Jump to content

NMEA, kobling og diverse


Steinrawr

Recommended Posts

Hei. Skal forsøke å stille et spørmål så enkelt som mulig: 

Kobler man NMEA i serie? (altså ut fra enhet 1 og inn i enhet 2, ut fra enhet to og inn i enhet 3 osv?)

Altså, signaler fra enhet 2 vil ikke komme til enhet 1 osv.?? 

 

Jeg skal få satt opp et kartplottersystem med en raspberry pi, men skjønner ikke helt hvordan dette med NMEA fungerer. 

Har følgende utstyr: 

Autopilot: NMEA 0183 inn/ut

Garmin plotter: NMEA 2000 og 0183 inn/ut 

Raymarine wind: Seatalk inn/ut

Raymarine Tridata: seatalk inn/ut

 

I tillegg skal jeg koble på en VHF med potensielt innebygd AIS og GPS (via eksterne antenner) med NMEA 2000 eller 0183 inn/ut. 

 

Seatalk til nmea virker å bare være å koble riktige ledninger sammen, eller man kan blåse av båtpenger i fleng på fancy kontakter. 

 

Planen er å få mest mulig info inn i Garmin plotter og raspberry pi. Jeg tenkte på å få signalene inn i en enhet som dette, som kan sende nmea på wifi/usb og samtidig støtter setalk. 

 

MEN, med multiplekseren, vil jeg da måtte koble NMEA inn på alle enhetene mine til out på multiplexeren på samme kanal? (antar at multiplexeren legger alle signalenee etter hverandre og sender de til "ut", slik at alle er koblet direkte på ut?) 

 

Litt forvirra bare...

Link to post
Share on other sites

Hei,

er ikke sikker på om jeg forstår multiplekser heller...   Men, det jeg ville gjort er å først se denne videoen, så du forstår hvordan et nmea 2000 nettverk fungerer. Deretter ville jeg sett på om jeg kunne konvertere nmea 0183-signalene til nmea 2000 (muligvis gjennom en multiplekser), så de kan komme med på nettverket. Det skal være mulig, uten at jeg har satt meg inn i akkurat det..

Hver nmea 2000 kabel er både inn og ut, og kobles sammen på en "backbone" som forklart i videoen.

 

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett sånt oppsett, når jeg brukte NMEA0183 så brukte jeg en sånn pr enhet:

https://www.ebay.com/itm/Industrial-USB-to-RS485-RS485-RS422-Converter-Upgrade-Protection-RS485-Converter/263358409964?hash=item3d51626cec:m:mCqWHa9c7Em86SohtPzE3iw:rk:5:pf:1&frcectupt=true

Altså en til vhf, en til plotter, en til seatalk. Så multiplexer pi`en mellom de forskjellige.

 

Nå har jeg gjort om til NMEA2k og da bruker du en sånn:

https://shop.sailoog.com/converters/1-isolated-can-usb-stick.html som er koblet til NMEA2k nettverket ditt.

Den kobler du da inn på en sånn forgrener også snakker den med alt annet som er på nettverket.

(Det finnes også en billigere NMEA2k-USB dings, men jeg kommer ikke på navnet på den.. koster 2-300,- tror jeg)

 

Min RPI snakker da med VHF og AIS som fortsatt er NMEA0183 og plotter, autopilot, tridata, vind og displayer som er SeatalkNG/NMEA2000. Den multiplexer da mellom. Så f.eks AIS data går via NMEA0183 inn til RPI også sender PI det videre til plotter og I70 display via SeatalkNG/Nmea2k.

 

For å gjøre om vind og tridata til nmea2k/seatalkng så har jeg brukt en sånn:

https://seatronic.no/raymarine-itc-5-instrumentpod?gclid=CjwKCAiAs8XiBRAGEiwAFyQ-egGfINzAijiTCKeDJ6iUZ4bnQEWPc6b0JX61ehOIf6W1_8sEk5KgphoClfAQAvD_BwE

 

Du trenger ikke en egen multiplexer som skal føre signal til RPI, det gjør den fint selv.

