Jump to content

Seile fra Oslo til Stavanger i 34' seilbåt


Peter-

Recommended Posts

Enig med å bruke Farsund som base isteden for Madal, der var det sist jeg lå der (mange år siden) gratis, så jeg tror ikke det er så dyr havneleie nå heller.

 

Husk å gå langt ut når du går videre. Du skal holde langt av land rundt Lista (både pga fiskeredskap og strøm).

 

Men er du midt i en godværs/god bør periode så er det jo bare å fortsette, det vurderer du når du kommer så langt.

 

Og er det for ille til å komme rundt Lindesnes kan du ligge i Lillehavn, evt Båly lengre inne.

 

Skal du legge fra deg båten så er kanskje Mandal enklere å komme seg hjem fra, men skal du ligge og vente på vær gjeder overnevnte. Mandal er ganske dyr pr dag. Usikker på om du får avtale på langtidsligge sånn før hovedsesongen da..

Hvis noen skal hente deg med bil så er jo evt Farsund nærmest uansett, og billigere.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 6 timer siden:

Enig med å bruke Farsund som base isteden for Madal, der var det sist jeg lå der (mange år siden) gratis, så jeg tror ikke det er så dyr havneleie nå heller.

 

Husk å gå langt ut når du går videre. Du skal holde langt av land rundt Lista (både pga fiskeredskap og strøm).

 

Men er du midt i en godværs/god bør periode så er det jo bare å fortsette, det vurderer du når du kommer så langt.

 

Og er det for ille til å komme rundt Lindesnes kan du ligge i Lillehavn, evt Båly lengre inne.

 

Skal du legge fra deg båten så er kanskje Mandal enklere å komme seg hjem fra, men skal du ligge og vente på vær gjeder overnevnte. Mandal er ganske dyr pr dag. Usikker på om du får avtale på langtidsligge sånn før hovedsesongen da..

Hvis noen skal hente deg med bil så er jo evt Farsund nærmest uansett, og billigere.

 

Så Lindesnes er nemmere end Lista? Kan jeg sejle Lindesnes i vesten vind?

 

Lige nu er planen at stoppe ved Isness dag 1,  Lillesand dag 2,  Mandal/Farsund dag 3, Egersund Day 4 og Stavanger dag 5

 

Turen starter i Skien

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Rundt Lindesnes er mye kortere enn rundt Lista i hvertfall.

 

Personlig har jeg mer respekt for Lista enn Lindesnes, som nok mest skyldes personlige opplevelser, som igjen kan skyldes tilfeldigheter.

Men jeg har opplevd begge i finvær også, og da er det rett trivelig , og det kan du fort oppleve du også :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hej alle

 

Kan man fylde avgiftsfri diesel / Anleggsdiesel på i alle marina eller hvordan virker det? Er der variation i prisen? Jeg tænker at min båt ca sejler 4 km per liter så jeg burde ikke fylde på så tit, men vil gerne have det billigt hvis muligt..

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev On 18.2.2019 at 22.13:

Så Lindesnes er nemmere end Lista? Kan jeg sejle Lindesnes i vesten vind?

 

Lige nu er planen at stoppe ved Isness dag 1,  Lillesand dag 2,  Mandal/Farsund dag 3, Egersund Day 4 og Stavanger dag 5

 

Turen starter i Skien

 

Hei, og gratulerer med båt! Ligger den i Skien siden du skriver at turen begynner der?

 

Her er en skildring av hentetur med seilbåt av ca samme størrelse på samme strekning som du planlegger, bare motsatt vei. Fin tur!

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nu begynder påsken at nærme sig og jeg er utroligt spændt.

 

Jeg snakkede med en kollega i dag, og han sagde at det kunne være en god ide at få renset min diesel tank inden jeg rejser, så bølger osv kan virvle skidt op og tilstoppe diesel-filter meget hurtigt.

 

Hvad er jeres kommentarer til det? Hvis I er enige, kender I nogen i Skien der kan gøre dette for mig? Eller kan jeg måske endda gøre det selv?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Det er en i Stavanger som reiser rundt og tar sånne jobber, men det hjelper lite når han befinner seg i motsatt ende av reisen...;)

Jeg renset tanken på gamle båten min ved hjelp av ei oljelensepumpe jeg klarte stikke inn og førte langs hele bunnen av tanken, mulig det samme går på din men det avhenger om du kommer tilstrekkelig til.

