Jump to content

Seile fra Oslo til Stavanger i 34' seilbåt


Peter-

Recommended Posts

Så båden har ikke en vandudskiller hvilket jeg må få installeret....  men det får jeg ikke til før jeg er tilbage i Stavanger da dette er et større projekt og jeg ikke kender tykkelse på fuel lines etc..

 

Så jeg må købe motor filter, spørgsmålet er bare hvor køber jeg lige et diesel filter til en MD11C motor? Og hvilket?

 

Måske denne?

https://www.maritim.no/filter-drivstoff-1#tabHeaderStock

 

Den siger MD11C, men min motor er fra around 1980'erne ... ikke år 2000+

 

Fandt lidt info her også:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742230-23-15118.aspx

 

Men kan ikke finde noget filter på det nye nummer... "829912., MO 51667-"

 

 

 

 

Tænker at Wix kan passe...

 

Drivstoffilter Wix 33361

Drivstoffilter.

Bredde:75mm
Høyde:85mm
Ytre diameter pakning:69mm
Indre diameter pakning:62mm
Gjenger:16X1,5
Filtrering: 6 micron

Passer bla til:
Volvo Penta - Diesel - 2001, 2002, 2003, 2001B, 2002B, 2003B, 2003T, 2003TB, AQD2B, MD11C, MD11D, MD17C, MD17D, MD1B, MD2B,
MD3B, MD5A, MD5B, MD5C, MD7A, MD7B

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Erik,

 

Jeg har spurgt og han har ikke filter. Mit gæt er at han aldrig har skiftet filter siden han overtog båden i 2015 da jeg ved at han har været alvorligt syg og ikke brugt den specielt meget (aka grunden til at han solgte båden til mig). Han har dog skiftet olie filter.

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Er absolut enig, men det kræver at jeg har de rigtige reserve dele og i Påsken er alt jo stengt... 

 

God ide med Impeller, den skal jeg skifte det tager ikke mange minutter...

 

PT antager jeg at min motor kommer til at fejle så håber på vind fra øst hele påsken. Windy.com hvis bra forhold

Link to post
Share on other sites

Siden du bruker nesten 1 minutt på å starte den, vil jeg anta at du har masse strøm tilgjengelig når du starter. Det er første punkt du må sjekke. Prøv likevel å koble på et helt oppladet batteri og se om det hjelper noe på starting.  Koblingspunktene fra batteri til Startmotor kan det også være lurt å gå over. Det skal ikke så mye motstand til før ikke startmotor klarer å trekke motor fort nok rundt til at den starter umiddelbart. Prøv dette i første omgang. 

Link to post
Share on other sites

Hej alle

 

Havde egentlig tænkt mig at ligge for anker de fleste dage, men indtil jeg lærer motoren at kende bør jeg nok ligge i gjestehavn.

 

Hvordan virker det med gjestehavn i Norge? Kan man få elektricitet inkluderet?  Skal man booke dem på forhånd?

 

Nogen der ved om der ligger en Gjestehavn nær Langesund?

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gøre Erik - uploader et par billeder hver dag.

 

Rejser på onsdag og første havn bliver Sjøbua Marine i Valle. Når jeg får motor-nedbrud og skal skifte filter bliver dette helt sikkert en aktiv tråd haha :)

 

Tager forresten en hårtørre med til at hjælpe med at starte motoren, det skulle virke helt fantastisk...

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...