Etter det avfettet jeg med rødsprit og aceton, og så malte jeg med 2-komp grunning, og så 2-komp klarlakk. Nå er det glatte overflater som er lettere og holde rent, og stanken er enn så lenge byttet ut med malingslukt...


EDF3A5B0-2BD8-489A-A04C-04C7AEED06D4.jpeg.57d4bad2a3862f114116af27d7322710.jpeg
 

FD75FBCD-9096-4895-BB6A-30184F6BA26D.jpeg.dd8bf062935b0844f0871ba8f3fd5449.jpeg

 

5D17A0E6-157A-4D1D-8963-4F900B28C2E3.jpeg.a4560591d07fa1c6dc51ba953a1ae636.jpeg
 

Under senga i stikk-kabinen, ved STB side av tanken var det også et ganske stort u-utnyttet rom. Rengjorte og malte opp dette også. Får lage luke i sengebunnen til høsten (rakk ikke nå):

90047CA5-E8AB-4279-B0D0-81988A40EE1F.jpeg.8ae65a11b58266a3944785acb6be5310.jpeg

Link to post

Tankene følger jo ikke skrogformen, og de kan jo ikke bare «henge» på hjørnene, så da må jeg lage skikkelig understøtte for tankene. Etter en prat med en på trelast på lokal byggevare (Billingstad Trelast) kom jeg frem til at jeg ville ha 22mm kryssfiner av furu. Furu er en av de feteste tresortene, og har god naturlig motstand mot råte.  

Nå ble utfordringen å velge, og få til, riktig høyde på plata, og skråskjære mot en ujevn, dobbeltkrummet og usymmetrisk skrogform... 

 

Platene måtte ikke komme for høyt, for da tar toppen av tank og stusser i gulv og sengebunnen. Septikslange for tømming måtte gå under plata til vanntanken, og må være mulig å byttes ut, en vakker dag, så den plata måtte heller ikke komme for lavt.

 

Etter 99 turer inn og ut av båten for å «skjære bare litt til», så ble det til slutt bra nok.

5C5743B1-3F28-4E2A-80A3-1F4B919C88FE.jpeg.5bc3b481a1caa2d4eea98fa1d5f1314d.jpeg

 

Han på trelasten rådet meg til å mette endeveden med fortynnet treolje; så jeg gjorde det. Har skjønt etterpå at det kanskje ikke var så lurt, men gjort er gjort... La en plast i en løs takrenne, og helte treolje + whitesprit oppi, før jeg satte platene på høykant. Lot de stå å trekke over en time på hver sidekant:

6F365144-B519-4C03-B8C9-D576684561EE.jpeg.7a483b6e8775ed3430a548a6b5ef59b1.jpeg


Og så malte jeg på med ufortynnet treolje til slutt:

DB6D7D5D-D19D-43F5-BD0F-7C2724B6F178.jpeg.a12b15abf303910daf00474776ce93ad.jpeg


Så pusset jeg over med sandpapir og vasket med rødsprit, før jeg malte på 2-komp grunning og så 2-komp maling på undersiden. Oversiden fikk Jotun Shipolin.

 

Så er det siste prøvestabling og oppmerking der det skal lim på:

2FDACD6C-31E2-472A-922B-F7A83BB12317.jpeg.d4fba1cae6544974df96bdf13c21beef.jpeg


Pusset over limflatene med sandpapir og avfettet med aceton, før jeg limte de på med Sika 291i, og satte på litt vekt for å presse platen ned. Skrudde og limte også på en ny skottplate, for å stoppe tanken fra å skli fremover og for å ha en skillevegg  mot nytt lagerrom forut for tanken. Skrudde også på en stripe 12mm kryssfiner for å få litt mer klaring under det nye gulvet.

0CA5AC88-3C5B-4033-A204-A117A75A2373.jpeg.31a232a0c68ebe0dfb57753e487c2ca3.jpeg
Ferdig limt under septiktank. Glemte å nevne at jeg også måtte lage ganske mange nye hull gjennom skottene for nye slangeføringer til vanntank, septiktank og varmluft... Her er det 4 nye hull, i tillegg til det gamle... 