Link to post
Share on other sites

Ok så her er min plan:

 

1. Tøm tanken fuldstændig for diesel 
2. Sug  op med en oljelensepumpe  
3. Skyl bunden af tanken med lidt diesel igen 
4. Tøm det ud igen 
5. Fyld tanken helt op med nyt diesel, og tilsæt dieselpest fjerner 
svarende til tankindhold

 

 

Lyder det bra?

 

Ved ikke om den har et manhull/lock. Kan man eventuelt stikke en slange ind der hvor man påfylder diesel?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Du får se etter om den har lokk. Har den tankmåler...? Hvis du kan se på et instrument om tanken er full eller halv, så har du en tankmåler. Da har du et (lite) lokk på toppen av tanken. Ta ut måleren, sett et rør nedi og sug ut. Jeg bruker den enkleste pumpa, har kappet av endene på en bensinslange på en påhengsmotor. Pumpe-blæra suger diesel. Mulig du må skjøte på sugesiden med et tynt rør. Dytt sugerøret til bunn av tanken, og pump opp i en gjennomsiktig plastdunk / 1,5 liters colaflaske el. lign. La stå til dieselen er klar, og se hva som ligger i bunn av flasken. Hvis det ligger guff der, så må du suge ut mer. Den klare dieselen går tilbake på tanken...

Link to post
Share on other sites

Hei. Har tatt denne turen selv   i 1981. Båten var da en comfort 30,  8hk diesel.

Turen gikk i Mai mnd. og det var vindstille  hver dag. Mai-Juni er de beste mnd. å farte langs norskekysten på med liten båt.

 

I de påfølgende år har det blitt mange seilaser langs kysten, både med seil og motorbåter.

Min  erfaring når det gjelder drivstofftanker er at uansett om tanken er rengjort før turen, må du ha med 2-3 ekstra filtre

Du må også lære deg hvordan filteret skal skiftes før du starter turen. 

 

Til opplysning så er Farsund gjestehavn ikke lenger gratis.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Båten har VHF? Å på telenor sine sider og tren på bruk av denne. Du kan melde fra til kystradioen før lengre strekk utaskjærs, sende nødmelding eller PanPan etc. Elers bør du ha mer enn en Ipad til navigasjon. Du bør ha et peilekompass og jeg ville aldri seilt uten papirkart. Kjøper du sjøkartene er det ikke all verdens kostnad. På natten er det moro å seile på fyrledene og da er papirkart best mht oversikt etter min mening. Du bør få noen til å gå over riggen før avreise og lære deg funsjonen til alle liner. Ekstra viftereim, sjøvannsimpeller, og 2-3 ekstra av filtre er lurt, og lær deg hvordan du bytter filter og lufter motoren før avgang. 

 

Mht farlige strekk må det blåse frisk bris eller mer over en stund før det blir merkbart,så så lenge det er rolig værer det uproblematisk. Ha en plan B om det skulle blåse opp eller noe skille skje. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ok det skal jeg gøre..

 

Når I siger ekstra filter, mener I så primær filter på vandudskilleren (hvis min båd har sådan en...)? 

 

Motoren er en Volvo md11c fra 1984 så ved ikke om de havde primær/sekundær filter da og vandudskiller..

 

pt ser vejret jo ud til at blive super østen vind så håber at kunne sejle uden motor hvis nødvendigt 

 

mvh, 

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båd har vel typisk 2 dieselfilter, primært før lavtryks pumpen (typisk integreted med vandudskiller) og sekondært efter lavtryks pumpen..

 

Jeg skal sørge for at tage nogle stykker af primært filter med... 

 

Jeg skal vel ikke lufte motoren hvis jeg bare skifter primært filter? Eller hvad?

 

Regner kun med at bruge motor på fladt vand hvis muligt for at undgå problemer

 

Tak for PRO-tips

 

Mvh,

Peter

 

 

 

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...