 

Søk opp litt av mine innlegg på forumet her, mener jeg har skrevet en del om det før men husker ikke i hvilken tråd.

Ellers er det bare å spørre så skal jeg prøve å bidra med det jeg har lært meg..

Redigert av Dreuf
Litt mer informajson. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig! 

 

Takk for gode svar. Tenkte ikke på at rpi faktisk multiplexer, men samtidig tenkte jeg at det kunne vært hyggelig å få nmea ut på WiFi for evt. Mobil eller andre enheter. Og det avlaster kanskje noe kapasitet i en ellers ikke så sterk maskin? Openplotter og opencpn med kart har jeg allerede. 

 

Men, da bør jeg altså ha i bakhodet at jeg bør strekke opp ekstra kabler til instrumentene (i dag er det kun strøm). Evt slippe unna med én kabel hvis jeg kan sende signaler direkte fra kartplotter (nmea) til vindinstrument (seatalk) i cockpit, og så inn til sikringsskapet hvor VHF og rpi vil befinne seg. 

 

Når alt jeg har i utganspunktet har felles at det sender på 0183, er n2k noe poeng å bry seg med i det hele tatt da? 

 

Skal lese litt gjennom innlegg og tips og se på YouTube, men de fleste illustrasjoner jeg finner sier lite om hva som faktisk kobles, bare at det "kobles" sammen. 

Link to post
Share on other sites

Tja.. Nmea2k er jo mer fremtidsrettet mtp når de enhetene du har begynner å ta kvelden.

Kan også hente mer informasjon, nmea0183 er jo ganske begrenset iforhold til nmea2k. 

Når du har all infoen inn på rpi så sender den info videre på wifi eller der du måtte ønske. Min PI kjører mye rart og unødvendig i tillegg til signalk og jeg ser prosessoren ligger nå på 4% og jeg bruker 370mb ram. 

 

Veldig behagelig å jobbe med nmea2k, en kabel som inneholder både strøm og signal. 

 

Vil anbefale deg å lese litt om signalk server (det er det samme som ikommunicate bare uten hardwaren). 

Signalk hjelper deg i gang så det blir litt enklere i starten. 

De prøver også å få dette implementert som en ny standard som skal utfordre nmea. 

Om de greier det er en annen sak. 

 

Openplotter synes jeg at blir litt for låst, mye er satt opp ferdig der, men når du skal begynne å forandre ting er det mye værre enn å begynne på scratch med signalk. 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen prinsipiell forskjell i virkemåten på NMEA 0183 og 2000, men disse snakker ikke sammen da hastigheten på kommunikasjonen er forskjellig. 

NMEA bussen fungerer slik at en enhet kan sende til mange lyttere. Enveis kommunikasjon. NMEA er altså enkle telegrammer. Men utfordringene står i kø:

- Sender og Listener må snakke med samme baudrate. For NMEA 0183 er 4800 og 9600 vanligst. Foe NMEA 2000 er 38400 vanligst 

- Sender og Listener må være programmert for å forstå det aktuelle telegrammet

- AiS kommuniserer bare på 38400 baudrate. De fleste andre kommuniserer alle 3 hastigheter

- Noen AiS enheter kan ta i mot GPS telegrammer og sende disse videre til plotter sammen med AIS telegrammet til en plotter

- Noen leverandører har spesielle telegrammer som ikke alle andre forstår.

 

Raymarine ST og NG, Simrad Robnet, CAN og andre nettverk har toveis høyhastighets kommunikasjon der alle snakker med alle. Men ingen av disse nettene snakker med hverandre uten omformere. Her er det mulig og overføre mye større datamengder som  kart og radarinfo.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

Nmea2k er vel ett canbus system, og det er vel ikke nmea0183?