C00E796A-BF67-41A2-96A0-79784FFF92E3.jpeg.3374e8b3fa09797a4b577b978ea92e80.jpeg
 

Og så er det samme lime-jobb under vanntanken:

DD050C7A-1981-41F4-8294-61F8CD93F107.jpeg.302350e88548b0ba5efacbd196004676.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Så var det historien om nye stusser...


Siden jeg ikke visste hvilken tank jeg skulle ha, og den ene skulle sendes tilbake, så bestilte jeg tankene «slik de kommer fra produksjonen, uten kundetilpasninger», og altså da uten slangestusser. Planen min var å sette på nye stusser selv; altså lime på TruDesign skroggjennomføringer. Det gjorde jeg i fjor, da jeg byttet luftingen på septiken fra «tett 12mm» til 25mm.


Må bare fortelle litt om det:

 

Det var dette som var luftingen på septiktanken da jeg tok over båten; hvordan hadde dette gått, dersom jeg hadde kjørt «tømming til land»?

99C798D7-9405-4368-A8BC-1FAFEF084032.jpeg.2c2f6d53fd7fac7ef0c8b9eb95f6e5c9.jpeg
Slik var det koblet opp da jeg tok over båten; «septiktanken hadde nesten ikke vært brukt«, sa han. Sprekt å benytte enkel slangeklemme på septik; den så også litt rusten ut...

5327C8D1-2E73-4E6E-8550-0D9FB1AAE0F7.jpeg.6aebfd328b1dc6f2012d668b42d4b27f.jpeg
Det var en «brun linje», som gikk igjen rundt i hele skottet der; lurer på om det er en grunn til at septiken «nesten ikke har vært brukt»? Dette er altså under senga i stikkabinen. Kanskje ikke så rart at det lukter litt rart her?! Jeg forsøkte å vaske så godt jeg kunne med klorvann, da jeg byttet ut og satte på doble slangeklemmer i fjor:

2ED35B42-33A2-41BA-9245-8CF874EDB650.jpeg.c65c1a2e2816539ef0199872ca60c4ff.jpeg

 

Uvitende, og i god tro, tenkte jeg at Tec7 «limer alt», og fant frem 25mm skroggjennomføring og slangestuss fra TruDesign, og sjekket høyden, før jeg demonterte og boret opp hullet i tanken; joda; dette skal akkurat gå under sengebunnen:

EB96D4A4-54E7-435C-ACD9-AA2F5A7FE8C0.jpeg.390d4102a97c05f908b03b675a30cabc.jpeg
 

Kappet litt av gjengene og limte gjennomføringen på med Tec7; slik ble det, og det holdt tett gjennom sesongen i fjor:

7DF5FABA-0C7E-489C-B1A2-05E77AAFDF17.jpeg.ae926cbb32e96639cbc3ec9da1e84c6c.jpeg
 

Så; basert på denne erfaringen så skulle det være grei skuring å ordne dette selv på den nye tanken, tenkte jeg... Helt til jeg heldig vis fant ut at jeg skulle høre på BP hva slags lim jeg burde bruke til denne jobben; se egen tråd om det, men kort oppsummert så er det «ingen» typer lim som hefter skikkelig til denne type plast; PE - polyetylen! Det er dette materialet nær sagt alle plasttanker er laget av! Grunnen til at det holdt en sesong hos meg er nok at Tec7 fungerte som en slags pakning. (Det kan hende det hadde holdt lenger også). 

Men; jeg løsnet mutteren med en tang, og så var det bare å demontere resten med bare hendene; et lett dunk med håndflaten var alt som skulle til for å slå gjennomføringen inn i tanken, og Tec7-limet var veldig lett å bare gni av med fingrene!

 

Her måtte en annen og mer permanent metode benyttes...

 

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Trenger ikke å gjenta hele denne historien her, men det endte opp med å plastsveise inn gjengemuffer (hun-gjenger BSP) der jeg skulle ha slangestusser. Dette gjorde Multiplast i Ski kommune for meg.

 

Her er vanntanken med lufting (19mm) og påfylling (38mm) påskrudd. Gjengemuffene hadde overraskende mye byggehøyde (ca30mm), så vannpåfyllingen måtte flyttes fra toppmontert til endemontert. Det medførte bonus ekstra tid, utgifter og innkjøp av en 38mm blindplugg (bak lufteslangen). På bildet ser dere også Wema inspeksjonsluke med hull til giver for nivåmåling. Bak i høyre hjørne ser dere også septik slanger til «påfylling» og lufting. Jeg måtte sette på en 90gr 38mm slangeskjøt for å klare «svingen» for septikslangen.

D0E612C1-D04F-4C4D-B39A-555FD917D8FD.jpeg.51a1f6b1ece31ca518ae27e1081f5148.jpeg

Link til eksempel gjengemuffe:

https://www.gpa.no/nb-NO/produkter-no/Industri/pe/rordeler/korte-rordeler/rbfela--nippelmuffe-utv-sveisinginvgj


Jeg brukte TruDesign slangestusser og limte disse på med Loctite 5331, som TruDesign anbefaler.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Hopper ett hakk tilbake; hvordan installere selve tanken?

 

Septiktanken har V-bunn, og kan ikke stå og «ri» med spissen ned rett på plata. Siden det er plasttank, så er det vel også lurt å unngå «gnissing» mot noen kanter...

 

Jeg endte opp med å feste noen remser med gummi (kjøpt på BT) på alle steder der var mulig å gnisse.

 

Her er gummi rundt septiktanken:

761DC355-96E0-4800-96C2-B853D15CEA22.jpeg.8b91d4553bbc8cbbdc1dccf9698675e5.jpeg

 

Vanntanken har flat bunn, så den fikk bare en stor gummimatte under. Her ser dere også alle tre slangene til/fra septiktanken:

D9DB4041-ECBA-409D-8F00-5107669D41D8.jpeg.4d1360e33ec635227504704640f6be30.jpeg


Jeg måtte også finne noe å fordele vekten på, som tåler trykk og som ikke trekker til seg vann. Jeg endte opp med å skråskjære XPS plater (markisolasjonsplater for hus). Jeg brukte den gamle «byggskumplaten» som mal, og sagde XPS-platene med en

fintannet sag. Jeg klarte å dytte de inn under tanken fra frontenden.

 

Byggskum tverrsnitt mal;

Da jeg skar i byggskummet så kjente jeg at den var klissvåt, selv om den ikke har fått vann på seg på flere måneder!

02BD6F1E-46AA-4D4E-A926-C2AE7B1F57F2.jpeg.f8f054ca2b4ab064c02ee483eb3c1f54.jpeg


Sage-sage XPS:

D92EB9E0-AC30-43DE-8406-F213D764AECD.jpeg.f3ac65ed9f689defc7205d896e291f7f.jpeg

 Plassert under V-bunn i septiktank:

83C47C3D-193D-4D67-AC4E-D3F5902FED27.jpeg.17f74508b972eda68a2477fd8ee5c757.jpeg
 

Til slutt kilte jeg tankene fast, mot å skli i horisontal retning, ved hjelp av XPS-klosser i riktig tykkelse. Jeg brukte bordsag til å få ønsket tykkelse på klossene.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Så måtte jo gulv og trapp bygges opp igjen i en fei for å komme seg ut på tur.

 

Gulvet i «gangen» ble først løftet opp 12mm, ved å legge en remse oppå det som var igjen av det gamle gulvet, og så ble det nye gulvet laget av 22mm kryssfiner; altså er gulvet nå 34mm høyere enn før.

 

Gulvplatene ble behandlet som tidligere nevnt med olje og Jotun Shipolin. Denne malingen tørker utrolig sakte! Sokken henger nesten igjen, selv etter en uke med tørk/herding. Angrer litt på at jeg ikke brukte 2-komp produkter i steden! Jeg vurderer å ta med platene hjem til høsten, slipe av malingen og legge på noe hardt. Eller kanskje jukseteak.

 

Trappen er fremdeles ubehandlet, og jeg har ikke fått laget «luker» i trinnene ennå. Det nederste trinnet får også da 34mm lavere opptrinn enn de andre. Ikke helt sikker på hvordan jeg løser dette ennå, men treverket er i hvert fall saget til, så da får vi se når jeg blir ferdig med trappa...

 

Under det nederste trinnet er det tilgang til luftestussen på septiken og varmluftslangen.