 

Korrekt. Nmea2000 er vel ganske likt J1939 som er i mange biler, bare skilt av noen få ting, adressering, (j1939 hardcodet mens nmea dynamisk) samme format men litt annerledes messages. OSI modellen er den samme. Ut ifra det så er nmea0183 noe helt annet og er overhodet ikke sammenlignbart. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antar du skal ha OpenCPN på rpi. OpenCPN snakker ikke NMEA2K, for å få data inn her må du bruke 0183. Henger noe av det du har her sammen fra før? Du har MINST 3 forskjellige "språk" i oppsettet ditt. Seatalk er ikke det samme som NMEA0183, og ingen av de er kompatible med NMEA2K. Hva autopiloten din snakker står det ikke noe om, men potensielt enda en versjon. Jeg vet ikke om Garmin snakker standard NMEA eller om det er en egen variant ala Seatalk. Det er fullt mulig å få dette til å snakke sammen, men det er mye convertere involvert. NMEA2K og NMEA0183 variantene koples også fysisk helt forskjellig. NMEA2K er en buss og kan seriekoples som du nevner i starten, NMEA0183 og varianter som seatalk er i utgangspunketet 1til1 og må via enheter som kan muxe for kople sammen flere. Mulig plotteren din kan ordne mye av det for deg.

 

Hos meg er det primært Seatalk og NMEA2K som skal inn til rpi. Løser det med å bruke en Brookhouse iMux-ST. Dette er en NMEA0183 multiplexer som tar inn Seatalk, NMEA0183 "normal hastighet" og NMEA0183 AIS hastighet. Dette blir muxet sammen og sendt ut på en seriellport (les USB som rpi kan bruke) og/eller wifi. Jeg bruker en Actisense NGW-1 ISO converter for å få NMEA2K konvertert til NMEA0183 og inn på iMuxen.

 

Foreslår du leser deg litt opp på de forskjellige variantene du har. Da blir det fort litt greiere å finne ut av hva du ønsker å oppnå og om det er verdt det, convertere koster endel. Noen potensielt interessante linker under:

 

Beginners guide to seatalk

Complete guide to building NMEA2K network

Beginners guide to NMEA2K, NMEA0183 and bridging

NMEA0183 with modern electronics

Link to post
Share on other sites

signalk kan også lese seatalk, så du trenger ingen ekstern mutiplexer.

Som skrevet tidligere, RPI kan muxe alt du har i fra før og videresende det i det språket du ønsker (signalk, nmea0183, nmea2k, tcp, udp etc) og sende det dit du ønsker (forskjellige busˋer, wifi, ethernet).

Men det krever litt mer av deg for å sette det opp, det er mer plug&pray enn plug&play.

 

Min autopilot er Seatalkng men jeg har med vilje sperret alle PGNs til den så RPI ikke kan styre autopilot.

Dette fordi at jeg ikke stoler 100% på PIen.

 

Som KjellG sier, SeatalkNG en rebrand av NMEA2k, jeg forer nmea2k-usb dingsen min direkte fra seatalkng via canH og canL.

Jeg mener også SeatalkNG har noen properietære PGNs som kanskje ikke andre produsenter sine enheter forstår. Jeg sleit litt med dette i starten med signalk at den hentet SOG fra flere steder og da ble det litt krøll. Men det er rettet i signalk nå.

Forskjellen på en NMEA2k kabel og en SeatalkNG kabel er om jeg husker det riktig at STNG kabelen har i tillegg en ekstra skjerming og seatalk1 ledning.

 

En annen ting: 

Om du ikke har konstant 230v i båten så pass på at du får deg en god konverter fra 12 til 5v på PIen.

Jeg sleit med at min ble ustabil over 14v og under 12.8v, trodde det først var sdkortet som begynte å bli slitt men fant ut etter mye om-og-men at det var omformeren min som var ustabil.