 

Jeg mangler også løftekroker til lemmene i gulvet. Disse løftekrokene må felles inn i treverket. Jeg hadde ikke tenkt til å kjøpe meg en fres for denne jobben. Noen som har gjort dette «uten fres» før? Tips?

 

A8B7CC9C-ADD6-4AB3-AA5B-2020A87FEBF3.jpeg.3519daca7885bb40b1d9e745638b0cbc.jpeg

36C0628B-42A0-4C43-84C3-59C24C816833.jpeg.97d660bdff0030e3d59b798a6de61b3a.jpeg
 

Eksempel løftekrok:

E95DA357-D20E-4528-9D24-214E0ECB7ABF.jpeg.96e244213996fd6c338075eccb6e9f41.jpeg


 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Eg fellte ned liknande beslag ein gong. Då sagde/filte eg ut mal i 4mm aluminiumsplate slik at det hadde eksakt riktig hull for beslaget. Aluminium er lett å file til.  Så festa eg det med tvinger, og så skavla eg utav dørkplata med forskjellige huggjern.  Malen beskytta då området rundt slik at eg ikkje kunne skade den fine overflaten.   Så "stabilisere" eg under beslaget med epoxy og skrudde det. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Tenkte jeg skulle ta med noen ord om septik slanger, ventiler og pumper.

 

I fjor byttet jeg alle skroggjennomføringer, bunnventiler og slangestusser til TruDesign. Jeg byttet også til ny Jabsco membranpumpe og satte på antihevert på utløpet. Jeg satte også inn Vetus syrefast landtømming og byttet gjennomføring for lufting til 25mm i kompositt.
I år har jeg da som tidligere nevnt satt inn nytt toalett, og i tillegg to nye 3-veis ventiler.
Alt av slanger er nå byttet, og alle slangekoblinger har fått doble syrefaste slangeklemmer.

Alt av slanger og stusser er i 38mm, bortsett fra 25mm lufting og 19mm vanntilførsel til toalett.

 

Nå kan vi velge om utløp fra toalett skal gå rett til sjø eller til septiktank, og om tømmingen skal gå til sjø eller til land.

 

Deilig med alt nytt på septiksiden!

...helt til du dagen etter montering finner ut at den ene 3-veis ventilen lekker :( Hvis dere ser på bildet under, så er det to forskjellige 3-veis ventiler; en med grått håndtak (Jabsco) og en med blått (noe kopi-drit), gjett hvilken som lekker? Jeg har i hvert fall bestilt en ny ventil, slik at begge blir Jabsco!


Angående septik tømmepumpe;

Jeg valgte membranpumpe fordi den er veldig simpel; bare en belg og to jokerventiler, og ingen impeller som må byttes, og kvern som har sine begrensninger for hva den kan tygge over. En membranpumpe klarer hår, våtservietter (vi hadde noen hyggelig gjester om bord...), urinstein og stort sett alt som flytter på seg gjennom en 38mm slangestuss. Den bråker også vesentlig mindre! Med vårt oppsett må denne pumpen gå i ca 9minutter for å tømme en full septiktank (140 liter); deilig å slippe 9min med «tømmestøy».

 

Et annet tips!

Når alt er nytt, rent og pent, så er det lurt å utføre en enkel trykktest av septikanlegget; FØR dere tar anlegget i bruk!

Jeg fylte enkelt og greit opp tanken, via landtømmingstussen med vanlig ferskvann, helt til det rant vann ut av luftehullet. Så lot jeg dette stå i noen timer, før jeg sjekket alle koblinger om det hadde kommet ut noe vann. Slik oppdaget jeg den lekk ventilen. Da jeg gjorde tilsvarende test i fjor, så fant jeg at jeg hadde glemt å dra til slangeklemmene på den ene stussen; de var bare tredd på! Veldig greit å finne ut dette med ferskvann, i steden for alternativet... ikke minst tørkejobben er litt triveligere?


Prinsippskisse:

BE137DA5-63EB-49E9-A28D-2AC6FCF9FE1D.jpeg.8d3d8fd652d985f09956cabd835c60f7.jpeg


Teknisk rom, avdeling septik:

3ABFFFA7-08B1-4D95-AAAC-43D0157275A2.jpeg.0b21a85e9200cf5ce538e6e1f97dc1cd.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...