Skal du koble til mange USB dingser så lønner det seg også å ha en usbhub med ekstern strømforsyning.

 

Har du blitt noe klokere? :)

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 31.1.2019 at 20.14:

SeatalkNG kobles rett i nmea2k nett

Korrekt. Samme med simnetversjonen, bare annen plugg.

Leste dog trådstarter dit at rayumarine instrumentene hans brukte Seatalk som er et gammelt NMEA0183 derivat. Denne må konverteres. Hvis det er SeatalkNG det er snakk om gjør det ting mye enklere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser det er et relativt høyt nivå på en del av bidragsyterne her. Prøver meg med et par spørsmål og en liten skisse.

 

Har tenkt å kjøpe ny kartmaskin med sailorsmate. Blir enten å bruke en Mac mini med kun USB porter, eller en industrimaskin som også har seriell porter. Får uansett en miks av gammelt og nytt utstyr.

Lurer på om dette oppsettet vil kunne fungere?

Kan jeg bruke USB til å ta ut NMEA0183 data fra Raspberry Pi? 

Kan Raspberry Pi lytte på 0183 og 2000 på hver sin USB port og så multiplexe det?

Fungerer Raspberry Pi med Sailoog like godt som en dyr multiplexer?

Hva bør jeg ha mellom kartmaskinen og autopiloten?

Tips til hvilken signalkabel jeg kan kjøpe som har riktige farger og ellers egner seg i båt? Må den være skjermet?

 

IMG_0767.jpg.e49a66bc5bf446ab78994525c16e61aa.jpg

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd her på BP i dag, framkom det at Raymarine også har en converter mellom nmea0183 og NG. Var ikke klar over at den fantes og virker det så er det en veldig kjekk sak. Link

 

Redigert

Ser de også har converter fra seatalk til seatalkNG også. Varenummer er E22158 og E70196

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare vær obs på at de Raymarine converterene er veldig begrenset med hva de konverterer.. Så sjekk at den konverterer det du vil før du kjøper.

 

@Karlsenkystfiske 

Skal du bruke noen av de andre funksjonene i Openplotter, eller skal du bare multiplexe?

Om du bare skal multiplexe så innstaller bare signalk og ikke alt det andre "rælet" som følger med Openplotter.

signalk (som ligger i bunn på Sailoog/openplotter) kan multiplexe mellom NMEA0183 og NMEA2k.

 

Skissen din ser grei ut, men om du bruker RPi som gps kilde så kan den sende nmea0183 direkte til vhf, trenger ikke gå via kartmaskinen.

Jeg kjenner ikke sailorsmate men ut fra pi kan du sende nmea0183 via seriellport (evnt en USB/seriell). Eller du kan sende det via nettverket.

 

Så sant sailorsmate støtter autopiloten din så vil jeg ikke tro du trenger noe mellom den og AP. Kanskje en RS232 til RS422 om du kjøper en industrimaskin. Eller en usb seriellport om du kjøper mac.

 

Jeg har aldri prøvd en dyr multiplexer, RPI gjør jobben.

Det som kan være noe å tenke på, en RPI er ikke bygget for salt og fuktig miljø. Min har stått i båten i 2år nå uten problemer, og ryker den så har jeg en ny i skuffen, tar meg 2min å bytte og koster meg noen få hundrelapper. Men min står tørt og godt.

Multiplexingen er stabil, alt annet "tull" jeg dytter inn på den kan gjøre den ustabil (node-red, styring av landstrøm, logging av data.. bla, bla bla..)

Kjører man den fra sdkort, så har de begrenset antall lese/skrivesykluser, så ved veldig mye data så kan det være at man bør bytte sdkort innimellom.

Jeg har "slitt" ut ett kort, og det var nok 4-5år gammelt, brukt til mye div.

(PI kan også kjøres fra ssd disk, mener det er en på forumet her som har skrevet om det tidligere).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...